Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Do Denníka N vstúpili investori sumou 1,2 milióna eur

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Redakčnú nezávislosť zabezpečuje aj akcionárska zmluva, ktorú podpísali zakladatelia firmy a investori.

Zakladatelia Denníka N a všetci šiesti spolumajitelia spoločnosti ESET v pondelok podpísali zmluvy, na základe ktorých vstupujú ako investori do projektu nového nezávislého média. Podľa dohôd sa novovzniknutá firma Denník N, a.s., stane vlastníkom N Press, s.r.o., ktorá už dnes vykonáva vydavateľskú činnosť.

Za investíciu v objeme 1,2 milióna eur získajú šiesti investori v akciovke 51 percent, zvyšných 49 percent sa rozdelí medzi zakladateľov a pracovníkov redakcie.

Investícia nie je projektom spoločnosti ESET, ale osobnou aktivitou spolumajiteľov, ktorí považujú za dôležité podporiť formovanie nezávislej žurnalistiky na Slovensku.

„Chod firmy sme doteraz komfortne financovali z príjmov od čitateľov a z reklamy, no už samotný oznam o investícii nám pomohol zvýšiť dôveryhodnosť našich plánov a vytvára priestor na pokojný rozvoj,“ povedal Lukáš Fila, ktorý bol doposiaľ konateľom N Pressu a stane sa predsedom predstavenstva novej firmy. Jeho ďalšími členmi budú zakladateľ Piano Media a bývalý zástupca šéfredaktora SME Tomáš Bella a Anton Zajac, jeden zo šiestich spolumajiteľov spoločnosti ESET.

„Našu aktivitu vnímame ako podporu nezávislej žurnalistiky na Slovensku a tímu z Denníka N veríme, že sa im to podarí. Za nás môžem povedať, že do práce novinárov Denníka N nebudeme zasahovať ani my, ani spoločnosť ESET, ktorá ani nie je účastníkom tejto investície. Pre nás je vstup do Denníka N spoločensky prospešnou aktivitou a s touto víziou ju aj robíme. Novinársku obec sme vždy vnímali ako dôležitú pre fungujúcu demokratickú spoločnosť,“ hovorí Anton Zajac, ktorý bude v predstavenstve zastupovať investorov.

V dozornej rade zasadne zástupca zakladateľov Juraj Javorský a Jana Čevelová, ktorú si zvolila redakcia. Investorov v nej bude zastupovať Maroš Grund a Rudolf Hrubý. Zvyšní investori – Miroslav Trnka, Peter Paško a Richard Marko – nebudú figurovať v orgánoch firmy.

Vydavateľstvo už skôr doplnilo svoju redakčnú radu, do ktorej pribudla advokátka Eva Kováčechová. Jej ďalšími členmi sú sociológ a diplomat Martin Bútora, dramaturgička Zora Jaurová, psychiater a spisovateľ Péter Hunčík, novinár Martin M. Šimečka, organizátor Pohody Michal Kaščák a zakladateľ Martinus.sk Michal Meško.

„Pri rokovaní o investícii sme veľmi dbali o záruky redakčnej nezávislosti,“ hovorí šéfredaktor Denníka N Matúš Kostolný. „Sme radi, že investori boli v tomto smere mimoriadne ústretoví.“

Šéfredaktora bude trojštvrtinovou väčšinou voliť a odvolávať dozorná rada. Jeho prípadné etické prešľapy bude posudzovať nezávislá redakčná rada.

K investícii vydala stanovisko aj spoločnosť ESET: „Investícia do Denníka N je nezávislou od spoločnosti ESET. ESET v súčasnosti neplánuje žiadne synergie svojich operácií exkluzívne s týmto médiom. Ak však Denník N bude v tlači alebo na webe spracovávať materiály o našej spoločnosti, respektíve jej majiteľoch, čitatelia budú na túto investíciu spolumajiteľov firmy transparentne upozornení na konci článku.“

