Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Kedy sa majú ženy vrátiť z materskej do práce a prečo sú tri roky stále mantra

Lucia Nicholsonová viedla schôdzu parlamentu šesť dní po pôrode. Stále viac žien sa vracia do práce skôr ako po troch rokoch.

V najväčšej slovenske banke, v Slovenskej sporiteľni, sa takmer 30 percent matiek vracia z materskej dovolenky skôr ako po troch rokoch. Vo VÚB to je asi desatina žien, zväčša ide o manažérky. A to sa deje stále častejšie nielen v bankách, ale aj v iných firmách. Tri roky už nie sú jasné pravidlo, matka ide do práce aj skôr.

Súvisí to najmä s ekonomickou situáciou, no tiež sa obávajú, „aby neprišli o svoje odborné know-how, kontakty, a aby išli stále s dobou a s novými technológiami“, hovorí Andrea Borguľová, riaditeľka odboru ľudských vzťahov Slovenskej sporiteľne.

O tom, kedy po pôrode ženy začínajú pracovať, sa začína hovoriť teraz najmä pre podpredsedníčku parlamentu Luciu Ďuriš Nicholsonovú (SaS), ktorá v utorok večer viedla schôdzu parlamentu. Mala šesť dní po pôrode. Už počas tehotenstva hovorila, že chce po pôrode pracovať a pokúsiť sa tak zladiť materstvo s prácou.

Podobné to je aj u nezaradenej poslankyne Simony Petrík, ktorá bola tehotná počas kampane a teraz má niekoľkomesačnú dcéru.

Aj podľa reakcií verejnosti však vidieť, že v spoločnosti je stále silný názor – žena má byť s dieťaťom celé tri roky, ktoré u nás trvá rodičovská dovolenka.

Prečo veríme v tri roky?

„Je škoda, že sa spoločnosť akoby vrátila pár rokov dozadu v otázke limitovania žien pracovať po materskej a rodičovskej dovolenke,“ reaguje na debatu Ivana Molnárová, riaditeľka najväčšieho pracovného portálu Profesia.sk.

Stále sa podľa nej traduje, že žena by mala byť doma tri roky, no ženy sa vracajú skôr.

„Ja osobne mám okolo seba mnoho šikovných žien vo vysokých pozíciách, ktoré majú malé deti a vrátili sa takmer hneď do práce a zvládajú to veľmi dobre. Dôležitejšia ako kvantita je kvalita času, keď sa venujem dieťaťu,“ vraví Molnárová.

Aj mnohé firmy sú často radšej, ak ženy ukončia materskú skôr a hoci aj na začiatok pracujú napríklad z domu – ide často o zaučené a kvalifikované pracovníčky a investícia, ktorú firma do nich vložila, sa jej vracia. „Firmy vytvárajú podmienky na prácu z domu a tiež firemné škôlky. Je to však viac-menej vo väčších mestách, kde je nedostatok pracovnej sily. V menších mestách je stále zaužívaný princíp, že mama má zostať na materskej tri roky,“ hovorí Molnárová.

Aj v Profesii sa snažia, aby rodičia prišli do práce čo najskôr. Napríklad si môžu doniesť dieťa do práce, keď si potrebujú niečo vybaviť. „Mamičky v práci sú veľmi efektívne, majú dobrý time management, vedia si dobre zadeliť čas aj jednotlivé úlohy, vidíme to aj v našej firme,“ tvrdí Profesia.

Parlament a jeho vedenie na čele s Andrejom Dankom (SNS) majú na to iný názor. Keď si chcela v apríli do pléna vziať dieťa opozičná poslankyňa Simona Petrík, nedovolili jej to. Podpredseda parlamentu Béla Bugár (Most-Híd), ktorý vtedy schôdzu viedol, Petrík kritizoval. Vyčítal jej, že na dieťa v parlamente neupozornila vopred, a pripomínal, že v parlamente už v minulosti bola čerstvá mamička. Neskôr Bugár aj tak povedal, že deti na rokovania nepatria. Poukazoval aj na to, že väčšina matiek deti v práci mať nemôže. „Pri páse alebo pri pokladnici nemôžete mať dieťa,“ hovoril Bugár.

Poslanci aj zamestnanci parlamentu napokon dostali detský kútik, ktorý zriadili v jednej z kancelárií Ďuriš Nicholsonovej.

Takýto postup môže byť v rozpore s antidiskriminačným zákonom, myslí si Janka Debrecéniová zo združenia Občan, demokracia a zodpovednosť. Ten podľa nej zakazuje viaceré formy diskriminácie a tiež hovorí, že zamestnávatelia majú povinnosť vytvárať podmienky na predchádzanie diskriminácii.

„Ak poslankyni nedovolia prísť do pléna parlamentu, lebo má so sebou niekoľkomesačné dieťa, je to diskriminácia na základe jej materstva, a teda pohlavia,“ hovorí. Parlament má pritom podľa nej viaceré možnosti, ako podmienky upraviť tak, aby ženy s dieťaťom svoju prácu vykonávať mohli.

O deti sa postará aj otec, jasle už zriaďujú aj firmy. Foto Tasr
O deti sa postará aj otec, jasle už zriaďujú aj firmy. Foto – TASR

Staršie matky si chcú materstvo užiť

A prečo sa ženy častejšie vracajú a nezostávajú s dieťaťom tri roky? Dôvodom skoršieho návratu je podľa Molnárovej nákladný život, mladí ľudia sú dnes limitovaní splátkami a hypotékami, takže návrat do práce je často potrebou ďalšieho príjmu do rodinné rozpočtu.

Materská vs rodičovská:

Materská: 

  • Zákonník práce priznáva žene materskú dovolenku 34 týždňov
  • Príspevok závisí od príjmu matky pred pôrodom – je 70 percent z denného vymeriavacieho základu
  • Otec môže ostať na materskej dovolenke

Rodičovská:

  • Rodičovská dovolenka trvá do troch rokov dieťaťa
  • Výška rodičovského príspevku je pre všetky matky rovnaká – 203,20 eura na jedno dieťa, 254 eur na dvojičky a 304,80 eura na viactorčatá

V poisťovni Allianz-SP si nevšimli, že by v posledných rokoch ženy častejšie ukončili materskú skôr. „Mnohé kolegyne majú deti v neskoršom veku, a preto sa rozhodnú vychutnať si celú rodičovskú dovolenku, iné sa rozhodnú vrátiť do práce skôr – po roku či po dvoch, často najmä z finančných dôvodov,“ povedala hovorkyňa Helena Kanderková. Vždy to podľa nej závisí od pozície, ktorú zamestnankyňa zastáva.

Napríklad v Tescu, kde pracujú najmä ženy, sa vracajú od šiestich mesiacov do troch rokov. „Pri špecifických, odborných pozíciách je obojstrannou výhodou, ak sa kolegyne vrátia po materskej dovolenke skôr, avšak toto rozhodnutie je osobnou záležitosťou kolegýň,“ tvrdí Tesco. Ženy, ktoré pracujú v Tescu, majú podľa hypermarketu prestávky na dojčenie, mnohé majú kratšie úväzky.

Napríklad na pošte, ktorá patrí podobne ako Tesco medzi najväčších zamestnávateľov, zasa ženy väčšinou ostávajú doma tri roky. „V súčasnosti sa zamestnankyne Slovenskej pošty pre skorší návrat do zamestnania z rodičovskej dovolenky rozhodujú častejšie ako napríklad pred desiatimi rokmi,“ tvrdí štátna Slovenská pošta.

O dieťa sa postará aj muž

Na materskú chodia muži už častejšie ako v minulosti, ide však stále o nízky počet. Kým v roku 2010 poberalo materské 109 mužov, minulý rok to bolo 1731. Ale stále je to veľmi nízke percento, žien na materskej je viac ako 50-tisíc.

Aj dĺžka rodičovskej dovolenky je veľmi rozdielna. U žien je to podľa Janky Debrecéniovej zo združenia Občan, demokracia a zodpovednosť v priemere 48 mesiacov a toto číslo zrejme odráža čerpanie na viaceré deti. U mužov trvá priemerná rodičovská dovolenka tri mesiace. „Je to fenomén, ktorý je takmer výsostne ženský, aj keď nie je biologicky daný, ale spoločensky konštruovaný,“ hovorí.

Koľko percent mužov chodí na materskú dovolenku

rok muži ženy
2010 0,21 % 99,79 %
2011 0,27 % 99,73 %
2012 0,36 % 99,64 %
2013 0,54 % 99,46 %
2014 1,31 % 98,69 %
2015 3,02 % 96,98 %

(Zdroj: Sociálna poisťovňa)

To, že je dĺžka rodičovskej dovolenky stanovená až na tri roky, je podľa nej špecifikum, ktoré je v rámci Európy ojedinelé. Navyše vytvára spoločenské očakávanie, že dobrá matka je len tá žena, ktorá je s dieťaťom tri roky doma. „Hoci v iných krajinách sa na takúto dĺžku pozerajú ako na sci-fi,“ hovorí.

Ak je rodičovská dovolenka stanovená na tri roky, prináša to množstvo bariér aj smerom k ženám, ktoré chcú alebo potrebujú vykonávať platenú prácu. Napríklad štát nemá dostatočnú motiváciu na to, aby vytvoril dosť škôlok, jaslí alebo zabezpečil iný typ starostlivosti o deti, lebo si podľa Debrecéniovej alibisticky povie, že ženy aj tak môžu zostať tri roky doma.

Ženy zas často zostávajú doma aj preto, že nemajú zariadenie, do ktorého by dieťa dali. A firmy to vo veľkej miere vnímajú tak, že žena bude doma aspoň tri roky, ak teda nebude mať viac detí, takže o ňu ako o zamestnankyňu strácajú záujem, často ešte pred narodením dieťaťa. Ženy okrem toho dostávajú počas rodičovskej len veľmi nízky príjem – len niečo nad 200 eur.

„Toto všetko podľa nej posilňuje predstavu, že žena má byť doma a patrí do kuchyne, a posilňuje závislosť žien od mužov. Všetky tieto mechanizmy zároveň pomáhajú vytláčať ženy zo sféry platenej práce a z verejnej sféry celkovo,“ hovorí.

Kedy sa má žena vrátiť?

Ďuriš Nicholsonovú aj Petrík v reakciách ľudia často napádajú, že by mali ostať doma s dieťaťom a nie chodiť do práce. A kedy je primerané vrátiť sa po pôrode do práce?

„Keď sa na to žena cíti. Zo zdravotného hľadiska je to individuálne, niektoré ženy sa po pôrode cítia fit hneď, iné po niekoľkých mesiacoch či rokoch. Z hľadiska starostlivosti o dieťa je to tiež na individuálnom rozhodnutí rodičov,“ hovorí Zuzana Lafférsová z občianskeho združenia Ženské kruhy.

Upozorňuje, že predstava, že žena doma nepracuje, keď ostane s dieťaťom, je nesprávna. „Neprestáva pracovať, veď starostlivosť o dieťa a domácnosť je práca ako každá iná, ak by ju vykonával niekto iný ako rodičia, museli by si na ňu niekoho zaplatiť,“ hovorí.

Ak sa niekto pýta, aký čas je primeraný na to, aby sa žena vrátila po pôrode do práce, mali by sa pýtať podľa nej aj na to, aký je primeraný čas pre otca, aby bol po pôrode doma. „Prečo sa na otcov nikto nepýta? Otec dieťaťa sa mimo dojčenia vie predsa o dieťa tiež plnohodnotne postarať,“ hovorí.

„Od žiadneho muža, a už vôbec nie muža s lukratívnym zamestnaním a vysokým sociálnym statusom, sa v našej spoločnosti neočakáva, že keď sa mu narodí dieťa, nechá svoju prácu a príjem na tri roky tak. Muži jednoducho môžu mať aj kariéru, aj rodinu, ale ženy si stále musia vyberať jedno alebo druhé, alebo musia veľmi tvrdo pracovať na tom, aby mohli mať oboje,“ pridáva sa Debrecéniová zo združenia Občan, demokracia a zodpovednosť.

Ťažkosti s predstavou muža na trojročnej rodičovskej dovolenke však môžu podľa nej súvisieť aj s tým, aký nízky status sa u nás vo všeobecnosti prisudzuje starostlivosti o deti. Odráža sa to napríklad aj v príjmoch učiteliek v materských školách, alebo vo výške spomínaného rodičovského príspevku.

Dnes na DennikE.sk

  • Americké akciové trhy otvorili piatkové obchodovanie strmým prepadom
  • Koronavírus: Medzinárodný autosalón v Ženeve, ktorý sa mal konať na budúci týždeň, zrušili; nemecký veľtrh cestovného ruchu ITB je ohrozený
  • Letecká doprava:  EasyJet ruší viacero letov do talianskych destinácií pre pokles dopytu
  • Ropa: Ceny sa prepadli na viac ako ročné minimum
  • Ekonomický newsfilter: Predvolebný apel podnikateľov a odborárov na účasť vo voľbách

Minúta po minúte

Zdieľať

Akcie v USA kvôli koronavírusu za celý týždeň klesli najviac od krízy v roku 2008

Akcie v USA zaznamenali kvôli koronavírusu najväčší týždenný prepad od finančnej krízy v roku 2008. Výpredaj akcií sa tento týždeň prehĺbil kvôli obavám, že rýchlo sa šíriace ochorenie spôsobené vírusom môže spôsobiť recesiu.

Za celý týždeň index Dow Jones klesol o 12,4 percenta, Nasdaq o 10,5 percenta a S&P 500 o 11,5 percenta Straty zaznamenali indexy aj za celý mesiac.

Svet sa pripravuje na možnú pandémiu. Investori sa preto zbavujú akcií a presúvajú svoj záujem k bezpečnejším americkým štátnym dlhopisom. Stále viac obchodníkov sa tiež domnieva, že centrálna banka USA v marci zníži úrokové sadzby. (reuters, čtk)

Zdieľať

Ceny priemyselných kovov výrazne klesajú a zinok sa prepadol na najnižšiu hodnotu za viac ako tri roky. Môžu za to obavy, že šírenie koronavírusu bude mať negatívny vplyv na dopyt po priemyselných kovoch.

Znižujú sa aj ceny drahých kovov, na čele so zlatom. V prípade zlata, ktoré je považované za bezpečnú investíciu v čase neistôt, je však pokles spôsobený skôr tým, že sa investori už rozhodli zarobiť na jeho raste z posledného obdobia, a preto ho teraz predávajú. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecké ministerstvo zdravotníctva nechce, aby sa budúci týždeň v Berlíne konal veľtrh cestovného ruchu ITB. Dôvodom je šírenie koronavírusu. ITB je najväčšie podujatie tohto druhu na svete. Konečné rozhodnutie urobí vedenie spolkového štátu. (čtk)

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku sa vo februári zrýchlila na 1,7 % z januárových 1,6 %. Priblížila sa tak cieľovej úrovni ECB, nastavenej tesne pod dvoma percentami, pod ktorou sa drží desiaty mesiac po sebe.

Predbežné údaje o inflácii, harmonizované s metodikou EÚ, zverejnil nemecký štatistický úrad Destatis.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa ceny vo februári zvýšili o 0,6 %, oproti februáru 2019 najviac zdraželi energie a potraviny.

Dvaja z bankárov ECB uviedli, že na šírenie nákazy koronavírusom zatiaľ nie je nutné reagovať. Časť analytikov sa domnieva, že centrálna banka by do leta mohla opäť znížiť úrokové sadzby.

Zdieľať

Slovenské firmy reagujú na koronavírus zatiaľ najmä rušením zahraničných ciest. Interné smernice kvôli chorobe vynovili napríklad v Slovak Telekome či bratislavskom Volkswagene.

„Tento týždeň sme zaviedli nové interné postupy, ktoré zahŕňajú nielen zvýšené hygienické opatrenia na pracovisku, ale najmä zrušenie zahraničných služobných ciest,“ povedal hovorca Telekomu Michal Korec.

Telekome tiež neodporúčajú zamestnancom súkromne cestovať do postihnutých oblastí ako je Čína. „Pri prípadnej návšteve, respektíve návrate z postihnutej krajiny je potrebné nahlásiť túto cestu a zamestnancom je nariadená 14-denná práca z domova,“ dodal Korec.

Dôvod na paniku zatiaľ neexistuje ani podľa guvernéra Národnej banky Slovenska Petra Kažimíra. Pracovníci NBS podľa jeho slov budú pre koronavírus preventívne podstatne obmedzovať zahraničné pracovné cesty. „Treba obmedziť cesty do zahraničia, a to nielen súkromné, ale aj pracovné cesty,“ cituje Kažimíra agentúra Tasr.

Zahraničné cesty sa pre istotu snažia obmedziť aj v bratislavskom závode koncernu Volkswagen.

„Spoločnosť neplánuje až do odvolania žiadne služobné cesty ani vyslania do Číny, rovnako redukuje a dôsledne zvažuje aj ďalšie služobné cesty do zahraničia,“ povedala hovorkyňa závodu Lucia Kovarovič Makayová.

Bratislavský Volkswagen je zaujímavý aj pre iné. Podľa poslednej zverejnenej výročnej správy z roku 2018 podnik exportoval pätinu (22 %) produkcie do Číny. Výroba v závode nebola nateraz podľa jeho hovorkyne situáciou dotknutá.

Amazone sa zasa z preventívnych dôvodov rozhodli pozastaviť program prehliadok logistických centier v Európe. Na Slovensku má Amazon logistické centrum v Seredi, zamestnancov má aj v bratislavskej korporátnej kancelárii.

Zdieľať

Nový koronavírus má nečakanú obeť, svetoznámu značku mexického piva Corona, ktorá sa stala terčom vtipov na sociálnych sieťach. Podľa prieskumu agentúry YouGov sa znížila ochota Američanov nakupovať túto značku.

Najmä v Spojených štátoch ľudia vyhľadávajú na internete výrazy ako „corona beer virus“ alebo „beer coronavirus“, píše Bloomberg.

Dosahy spájania piva Corona s koronavírusom sú výraznejšie v posledných dňoch, keď sa nákaza rýchlo šíri aj mimo Číny.

Akcie Constellation Brands, ktorá Coronu vyváža z Mexika do USA, od začiatku týždňa klesli na newyorskej burze zhruba o 8 %.

Corona je treťou najobľúbenejšou značkou piva v USA po Guinesse a Heinekene. Názov je odvodený od slnečnej koróny a s novým typom vírusu nemá nič spoločné.

Za poklesom záujmu o nákup Corony môže byť aj fakt, že pivo je vnímané ako typický letný nápoj, najmä v súvislosti s dovolenkou na pláži. Jeho predaj preto podlieha značným sezónnym výkyvom.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať