Denník N

IT-čkár požiadal o materskú elektronicky, aby zistil, ako funguje jedenkrát a dosť

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Príklad elektronických schránok ukazuje, že sľuby o tom, že do dvoch rokov bude na Slovensku platiť pravidlo jedenkrát a dosť, netreba brať až tak vážne.

IT-čkár Filip Likavčan sa rozhodol ísť na materskú, a pretože si chcel overiť, aký efekt mala miliarda eur do štátneho IT, požiadal o ňu elektronicky.

Malo to efekt. Po 49 dňoch komunikácie so Sociálnou poisťovňou mu prišlo konečne rozhodnutie, že mu poisťovňa schvaľuje materskú.

Žiadosť o materskú chcel podať začiatkom októbra. Veľmi rýchlo zistil, že poisťovňa nemá na webe zverejnený elektronický formulár. „Napísal som im, nech mi pošlú formulár, ktorý vyplním, elektronicky podpíšem a pošlem emailom.“

Namiesto toho mu prišla automatická odpoveď, aby prišiel do pobočky poisťovne, s čím však nesúhlasil. Materskú si totiž chcel vybaviť elektronicky.

Po troch týždňoch mu poisťovňa poslala naskenované tlačivo žiadosti o materskú s vysvetlením, že do februára 2018 nemá povinnosť vytvoriť tento formulár v elektronickej podobe. Požiadala ho, aby vyplnené tlačivo poslal do elektronickej schránky poisťovne cez slovensko.sk.

Tým sa to ešte neskončilo. Po ďalšom týždni poisťovňa chcela od neho potvrdenie z úradu práce, že jeho manželka nepoberá materskú ani rodičovský príspevok. „Ale ja som trval na komplet elektronickom vybavení,“ napísal Filip.

Sociálna poisťovňa si potvrdenie od iného úradu nakoniec vyžiadala sama.

Po 49 dňoch mu poslala do jeho elektronickej schránky naskenované rozhodnutie o nároku na materskú.

Od novembra je všetko iné

Sociálna poisťovňa aj dnes hovorí, že do 1. februára 2018 nemá povinnosť vytvoriť elektronický formulár žiadosti o materskú a zverejniť ho na stránke slovensko.sk. Vysvetľuje, že aj keby chcela vytvoriť formulár pre materskú, nejde to tak rýchlo, lebo treba ešte upraviť nejaké zákony.

Má to súvisieť s tým, že každá žiadosť o nemocenskú dávku má jedinečné číslo a ženy – žiadateľky potrebujú aj potvrdenie od gynekológa, muži nie.

Poisťovňa však ubezpečuje, že od novembra akceptuje aj naskenovanú a podpísanú žiadosť, ktorú treba priložiť vo formáte PDF k všeobecnému formuláru na stránke slovensko.sk a poslať do elektronickej schránky poisťovne. Berie to tak, ako keby jej bola doručená „papierová“ žiadosť.

Tvrdí, že už nežiada od poistencov potvrdenie o nároku na rodičovský príspevok z úradov práce, lebo si to zabezpečuje elektronicky sama. Filip bol iný prípad, pretože si podal žiadosť ešte pred 1. novembrom.

Všetky inštitúcie štátu majú povinne od novembra komunikovať elektronicky. Štát umožnil výnimky, ktoré však nikde zrozumiteľne neopísal. Výnimku má aj Finančná správa SR, ktorá uviedla, že zatiaľ nebude dokumenty posielať do elektronických schránok.

Jedenkrát a dosť v praxi

Problémom však nie sú iba chýbajúce elektronické tlačivá. Filipov príbeh so žiadosťou o materskú vyvolal aj vtipné reakcie, že takto vlastne vyzerá „jedenkrát a dosť“ v slovenskej praxi.

Voľne preložené – údaje, ktoré už o vás štát má, by si od vás už nemal druhýkrát pýtať, nech už ide o hocijaký úrad. Úrady si ich majú medzi sebou presunúť samy, ak ich potrebujú.

Podpredseda vlády Peter Pellegrini (Smer) nedávno povedal, že princíp jedenkrát a dosť by mal fungovať do dvoch rokov. „V roku 2018 by to už naozaj mohlo platiť. Po Slovensku má obiehať informácia, a nie občan,“ zdôraznil.

Podobne však štát rozprával o termíne spustenia povinných elektronických schránok, no teraz akurát znova posúva termín.

Nesplnenie sľubu o zavedení pravidla jedenkrát a dosť sa dá predpokladať aj podľa toho, že dnes sú hotové len tri referenčné registre (register právnických osôb, daňových subjektov a uchádzačov o zamestnanie), štvrtý má byť onedlho (register fyzických osôb). Referenčné registre sú dôležité preto, lebo údaje, ktoré sú v nich uvedené, sú záväzné pre všetky úrady a inštitúcie v štáte.

O dva roky bude referenčných registrov, samozrejme, viac. Pellegrini avizuje dátový projekt, ktorý chce robiť s ministerstvom vnútra. Projekt sa má venovať kvalite údajov úradov, či sú elektronicky spracúvané, či sa dajú posunúť ďalšiemu štátnemu úradu. Pravidlo jedenkrát a dosť bude o dva roky teda možno platiť pre niekoľko najbežnejších životných situácií, no určite nie pre všetky.

Pellegrini dnes však nevie povedať, o ktoré životné situácie ide. Najčastejšie uvádza narodenie dieťaťa a zmenu bydliska, toto by však nestačilo. Jeho úrad by mal podľa národnej koncepcie zmonitorovať najbežnejšie životné situácie, zatiaľ ich však neukázal.

Veľký projekt životných situácií

S poskytovaním elektronických služieb súvisí aj veľký projekt ministerstva vnútra, ktorý má riešiť jednotlivé životné situácie. Dáva ich dohromady tím štátnej tajomníčky ministerstva vnútra Denisy Sakovej, ktorý mal pod palcom aj reformu ESO.

Zmapovať chcú približne sto životných situácií. Chcú napríklad zistiť, či niektoré kroky pri ich riešení nie sú zbytočné a dajú sa preskočiť. Zatiaľ však ich zoznam neukázali.

„Zameriavame sa na životné situácie, s ktorými sa občan najčastejšie potýka. Určite to bude narodenie dieťaťa, sobáš, vybavenie si rodného listu, zmena bydliska, úmrtie,“ povedala nedávno Saková.

Na projekt optimalizácie verejnej správy už ministerstvo vnútra vypísalo výzvu. Podľa schváleného reformného zámeru naň žiadajú 34 miliónov eur. Saková zároveň hovorí, že skôr ako v lete 2018 prvé životné situácie sprocesované nebudú.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie