Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Machyna prehráva boj o odbory Volkswagenu, tvrdí, že háji demokraciu

Emil Machyna nechal v piatok zorganizovať tlačovú konferenciu, na ktorej hovoril, že mu ide o demokratické princípy. Foto - TASR
Emil Machyna nechal v piatok zorganizovať tlačovú konferenciu, na ktorej hovoril, že mu ide o demokratické princípy. Foto – TASR

Ešte začiatkom týždňa to vyzeralo na krátky proces. V utorok odhlasovalo širšie vedenie Odborového zväzu KOVO, že posiela do likvidácie významnú organizáciu vo Volkswagene. Odboroví predáci z automobilky vraj hrubo porušili stanovy.

V ďalších dňoch nastúpil likvidátor, ktorý mal prevziať celú organizáciu aj so 7500 členmi. Mali mu vydať kľúče od kancelárií, všetky podstatné dokumenty a zrejme aj prístupové práva k účtom.

Na konci týždňa je všetko inak. Predseda OZ KOVO a najmocnejší slovenský odborár Emil Machyna vie, že vo Volkswagene prehráva. Odborári z automobilky si založili vlastnú organizáciu, do ktorej hromadne vstupujú zamestnanci, čo doteraz patrili pod OZ KOVO.

Na svoju stranu Machyna nezískal ani nemeckých manažérov automobilky, ktorí sa k celému sporu postavili neutrálne. Odborárov nechali vyriešiť si celú vec medzi sebou, čo v praxi znamenalo, že Machynovi likvidátori museli zostať pred bránou podniku.

„Aj keď možno teraz prehráme, právo je na našej strane,“ vyhlásil Machyna v piatok na tlačovej konferencii.

Ťažko nahraditeľná strata

Anabáza okolo Volkswagenu môže pre Machynu znamenať vôbec najťažšiu prehru odvtedy, čo pred dvadsiatimi rokmi prevzal najväčší slovenský odborový zväz.

Pokiaľ by odišli všetci odborári z bratislavskej automobilky, Machynovo OZ KOVO by prišlo o minimálne desať percent svojich členov. Tento scenár v súčasnosti vyzerá celkom reálne.

„Momentálne už väčšina odborárov automobilky prešla do nového združenia,“ hovorí Machynov súper, šéf odborov vo Volkswagene Zoroslav Smolinský.

Machyna a jeho vedenie sa ešte snaží aspoň niektorých zamestnancov udržať pod hlavičkou OZ KOVO, nejde to však ľahko. Hovoria, že manažéri automobilky im neumožnili priamo komunikovať s tunajšími robotníkmi.

„Tá situácia ma mrzí. Každé štiepenie odborov je zlé, ale zažili sme to už aj za Mečiara. OZ KOVO to určite ustojí,“ poznamenal Machyna.

Dvaja kohúti

Piatkovú tlačovú konferenciu zvolal Machyna ako reakciu na predošlé vystúpenia Smolinského. Šéf odborárov Volkswagenu obviňoval Machynu, že vyhlásením likvidácie sa chcel dostať len k majetku a k účtom jeho organizácie.

„Pánovi Machynovi nejde o ľudí, ale o majetky,“ hovoril pred novinármi Smolinský.

Zoroslav Smolinský v stredu zorganizoval tlačovú konferenciu, na ktorej obvinil Machynu, že chce ovládnuť jeho organizáciu. Foto - TASR
Zoroslav Smolinský v stredu zorganizoval tlačovú konferenciu, na ktorej obvinil Machynu, že chce ovládnuť jeho organizáciu. Foto – TASR

Machyna a jeho vedenie ho v piatok nešetrili. O Smolinskom vyhlasovali, že klame a uchyľuje sa k podpásovým úderom, ktoré sa nerobili ani v niekdajšom Revolučnom odborovom hnutí (ROH). „Vieme, že pán Smolinský má politické ambície. Snaží sa manipulovať členov OZ KOVO, vypúšťa dezinformácie a robí štvavú kampaň,“ pridala sa podpredsedníčka zväzu Monika Beneková.

Na tlačovej konferencii Machyna a spol. prechádzali od osobných útokov k patetickým vyhláseniam. Tvrdili, že im ide o práva členov, dodržiavanie zákonov a demokraciu. „Nám ide len o to, aby sme ochránili práva každého svojho člena, pretože to je princíp demokracie,“ zdôraznil Machyna.

foto – Volkswagen
foto – Volkswagen

Vybudovanie niekoľkotisícových odborov vo Volkswagene nie je podľa neho zásluhou Smolinského ako zásluhou nemeckej firemnej politiky. „Robiť odborára v nemeckej firme je radosť, dajú vám, čo chcete, vládne tam úplne iná kultúra,“ dodal Machyna.

V talianskej alebo kórejskej fabrike by Smolinský podľa neho také silné odbory za sebou nemal.

Odborári proti sebe

Oficiálnym dôvodom návrhu na likvidáciu, teda fakticky nútenú správu Smolinského organizácie, bol konflikt v rámci automobilky. Na jar tohto roku si odbory vo Volkswagene volili nové vedenie. Proti Smolinskému kandidoval odborár Koloman Kraslan, ktorý pri hlasovaní dostal niekoľkonásobne menej hlasov než Smolinský. Nedlho potom ho z organizácie vylúčili.

Vedenie OZ KOVO konštatovalo, že vylúčenie Kraslana odporovalo stanovám. Keď Smolinský odmietol urobiť nápravu, podľa Machynu vznikol dostatočný dôvod na prevzatie jeho organizácie. „Nemôžeme dovoliť, aby niekto porušoval práva našich členov. Je jedno, či je niekto malý, alebo veľký, ak by sme v tomto prípade nezakročili, stratili by sme tvár,“ povedal Machyna.

Smolinský to vidí inak. Protikandidát Kraslan bol vraj len Machynov človek, ktorého po niekoľkých týždňoch právoplatne vylúčili. „Namiesto toho, aby sa staral o zamestnancov, tak intrigoval proti demokraticky zvolenému výboru,“ tvrdí Smolinský.

Odborárske hry

Intrigy sú v OZ KOVO bežným javom. Napríklad sám Smolinský sa pripravoval na to, že by sa pokúsil Machynu zosadiť. Tvrdil, že zväz pod vedením Machynu zaspal v čase a neprehľadne hospodári so svojimi majetkami.

Budúci rok majú byť v OZ KOVO voľby predsedu, v ktorých sa Smolinský najprv chystal podporiť jedného z kandidátov. Keď ten vycúval, Smolinský ohlásil, že bude kandidovať sám. To už bolo krátko predtým, než prišiel návrh na likvidáciu, takže ani z jeho kandidatúry napokon zrejme nič nebude.

Okrem toho skúšal Smolinský založiť vlastný zväz a doň pritiahnuť rôzne odborové organizácie z KOVO. To mu v piatok vytkol aj Machyna. „Najprv založil konkurenčný zväz a hovoril, že sa chce trhnúť. Potom to však zobral späť.“

A do tretice: Smolinský bol už pripravený aj na situáciu, že na neho Machyna pošle likvidátora.

Ešte v septembri si nechal založiť organizáciu s názvom Moderné odbory Volkswagen, do ktorých v týchto dňoch naberá bývalých členov OZ KOVO. „Museli sme mať pripravenú únikovú cestičku pre prípad, že by došlo na najhoršie,“ hovorí o tom Smolinský.

Kto dostane miliónový fond?

Isté je, že spor o Volkswagen sa tak skoro neskončí. Stále je v hre rezervný fond zamestnancov automobilky, na ktorom je podľa neoficiálnych informácií viac než milión eur.

Tento fond oficiálne spadá pod pôvodnú odborovú organizáciu, ktorá je súčasťou OZ KOVO. Smolinský tvrdí, že ide o peniaze ľudí z Volkswagenu, a odmieta k nemu pustiť Machynových likvidátorov. „Na tie peniaze sa siahať nebude. Necháme, nech o nich rozhodne súd,“ hovorí Smolinský.

Okrem toho je otázka, či odbory Volkswagenu budú jediné, ktoré sa oddelia od kedysi mocného OZ KOVO. Dá sa predpokladať, že Smolinský sa bude usilovať o to, aby odišli aj odborári z ďalších fabrík.

Pokiaľ by sa mu to podarilo, pozícia Emila Machynu, ktorý sa po odstavení Ivana Saktora pred desiatimi rokmi stal najmocnejším slovenským odborárom, utrpí ešte viac.

Smolinský takýto scenár nateraz odmieta. „Nám pôjde momentálne o to, aby sa stabilizovala situácia v našom vlastnom podniku. Určite nebudem robiť žiadny nábor v iných firmách. Je však možné, že nás oslovia sami,“ dodal Smolinský.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Prečo najväčšia oceliarska firma na svete zrušila taliansku expanziu a ako sa to dotýka aj nás

Oceliareň Ilva v meste Taranto Foto - Wikipedia
Oceliareň Ilva v meste Taranto Foto – Wikipedia

Najväčšia oceliarska firma sveta ArcelorMittal odstúpila od kúpy talianskej huty Ilva. Vláda totiž stiahla prísľub imunity pre jej manažérov pri trestných konaniach spojených so starými ekologickými ohrozeniami. Energetický expert vysvetľuje, prečo tento príbeh treba pozorne sledovať aj na Slovensku.

Minúta po minúte

Zdieľať

Čínska automobilka SAIC Motor chce do roku 2025 strojnásobiť predaj v zahraničí na 1 milión vozidiel. Najväčší čínsky výrobca produkuje autá pod vlastnou značkou a v spoločných podnikoch s koncernmi Volkswagen a General Motors.

SAIC predala vlani celkovo 7 miliónov áut. Je jednotkou na domácom čínskom trhu s necelým štvrtinovým podielom, píše Reuters.

Odbyt áut v Číne klesá už viac ako jeden rok. Vlani sa znížil prvý raz od 90. rokov uplynulého storočia.

Útlm pociťuje aj SAIC, ktorej v Číne klesol predaj za 10 mesiacov tohto roka medziročne o 13,7 percenta.

Zdieľať

Nízkonákladovka Wizz Air v 1. finančnom polroku zvýšila čistý zisk medziročne o 87 percent na 371,5 milióna eur. Aerolinky, ktoré lietajú najmä v strednej a východnej Európe, ťažili z vyššej obsadenosti letov.

Maďarská letecká spoločnosť zvýšila počet pasažierov v 1. polroku o 18 percent na 22,1 milióna.

Zlepšila tiež výhľad celoročného zisku po zdanení na 335 až 350 miliónov eur. Jej finančný rok sa končí 31. marca.

V uplynulom polroku sa Wizz Air darilo napriek mnohým nepriaznivým faktorom v odvetví od slabého dopytu cez rastúce ceny paliva, ostrú konkurenciu, štrajky a bankroty až po odstavenie lietadiel Boeing 737 Max z prevádzky, píše Reuters.

Wizz Air lieta aj z Bratislavy. Prevádzkuje pravidelné spojenie do Londýna, Kyjeva, Ľvova, Odesy, Skopje a Sofie.

Zdieľať

Priemyselná produkcia v eurozóne v septembri prekvapujúco stúpla, zvýšila sa druhý mesiac za sebou. Výroba v deviatom mesiaci vzrástla medzimesačne o 0,1 percenta, analytici očakávali pokles.

Septembrové údaje o vývoji priemyselnej produkcie v eurozóne zverejnil Eurostat.

V deviatom mesiaci analytici očakávali pokles o 0,3 percenta, píše Reuters. Nečakaný rast produkcie hodnotia ako pozitívny záver 3. štvrťroku po jeho slabšom začiatku.

V auguste výroba stúpla medzimesačne o 0,4 percenta, v júli sa prepadla o 0,5 percenta.

V medziročnom porovnaní produkcia v priemysle eurozóny klesla v septembri o 1,7 percenta.

Zdieľať

Šéf ÚVO Hlivák privítal rozhodnutie Zuzany Čaputovej, ktorá vetovala novelu zákona o verejnom obstarávaní. „Som rád, že sa to vrátilo do bodu, že máme priestor na odbornú debatu,“ povedal v stredu po rokovaní vlády.

Hlivák povedal, že budúci týždeň príde na rokovanie hospodárskeho parlamentného výboru, kde chce poslancom predostrieť odborné argumenty v tejto veci.

Parlament schválil novelu v polovici októbra. Návrh však na poslednú chvíľu zásadne pozmenili pozmeňovacie návrhy poslancov Vážneho (Smer) a Marčeka (nezaradený poslanec), voči čomu sa Hlivák ostro ohradil.

Čo sú sporné body novely:

  • Novela rozširuje možnosť zaradiť medzi tajné takmer všetky väčšie verejné IT zákazky. Navrhol to poslanec Vážny, ktorý je aj riaditeľom Sociálnej poisťovne. Tá je tesne pred objednávkou IT systému za takmer 20 miliónov eur.
  • Začaté kontroly tendrov musí úrad vyšetriť do 30 dní alebo budú považované za odobrené. Obstarávateľom tak stačí kontroly jednoducho sabotovať tým, že kontrolórom z ÚVO nedajú informácie a tí do 30 dní nestačia nič vyšetriť.
  • Výrazne sa zdvihnú kaucie pri námietkach. Doteraz bol horný limit 10-tisíc eur, po novom by mal byť 50-tisíc eur.

Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital vo štvrtok spustili petíciu proti utajovaným štátnym IT tendrom.

Zdieľať

Tesla mieri do Berlína. Bude tam vyrábať elektromobily i batérie, postaví aj vývojové centrum

Tesla bude v Berlíne vyrábať nielen elektromobily, ale aj batérie pre elektrické vozidlá. Jej prvá európska montážna fabrika bude celkovo štvrtou v poradí. V Nemecku postaví aj inžinierske a dizajnérske centrum.

Tesla sa usadí neďaleko budovaného berlínskeho letiska, informuje Bloomberg.

Čo chystá Tesla v Berlíne:

  • v montážnom závode Gigafactory 4 začne s produkciou športovo-úžitkového vozidla Model Y;
  • výroba by mala štartovať v roku 2021;
  • továreň by mohla zamestnať 10-tisíc ľudí, píše Bild. Tesla už pre nemeckú fabriku hľadá pracovníkov v odbore strojárstva, stavieb či výroby.

V Berlíne vyrastie druhý zahraničný závod Tesly na montáž elektromobilov. Prvý postavila v Číne, vyrobila v ňom už prvé sedany, Model 3.

V minulosti sa špekulovalo, že druhá európska prevádzka Tesly by mohol stáť inde v regióne, možno i v Česku – špekulovalo sa o továrni na autobatérie, píše ihned.cz. Oboje, autá i batérie, sa však má vyrábať v Nemecku.

Prekvapujúca voľba:

Výber berlínskej lokality prekvapil odborníkov, v Nemecku boli favorizované iné oblasti.

Podľa Ferdinanda Dudenhöffera z automobilového výskumu na univerzite v Duisburg-Essene výroba elektromobilov a batérií si vyžaduje priestor, dobrú infraštruktúru a dotácie a nemecká metropola sa pre značku, ako je Tesla, hodí.

Britániu vyradil brexit:

Tesla pri výbere európskej lokality zrejme zvažovala aj Britániu. „Pre neistotu okolo brexitu by bolo príliš riskantné umiestniť Gigafactory do Spojeného kráľovstva,“ uviedol šéf Tesly Elon Musk pre portál Auto Express.

Plánované vystúpenie Británie z EÚ odradilo Teslu aj od zriadenia výskumného a vývojového centra v krajine. Automobilka o ňom uvažovala v roku 2014, od zámeru však upustila.

Reuters pripomína, že úlohou Tesly je dokázať, že vie byť zisková. Automobilka očakáva pozitívny tok hotovosti, no zatiaľ ju v tom brzdia veľké investície spojené s novými fabrikami a vývojom produktov, napríklad aj elektrických nákladiakov.

V 3. kvartáli sa Tesla nečakane prehupla do zisku 143 miliónov dolárov po tom, ako v 1. polroku prerobila 1,1 miliardy dolárov. Výrobca zatiaľ nikdy nedosiahol celoročný zisk.

Zdieľať

NAKA pri zásahu v jadrovej elektrárni Mochovce zadržala dve osoby. Ide o manažéra akciovej spoločnosti a konateľa jedného z dodávateľov prác v rámci dostavby tretieho a štvrtého bloku.

„Akcia súvisí s poskytovaním služieb, pri ktorých malo dôjsť približne k 1000-percentnému navýšeniu objemu fakturovaných prác v porovnaní so skutočnosťou,“ priblížila polícia s tým, že všetky nedôvodne navýšené faktúry boli dodávateľovi aj uhradené.

Tím s názvom Elektro v rámci akcie prehľadal obchodnú spoločnosť v okrese Levice a areál jadrovej elektrárne. Ďalšie informácie polícia sľubuje hneď, ako to procesná situácia dovolí. (polícia)

Zdieľať

Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital spustili petíciu proti utajeným štátnym nákupom IT

Petíciu proti utajeným štátnym IT tendrom spustili Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital. Pri schvaľovaní novely zákona o verejnom obstarávaní ich umožnil pozmeňujúci návrh poslancov Ľubomíra Vážneho a Petra Marčeka. Zákon vrátila do parlamentu prezidentka Zuzana Čaputová.

Zákon v schválenej podobe umožňuje utajiť informácie o viacerých veľkých štátnych nákupoch a obsahuje aj ďalšie zmeny, ktoré sťažia verejnú kontrolu tendrov. Mimovládky žiadajú poslancov, aby osem sporných bodov zo zákona vypustili.

Prečo novela nie je v poriadku:

  • Veľké IT tendre, ale aj akékoľvek ďalšie nákupy, o ktorých rozhodne vláda, by sa obstarávali podobne, ako keď štát nakupuje napríklad tanky alebo samopaly.
  • Informácie o tendroch a časti zmlúv by neboli verejné a verejnosť by ich nemala ako kontrolovať.
  • Dodávatelia by museli spĺňať špecifické bezpečnostné opatrenia, ktoré však dnes pri rovnakých zmluvách spĺňať nemusia. To by znamenalo zúženie súťaží len na úzky okruh firiem.
  • Priebeh takýchto súťaží by bol takmer nekontrolovateľný a zostal by na ľubovôli verejného obstarávateľa.
  • Skrátila by sa lehota, dokedy má Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rozhodnúť o podnete. Ak to úrad nestihne do 30 dní, bude sa to chápať ako fiktívne rozhodnutie v neprospech sťažovateľa.
  • Zaviedla by sa povinnosť náhrady trov konania v prípade, ak ÚVO odmietne podnet na kontrolu zo strany protikorupčných organizácií alebo verejnosti, nová povinnosť môže odradiť aktivistov od podávania podnetov.

Ak by zákon zostal v podobe, ktorú doň vniesli poslanci Vážny a Marček, v praxi by to znemožnilo účinnú kontrolu podnetov mimovládnych a iných organizácií. Znamenalo by to prekážky pri zastavení takých štátnych obchodov, ako bol nástenkový tender či nedávny 100-miliónový tender na nákup kamier na ministerstve vnútra, píšu v stanovisku Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital.

Parlament by o prelomení veta prezidentky Čaputovej mal rozhodovať na schôdzi, ktorá sa začne 26. novembra.

Zdieľať

Amazon pripravuje nový koncept predajne potravín. Nebude bez pokladníc

Amazon pripravuje nový koncept predajne potravín, prvý obchod otvorí na budúci rok v Kalifornii. Najväčší svetový e-shop potvrdzuje ambície posilniť si pozíciu v tradičnom biznise s potravinami, v ktorom už má sieť predajní Whole Foods.

Nový obchod s potravinami bude odlišný ako Whole Foods, píše portál Cnet.

Amazon kúpil sieť Whole Foods v roku 2017 za 13,2 miliardy dolárov, v súčasnosti má vyše päťsto predajní. Orientuje sa na drahšie a zdravé potraviny.

Amazon zatiaľ šetrí detailmi o novom koncepte potravín. Neprezradil, či otvorí viac predajní ani jeho názov. Podľa Cnet by sa mohol volať Amazon a firma s ním bude expandovať do viacerých lokalít.

Nový koncept potravín nebude využívať technológie z predajní Amazon Go, v ktorých nie sú pokladnice a platí sa v nich automaticky pri odchode z obchodu. Naopak, predajňa má byť vybavená štandardnými pokladnicami, aké bývajú v klasických potravinách.

Amazon predáva potraviny aj online prostredníctvom služieb Amazon Fresh a Prime Now.

Zdieľať

Rast globálneho dopytu po rope by sa mal po roku 2025 spomaliť. Dôvodom je zvyšovanie palivovej efektívnosti a očakávaný rast počtu elektrických vozidiel, uvádza Medzinárodná energetická agentúra (IEA) vo svojom najnovšom výhľade.

Dopyt po rope sa bude v najbližších 20 rokoch zvyšovať, v 30. rokoch by sa jeho rast mal výrazne spomaliť, vyberá Reuters z dokumentu World Energy Outlook 2019.

Do roku 2025 má dopyt každoročne narastať v priemere o 1 milión barelov denne, neskôr IEA počíta už len s denným prírastkom 0,1 milióna barelov.

V prípade osobných áut očakáva strop dopytu po rope koncom 20. rokov. Príčinou je postupný presun motoristov k elektrickým vozidlám.

IEA predpokladá, že do roku 2040 bude po cestách jazdiť zhruba 330 miliónov elektromobilov. Oproti vlaňajšej prognóze je to o 30 miliónov viac.

Najvýraznejší rast ťažby ropy agentúra očakáva v USA, produkcia podstatne vzrastie aj v Iraku a Brazílii.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať