Denník N

Špirko: Nikto nevie garantovať, že sa ľudia do Carrefouru vrátia

Foto – TASR
Foto – TASR

Dôkazom toho, že je projekt oživenia Carrefouru rizikový, je aj to, že sa veľa záujemcov o investíciu doň nenašlo, vraví bývalý partner Penty, ktorý investoval do slovenských obchodov firmy Retail Value Stores.

Súd potvrdil reštrukturalizačný plán firmy Retail Value Stores, ktorá na Slovensku prevádzkuje obchody Carrefour, veritelia tak uvidia len tri percentá svojich peňazí. Bývalý partner skupiny Penta JOZEF ŠPIRKO, ktorý je členom dozornej rady Retail Value Stores, vraví, že v konkurze by veritelia nedostali nič.

Súd podporil reštrukturalizačný plán firmy Retail Value Stores, do ktorej ste vstúpili ako investor už po návrhu na vymazanie dlhov. Odľahlo vám?

Áno, pretože nebolo isté, ako to dopadne, a v spoločnosti Retail Value Stores bola veľmi napätá situácia. Myslím si, že 200 zamestnancov a aj manažment je veľmi rád, že štvormesačná práca, ktorá smerovala k revitalizácii Carrefouru, nakoniec nevyšla navnivoč. Určite aj vyše 150 dodávateľov, s ktorými momentálne úzko spolupracujeme, je rado, že sa neistý právny stav vyriešil a môžeme v spolupráci pokračovať. A to nehovorím o obchodných centrách, ktoré za posledný rok, keď boli v Carrefoure prázdne regály, veľmi trpeli a strácali zákazníkov. Uspokojenie veriteľov je síce veľmi nízke, ale v prípadnom konkurze by bolo nulové. Sme preto radi, že rozhodnutie dopadlo pozitívne a môžeme v revitalizácii pokračovať.

Carrefour má päť predajní, ako prvé ste začali znova zapĺňať tovarom dve bratislavské. V ďalších troch mestách to je biednejšie?

Obmedzený predaj a šírka sortimentu je ešte v predajniach v Žiline a v Trnave, ale po rozhodnutí súdu sme aj tam pripravení stav zlepšiť. Samozrejme, úroveň predaja a šírku sortimentu budeme naďalej zlepšovať aj v predajniach, ktoré sme začali oživovať už skôr.

Aj v bratislavských predajniach, v ktorých už bol pred pár týždňami tovar, ešte nebol celý sortiment potravín, chýbal tak napríklad širší výber čerstvého mäsa. Kedy bude opäť Carrefour plnosortimentnou predajňou?

Bolo by tam treba zájsť teraz, pretože sme rozšírili zónu čerstvých potravín a situácia je tam určite lepšia ako ešte pred tromi týždňami.

Tvrdili ste, že chcete dať prioritu slovenským potravinám a aj tak podporovať domácich producentov.

Určite chceme dať väčší priestor slovenským potravinárom a ich výrobkom, pretože si to zaslúžia. Je samozrejmé, že na takej veľkej ploche, akú obchody Carrefour majú, nemôžu byť len slovenské výrobky, a chceme spolupracovať s každým dodávateľom kvalitných potravín.

Dnes má zrejme len COOP Jednota viac ako dvojtretinové zastúpenie domácich potravín. Na akom čísle vidíte Carrefour v budúcnosti z pohľadu domácich výrobkov?

Iste im chceme vytvoriť významný priestor, lebo sme aj sami dodávateľmi slovenských potravín, takže vieme, v akej ťažkej situácii slovenskí potravinári sú. Ale v tomto čase nechcite odo mňa konkrétne čísla.

Spotrebitelia sa aj zajímajú o slovenské potraviny, ale pri konečnom rozhodovaní často rozhodne to, že tie zahraničné sú lacnejšie. Ako chcete docieliť, že u vás budú kupovať domáce potraviny? Budú lacnejšie?

Nejde tu len o cenu. Je však potrebné slovenským potravinárom vytvoriť väčší priestor na predaj ich výrobkov, to znamená umožniť jeho vystavenie na pultoch v predajniach. Zákazníci sa už potom sami rozhodnú, či si slovenský tovar do košíka dajú, alebo nedajú.

Pred niekoľkými týždňami ste spomínali, že denný obrat vašej predajne je asi 300 eur, čo býva obvykle obrat malého obchodíka. Doplnili ste obchody tovarom, vrátili ste letáky. Už je obrat vyšší?

Áno, podarilo sa ten obrat zásadne zvýšiť oproti minulosti. Ale konkrétne číslo odo mňa nečakajte, ide o diskrétnu obchodnú informáciu.

V reštrukturalizačnom pláne ste si naplánovali, že by vaše obchody mali navštíviť ročne milióny ľudí. Považujete tieto čísla za reálne?

Samozrejme, že reštart predajní a návrat dôvery zákazníkov je veľmi náročný, to treba povedať otvorene. Takže aj počet zákazníkov rastie len veľmi pomaly.

Robíte do predajní Carrefour aj nábor ľudí. Koľko ich plánujete prijať?

Momentálne Carrefour zamestnáva asi 200 ľudí a určite potrebujeme doplniť stav.

Svoje investorské pôsobenie v spoločnosti, ktorá vlastní Carrefour, považujete za svoj najrizikovejší biznis projekt. V čom je iný ako tie odlišné?

Tento projekt je rizikový z dvoch hľadísk. Po prvé: nebolo isté, ako reštrukturalizácia dopadne. Druhá vec je, že nikto nevie garantovať, či sa revitalizácia podarí a či sa zákazníci do našich predajní v dostatočnom počte vrátia. Istotu máte len jednu – že máte pomerne vysoké prevádzkové náklady –, ale to, či vám postupne budú rásť tržby tak, ako si predstavujete, tú istotu nemáte, pretože to závisí od dôvery zákazníkov, ktorá sa vracia ťažko. Veríme však, že v obnovení dôvery zákazníkov budeme úspešní. Dôkazom toho, že je tento projekt rizikový, je aj to, že okrem mňa a mojich kolegov sa veľa záujemcov o investíciu do Carrefouru nenašlo, hoci sa investori hľadali dlhé a dlhé mesiace.

Išli ste vy do toho aj preto, lebo ste v minulosti hovorili, že by ste rád založili či vybudovali vlastnú sieť alebo reťazec, a takto ste ho mohli získať?

To s tým nespájam. Bol to projekt, pri ktorom bolo každému jasné, že je náročný. Ja som ten typ investora, ktorý sa ťažkých a rizikových projektov nebojí, a myslím si, že s mojimi kolegami vieme riešiť aj komplikované prevádzkové a právne záležitosti.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika

Teraz najčítanejšie