Čo je v zmluve:
  • Investori získavajú 51 percent akcií spoločnosti Denník N, a.s.
  • Celková výška investície je 1,2 milióna eur
  • Denník N, a.s., sa stane jediným spoločníkom N Press, s.r.o., ktorá bude naďalej vykonávať vydavateľskú činnosť
  • Mechanizmus prerozdelenia zvyšných 49 percent akcií medzi zakladateľov a pracovníkov redakcie bude dohodnutý do júna 2015
  • Predstavenstvo je zložené z dvoch členov menovaných investormi (Zajac, Fila) a jedného menovaného zakladateľmi (Bella)
  • Štvorčlenná dozorná rada je zložená z dvoch zástupcov investorov (Hrubý, Grund), jedného zástupcu zakladateľov (Javorský) a jedného člena voleného redakciou (Čevelová)
  • Redakčná nezávislosť je garantovaná viacerými mechanizmami, členovia orgánov firmy sa napríklad zaväzujú odstúpiť, pokiaľ ohrozia nezávislosť vydavateľstva vstupom do politiky či inými krokmi. Zárukou nezávislosti je aj spôsob menovania a odvolania šéfredaktora, ktoré je možné len trojštvrtinovou väčšinou dozornej rady; kandidátov na šéfredaktora môžu navrhovať len zakladatelia firmy, zamestnanci a redakčná rada. 

Dnes na DennikE.sk

Ekonóm Baláž: Dvojtýždňový výpadok výroby sa dá dobehnúť, trvá to ako dovolenková odstávka

Foto - Archív Vladimíra Baláža
Foto – Archív Vladimíra Baláža

Dvojtýždňový výpadok výroby sa dá dobehnúť, trvá to ako dovolenková odstávka, komentuje ekonóm SAV Vladimír Baláž možnosť vypnutia podnikov počas lockdownu. „Myslím si, že sme už prakticky všetky dostupné možnosti vyčerpali. Vakcinácia by určite pomohla, ale nemáme kde zohnať toľko vakcín“.

Mýtny tender kritizuje prvý silný hráč. Nemecký T-Systems nepodá ponuku

Mýtna brána SkyTollu, ktorú krátko po spustení systému v roku 2010 niekto zničil. Prvé mesiace slovenského mýta poznačili protesty autodopravcov. Foto - TASR
Mýtna brána SkyTollu, ktorú krátko po spustení systému v roku 2010 niekto zničil. Prvé mesiace slovenského mýta poznačili protesty autodopravcov. Foto – TASR

Nemecká firma T-Systems nepodá ponuku do slovenského mýtneho tendra. Kritizuje, že jeho podmienky rátajú s rozsiahlymi sankciami a neobmedzenou zodpovednosťou dodávateľa. Je to prvýkrát, čo takýto významný uchádzač skladá zbrane.

Minúta po minúte

Nemecký parlament schválil balíčky sociálnej a daňovej pomoci na uľahčenie dôsledkov pandémie. Rodičia dostanú jednorazový bonus na dieťa 150 eur. Na jedlo v gastroprevádzkach sa bude dlhší čas vzťahovať nižšia DPH 7 % namiesto 19 %.

Štát prispeje rodičom na každé dieťa jednorazovo 150 eurami. Takúto pomoc schválil parlament už vlani, ale v dvojnásobnej výške. Bonus dostane viac ako desať miliónov domácností a celkovo zaťaží rozpočet sumou 2,1 miliardy eur.

Ako vyzerá ďalšia pomoc:

  • Jednorazovú podporu 150 eur získajú aj ľudia s nízkymi príjmami, dlhodobo nezamestnaní a príjemcovia sociálnej pomoci. Vláda paušálny príspevok zdôvodňuje zvýšenými nákladmi obyvateľov počas pandémie.
  • Sadzbou DPH 7 % zostanú zaťažené jedlá v reštauráciách a ďalších gastropodnikoch až do konca roka 2022. Doteraz sa počítalo s ukončením zvýhodnenia tento rok v lete. Nápoje naďalej zostávajú v 19-percentnej sadzbe.
  • Daňovej pomoci sa dočkajú aj firmy mimo gastronómie. Ak v dôsledku pandémie vlani alebo tento rok vykazujú straty, môžu ich započítať k predchádzajúcim ziskom, čo im zníži zálohové platby. (čtk)

Veronika Remišová navrhla prerozdelenie 780 miliónov eur, ktoré Slovensko dostane z programu ReactEU určeného proti dôsledkom pandémie. Program je súčasťou 750-miliardového protikrízového balíka, na ktorom sa členské štáty dohodli vlani.

Aké rozdelenie navrhuje

  • Operačný program ľudské zdroje – +401,2 milióna eur (použiť sa majú napríklad na systém kurzarbeitu, nové pracovné miesta, sociálne a opatrovateľské služby či dištančné vzdelávanie).
  • Integrovaný regionálny operačný program – +246,8 milióna eur (napríklad na verejnú dopravu a cyklotrasy, na verejnú zeleň, regionálne školstvo, kultúrnu infraštruktúru či zateplenie domov).
  • Operačný program potravinovej a základnej materiálovej pomoci – +24 miliónov eur (potravinové a hygienické balíčky).
  • Operačný program efektívna verejná správa – +108 miliónov eur (na podporu ľudí v prvej línii boja s pandémiou).

Remišová očakáva, že Slovensko bude mať v roku 2021 k dispozícii 616 miliónov eur z programu a zvyšok v roku 2022. Pokryť sa môžu výdavky od 1. februára minulého roka, schválenie zmien operačných programov Európskou komisiou očakáva do apríla.

Celkovo je v programe ReactEU pre členské štáty vyčlenených 47,5 miliardy eur, po fonde obnovy (oficiálne RRF) je to s odstupom druhá najväčšia časť 750-miliardového balíka. (e, tasr)

Ceny ropy dnes výrazne klesajú, stláča ich silnejší dolár a vyhliadky na zvyšovanie ťažby. Napriek súčasnému poklesu od začiatku februára vykazujú nárast približne o pätinu.

  • Severomorská zmes Brent okolo 14.00 vykazovala pokles o 1,6 % na 65,8 dolára za barel.
  • Barel americkej ľahkej ropy WTI strácal 2,4 % a obchodoval sa za 62 dolárov.

Americký dolár sa posilňuje voči ostatným hlavným menám, ťaží najmä z rastúcich výnosov dlhopisov vlády Spojených štátov. Silnejší dolár zdražuje ropu a ďalšie komodity z hľadiska držiteľov iných mien, čo zvyčajne podkopáva dopyt.

Investori predpokladajú, že kartel OPEC spolu so spojencami na budúci týždeň rozhodnú o zvýšení dodávok suroviny na trh. Skupina sa vlani dohodla na obmedzení ťažby, aby podporila ceny v období, keď dopyt zasiahla pandémia.

Podľa analytikov firmy PVM sa ceny ropy veľmi rýchlo vyšplhali príliš vysoko. Brent je nad úrovňami z obdobia pred pandémiou, aj keď globálny dopyt po rope stále zaostáva. (čtk, reuters)

Chorvátska ekonomika vlani klesla o 8,4 % po 2,9-percentnom raste v roku 2019. Zásadný negatívny vplyv mala pandémia, ktorá zasiahla dôležitý cestovný ruch. Počet turistov sa prepadol o 63 % a prenocovaní o polovicu. (čtk)

Aerolinky ČSA požiadali Mestský súd v Prahe o povolenie reorganizácie podľa insolvenčného zákona. Cieľom je záchrana podniku, ktorý sa dostal do platobnej neschopnosti, no zatiaľ pokračuje v prevádzke.

ČSA evidujú za minulý rok stratu v prepočte 60 miliónov eur. Doposiaľ boli pod ochranným moratóriom, podobne ako ich materská spoločnosť Smartwings, ktorá pravdepodobne získa úver garantovaný štátom.

Viac o problémoch ČSA:

  • Firmu zasiahla pandémia, počas krízy musela zrušiť veľa spojov. V závere augusta, podobne ako Smartwings, požiadala o ochranné moratórium pred veriteľmi, ktoré vyprší v sobotu.
  • Podnik uviedol, že vyčerpal všetky možné riešenia situácie, a preto podal návrh na reorganizáciu.
  • Prípadný úpadok môže postihnúť aj klientov ČSA, ktorí si od nich kúpili letenky za miliardu korún a doposiaľ ich nevyužili.
  • Dopravca v dôsledku strát už vlani prepustil 300 ľudí, nedávno oznámil úradom zámer uvoľniť všetkých 430 zamestnancov. Tvrdí, že ide o súčasť reorganizácie a nemusí to reálne znamenať prepustenie všetkých pracovníkov. (čtk)

Štefan Holý (Sme rodina) vyčíta samosprávam, že Slovensko je na 146. mieste v rebríčku Doing Business vo vybavovaní stavebných povolení. Pokračuje tak vicepremiérova výmena názorov s primátormi a starostami, ktorí kritizujú jeho návrhy stavebnej legislatívy.

Svoju najnovšiu reakciu Holý adresoval Združeniu miest a obcí Slovenska a Únii miest Slovenska. Obe organizácie kritizovali snahy vziať kompetencie samosprávam.

Postavenie Slovenska v rebríčku Svetovej banky Doing Business vychádza pri stavebných povoleniach zo stavu do mája 2019. Okrem stavebných úradov samospráv zahŕňa aj také procedúry ako vklad do katastra.

Ministerstvo dopravy chce zvýšiť 100-miliónovú pomoc pre cestovný ruch. Nespresňuje však podrobnosti, návrh plánuje naprv predložiť koalícii.

Hovorca ministra Andreja Doležala tak reagoval na požiadavku Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska, ktorá sa obáva, že tento rok sa počet prenocovaní na Slovensku oproti vlaňajšku ešte viac prepadne.

Asociácia žiadala aj ministerstvo hospodárstva, aby zmenilo svoju schému pomoci s nájmami. Nepozdáva sa jej, že vyplatenie pomoci je podmienené súhlasom prenajímateľa. Ministerstvo Richarda Sulíka reagovalo, že to neplánuje zmeniť, pretože sa tak dohodla koalícia.

Hovorkyňa ministerstva hospodárstva však pripomenula, že diskutujú s ministerstvom financií o takzvanej univerzálnej systémovej pomoci pre všetky koronakrízou postihnuté firmy. (tasr, e)

Predseda výboru pre pôdohospodárstvo Jaroslav Karahuta (Sme rodina) kritizoval výkonného šéfa zväzu pekárov Milana Lapšanského a pripomínal mu jeho pôsobenie na ministerstve v ére SNS. Karahuta a zväz sa sporia pre pozmeňovací návrh k novele zákona týkajúcej sa reťazcov.

Zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov Karahutovi vyčítal, že o pozmeňovacom návrhu k novele zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami nemohol diskutovať. Karahuta podľa neho okrem iného navrhol predĺženie splatnosti faktúr dodávateľom z 30 na 60 dní, čo podľa zväzu poškodí slovenských dodávateľov.

Karahuta oponoval, že diskutoval s inými organizáciami – Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou a Potravinárskou komorou Slovenska. Lapšanskému vytkol, že ako vysoký úradník na ministerstve mal dosť času, aby zvýšil podiel slovenských výrobkov v predajniach. (tasr, e)

Biologický odpad z testovania na covid-19 sú podľa ministerstva životného prostredia pripravené likvidovať dve spaľovne – súkromná patriaca Kositu pri Košiciach a spaľovňa bratislavského mestského podniku OLO. Ďalšou možnosťou by boli niektoré cementárne.

Ministerstvo presadilo v parlamente v zrýchlenom režime novelu, ktorá štátu umožní spaľovniam jednoduchšie vydať potrebný súhlas. Podľa ministerstva „niektoré“ sľúbili, že odpad zneškodnia bezplatne.

Ak by spaľovne kapacitne nestačili, podľa ministerstva by bolo možné využiť aj služby cementární, čo potvrdil i riaditeľ Zväzu výrobcov cementu SR Rudolf Mackovič. (tasr, e)

V Moskve núdzovo pristál Boeing 777 spoločnosti Rossiya Airlines. Nákladné lietadlo malo problémy s motorom, posádka je v poriadku. Podľa webu FlightRadar 24 išlo o pätnásťročný Boeing 777-300ER.

Model používa motory General Electric. Ide teda o iný typ než v prípade Boeingu 777-200 spoločnosti United Airlines, ktorému začal v sobotu krátko po štarte v Denveri horieť vo vzduchu jeden z motorov Pratt & Whitney PW4000.

Ruský stroj mal namierené z Hongkongu do Madridu. Rossiya Airlines uviedli, že pristátie si vyžiadala posádka lietadla na domovskom letisku Šeremetevo pre problémy s ľavým motorom. (čtk, reuters)

Smer v parlamente nepresadil ďalšie uznesenie, ktorým chcel kritizovať stav príprav plánu obnovy a žiadať o jeho predloženie poslancom. Viacero koaličných zákonodarcov sa však zdržalo hlasovania, najmä z klubov Sme rodina a OĽaNO.

uznesení chceli poslanci Smeru vyjadriť znepokojenie nad stavom príprav a „absenciou politického líderstva Igora Matoviča“ pri príprave, hľadaní konsenzu a schvaľovaní.

Hlasovania sa zdržalo celkovo 43 poslancov koalície.

Predloženie národného plánu obnovy Európskej komisii je podmienkou na čerpanie 5,84 miliardy eur z hlavnej časti 750-miliardového protikrízového balíka EÚ.

Huawei podľa Reuters plánuje výrobu elektromobilov vlastnej značky, niektoré modely by mohol predstaviť tento rok. Firma je najväčším výrobcom telekomunikačných zariadení na svete, v dôsledku sankcií USA expanduje do nových odvetví.

Zdroje Reuters tvrdia, že Huawei začal s interným vývojom elektromobilov a projekt plánuje predstaviť tento rok. Rokuje údajne so štátnym podnikom Changan Automobile a ďalšími automobilkami o využití ich tovární na výrobu svojich elektromobilov.

Hovorca Huawei poprel, že plánujú navrhovať elektromobily a vyrábať vozidlá pod vlastnou značkou. Dodal však, že firma sa chce stať dodávateľom súčiastok zameraných na digitálne autá.

Ako je to s elektromobilmi v Číne

Čínske technologické firmy venujú elektromobilom čoraz väčšiu pozornosť. Čína je najväčším trhom s elektrickými autami na svete a Peking podporuje používanie ekologickejšej dopravy ako nástroj na zlepšenie stavu ovzdušia.

Predpokladá sa, že autá s alternatívnym pohonom označované ako NEV sa do roku 2025 budú podieľať 20 % na celkovom predaji vozidiel v Číne. Kategória zahŕňa čisté elektromobily, hybridy a autá s vodíkovým pohonom.

Kontext

Spojené štáty obviňujú Huawei z krádeže technológií a podozrievajú ho zo špionáže pre čínsku vládu, čo firma dlhodobo odmieta. Vlani v novembri Huawei v dôsledku amerických sankcií predal divíziu lacných telefónov Honor.

„Americké reštrikcie na dodávky polovodičov pre Huawei túto firmu pozvoľna dusia. Takže dáva zmysel, že sa presúva do odvetví menej náročných na čipy, aby mohla pokračovať v činnosti,“ uviedol analytik Dan Wang z výskumnej firmy Gavekal Dragonomics. (čtk, reuters)

Najvyšší kontrolný úrad zistil predraženia stavebných položiek pri výstavbe protipovodňových ochrán, išlo o 286 prípadov z 1200. Niektoré ceny boli desaťnásobne vyššie oproti ich orientačným cenám. Podľa NKÚ sa mohlo ušetriť viac ako šesť miliónov eur.

Analytici úradu posudzovali dáta zo 137 zrealizovaných projektov povodňovej ochrany v rámci celej SR. Celkové náklady na ich realizáciu dosiahli takmer sto miliónov eur. Medzi posudzovanými desiatimi kategóriami položiek boli napríklad zemné práce, kompletné konštrukcie, debnenie či odvádzanie vody potrubím.
„Úrad pri rozsiahlej analýze aktívne využíval databázu CENEKON, ktorá ponúka odborným auditóriom rešpektovaný systém na oceňovanie stavebných prác. Ceny uvádzané v databáze sú získavané pravidelným prieskumom v polročných intervaloch u výrobcov a predajcov,“ priblížil podpredseda NKÚ Ľubomír Andrassy.
Najvyššie cenové rozdiely zistil NKÚ v obci Hervartov v okrese Bardejov. Stavebná zložka súvisiaca s vybudovaním oceľovej steny tam bola obstaraná za cenu o 2768 percent vyššiu oproti smernej orientačnej cene.
Slovenský vodohospodársky podnik mohol dosiahnuť výrazné úspory.
Andrassy odporúča, aby štát vytváral digitálne a voľne prístupné databázy údajov, vďaka ktorým by si záujemca mohol porovnať aktuálne či priemerné ceny stavebných prác a materiálov.

V rokoch 2007 až 2020 bolo na Slovensku aj vďaka európskym zdrojom preinvestovaných do preventívnych opatrení na ochranu pred povodňami viac ako 700 miliónov eur.

Šéf IAG Luis Gallego dúfa v návrat cestovania vo veľkom štýle. Firma, ktorú vedie pol roka, vlani skĺzla do rekordnej prevádzkovej straty 7,4 miliardy eur. IAG je materský podnik British Airways a ďalších aerolínií.

Spoločnosť IAG zverejnila výsledky za minulý rok na internetovej stránke (PDF).

  • Prepravila 31,3 milióna pasažierov, čo je štvrtina z výkonov za rok 2019.
  • Tržby klesli o 69 % na 7,8 miliardy. eur.
  • Na prelome roka disponovala likviditou 10,3 miliardy eur, čo je viac než pred pandémiou. Výrazne znižuje náklady, získala miliardy od akcionárov a poistila sa aj štátom garantovanými úvermi.

IAG očakáva, že v období od januára do marca bude letecká kapacita na 20 % roka 2019. V predchádzajúcom štvrťroku to bolo ešte 27 %.

Kľúčom k rýchlejšiemu oživeniu osobnej leteckej dopravy bude podľa Gallega vývoj očkovania a digitálne covidové pasy.

Akcie IAG po zverejnení výsledkov mierne stúpli, za posledných päť dní pridali 13 %. Za ostatný rok však stratili zhruba polovicu hodnoty. (čtk, bloomberg)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať