Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Módna značka propaguje Bratislavu: Nehanbime sa za to, odkiaľ pochádzame

Pavol Bartoš (27), Michal Maco (27), Viktor Blaha (27), Michal je projektový manažér v developerskej firme a Viktor sa aktívne venuje marketingu. Hlavným dizajnérom Bratisky je Pavol „Palko“ Bartoš, známy aj vďaka grafike hudobného festivalu Grape. Foto – Nika Mi
Pavol Bartoš (27), Michal Maco (27), Viktor Blaha (27), Michal je projektový manažér v developerskej firme a Viktor sa aktívne venuje marketingu. Hlavným dizajnérom Bratisky je Pavol „Palko“ Bartoš, známy aj vďaka grafike hudobného festivalu Grape. Foto – Nika Mi

Za značkou Bratiska stoja traja mladí Bratislavčania, ktorí chceli podporiť vzťah k hlavnému mestu. Nevnímajú ho ako dokonalé, ale ako miesto, kde ešte je čo zlepšovať.

Prečo by sme sa mali hanbiť za to, odkiaľ pochádzame alebo kde žijeme? To je hlavná myšlienka Bratisky, módnej značky, ktorá na mikine či tričku prezradí, k akej bratislavskej mestskej štvrti máte citovo najbližšie alebo akú časť mesta máte radi.

S tromi mužmi za Bratiskou sa rozprávame v ich obľúbenom podniku na Grösslingovej ulici, ktorú označujú za malé bratislavské Soho. „Bratislavskú kaviareň“ ako pojem vnímajú pozitívne a vedia tam zahrnúť aj seba. Čo sa im na Bratislave nepáči? Hlavne rodinkárstvo a nefunkčné riadenie mesta pre obyčajných ľudí, ktorí v ňom aktívne žijú.

Ako ľudia reagujú na názov Bratiska?

V: Na začiatku sme počuli samé „prečo“. Teraz, keď ľudia vidia, že to robíme naozaj od srdca, tak aj názov sa im páči. Ale tiež sme stretli Bratislavčanov, ktorí povedali, že to používajú x rokov. Ja som napríklad nepočul slovo Bratiska, kým Mišo nedošiel v tričku raz do mesta s vyšitým nápisom od kamošky. V poslednom čase sa to ľudia naučili používať aj na sociálnych sieťach.

M: Ľuďom to prišlo smiešne, nebrali to za svoje, že by používali iné slovo. Bratislavčan aby tak nazýval svoje mesto? To nie. Blava je tiež už sprofanovaná, ale mne to slovo neprekáža.

Ktoré tričká sú najpopulárnejšie?

M: Najväčšie mestské časti ako Petržalka a Staré Mesto, ale najviac sa predáva Bratiska. Je dosť ťažké odhadnúť záujem o jednotlivé mestské časti.

V: Často ľudia na trhu k nám prídu, že tohto by ste mohli vyrobiť viac, veď nás je tam veľa. Ale skutočnosť je potom niekedy iná a kúpi si to oveľa menej ľudí, ako by sme čakali, alebo zase naopak, vyrobíme málo kusov a predá sa to okamžite. Nie je to ľahké odhadnúť.

Tričko Dúbravka. Foto - Anna Smoroňová
Tričko Dúbravka. Foto – Anna Smoroňová
Tričko Peržalka. Foto - archív Bratiska
Tričko Peržalka. Foto – archív Bratiska

 

Kupujú od vás aj ľudia mimo Bratislavy?

M: Podunajské Biskupice sú naša obľúbená historka. Keď sme raz boli predávať na jednom trhu v Starej tržnici, tak prišla skupina Newyorčanov. Samozrejme, že mestských častiam vôbec nerozumeli, tak sme im to vysvetľovali, že takto podporujeme lokálny patriotizmus, a im sa to páčilo. Pýtali sa, ktorá mestská časť je najviac cool, ale my v Bratislave niečo také nepociťujeme, že by sa život koncentroval iba v jednej mestskej časti. Vedel som, že máme na sklade veľa Podunajských Biskupíc, tak si všetci štyria kúpili Podunajské Biskupice v domnienke, že je to najviac cool a hipsterská štvrť mesta, ktorej názov ani len nevedia prečítať.

V: Pentagon bude vždy cool. (smiech)

M: Ale snažíme sa vyhovieť dopytu, teraz na jeseň chystáme kolekciu, ktorá sa bude venovať viac „neformálnym“ štvrtiam. Nebudú to len mestské časti, veľa ľudí chce napríklad  Grosslingovu, teraz  je to také bratislavské Soho, alebo sme spravili špeciálnu edíciu Jakubák počas predaja práve na Dobrom trhu v tejto časti.

Máte aj kolekciu CP (cezpoľní, ľudia mimo Bratislavy, pozn. red.), nebrali to ľudia provokačne?

V: To je kolekcia, ktorá je veľmi populárna. Vo všeobecnosti to ľudia však kupujú najmä ako darček. Nápis je vcelku vtipný  a veľa Bratislavčanov to aj používa. Ľudia, ktorí nepochádzajú z Bratislavy, sa za to nehanbia. Veď polovica Bratislavy je CP. A v dizajne máme ešte taký malý detail. Pod veľkým nápisom CP je srdiečko a pod tým ešte nápis Bratislava.

M: Nie je to provokácia. Chceli by sme sa vymedziť voči prehnane nacionalistickým tendenciám, chceme podporiť zdravú hrdosť toho, odkiaľ pochádzame. Pred pár rokmi by nikomu ani nenapadlo si dať mikinu so svojou štvrťou.

Takže ste sa nestretli s negatívnymi ohlasmi?

V: Hejterov treba mať. Ak ich nemáte, tak robíte niečo zle. Väčšinou to bolo od starších ľudí, že čo to máme za názov.

Ako nastavujete ceny?

M: Ľudia za nami často prichádzajú, že prečo máme o niečo vyššie ceny. Nemáme možno ceny, ako nájdete v obchodných reťazcoch a nákupných centrách.

V: Náš hlavný „problém“ je, že nekupujeme tričká za tri eurá z Číny. Ale kvalitný tovar, vďaka čomu sme za tie dva roky mali možno jednu alebo dve reklamácie. Ak to človek perie tak, ako má, tak sa tričko nesperie a sieťotlač vydrží. A  keď sa náhodou niečo stane, tak nám iba zavolajú a tričko alebo mikinu bez problémov vymeníme.

Sú nejaké módne trendy, do ktorých by ste nešli?

V: Megíny, mužské legíny. To naozaj existuje.

M: Ja si pamätám, ako si nám pred rokom zamietol bielu kolekciu a teraz na Grape si chodil celý v bielom.

V: Áno, hovoril som „biele veci, to nikto nosiť nebude“. A o 6 mesiacov neskôr som mal už tri biele mikiny v šatníku.  Možno po tomto rozhovore prídeme všetci traja v megínach. (smiech)

Zaujali ste ľudí, tým že fotíte vaše produkty na dôchodcoch. Ako ste prišli s tým nápadom?

M: S týmto nápadom prišla Anna Smoroňová. Veľmi sa nám páči, akým štýlom premýšľa a ako fotku štylizuje. Predtým ako sme začali, tak sme premýšľali, ako značku spopularizovať. Mali sme nejaké nápady, ale dôchodcovia to neboli. Jej napadlo produkt odfotiť na starších Bratislavčanoch a ukázať nadčasovosť. A že človek to môže nosiť do staroby. Na fotkách medzi nimi je napríklad aj starý otec mojej ženy.

V: Cez našich známych a kamarátov máme modelov, ich starých rodičov a tí si to užívajú a tešia sa z toho. Starí ľudia si myslia, že o nich už dnes vôbec nie je záujem. Napríklad pani Anička, ktorá bola vicemiss babička pre Nové Mesto. Tak sa z nás veľmi tešila, že je to pre ňu pocta, a aj koláče nám na fotenie napiekla. Poznáme x kamarátov, ktorí to kupujú babke a nosia to, pretože svoju mestskú časť majú radi. Nikto sa tu nehanbí za to, odkiaľ pochádza, prečo by aj mal. To je pre nás asi to najdôležitejšie, že sme pre každého a nie len pre bratislavských „hipsterov“ a kamarátov.

 Ste hipsteri?

V: To slovo neviem veľmi definovať.

M: Ale sme to vraj aj my. (smiech)

Vnímate sa ako súčasť „bratislavskej kaviarne“?

M: Asi áno, ja sa v nej dobre cítim, je to príjemná bublinka. Je normálne, že sa to tak škatuľkuje, vznikla nejaká názorová opozícia a v našej bublinke sa dobre žije, škoda, že nie je rozšírenejšia. Bratislavská kaviareň neurobila nič zlé. Keď sa udejú nejaké zlé veci, tak je to všetko mimo tej bublinky. Ja sa radím medzi bublinkárov a myslím, že tam zapadá Viktor a aj Palko.

V: Veľa vecí, čo tu vznikli v poslednom čase, sú podľa mňa práve od „slniečkárov“, a nevidím v tom nič zlé. Práve ľudia, čo sedia na tej kávičke, tak často prídu s nápadom a riešeniami, ktoré posúvajú bratislavskú spoločnosť a celkovo Bratislavu ďalej.

Čo máte radi na Bratislave?

M: Na Bratislave ma baví, že je taká nedokonalá. Ak by som žil dajme tomu v Štokholme, ktorý je svojím spôsobom dokonalé mesto, kde všetko funguje, tak by sme tam nemali čo robiť. Ale tu sa pozrieme, čo ešte všetko by sa tu dalo zmeniť k lepšiemu, a tým spôsobom je to zábavné. (smiech) Takže mám rád bratislavskú vôľu niečo meniť a aktivizmus. Ľudia nie sú ľahostajní a je to super.

V: Napríklad medzi značkami fungujúcimi v Bratislave spolu dobre vychádzame a kamarátime sa, namiesto konkurenčného boja. Nefunguje to tu zhora, tak zdola sa vytvára niečo silné, fungujúce a od ľudí. Mám pocit, že naša generácia sa rozhodla, že si už nebude kúsať do jazyka. Veľa sa toho zmenilo za poslednú dobu, ľudia na Facebooku priamočiaro označujú v komentároch ľudí, ktorí sú za to, čo sa im nepáči, zodpovední alebo to majú na starosti. A potom sú tu aj mladí 17-roční ľudia, čo vedia zorganizovať festival na Hlavnom námestí. Je tu veľa možností a príležitostí, ktoré sa ľudia neboja využiť. To ma najviac teší.

Čo by ste na Bratislave zmenili?

M: Ja by som zmenil vedenie Bratislavy v prvom rade. Najväčší základ fungovania mesta je to, ako je riadené, a sú veci, ktoré nemôžeme zmeniť ako jeho obyvatelia. Napríklad parkovanie na chodníkoch, devastácia zelene, špina a vizuálny smog. Sú veci, ktoré sa dajú zmeniť iba zhora, a my máme malý dosah. Rodinkársko a klientelizmus, to je to, čo ma najviac štve.

V: Developerský zákon by určite mestu pomohol. Teraz ako pekný príklad, ako by to malo fungovať,  je zbúrané PKO. Upravili promenádu od River Parku po Lafranconi a konečne to dobre vyzerá, dá sa normálne bez ohrozenia na životoch prejsť až do Karlovky.

M: Vytvára sa precedens, že sa tu toho veľa prepečie v tichosti  a to je na tom to najhoršie.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Povoľte nám testovať, rozprávajte sa s nami, chceme len, aby to fungovalo, kričia firmy
  • Lockdown: Ľudia s negatívnym testom budú môcť od 2. novembra opäť voľne vychádzať
  • Prvá pomoc+: V pondelok 9. novembra začne štát prijímať výkazy k prvej pomoci za október, budú už v zvýšenej výške
  • Nemecko: Koncern Volkswagen sa vrátil k zisku, prispel k nemu predaj luxusných áut v Číne
  • Núdzový stav: Smiem si kúpiť balený obed cez okienko?
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Ako zbohatol zadržaný Zoroslav Kollár a ako rýchlo posledné roky všetko rozpredal či previedol na blízkych

Zoroslav Kollár. Foto N - Tomáš Benedikovič
Zoroslav Kollár. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ako zbohatol zadržaný Zoroslav Kollár a ako rýchlo posledné roky všetko rozpredal či poprevádzal na blízkych. Kollár vstúpil do podnikania ako konkurzný právnik, napokon sa vyšvihol medzi elitu, keď vlastnil aj také značky ako Zetor, Vinea či Slovakia Ring. Jeho majetok sa odhaduje na vyše sto miliónov eur.

Týždeň v európskej ekonomike: Druhá vlna pandémie zúri, vracajú sa ekonomické problémy

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Týždeň v európskej ekonomike Radovana Geista z portálu Euractiv.sk:

  • Lídri sa stretnú na špeciálnom online covidovom samite, EÚ sa pripravuje na následky druhej vlny.
  • Ministri životného prostredia zatiaľ nedohodli emisné ciele na rok 2030, Slovensko podporuje zníženie o 55 %.
  • Huawei stráca v EÚ pôdu pod nohami, najmä v strednej a východnej Európe.

Minúta po minúte

Airbus v 3. štvrťroku vykázal stratu 767 miliónov eur, pred rokom bol v zisku 989 miliónov eur. Do červených čísel ho stiahla koronakríza a plánované rušenie 15-tisíc pracovných miest, čo je vyše desatina celkového počtu.

Airbus zverejnil výsledky za 3. štvrťrok a prvých deväť mesiacov roka na internetovej stránke.

Ďalšie čísla Airbusu za 3Q:

  • tržby klesli medziročne o 27 % na 11,2 miliardy eur;
  • prevádzkový zisk bez mimoriadnych nákladov sa znížil o 49 % na 820 miliónov eur, analytici čakali slabší výsledok;
  • firma z dôvodu reštrukturalizácie zaúčtovala mimoriadne náklady 1,2 miliardy eur.

Pandémia paralyzovala leteckú dopravu. Aerolinky teda majú k dispozícii viac lietadiel, než potrebujú a v snahe čo najviac ušetriť odkladajú či rušia objednávky ďalších strojov. Airbus za deväť mesiacov dodal zákazníkom 341 lietadiel, o 40 % menej než vlani.

Firma tento rok dostala objednávky na 379 lietadiel, po odpočítaní zrušených zákaziek má čisté objednávky len na 300 strojov. Za celý vlaňajšok získala v čistom vyjadrení 768 objednávok.

Ako sa darí Boeingu

Aj Boeing vykázal v 3. štvrťroku stratu 466 miliónov dolárov, v mínuse bol štvrtý kvartál za sebou. Priťažila mu pandémia a odstavenie lietadiel 737 Max z prevádzky po dvoch nehodách.

Ani Boeing sa nevyhne prepúšťaniu, do konca budúceho roka plánuje mať o 30-tisíc zamestnancov menej ako na začiatku tohto roka. Firma dúfa, že v novembri získa v USA súhlas úradov na návrat strojov 737 do prevádzky. (čtk, reuters, e)

Štát odložil povinnú aktiváciu približne 11-tisíc elektronických schránok spoločenstiev vlastníkov bytov na neskôr. Ministerstvo informatizácie chce najprv zmeniť zákon a pridať k povinným údajom o predsedoch spoločenstiev aj rodné číslo.

Aktivácie schránok pre spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov mali byť pôvodne hotové do júna, neskôr sa počítalo s novembrom.

Nový termín ešte ministerstvo nespresnilo, hovorí, že návrh novely chce dať v najbližšom čase do pripomienkového konania. Následne by o zmene rozhodovala vláda a parlament, celý proces obvykle trvá niekoľko mesiacov.

Zhruba 700 spoločenstiev si podľa ministerstva aktivovalo schránky dobrovoľne, s nimi bude štát aj naďalej komunikovať elektronicky.

Koncern Volkswagen sa v 3. štvrťroku vrátil do zisku, prispel k tomu dopyt po luxusných autách v Číne. Prevádzkový zisk klesol medziročne o tretinu na 3,2 miliardy eur. VW očakáva, že v pluse bude aj za celý rok, i keď nižšom ako vlani.

Tržby skupiny VW medzi júlom a septembrom sa znížili medziročne o 3,4 % na 59,4 miliardy eur, uvádza automobilka na internetovej stránke.

V 2. štvrťroku sa automobilka prepadla do straty 1,7 miliardy eur, dôvodom boli najmä reštrikcie proti šíreniu koronavírusu a následný prepad dopytu.

Odbyt v 3. kvartáli sa citeľne zotavil. V Číne stúpol dopyt po luxusných vozidlách, napríklad po značkách Audi a Porsche. VW ťaží aj zo znižovania nákladov z dôvodu pandémie. (čtk)

ČSOB bude mať cez víkend zatvorené pobočky v nákupných centrách, aby sa zamestnanci mohli zúčastniť na plošnom testovaní. S podobnými obmedzeniami ráta podľa svojho webu aj ďalší víkend.

Chovatelia zvierat povolávajú do záloh aj dôchodcov v rámci príprav, ako pokračovať v plynulom chove a výrobe mlieka v prípade komplikácií a výpadku ľudí po celoplošnom testovaní.

Chovatelia pripravujú záložné tímy ľudí, ktorí nastúpia do služieb, pokiaľ vypadne väčšie množstvo ich pozitívne testovaných kolegov. Alternatív je niekoľko, napríklad že ľudia v poľnohospodárskych podnikoch prestanú čerpať dovolenky a nastúpia do práce.

„V tomto prípade by sme do budúcnosti privítali aj zmenu Zákonníka práce, po ktorej už dlhodobo voláme. Ukazuje sa, že práve v krízových situáciách potrebujeme robiť nad rámec momentálnych zákonných možností. Množstvo odpracovaných hodín je nutné v niektorých kritických situáciách zvýšiť,“ uviedol predseda Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Alexander Pastorek.

Ďalšou možnosťou je, že k zvieratám nastúpia ľudia, ktorí momentálne pracujú v rastlinnej výrobe, zbierajú jesenné plodiny a zakladajú budúcoročnú úrodu. Dvojtýždňové pribrzdenie prác na poliach by totiž podľa poľnohospodárov bolo menej dramatické ako nechať zvieratá napospas osudu. Treťou alternatívou je, že do maštalí sa vrátia čerství dôchodcovia, bývalí poľnohospodári.

„Zamestnanci, ktorí zo živočíšnej výroby za posledné dva – tri roky odišli do dôchodku, sú vhodnou alternatívou. V týchto dňoch ich kontaktujeme a sú ochotní byť v pohotovosti, ak by sme ich nutne potrebovali. Uzatvoríme s nimi dohody o vykonaní práce a v prípade, že nám po testovaní vypadne väčšie množstvo ľudí, tak sú aktívni dôchodcovia okamžite pripravení nastúpiť do živočíšnej výroby,“ dodal Pastorek.

Niektorí poľnohospodári zaškoľujú aj zamestnancov poľnohospodárskych podnikov na iných pracovných pozíciách, aby dočasne mohli pomáhať pri starostlivosti o hospodárske zvieratá. (tasr)

Americké akcie výrazne klesli, hlavné indexy si odpísali vyše 3 %. Dow Jones padol na hodnoty z konca júla. Prepady dnes zaznamenávali aj európske burzy a ceny ropy, rástol naopak dolár. Vo svete pribúdajú počty infikovaných koronavírusom.

Ako klesli hlavné indexy na Wall Street

  • Dow Jonesov index, ktorý zahŕńa akcie 30 popredných amerických podnikov, stratil 3,43 %.
  • Širší index S&P 500 klesol o 3,53 %.
  • Technologický index Nasdaq Composite sa oslabil o 3,73 %.

Padali technologické a energetické spoločnosti, výrazne sa oslabili aj akcie hotelov, leteckých spoločností a ďalších firiem, ktoré citlivo reagujú na vývoj pandémie.

Čo sa deje

  • V utorok ohlásilo rekordný počet hospitalizovaných s covid-19 dvanásť amerických štátov. Nemecko a Francúzsko dnes informovali o nadchádzajúcich karanténnych uzáverách.
  • V USA sa očakávajú prezidentské voľby, pred ktorými už zrejme neschvália balík pomoci americkej ekonomike.
  • Nepadali len akcie v USA, ale aj v Európe, frankfurtský index DAX si odpísal 4,17 % (najviac od júna), paneurópsky index Stoxx 600 si pohoršil o 2,95 % (najhlbší prepad za päť týždňov). Ceny ropy sa znížili o zhruba 5 %.

Ako sa vyvíjal dolár

  • Euro voči doláru kleslo na týždenné minimum, okolo 20:55 SEČ klesalo o 0,4 % na 1,1749 USD.
  • Investori využívajú dolár ako bezpečné útočisko. (čtk, e)
Dow Jonesov index. Screenshot - Google
Dow Jonesov index. Screenshot – Google

Nemecké akcie klesli po oznámení plošnej karantény najviac od júna. Výrazne sa oslabili aj ďalšie hlavné európske akciové indexy.

Paneurópsky ukazovateľ STOXX 600 sa znížil o 2,95 percenta na 342,17 bodu, čo znamená najhlbší prepad za päť týždňov.

Hlavný index frankfurtskej burzy DAX odpísal 4,17 percenta na 11 560,51 bodu. Popri rozsiahlej uzávere Nemecko pripravuje balík desiatich miliárd eur určený firmám, ktoré zasiahnu opatrenia.

Kľúčový ukazovateľ parížskej burzy CAC 40 dnes obchodovanie uzavrel prepadom o 3,37 percenta na 4571,12 bodu. K Francúzom večer prehovorí prezident Emmanuel Macron. Očakáva sa, že oznámi ďalšie opatrenia. Agentúra Reuters napísala, že Francúzsko tento týždeň oznámi celoštátnu karanténu. (čtk)

V piatok budú samostatne testovať zamestnancov okrem Volkswagenu aj ďalšie firmy, tvrdí riaditeľ Slovalca Milan Veselý. Informácie sa však podľa neho firemný sektor dozvedá na poslednú chvíľu a bez predchádzajúcej konzultácie.

„Slovalco ako prvok kritickej infraštruktúry a predpokladám, že aj mnohí iní, dostalo výnimku. Môžeme testovať aj u nás vo firme. Pre nás je toto testovanie veľmi dôležité, aby sme umožnili ľuďom prísť do práce,“ povedal v Podnikateľskom podcaste od A po ZZZ Veselý.

Dodal, že ešte v utorok mohli vlastné testovanie na covid-19 realizovať iba firmy nad 4 000 zamestnancov a výhradne počas víkendu, no aktuálne sa už situácia zmenila a dávajú sa povolenia na piatkové testovanie.

„Rozumiem, na čo sú virológovia, infektológovia, krízový štáb. Ale myslím si, že to vákuum, tá nekomunikácia nielen s priemyslom, ale aj s hospodárstvom ako takým, je podľa mňa problém a toto by sa malo do budúcna zlepšiť,“ dodal Veselý. (tasr, e)

Bratislavský Volkswagen začal pripravovať vlastné testovanie zamestnancov antigénovými testami. Prebehne v piatok 30. októbra počas všetkých troch zmien na viacerých odberových miestach v rámci závodu.

„Vzhľadom na limitované interné kapacity odporúčame najmä nevýrobným zamestnancom, aby sa zúčastnili víkendového, štátom riadeného testovania v mieste svojho pobytu,“ povedala hovorkyňa automobilky Lucia Kovarovič Makayová.

Od pondelka 2. novembra bude do všetkých závodov Volkswagen Slovakia umožnený vstup len tomu, kto sa na požiadanie preukáže certifikátom s negatívnym výsledkom antigénového testu.

„Ostatným osobám bude z dôvodu ochrany zamestnancov pred nákazou vstup do závodov zakázaný. Rovnaké pravidlo platí aj pre vstup do autobusov zmluvnej dopravy,“ dodala hovorkyňa bratislavskej automobilky.

Zvýšenie kvóty na odstrel vlka vyvolalo výmenu názorov medzi dvoma ministrami za OĽaNO. Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský vyčítal ministrovi životného prostredia Jánovi Budajovi, že ohlásil zámer zaradiť vlka medzi chránené živočíchy verejne skôr, než informoval koalíciu.

Pracovná skupina, v ktorej má rozhodujúce slovo rezort pôdohospodárstva, rozhodla o zvýšení kvóty z vlaňajších 35 na tohtoročných 50 kusov.

Mičovský argumentoval ochranou oviec, jeho ministerstvo tiež odkázalo, že štátna ochrana prírody nezverejnila, koľko vlkov na Slovensku žije. Budajovi vyčítal, že preceňuje úlohu vlka ako predátora proti diviakom, ktoré roznášajú africký mor ošípaných.

Podľa ministra pôdohospodárstva poľovníci zastrelili v uplynulej sezóne 75-tisíc diviakov, zatiaľ čo vlky ulovili vlani len 135 kusov.

Budaj tiež argumentoval potrebou vlka chrániť a legislatívou EÚ. Ochranári hovoria, že od roku 2000 zastrelili na Slovensku 1 800 vlkov, do čoho nepočítajú nelegálne odstrely.

Štátni ochranári upozorňujú, že v dôsledku lovu môže zo Slovenska vymiznúť pôvodný vlk karpatského typu a nahradí ho nížinná forma žijúca v Česku, Poľsku alebo Nemecku.

Firmy by mali mať lepšie možnosti samostatne testovať zamestnancov, tvrdí Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorá zastupuje najmä zahraničné reťazce ako Tesco, Lidl či Billa. S podobnou požiadavkou vyšli aj ďalšie podniky a organizácie.

Samostatné testovania, ktoré by umožnili zamestnancom chodiť do práce, si môžu robiť firmy nad 4 000 zamestnancov. Je ich zhruba 20, štátne železničné spoločnosti ŽSR a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia však napríklad oznámili, že testovanie robiť nebudú, keďže zamestnancov majú na celom Slovensku, nie na jednom mieste.

Na čo sa sťažuje aliancia

  • Informácie dostáva len z tlačových besied. „Rozumieme však, že pripraviť v takom krátkom čase takú rozsiahlu operáciu, ako je celoplošné testovanie, je mimoriadne náročné,“ povedal predseda SAMO Martin Krajčovič.
  • Krajčovič sa prihovára za uvoľnenie pravidiel pre firmy, ktoré by dali otestovať svojich zamestnancov cez riadne akreditované spoločnosti. „Takéto usmernenie však dnes chýba, čo môže spôsobiť problémy pre nepretržité prevádzky, ako sú napríklad distribučné centrá,“ upozornil.
  • Štát nemá s alianciou odkomunikovaný model, čo sa stane v prípade výpadku väčšieho množstva zamestnancov.  „Netýka sa to iba sektora obchodu, ale aj iných odvetví v rámci Slovenska. V tomto smere nemá Slovensko vypracovaný žiaden krízový plán,“ dodal Krajčovič. (tasr, e)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať