Denník N

Začali stavať fabriku pre Jaguar, vo VW bol protest. Súboj o ľudí graduje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

V roku 2018 má závod indicko-britskej automobilky na Slovensku vyrobiť prvé auto, zamestnať plánuje v najbližších rokoch takmer 3000 ľudí.

V Nitre dnes odštartovali práce na stavbe budúceho závodu automobilky Jaguar Land Rover. Výroba sa v nej má začať spúšťať v roku 2018.

„Plánujeme, že v roku 2018 zíde z liniek prvé vozidlo. (…) Možno Veľká Británia plánuje opustiť Európu, ale my Európu neopúšťame,“ povedal Ralph Speth, výkonný riaditeľ spoločnosti, pri odhalení základného kameňa fabriky.

Na výstavbu závodu si spoločnosť vybrala firmy VCES a Takenaka, stavba má vyjsť asi na 800 miliónov libier.

V tomto momente zamestnáva automobilka na Slovensku približne 100 ľudí, ešte tento rok vycestujú na tréning do Veľkej Británie, potom budú školiť ďalších ľudí na Slovensku. Väčšie nábory prídu na rad až na budúci rok.

Do konca roku 2020 by v nej malo nájsť prácu 2834 ľudí, pracovať majú na výrobe luxusných modelov britsko-indickej automobilky. Ročne pôjde v prvej fáze o 150-tisíc áut, budú to zatiaľ nemenované dva modely v rôznych variáciách, neskôr môže ročná produkcia stúpnuť.

Jaguar už teraz plánuje, že ak sa všetko osvedčí, rozšíri závod na Slovensku a zvýši počet pracovných miest na takmer 4-tisíc. Avizuje čisté platy 870 eur.

Príliš vysoko to firmu zrejme s platmi tlačiť nemusí, už teraz sa jej totiž hlási o prácu približne 40-tisíc ľudí. Zrejme väčšina z nich už dnes pracuje v automobilovom sektore, hovoril šéf nitrianskeho projektu Alexander Wortberg.

Prvé väčšie peniaze z opačnej strany

Doposiaľ to zahraniční priemyselníci nemali s prípravou závodu také náročné, investoval predovšetkým štát. Poklopkanie základného kameňa je prvý zásadnejší krok k tomu, aby boli aj sľuby britsko-indickej firmy preinvestovať na Slovensku 1,4 miliardy eur hmatateľnejšie.

Platí, že aj na stavbu závodu prispeje štát investorom, a to 130 miliónmi eur. Oproti tomu, koľko sa rozhodol investovať do prípravy priemyselného parku, ktorého centrom bude Jaguar, ide o menej podstatnú sumu.

Foto N - Tomáš Benedikovič

Presné číslo štát prezradiť odmieta, no hrubé údaje hovoria, že je to minimálne pol miliardy eur – bez spomínanej 130-miliónovej dotácie.

Argumentovať zvykne tým, že pracovné miesta za to stoja a že peniaze idú aj na podporu subdodávateľov Jaguara v priemyselnom parku, nielen na Jaguar. Preto idú na nové diaľničné prípojky, ochranu pred tisícročnou vodou či hrubé terénne úpravy nitrianskeho komplexu stovky miliónov eur zo štátneho.

„Zrátavate dokopy to, čo sa zrátavať nedá. Stále platí, že celková pomoc pre Jaguar Land Rover je vo výške 130 miliónov eur a zvyšné veci, ktoré robíme, by sme robili bez ohľadu na to, či by tu Jaguar investoval, alebo nie,“ povedal Denníku N pri štarte stavby závodu štátny tajomník ministerstva dopravy a vládny splnomocnenec pre strategické parky Viktor Stromček.

Analýzu nákladov a výnosov verejnosť nikdy nevidela. Stromček pripomína, že do roku 2020 prinesie nová automobilka 2,5-percentné navýšenie HDP.

Premiér Robert Fico zasa pri poklopkávaní základného kameňa rečnil o dôvere a ďalšej spolupráci s britsko-indickým investorom.

Pracovný trh sa zmení

Pokiaľ kolegovia zo závodov Kia, Volkswagen či Peugeot dostali iba to, čo majú oficiálne na papieri, majú čo Jaguaru závidieť.

Trnavský PSA Peugeot Citroën dostal oficiálnu pomoc 166 miliónov eur s tým, že zamestná 3 500 ľudí. Kia pri Žiline zinkasovala cez dotácie, príspevky na nové miesta či daňové úľavy 179 miliónov eur, sľúbila, že zamestná niečo vyše 2-tisíc ľudí. Čísla sa odvtedy zmenili.

Príchodom Jaguara sa výrazne mení aj konkurenčná situácia na pracovnom trhu. Trojlístok tunajších automobiliek sa už dlhšie sťažuje, že nájsť kvalifikovaného odborníka do výroby áut je stále ťažšie.

Vizualizácia budúceho závodu. Zdroj: JLR
Vizualizácia budúceho závodu. Zdroj: JLR

Keď sa do toho zamieša aj Jaguar, môžu prísť do hry teoreticky výraznejšie aj pracovné sily zo zahraničia.

Najjasnejšie to ukazuje dianie v bratislavskom závode Volkswagenu. V utorok, v zásade hneď po štarte nitrianskej stavby, v bratislavskej fabrike zorganizovali odbory protest. Podľa odborového predsedu Zoroslava Smolinského sa na proteste zúčastnilo do tisíc zamestnancov, produkciu to neovplyvnilo. Nepozdáva sa im to, že novoprijímaní zamestnanci majú oproti doterajším výhody, najmä polročnú dopravu zdarma.

„Naša požiadavka je, aby sme nediskriminovali služobne starších,“ povedal Smolinský. Situácia je aj podľa jeho slov dôsledkom zmien na pracovnom trhu a očakáva aj to, že časť zamestnancov Volkswagenu prejde do nitrianskej fabriky, konkrétne takí, ktorí dochádzajú z južného Slovenska.

„Kvalita života je úplne iná, keď niekto musí dennodenne dochádzať do práce,“ povedal odborový šéf.

Jaguar medzitým napreduje s prácami, tvrdí, že ide podľa pôvodného harmonogramu. Do konca roka by mal na seba prevziať aj pozemky, ktoré preň vykúpil štát. Má za ne zaplatiť, zatiaľ nie je jasné koľko.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

    Automobilový priemysel

    Ekonomika

    Teraz najčítanejšie