Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Odstúpil pre rodinkárstvo, Fico ho povolal späť a dal mu miliónový úrad

Foto – TASR
Foto – TASR

Z bývalého ministra hospodárstva Pavla Pavlisa vláda urobila šéfa Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo. Politik, ktorý skončil po kauze Port Service a pre rodinkárstvo, tak dostane opäť do správy úrad a štátny majetok.

Len jeden rok, päť mesiacov a sedem dní trvalo, kým Robert Fico naplno rehabilitoval svojho dlhoročného známeho a súputnika z SDĽ a neskôr Smeru Pavla Pavlisa.

Keď bol Pavlis ministrom hospodárstva, firma jeho švagra Sitis získala štátne zákazky na upratovanie za státisíce eur. Jeho švagor Dávid Šípoš uspel v organizáciách, ktoré patrili pod Pavlisov rezort. Na zákazky upozornil denník SME, Pavlis škandál najprv odmietal vysvetliť, útočil na noviny, že proti nemu vedú kampaň. Neskôr len oznámil, že odchádza z postu ministra „v mene politickej kultúry“.

Do štátnej správy ho povolal Robert Fico osobne, ktorý ho navrhol za predsedu Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo. Úrad má len na tento rok schválené výdavky vyše 4,5 milióna eur.

Kto bude novým šéfom úradu, nebolo jasné ešte ani počas zasadnutia vlády, na webe úradu vlády ho zverejnili bez Pavlisovho mena.

Video: Rodinkár Pavlis dostane trafiku, proti nebola ani Žitňanská 
(autorka: Martina Koník)

Všetky ruky hore

Napriek aféram z minulosti ho podporila „konsenzom“ celá vláda, vrátane nominantov Mosta-Híd a SNS.

„Koalícia vyjadrila s touto nomináciou súhlas, je to, samozrejme, nominácia strany Smer. Ak sa ma pýtate, či je človek osobne vždy konformný s rozhodnutiami koaličnej vlády, tak to je daň koaličnej vláde, že nie vždy,“ povedala ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (Most-Híd). 

„Konformne sa cítim a hlasovala som za,“ povedala ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS). „Nezamýšľala som sa vôbec nad tým pri hlasovaní,“ odvetila na otázku, či jej neprekáža, že Pavlis odstúpil z postu ministerstva pre rodinkárstvo. Išlo podľa nej o dohodu, ktorú ona akceptovala.

Aj keď Most-Híd v opozícii Pavlisove kšefty pre príbuzného kritizoval, minister životného prostredia Lászlo Solymos dnes nemá problém, ak ide šéfovať štátnemu úradu. „Myslím si, že to zvládne. Bola to nominácia Smeru. Osobne s tým nemám problém. Samozrejme, každý môže urobiť chybu, ale to neznamená, že by preto mal byť diskvalifikovaný.“

Smer ho drží ako jeden muž

Rodinkárstvo, ktorého sa dopustil vo funkcii ministra, nepovažuje za prekážku ani minister hospodárstva Peter Žiga zo Smeru. „Neriešim túto vec,“ povedal Žiga. „Je to klasická politická nominácia. Prišiel s ňou premiér.“

„Rešpektujem, že bol navrhnutý,“ reagoval šéf diplomacie Miroslav Lajčák.

Pavlisa sa zastal aj minister vnútra Robert Kaliňák. Jeho nomináciu označil za „dobrú, kvalitnú a skúsenú“. Odmietol, že Pavlis skončil pre rodinkárstvo, vraj nijaký zákon neporušil. Firma jeho švagra ponúkla najlepšiu cenu v elektronickej aukcii, Pavlis ju nijako neprotežoval. „Neporušil zákon. Nekonal neeticky. Rozhodol sa preukázať politickú kultúru, pretože tam ten vzťah bol veľmi ťažko akceptovateľný. A preto sa nejakým spôsobom nediskvalifikoval z politického života. Naopak, aj toto poukázalo na to, že má vysokú mieru citlivosti.“

Práve tým, že odstúpil, je podľa Kaliňáka záležitosť definitívne vybavená. „To je minulosť, ktorá sa odohrala, ak takýmto spôsobom budete kádrovať ľudí, tak potom, samozrejme, je zbytočné, aby odstupoval.“

Politická kultúra nepatrí aj na úrad pre normalizáciu? „Urobil tam už niečo? Keď tam niečo také urobí, určite bude postupovať rovnako,“ odpovedal pre Denník N Kaliňák.

Na oslave u Babiša

Pavol Pavlis bude mať kanceláriu len 200 metrov od Ficovej na úrade vlády. Pod úrad pre normalizáciu patrí napríklad nedobudované cyklotrónové centrum, do ktorého sme investovali niekoľko miliónov eur, nakoniec sa však nedostavia.

Kariéra Pavla Pavlisa ukazuje, že má k Ficovi naozaj blízko. Do parlamentu sa prvýkrát dostal v roku 2006. Na kandidátke bol na vysokom pätnástom mieste a až za ním boli mnohí už vtedy top politici Smeru. Do strany sa dostal z SDĽ, z ktorej pochádza aj Fico. Vrchol jeho kariéry nastal v roku 2012, keď sa stal štátnym tajomníkom na ministerstve hospodárstva a jeho vplyv podľa ľudí zo Smeru prevyšoval vplyv samotného ministra, nestraníka Tomáša Malatinského, ktorého aj neskôr vystriedal.

Pavlis bol v októbri 2014 na oslave šesťdesiatky českého ministra financií a vplyvného podnikateľa Andreja Babiša. Vtedajšieho ministra Pavlisa na párty nafotil bulvárny denník Blesk.

S Babišom bol Pavlis v deväťdesiatych rokoch minulého storočia vo firme Port Service. Za vlády Smeru Babišovo Duslo Šaľa získalo štedrú podporu, štát mu potichu schválil daňové prázdniny 60 miliónov eur.

Ani po svojom odstúpení v Smere sa Pavlisova kariéra neskončila. Dostal sa na 32. miesto kandidátky, ktoré mu od začiatku dávalo istotu, že sa dostane do parlamentu. Voliči to veľmi neocenili, keďže dostal len 1760 preferenčných hlasov.

Biznis Pavla Pavlisa zjavne pokračuje ďalej. Podľa svojho majetkového priznania na dividendách zarobil minulý rok 98-tisíc eur. Z dokumentu nie je jasné, z akých firiem mu pritiekli. V priznaní sa píše len o „spoločnostiach“. Jeho príbuzní sú konateľmi vo viacerých firmách.

Dnes na DennikE.sk

  • Štrajk: Trnavská PSA musela priebežne zastavovať výrobu, pre blokádu hraníc počas štrajku autodopravcov
  • Vláda: Ministri dnes rozhodnú o zvýšení kúpnej ceny za Národný futbalový štadión
  • Aerolínie: British Airways zrušili pre koronavírus lety do pevninskej Číny
  • Ekonomický newsfilter: Kmotrík chce za štadión viac, zvýšenie ceny štátu neprinesie úžitok
Zdieľať

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je

Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N - Tomáš Benedikovič
Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je, píše Konštantín Čikovský v texte o kariére šéfa Penty. „Možno napokon vykľučkuje zo všetkého tak, že ostane na slobode. Nebude sa však môcť čudovať, že o jeho vine dnes už nepochybuje nikto.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Košický U.S. Steel považuje štrajk autodopravcov za nebezpečný. „V čase, keď ideme na dve pece z troch kvôli problémom na európskom trhu s oceľou, považujeme blokovanie ciest za nebezpečné,“ povedal hovorca oceliarní Ján Bača.

Podľa jeho slov, ak produkty oceliarní nedorazia podľa objednávky do cieľa, „hrozí, že sme naše plechy vyrobili, predali, ale načas nedoručili a nakoniec možno stratíme zákazníka“. Oceliarne by v tomto prípade žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku.

„Právo na protest by nemalo brániť iným užívať cesty. Regionálni dopravcovia týmto spôsobom berú ostatných dopravcov a aj výrobcov ako rukojemníkov,“ dodal Bača.

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA musela pre štrajk autodopravcov priebežne zastavovať výrobu na jednotlivých prevádzkach. Dôvodom sú zablokované kamióny s dielcami, ktoré zostali stáť na hraničných priechodoch. Situácia sa môže ďalej komplikovať.

K prerušeniam produkcie došlo v utorok večer, informoval hovorca PSA Peter Švec.

Kamióny so súčiastkami stáli najmä na hraniciach s Poľskom, ale aj s Českom a Maďarskom. PSA sa dielcami čiastočne predzásobila.

„Problém sa pre nás komplikuje aj tým, že nielen kamióny od dodávateľov k nám, ale aj kamióny k dodávateľom sa teraz nevedia dostať,“ približuje Švec.

Únia autodopravcov Slovenska v utorok obnovila protestné zhromaždenia na hraničných priechodoch a blokuje ich. Tvrdí, že vláda odmieta akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo. (tasr)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Kmotrík pýta od vlády za štadión znova viac, rozumné je trvať na starej cene +

  • Panika trhov z čínskeho vírusu sa zmenšila
  • Autobusári nezískali od Luntera novú zmluvu a ustúpili
  • Avast si poškodil meno, predával podrobné dáta o užívateľoch
Zdieľať

Trnavská automobilka PSA tvrdí, že pre štrajk autodopravcov hrozí zastavenie výroby. Dôvodom sú podľa hovorcu Petra Šveca blokované kamióny na hraniciach, predovšetkým z Poľska.

Zdieľať

Mesto Ružomberok zakázalo protest autodopravcov. Polícia tvrdí, že akcia sa koná na nebezpečnom mieste a v zlom počasí.

Celé stanovisko mesta:

Zástupcovia mesta Ružomberok v neskorých hodinách 28. 1. 2020 podpísali rozhodnutie, ktorým sa zakazuje zhromaždenie Únie autodopravcov Slovenska, ktoré sa koná 28. 1. 2020 v meste Ružomberok.

Mesto Ružomberok tak konalo na základe podnetu Okresného riaditeľstva policajného zboru v Ružomberku zo dňa 28. 1. 2020 s poukazom na ustanovenie o zhromažďovacom práve. Vzhľadom na nepriaznivé poveternostné podmienky OR PZ vyhodnotilo, že zhromaždenie sa koná na nebezpečnom mieste, kde účastníkom hrozí závažné nebezpečenstvo pre ich zdravie. So zreteľom k nedostatočnej viditeľnosti, hustému sneženiu vzniklo riziko ohrozenia zdravia účastníkov zhromaždenia, ale aj okolo jazdiacich vodičov vozidiel. Zhromaždenie sa vykonáva v mieste, kde vzhľadom ku klimatickým podmienkam dochádza k výraznému obmedzeniu dopravy, bezpečnému prejazdu vozidiel záchranných zložiek, prejazdnosti vozidiel údržby a situácia je momentálne v závažnom rozpore so záujmom obyvateľstva. Takéto zhromaždenie môže závažným spôsobom ohroziť život a zdravie obyvateľov.

Mesto Ružomberok sa vo svojom rozhodnutí opiera aj o niektoré závažné nedostatky oznámenia zo strany únie autodopravcov. Dňa 28. 1. 2020 bolo mestu v ranných hodinách doručené oznámenie o konaní zhromaždenia. Podľa zákona o zhromažďovacom práve je zvolávateľ povinný zhromaždenie písomne oznámiť obci tak, aby obec oznámenie dostala aspoň 5 dní pred dňom jeho konania. Zároveň v oznámení, ktoré mesto dostalo v ranných hodinách dňa zhromaždenia, neboli uvedené údaje o účele zhromaždenia a predpokladanom čase jeho ukončenia, údaje o predpokladanom počte účastníkov zhromaždenia a iné.

Uvedené dôvody sú právne relevantnými dôvodmi na zakázanie verejného zhromaždenia dňa 28. 1. 2020 v meste Ružomberok. Proti tomuto rozhodnutiu nemožno podať odvolanie.

Zdieľať

Národná banka Slovenska tvrdí, že žiadne hromadné prepúšťanie nechystá, o prácu má prísť asi desať zamestnancov. „Začali sme proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie.“

Informáciu o možnom hromadnom prepúšťaní, ktoré by sa mohlo dotknúť 79 ľudí, priniesol Index. Vychádzal z informácie ústredia práce, ktoré Indexu napísalo, že evidujú nahlášku od zamestnávateľa, ktorý vykonáva „činnosti centrálnej banky“.

Túto činnosť na Slovensku vykonáva iba Národná banka Slovenska.

„Národná banka Slovenska začala proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie. Týka sa úseku obozretného dohľadu a úseku regulácie a ochrany finančných spotrebiteľov k 1.3. 2020. Predpokladáme, že sa reštrukturalizácia dotkne približne desiatich zamestnancov,“ uviedla NBS v stanovisku, ktoré poskytla Denníku E.

Podľa poslednej správy o výsledku hospodárenia NBS ku koncu roka 2018 zamestnávala 1110 ľudí.

Zdieľať

SAD Zvolen sa v stredu nezúčastní na rokovaní s vedením Banskobystrického kraja. Členovia predstavenstva firmy to oznámili v liste predsedovi kraja Jánovi Lunterovi. (tasr)

Zdieľať

Philips zvažuje predaj divízie domácich spotrebičov, ktorá vyrába napríklad kávovary, vysávače alebo čističky vzduchu. Po oddelení divízií na výrobu osvetlenia a spotrebnej elektroniky sa sústreďuje najmä na zdravotnícke technológie.

Tržby Philipsu z predaja domácich spotrebičov vlani dosiahli 2,3 miliardy eur. K predaju divízie by mohlo dôjsť do polovice roka 2021.

„Táto divízia nie je strategicky vhodná pre našu budúcnosť ako lídra v oblasti zdravotníckych technológií,“ cituje Reuters šéfa Philipsu Fransa van Houtena.

Celkové tržby Philipsu vlani poskočili o 4 % na 19,5 miliardy eur.

Zdieľať

Ryanair varoval pred prepúšťaním pilotov a palubného personálu a zatváraním ďalších základní. Dôvodom hroziacich reštrikcií je opätovný odklad dodávok uzemnených lietadiel Boeing 737 Max. Letecká spoločnosť očakáva prvé kusy na jeseň.

Dopravca v internom dokumente uvádza, že prvé stroje 737 Max by mohol prevziať najskôr v septembri alebo októbri, píše Reuters.

Ryanair sa spoliehal na to, že ich bude mať k dispozícii v júni a zaradí ich do letového plánu na letnú sezónu.

Lietadlá 737 Max boli najpredávanejším modelom z flotily Boeingu. Regulátori po celom svete ich odstavili vlani v marci po dvoch tragických nehodách zapríčinených softvérovou chybou stroja.

Ryanair disponuje viac ako 450 lietadlami. Od Boeingu má objednaných 210 strojov 737 Max.

Boeing očakáva, že regulátori povolia návrat problematického lietadla do prevádzky zhruba v polovici roka.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať