Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Odstúpil pre rodinkárstvo, Fico ho povolal späť a dal mu miliónový úrad

Foto – TASR
Foto – TASR

Z bývalého ministra hospodárstva Pavla Pavlisa vláda urobila šéfa Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo. Politik, ktorý skončil po kauze Port Service a pre rodinkárstvo, tak dostane opäť do správy úrad a štátny majetok.

Len jeden rok, päť mesiacov a sedem dní trvalo, kým Robert Fico naplno rehabilitoval svojho dlhoročného známeho a súputnika z SDĽ a neskôr Smeru Pavla Pavlisa.

Keď bol Pavlis ministrom hospodárstva, firma jeho švagra Sitis získala štátne zákazky na upratovanie za státisíce eur. Jeho švagor Dávid Šípoš uspel v organizáciách, ktoré patrili pod Pavlisov rezort. Na zákazky upozornil denník SME, Pavlis škandál najprv odmietal vysvetliť, útočil na noviny, že proti nemu vedú kampaň. Neskôr len oznámil, že odchádza z postu ministra „v mene politickej kultúry“.

Do štátnej správy ho povolal Robert Fico osobne, ktorý ho navrhol za predsedu Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo. Úrad má len na tento rok schválené výdavky vyše 4,5 milióna eur.

Kto bude novým šéfom úradu, nebolo jasné ešte ani počas zasadnutia vlády, na webe úradu vlády ho zverejnili bez Pavlisovho mena.

Video: Rodinkár Pavlis dostane trafiku, proti nebola ani Žitňanská 
(autorka: Martina Koník)

Všetky ruky hore

Napriek aféram z minulosti ho podporila „konsenzom“ celá vláda, vrátane nominantov Mosta-Híd a SNS.

„Koalícia vyjadrila s touto nomináciou súhlas, je to, samozrejme, nominácia strany Smer. Ak sa ma pýtate, či je človek osobne vždy konformný s rozhodnutiami koaličnej vlády, tak to je daň koaličnej vláde, že nie vždy,“ povedala ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (Most-Híd). 

„Konformne sa cítim a hlasovala som za,“ povedala ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS). „Nezamýšľala som sa vôbec nad tým pri hlasovaní,“ odvetila na otázku, či jej neprekáža, že Pavlis odstúpil z postu ministerstva pre rodinkárstvo. Išlo podľa nej o dohodu, ktorú ona akceptovala.

Aj keď Most-Híd v opozícii Pavlisove kšefty pre príbuzného kritizoval, minister životného prostredia Lászlo Solymos dnes nemá problém, ak ide šéfovať štátnemu úradu. „Myslím si, že to zvládne. Bola to nominácia Smeru. Osobne s tým nemám problém. Samozrejme, každý môže urobiť chybu, ale to neznamená, že by preto mal byť diskvalifikovaný.“

Smer ho drží ako jeden muž

Rodinkárstvo, ktorého sa dopustil vo funkcii ministra, nepovažuje za prekážku ani minister hospodárstva Peter Žiga zo Smeru. „Neriešim túto vec,“ povedal Žiga. „Je to klasická politická nominácia. Prišiel s ňou premiér.“

„Rešpektujem, že bol navrhnutý,“ reagoval šéf diplomacie Miroslav Lajčák.

Pavlisa sa zastal aj minister vnútra Robert Kaliňák. Jeho nomináciu označil za „dobrú, kvalitnú a skúsenú“. Odmietol, že Pavlis skončil pre rodinkárstvo, vraj nijaký zákon neporušil. Firma jeho švagra ponúkla najlepšiu cenu v elektronickej aukcii, Pavlis ju nijako neprotežoval. „Neporušil zákon. Nekonal neeticky. Rozhodol sa preukázať politickú kultúru, pretože tam ten vzťah bol veľmi ťažko akceptovateľný. A preto sa nejakým spôsobom nediskvalifikoval z politického života. Naopak, aj toto poukázalo na to, že má vysokú mieru citlivosti.“

Práve tým, že odstúpil, je podľa Kaliňáka záležitosť definitívne vybavená. „To je minulosť, ktorá sa odohrala, ak takýmto spôsobom budete kádrovať ľudí, tak potom, samozrejme, je zbytočné, aby odstupoval.“

Politická kultúra nepatrí aj na úrad pre normalizáciu? „Urobil tam už niečo? Keď tam niečo také urobí, určite bude postupovať rovnako,“ odpovedal pre Denník N Kaliňák.

Na oslave u Babiša

Pavol Pavlis bude mať kanceláriu len 200 metrov od Ficovej na úrade vlády. Pod úrad pre normalizáciu patrí napríklad nedobudované cyklotrónové centrum, do ktorého sme investovali niekoľko miliónov eur, nakoniec sa však nedostavia.

Kariéra Pavla Pavlisa ukazuje, že má k Ficovi naozaj blízko. Do parlamentu sa prvýkrát dostal v roku 2006. Na kandidátke bol na vysokom pätnástom mieste a až za ním boli mnohí už vtedy top politici Smeru. Do strany sa dostal z SDĽ, z ktorej pochádza aj Fico. Vrchol jeho kariéry nastal v roku 2012, keď sa stal štátnym tajomníkom na ministerstve hospodárstva a jeho vplyv podľa ľudí zo Smeru prevyšoval vplyv samotného ministra, nestraníka Tomáša Malatinského, ktorého aj neskôr vystriedal.

Pavlis bol v októbri 2014 na oslave šesťdesiatky českého ministra financií a vplyvného podnikateľa Andreja Babiša. Vtedajšieho ministra Pavlisa na párty nafotil bulvárny denník Blesk.

S Babišom bol Pavlis v deväťdesiatych rokoch minulého storočia vo firme Port Service. Za vlády Smeru Babišovo Duslo Šaľa získalo štedrú podporu, štát mu potichu schválil daňové prázdniny 60 miliónov eur.

Ani po svojom odstúpení v Smere sa Pavlisova kariéra neskončila. Dostal sa na 32. miesto kandidátky, ktoré mu od začiatku dávalo istotu, že sa dostane do parlamentu. Voliči to veľmi neocenili, keďže dostal len 1760 preferenčných hlasov.

Biznis Pavla Pavlisa zjavne pokračuje ďalej. Podľa svojho majetkového priznania na dividendách zarobil minulý rok 98-tisíc eur. Z dokumentu nie je jasné, z akých firiem mu pritiekli. V priznaní sa píše len o „spoločnostiach“. Jeho príbuzní sú konateľmi vo viacerých firmách.

Dnes na DennikE.sk

Gastrolístky sú dráma do poslednej chvíle: chyba u Krajniaka firmy so stravnými lístkami takmer vrátila do hry

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dobrovoľnosť gastrolístkov mohla nečakane zablokovať drobná zmena v novele Zákonníka práce, poslanci preto návrh zmenili. Krajniakovo ministerstvo odmieta vysvetliť, kto urobil chybu, ktorá znova nahrávala stravenkovým firmám. Novelu schvaľujú poslanci na tejto parlamentnej schôdzi.

Osud slovenských rajčín je v rukách reťazcov. Veselé časy sa skončia, hovoria pestovatelia

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Značky slovenských rajčín chcú vraj reťazce vytlačiť z regálov na úkor vlastných – privátnych. Tvrdí to Zväz zeleninárov a zemiakarov Slovenska. Domáci pestovatelia investovali do skleníkov, nových odrôd a budovania svojho mena desiatky miliónov eur.

Minúta po minúte

Island začal vydávať vakcinačné pasy, majú ľuďom uľahčiť cestovanie. Nárok na certifikát má v krajine 4800 ľudí, ktorí dostali obe dávky vakcíny proti covidu-19. Ich užitočnosť je zatiaľ len teoretická, pretože nie sú medzinárodne uznávané.

Téma „vakcinačných cestovných pasov“ je predmetom diskusií aj v EÚ. Island nie je členom EÚ, ale je súčasťou schengenského priestoru voľného pohybu.

„Cieľom je uľahčiť pohyb medzi krajinami, aby jednotlivci mohli pri hraničných kontrolách predložiť osvedčenie o očkovaní, a boli tak oslobodení od obmedzujúcich opatrení na hraniciach v súlade s pravidlami danej krajiny,“ tvrdí islandské ministerstvo zdravotníctva.

Hoci nemá certifikát medzinárodnú platnosť, Island tvrdí, že je pripravený do krajiny vpúšťať bez kontrol držiteľov takýchto očkovacích pasov z krajín EÚ a Európskeho hospodárskeho priestoru. (čtk, afp)

Predaj šampanského vo svete klesol vlani o takmer pätinu na 245 miliónov fliaš. Podľa francúzskych producentov je dôvodom najmä to, že pandémia uzavrela miesta, kde sa konzumuje alkohol.

Poukázala na to organizácia Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC). Situácia sa však čiastočne zlepšila ku koncu minulého roka, vďaka čomu sa najnovšia prognóza CIVC o niečo zlepšila.

Ako CIVC v utorok informovala, odhaduje, že objem predaja šampanského klesol v roku 2020 približne o 18 %. To by znamenalo pokles ročných tržieb zhruba o 1 miliardu eur.

Organizácia zároveň očakáva, že pandémia bude ovplyvňovať dopyt aj v 1. polroku tohto roka. „Je to o niečo lepšie, než sme pôvodne očakávali,“ povedal predseda CIVC Maxime Toubart. Organizácia pôvodne počítala s poklesom tržieb až o 1,7 miliardy eur.

Čo sa týka predaja šampanského na francúzskom trhu a kľúčových exportných trhoch ako Británia a USA, podľa CIVC klesol objem predaja na každom z nich o 20 %. Ešte výraznejší bol pokles predaja v Japonsku, kde dosiahol zhruba 28 %. Naopak, export šampanského do Austrálie vzrástol podľa organizácie vlani o 14 %.

Celkovo sa podľa CIVC predalo vo svete v minulom roku 245 miliónov fliaš šampanského. V roku 2019 to bolo takmer 300 miliónov fliaš. Ak sa odhad potvrdí, bude to znamenať pokles objemu predaja o viac než 18 %.

CIVC pôvodne očakávala pokles predaja až o tretinu. Z pohľadu tržieb odhaduje CIVC predaj na približne 4 miliardy eur. (tasr, čtk, reuters)

Najväčší spoločný projekt výroby batérií financovaný 12 štátmi EÚ vrátane Slovenska získal súhlas Európskej komisie. Dospela k záveru, že verejné investície v objeme 2,9 miliardy eur neporušujú pravidlá pre štátnu podporu firiem.

Oznámila to podpredsedníčka EK pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. Do projektu, ktorý má znížiť závislosť Európy od dovozu z Číny, sa zapoja desiatky podnikov vrátane Tesly, BMW či Fiat Chrysler.

V snahe o ekologicky šetrnejší priemysel a dopravu sa Komisia v roku 2017 rozhodla podporiť spájanie štátov a súkromných firiem pri veľkovýrobe batérií pod hlavičkou Európskej batériovej aliancie. V čase rýchlo rastúceho dopytu po článkoch do elektromobilov či ďalších strojov poháňaných elektrinou sa následne 12 krajín vrátane Nemecka, Francúzska, Talianska, Poľska či Slovenska dohodlo na spoločnom podniku.

Jeho cieľom je prilákať až 9 miliárd eur súkromných investícií. Podmienkou úspešného rozbehu projektu bolo, že ho schváli Komisia, ktorá zisťovala, či projekt nepoškodí konkurenčné prostredie. (čtk)

Príjmy z poplatkov za uloženie odpadu sa budú prerozdeľovať po novom. Poslanci tiež schválili vytvorenie novej skupiny obcí, ktorá získa príspevok z Environmentálneho fondu. Použiť ho má na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnotenie bioodpadu z domácností.

Návrh novely, ktorá má byť účinná od 15. marca, súvisí so zberom bioodpadu, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára. Od Nového roka majú obce, ktoré si uplatňovali výnimku na ekonomickú neúnosnosť nakladania s bioodpadom, zaviesť a zabezpečiť vykonávanie jeho triedeného zberu.

„Je žiaduce vytvoriť taký finančný mechanizmus na prerozdeľovanie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov, aby mohli byť podporené aj tie obce, ktoré majú zavedené a zabezpečené vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov z domácností,“ odôvodnili predkladatelia v návrhu novely.

Finančnou podporou z envirofondu by sa podľa ministerstva životného prostredia malo zlepšiť nakladanie s kuchynským odpadom a dosiahnutie cieľov, ku ktorým sa Slovensko zaviazalo.

Plénum schválilo aj pozmeňujúci návrh poslanca Radovana Kazdu (SaS), ktorým sa rozšíria podmienky, za ktorých vzniká obci nárok na získanie príspevku. Po novom musí byť splnená podmienka, že obci nebola v posledných troch rokoch uložená sankcia za porušenie vybraných povinností ustanovených zákonom o odpadoch ani za porušenie zákona o poplatkoch za uloženie odpadov. Podľa návrhu bude Environmentálny fond povinný písomne oboznámiť obec o vybavení jej žiadosti o poskytnutie príspevku do 31. októbra. (tasr)

Vláda bude môcť upustiť od ukladania daňových sankcií za podmienok a v rozsahu, v akom určí vo svojom nariadení. Vyplýva to z novely zákona o správe daní, ktorú parlament prerokuje v skrátenom legislatívnom konaní.

Rezort financií v materiáli skonštatoval, že návrh zákona sa vypracováva nadväzne na zhoršujúcu sa situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s pandémiou. Zhoršujúcou sa situáciou okolo pandémie odôvodnil aj naliehavosť prijatia návrhu zákona. Skrátené legislatívne konanie parlamentu navrhuje na ochranu hospodárskych záujmov SR. (tasr)

Súčasťou nadlimitných zákaziek verejného obstarávania osobných a nákladných áut či autobusov má byť povinný podiel ekologických vozidiel. Vyplýva to z návrhu zákona, ktorý posunuli poslanci do druhého čítania.

Táto povinnosť sa má od augusta týkať aj lízingu, splátkového predaja, prenájmov, niektorých služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave či služieb, ktoré sa vykonávajú s pomocou vozidla.

Podiel obstarávaných nízkoemisných alebo bezemisných osobných vozidiel, mikrobusov a nákladných áut do 3,5 tony by v päťročnom referenčnom období do konca roka 2025 mal byť 22 %. U ostatných nákladných automobilov budú musieť obstarávatelia a verejní obstarávatelia zabezpečiť 8-percentný podiel týchto vozidiel, no od roku 2026 a tiež v treťom referenčnom období od roku 2031 do roku 2035 to už bude o percento viac.

Významný nárast povinného podielu ekologických vozidiel čaká v prípade schválenia návrhu zákona obstarávateľov a verejných obstarávateľov u autobusov a trolejbusov, a to z 34 % od augusta 2021 do konca roka 2025 na 48 % od roku 2026.

Za ekologické vozidlo v kategóriách osobné vozidlo, mikrobus alebo nákladné vozidlo do 3,5 tony návrh zákona do konca roka 2025 považuje také, ktoré má emisný limit oxidu uhličitého (CO2) vo výške 50 gramov na kilometer. Od roku 2026 bude v týchto kategóriách za ekologické považované vozidlo s nulovými emisiami CO2.

Nákladné automobily nad 3,5 tony a autobusy budú považované za ekologické, ak budú napríklad využívať elektrickú energiu, prípadne alternatívne palivá ako vodík, syntetické a parafinické palivo, stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), skvapalnený ropný plyn (LPG) či biopalivo. (tasr)

ZSSK od stredy obmedzí dopravu na tratiach Trnava – Bratislava a Trnava – Kúty, pozastaví na nich 33 osobných vlakov. Zdôvodnila to poklesom vyťaženia vlakov a počtu cestujúcich, ale aj chorobnosťou a karanténou vlakového personálu.

Ako bude obmedzenie vyzerať

Trnava – Bratislava

  • Na traťovom úseku Trnava – Bratislava-Nové Mesto nebude premávať 27 osobných vlakov.
  • V rámci prímestskej dopravy ostane zabezpečený 1-hodinový takt, v čase dopravnej špičky bude 30-minútový takt vlakov pri kombinácii vlakov Os a REX.
  • V úseku Pezinok – Bratislava zostane v čase dopravnej špičky zachovaný 20-minútový interval.

Trnava – Kúty

  • Na traťovom úseku Trnava – Kúty bude zavedený grafikon v režime ako počas sobôt a dní pracovného pokoja.
  • Počas celého dňa bude zabezpečené železničné spojenie v 2-hodinovom takte, alternatívou spojenia v čase rannej dopravnej špičky bude prímestská autobusová doprava.
  • Obmedzenie sa dotkne 6 vlakov.

ZSSK tvrdí, že musela pristúpiť k ďalšiemu obmedzovaniu prímestskej dopravy predovšetkým z dôvodu zvýšenej chorobnosti a karantény prevádzkových zamestnancov ZSSK na pozícii rušňovodič po skríningovom testovaní, aktuálnej vyťaženosti vlakov ZSSK, ako aj platiaceho lockdownu.

ZSSK najskôr obmedzila dopravu 28 osobných vlakov na linke Senec – Bratislava-Petržalka, pričom obmedzenie malo trvať od 12. do 24. januára. Pre pretrvávajúcu zhoršenú pandemickú situáciu a lockdown musí toto obmedzenie predĺžiť.

Obmedzenia dopravy na linke Senec – Bratislava-Petržalka ostávajú aj naďalej v platnosti do odvolania. Zároveň dochádza k obmedzeniu ďalšieho vlaku – vlak Os 4744 (Galanta 06.03 – Bratislava-Petržalka 07.09).

Aktuálne chýba ZSSK v rámci celého Slovenska 102 rušňovodičov a 91 vlakvedúcich. ZSSK tvrdí, že v súvislosti s vlakovým personálom je kritická situácia predovšetkým na západnom Slovensku.

Developerská skupina Atrios chce pri obci Záborské neďaleko Prešova postaviť výrobno-logistický areál, kde môže nájsť prácu 300 zamestnancov. Projekt by mal stáť 21 miliónov eur, využívať ho budú klienti hlavne zo strojárskeho či elektrotechnického priemyslu.

Vyplýva to z projektu, ktorý Atrios posunul povoľovacím úradom.

So začiatkom výstavby areálu developer ráta koncom tohto roka. Dokončený má byť v lete budúceho roka. Plocha celého areálu dosiahne deväť hektárov.

Atrios pôsobí na trhu skoro dve desiatky rokov. Zameriava sa na výstavbu priemyselných areálov, ale stavia aj kancelárie, nákupné centrá i rezidenčné projekty. Pôsobí na Slovensku a v Česku.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať