Denník N

Štátom obľúbený Strabag pripraví pôdu pre Jaguar za 95 miliónov eur

Pozemky pre Jaguar. Foto N – Tomáš Benedikovič
Pozemky pre Jaguar. Foto N – Tomáš Benedikovič

Rakúska firma získala väčšinu dôležitých subdodávok na polmiliardových prácach v parku pri Nitre.

Stavebnej firme Strabag sa v poslednom čase mimoriadne darí v biznise so štátom. Len za práce na stavbách pre priemyselný park s automobilkou Jaguar Land Rover jej už štát v zmluvách sľúbil takmer 200 miliónov eur. Má pripraviť pôdu pre priemyselný park a vybudovať železničné prekladisko v Lužiankach.

Teraz stavbárov zo Strabagu označili v spoločnosti MH Invest, ktorá zastrešuje priemyselný park pre automobilku Jaguar, za víťaza ďalšej obrej zákazky súvisiacej s priemyselným areálom. Strabag vyšiel s ponukou 95,8 milióna eur bez DPH ako najlacnejšia alternatíva pre „hrubé terénne úpravy“ v parku. Prvý na to upozornil portál hnonline.sk.

Konkurovať firme s drahšími ponukami podľa dokumentov prišiel Váhostav, konzorcium okolo Doprastavu a Metrostav.

V zmluve ešte firma víťazstvo nemá, podobne ako v prípade tendra o „výstavbu finálnych sietí“ pre Jaguar. Tentokrát ju štát podľa tohtotýždňových oznamov označil za víťaza v konzorciu s firmou Inpek Holding a s najnižšou cenou: 8,6 milióna eur.

Ide aj o pol miliardy

A to na stredu tohto týždňa zvolal MH Invest stavbárov, aby štátu predložili cenové ponuky v ďalšom tendri spojenom s parkom pre automobilku. Tentokrát ide o „prípravu cestnej infraštruktúry“. Výsledky z otvárania ponúk zatiaľ nie sú verejné.

Isté je to, že štát sa chystá naliať do stavieb súvisiacich s parkom, v ktorého srdci je Jaguar, aj pol miliardy eur.

Okrem toho Slovensko Jaguaru zaplatí 130 miliónov investičnej pomoci, ktorú britsko-indickej automobilke schválila vláda.

Ministerstvo dopravy v tejto súvislosti opakuje, že ďalšie práce, ktoré objednáva, súvisia s celým priemyselným parkom, do ktorého prídu vyrábať aj ďalšie firmy, aj subdodávatelia Jaguaru. Nejde teda o pomoc pre Jaguar, opakuje štát.

Hovoria o kvalite

Zatiaľ z toho cez tendre najviac ťaží spomínaný Strabag.

Pred časom sme sa vo firme spýtali, čím to je, že sa jej tak darí, zatiaľ čo ostatní stavbári môžu skôr závidieť.

„Koncern Strabag pôsobí na slovenskom trhu už od roku 1991 a v priebehu týchto 25 rokov sa tu podieľal na realizácii celého radu veľkých infraštruktúrnych projektov. Domnievame sa, že za naše súčasné postavenie na slovenskom stavebnom trhu vďačíme vysokej kvalite a širokému spektru našich služieb,“ odpísali z koncernu.

Stavebné firmy sa podľa výsledkov posledného „stretnutia lídrov slovenského staviteľstva“, ktoré organizovala prieskumná spoločnosť CEEC Research, skôr sťažovali na to, že štátnych zákaziek je málo a aj na tie, ktoré sú, treba dlho čakať.

Príkladom sú rozbehnuté tendre, ktorým ešte chýbajú posledné podpisy, ako napríklad ten o stavbu juhozápadného obchvatu Prešova či obchvatu Čadce.

Väčšiu infraštruktúrnu zákazku získala v poslednom čase ešte napríklad Skanska: bude stavať úsek D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach.

Ešte o čosi väčšiu zákazku vysúťažilo konzorcium pod vedením Doprastavu na modernizácii železničnej trate pri Žiline na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Najväčší, ale nie bežný biznis, ktorý bude štát 30 rokov splácať, získali firmy združené v konzorciu okolo španielskej firmy Cintra. Budú stavať PPP projekt obchvatu Bratislava za takmer 2 miliardy eur.

Inak spomedzi väčších za zmienku stojí stavba Národného futbalového štadióna. Ten sa má stavať za štátne a postaviť ho má Strabag.

Naopak, známu firmu Váhostav príliš v centrálnom registri zmlúv ako víťaza nevidno.

Peniaze na Jaguar

Príprava cestnej infraštruktúry

Štát vyhlásil súťaž. Očakáva, že ho obslužné a ďalšie komunikácie, ako aj mosty, cesty či múry a verejné osvetlenie v blízkosti parku vyjdú na 198 892 115 eur bez DPH. 

Príprava priemyselného parku

Zabezpečí ju Strabag, podpísal zmluvu za 123 098 661 eur bez dane. Štát v oznámeniach píše, že pod prípravou parku si treba predstaviť zameranie územia, vyňatie z poľnohospodárskeho fondu, projekty, stavbu inžinierskych sietí či hrubé terénne úpravy. 

Hrubé terénne úpravy

Ak sa nikto neodvolá, urobí ich Strabag za 95 848 525 eur bez DPH. Má ísť o odstránenie, uskladnenie a odvezenie ornice, oplotenie či zabezpečenie dokumentácie na kolaudáciu stavby. 

Finálne inžinierske siete

V súťaži bolo za víťaza označené konzorcium pod vedením Strabagu s cenou 8,6 mil. eur. 

Výstavba dočasných inžinierskych sietí

Zrealizovala firma Vion za 2 699 886 eur.

Napojenie parku na R1

Časť dostal za úlohu postaviť Strabag v roku 2014 za 2 898 742 eur, druhú časť tento rok spoločnosť Skanska za 5 533 333 eur.

Stavebný dozor

Práve ho hľadajú, očakáva sa cena 1 100 000 eur.

Nie je jasné, ako to bude s pozemkami, ktoré pre automobilku skúpil štát a ktoré má potom predať ďalej automobilke.

 

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie