Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Železnice otestujú spojenie východného Slovenska s Brnom, budú vypravovať jeden vozeň denne

Lístok na celú trasu z Prešova alebo Košíc do Brna bude stáť od 25 do 55 eur - v závislosti od toho, či cestujúci bude chcieť vlastné kupé alebo kupé s dvomi či tromi lôžkami. Foto – Wagon Slovakia Košice
Lístok na celú trasu z Prešova alebo Košíc do Brna bude stáť od 25 do 55 eur – v závislosti od toho, či cestujúci bude chcieť vlastné kupé alebo kupé s dvomi či tromi lôžkami. Foto – Wagon Slovakia Košice

Východoslovákom, ktorí pracujú či študujú v Brne, dnes poskytujú priame spojenie len autobusy. Železnice im chcú preto ponúknuť aspoň vagón denne.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa rozhodla hľadať „biele miesta“ na dopravných mapách. Vyšlo jej, že by mohla zaviesť priame spojenie medzi východným Slovenskom a Brnom.

Nemá však ísť  o samostatný spoj, ale len o jeden nočný vagón. Od polovice decembra plánuje ZSSK vypravovať priamy vozeň na trase Prešov – Košice – Zvolen – Bratislava – Brno.

„Priamy lôžkový vozeň bude premávať denne každý večer okrem sobôt a niekoľkých vybraných dátumov cez Vianoce a Veľkú noc. Vozeň bude plne klimatizovaný so službami na štandardnej európskej úrovni,“ napísal Denníku N komunikačný odbor ZSSK.

Vozeň vyrazí pred pol desiatou večer z Prešova ako súčasť rýchlika Poľana do Bratislavy. Tam ho prepoja na rýchlik Slovenská strela a zamieri do Brna, kde bude mať príchod o pol ôsmej ráno. O pol deviatej večer bude zase vyrážať vagón v opačnom smere.

Vozeň s tromi triedami

Pri pohľade do cestovného poriadku môže nápad štátnych železníc dávať zmysel. Priame spojenie medzi Brnom a východným Slovenskom dnes totiž zabezpečujú len autobusy. Tie sú síce obvykle lacnejšie než vlak, ale neponúkajú taký komfort.

V moderných lôžkových kupé majú cestujúci k dispozícií i umývadlo. Foto - Wagon Slovakia Košice
V moderných lôžkových kupé majú cestujúci k dispozícií aj umývadlo. Foto – Wagon Slovakia Košice

To môže zavážiť zvlášť pri cestovaní v noci, keď človek chce cestu využiť na spánok a nechce doraziť do cieľa unavený.

„Očakávame rôznorodú škálu cestujúcich od študentov cez pracujúcich až po dôchodcov,“ dodáva ZSSK.

Výhodou spojenia tohto typu určite nie je rýchlosť. Lôžkový vozeň bude na cestu do Brna potrebovať celú noc. Na stanici v Bratislave, kde ho preradia z jedného vlaku na druhý, bude mať navyše relatívne dlhý prestoj.

„V smere do Brna zostane vozeň v Bratislave vrátane času potrebného na prepojenie 45 minút. V smere do Prešova zostane v Bratislave takmer dve hodiny,“ spresňuje ZSSK.

Železničiari však tieto dlhé pauzy paradoxne vyzdvihujú ako bonus. „V nočnej doprave je predĺženie jazdného času pre cestujúceho skôr výhodou – má viac času na odpočinok a spánok,“ dodáva ZSSK.

Cestujúci si v lôžkovom vozni bude môcť vybrať až tri triedy. Lístok do najlacnejšej triedy Tourist bude stáť takmer 25 eur na celú cestu (kupé s tromi lôžkami), drahšia trieda Double bude za takmer 30 eur (dve lôžka v kupé) a najdrahšia Single bude za 55 eur (vlastné kupé s jedným lôžkom).

Foto - Wagon Slovakia Košice
Foto – Wagon Slovakia Košice

Podľa informácií Denníka N chystajú železnice aj ďalšie nové spojenia prostredníctvom priamych vozňov. Po novom by priame nočné vozne mali jazdiť aj na trase Košice – Viedeň alebo na trase Košice – Cheb cez Plzeň.

Sto rokov starý koncept

Prepájanie vozňov medzi jednotlivými vlakmi je koncept, ktorý na železniciach vznikol už v 19. storočí. „Využíva sa hlavne v nočnej doprave. Napríklad nemecké železnice mali na ňom až donedávna založený celý systém nočnej dopravy,“ vysvetľuje hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

V rámci strednej Európy takto jazdia viaceré medzinárodné nočné expresy. Ako uzlové body im slúžia hlavne české hraničné stanice Břeclav a Bohumín. Tu sa vozne „rozhodia“ napríklad medzi rýchlikom Chopin (Viedeň – Varšava), Metropol (Budapešť – Berlín), či Bohemia/Slovakia (Praha – Košice/Humenné).

nocne_vlaky_medzistatne_mapka
Grafika: ZSSK

V rámci Slovenska sa ešte v lôžkových vozňoch dá cestovať napríklad na medzinárodných linkách Praha – Žilina – Košice – Kyjev alebo Moskva – Minsk – Varšava – Bratislava – Budapešť – Sofia a späť. Posledný menovaný spoj však od decembrového grafikonu končí, vlaky z Moskvy by nemali priamo jazdiť až na Balkán.

Obojživelné vagóny

Pri takýchto medzinárodných spojoch vzniká technický problém s rôznymi rozchodmi koľajníc – železnice v bývalom Sovietskom zväze majú rozchod 1520 mm, európsky rozchod je 1435 mm.

V hraničných staniciach, ktoré sú na to prispôsobené, sa teda musí vo vagónoch zmeniť podvozok. Na Slovensku k takejto manipulácii dochádza na prechode Čierna nad Tisou – Čop.

V praxi to funguje tak, že technici vagón nadvihnú na špeciálnom zariadení, pôvodný podvozok vysunú a miesto neho zasunú nový. Následne vagón spustia a nový podvozok zafixujú.

Video: Ako sa vymieňa ruský podvozok na európsky

„Takáto manipulácia je samozrejme časovo náročná, pri vlaku s viacerými vagónmi trvá dokonca niekoľko hodín. Takéto vagóny však zase na niektorých úsekoch môžu jazdiť rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu,“ vysvetľuje Šťáhlavský.

Tento typ univerzálnych vagónov v minulosti vyrábali hlavne vagónky v NDR, dnes sa na ne špecializuje napríklad výrobca Siemens pri Viedni.

Dnes na DennikE.sk

Mesačne míňame milión žltých lístkov, musí sa to zmeniť, hovorí nový šéf pošty

Martin Ľupták - Foto Slovenská pošta
Martin Ľupták – Foto Slovenská pošta

Nemôžeme už byť v každej obci, pozeráme sa, ako to robia inde, hovorí v rozhovore nový generálny riaditeľ Slovenskej pošty Martin Ľupták. Rakúska pošta má 240 vlastných pôšt, nórska 24. My ich zatiaľ máme presne 1569.

Minúta po minúte

Americké akcie dnes výrazne posilnili. Technologické firmy sa zotavili z predchádzajúceho prepadu, k rastu veľkou mierou prispel Microsoft. Pomohli aj správy o nových 379-tisíc pracovných miestach v USA za február, čo je viac, ako analytici očakávali. (čtk, reuters)

EÚ a USA na štyri mesiace pozastavia clá, ktoré na seba vzájomne uvalili v rámci sporu subvencovania výroby Airbusu a Boeingu. Oznámila to šéfka eurokomisie Ursula von der Leyenová po telefonáte s prezidentom Joeom Bidenom.

O čo ide:

  • EÚ a USA sa od roku 2004 vo Svetovej obchodnej organizácii (WTO) navzájom obviňujú z nelegálnej podpory svojich výrobcov lietadiel Airbus a Boeing. Rozpor s pravidlami WTO sa zistil na oboch stranách.
  • USA v roku 2019 ako odvetu za štátnu podporu pre Airbus zaviedli clá na európsky tovar v hodnote 7,5 miliardy dolárov ročne.
  • EÚ zas vlani pre subvencie v prospech Boeingu uvalila clá na americký tovar za štyri miliardy dolárov ročne.

Von der Leyenová telefonát s Bidenom označila za začiatok veľmi dobrej spolupráce. „Znamená to reštart vo vzťahoch s naším najväčším a ekonomicky najdôležitejším partnerom,“ dodal podpredseda Európskej komisie Valdis Dombrovskis.

USA už vo štvrtok oznámili zrušenie ciel na štyri mesiace voči Británii. Obe krajiny v spoločnom vyhlásení uviedli, že sa za ten čas budú snažiť nezhody vyriešiť. Británia je súčasťou sporu ako bývalý člen EÚ. Airbus vyrába v Británii krídla a niektoré ďalšie súčiastky. (čtk)

Ceny ropy sa dnes posilňujú o zhruba 3 %. Deje sa tak po predĺžení ťažobných škrtov aj na apríl, na ktorom sa dohodli štáty kartelu OPEC+ a ich spojenci. Ceny sú vyššie než v posledných mesiacoch pred pandémiou.

Ako sa dnes menili ceny

  • Krátko pred 17.00 h sa barel severomorskej ropy Brent predával zhruba za 68,85 dolára (+3,2 % oproti predchádzajúcemu záveru). Bol tak blízko 14-mesačného maxima.
  • Barel ľahkej americkej ropy WTI si pridával takmer tri percentá na 65,71 dolára, bol na úrovni zhruba z apríla 2019. (čtk)

Obchodný deficit USA v januári vzrástol, dovoz tovarov sa vďaka oživeniu spotrebiteľského dopytu vyšplhal na rekordné maximum. Politicky citlivý schodok s Čínou klesol o 3,2 % na 27,2 miliardy dolárov.

Vyplýva to z údajov amerického ministerstva obchodu.

Údaje podrobnejšie

  • Schodok USA v obchodovaní s tovarom a so službami v januári vzrástol o 1,9 % na 68,2 miliardy dolárov. Ekonómovia v ankete agentúry Reuters odhadovali len 67,5 miliardy.
  • Vývoz sa zvýšil o 1 % na 191,9 miliardy dolárov, dovoz vzrástol o 1,2 % na 260,2 miliardy dolárov. Dovoz samotných tovarov stúpol o 1,6 % na rekordných 221,1 miliardy dolárov.

Čínske súvislosti

Bývalý americký prezident Donald Trump zavádzal clá na čínsky tovar v snahe prinútiť Peking k zmene obchodných praktík, ktoré podľa neho poškodzovali americké podniky.

Nový prezident Joe Biden zatiaľ koniec obchodnej vojny s Čínou nevyhlásil. Katherine Taiová, ktorú nominoval do pozície obchodnej zástupkyne USA, sľúbila, že zabezpečí, aby z obchodnej politiky USA ťažili americkí zamestnanci. Uviedla tiež, že bude viac spolupracovať so spojencami s cieľom čeliť čoraz priebojnejšej Číne.

Clá označila za legitímny nástroj presadzovania obchodnej politiky. (čtk)

Zmluvu s Brhelovou firmou podpíšeme, kartel dodávateľov však nestrpíme, hovorí šéf SEPS

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Štátna firma SEPS chce podpísať ďalšiu zmluvu s firmou Alter Energo Jozefa Brhela. Nie sú s ňou problémy, zo štyroch firiem bola najlacnejšia, hovorí v rozhovore nový šéf SEPS Peter Dovhun. Zákazky SEPS však chce otvoriť viacerým firmám.

Štát by mal odpúšťať sociálne odvody, zvýšiť príspevky a pomôcť s energiami, myslia si podnikatelia

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Malým a stredným podnikateľom medzi opatreniami vlády chýba odpustenie odvodov, vyššie príspevky na náhradu straty príjmov či dotácia, ktorá by pokryla napríklad energie. Vyplýva to z ankety, ktorú robila Slovak Business Agency a združenia podnikateľov a živnostníkov.

Do prevádzky sa od opätovného povolenia vrátilo viac ako sto lietadiel Boeing 737 Max. Najviac letov s nimi absolvovali American Airlines, takmer tretinu z celkových 1300. Lietadlá mali takmer dva roky nútenú prestávku po dvoch nehodách.

Prevádzku Boeingu 737 Max povolili koncom minulého roka Spojené štáty. Po nich novú certifikáciu strojom udelili aj regulátori v EÚ, Británii, Brazílii, Kanade, Austrálii či SAE.

Ako prvé vrátili 737 Max do prevádzky brazílske aerolínie Gol. Ich osem lietadiel bolo minulý týždeň najvyťaženejších, strávili vo vzduchu v priemere 11 hodín denne.

Lietadlá 737 Max na začiatku roka 2019 najprv vyradila z prevádzky Čína. Tieto stroje tam novú akreditáciu zatiaľ nedostali.

Viac o Boeingu 737 Max:

  • Je najnovšou verziou lietadla na krátke a stredné trate, ktoré v pôvodnej verzii prvý raz vzlietlo v roku 1967.
  • Do komerčnej prevádzky bol uvedený v máji 2017 a stal sa najpredávanejším modelom výrobcu.
  • Podľa spoločnosti Cirium bolo na jar 2019 vo flotile aeroliniek po celom svete okolo 360 kusov.
  • Analytik Richard Aboulafia z firmy Teal Group vlani uviedol, že na návrat do vzduchu čaká 387 lietadiel, ďalších 450 Boeing od jari 2019 vyrobil. (čtk, bloomberg)

Aerolinky po koronakríze čakajú vyšší dopyt po cestách na dovolenku k moru a pokles záujmu o lietanie biznis triedou. Prispôsobiť sa prioritám pasažierov by podľa analytikov mohol byť spôsob, ako sa rýchlejšie zotaviť zo strát.

„Európske aerolinky sa zamerajú na cestovanie za odpočikom. Je to od nich taktická reakcia, idú tam, kam idú ľudia,“ povedal analytik Adrian Yanoshik z firmy Berenberg.

Viac na dovolenku, menej za biznisom

V niektorých európskych štátoch pandémia len vrcholí, iné sa chystajú uvoľňovať obmedzenia. Očakáva sa, že hneď ako to bude možné, ľudia sa budú snažiť vyraziť na dovolenku. Zlepšenie pri obchodných cestách podľa expertov zaberie viac času.

Nízkonákladové aerolínie typu Ryanair či easyJet zvykli lákať cestujúcich na to, že si môžu zobrať pár dní voľna a odletieť za slnkom do Grécka, Španielska či Talianska. Teraz by to mohli robiť aj ďalší dopravcovia vrátane Lufthansy alebo British Airways, ktorí sa zameriavali skôr na obchodných cestujúcich.

„Obchodné cesty sa dostanú na úroveň roka 2019 do konca desaťročia,“ prognózuje Stephen Furlong zo spoločnosti Davy, špecializovanej na správu majetku. Pri letoch na dovolenku sa podľa neho dá po odznení pandémie čakať pomerne rýchle zotavenie.

Čo môže urýchliť zotavenie

Európske aerolinky sa spoliehajú na očkovacie pasy. Sľubujú si od nich, že im tento rok pomôžu rýchlo sa zotaviť. O podobe pasov zatiaľ nie je jasno.

Združenie IATA pracuje na digitálnej platforme, kde si cestujúci budú môcť stiahnuť dáta o svojom aktuálnom zdravotnom stave a absolvovaných testoch, napríklad na koronavírus. (čtk, cnbc)

Apple si upevnil pozíciu lídra predaja inteligentných hodiniek, vo 4. štvrťroku kontroloval dve pätiny trhu. Ten sa posúva smerom k prémiovému segmentu, v ktorom sú silné aj značky Samsung či Garmin.

Údaje o predaji inteligentných hodiniek zverejnila firma Counterpoint. Vyplýva z nich, že dodávky produktov v roku 2020 poznačenom pandémiou stúpli o 1,5 %.

Podrobnejšie údaje:

  • Apple zvýšil svoj trhový podiel o 6 percentných bodov, v dôsledku čoho sa celý trh posunul viac smerom k prémiovému segmentu.
  • Na predaji produktov s cenovkou nad 300 eur má Apple vyše dvojtretinový podiel.
  • Z najsilnejších značiek vlani najrýchlejšie rástol odbyt hodiniek Huawei, stúpol o 26 %. Predaj značky Apple sa zvýšil o 19 %, Samsungu klesol o 1 %.
  • Výrobca iPhonu vlani predal 33,9 milióna smart hodiniek, trhová dvojka Huawei o dve tretiny menej.

Apple sa stal lídrom trhu v roku 2015, keď uviedol na trh hodinky Apple Watch. Odvtedy si pozíciu neohrozene drží. (tasr, e)

Zoroslava Kollára prepustil na slobodu sudca pre prípravné konanie Špecializovaného trestného súdu Ján Buvala. Televízii Markíza to potvrdil jeden z jeho advokátov Martin Berec. Voči rozhodnutiu môže podať sťažnosť dozorový prokurátor.

V takom prípade bude o Kollárovi ešte rozhodovať Najvyšší súd.

Kollár bol vo väzbe od októbra minulého roka. Zadržali a obvinili ho zo zasahovania do nezávislosti súdu v rámci akcie Víchrica. (tvnoviny.sk)

Dopravný podnik Bratislava sa chystá obstarať dokumentáciu pre 16 kilometrov nových trolejbusových tratí. Hodnotu projekčných prác vyčíslil na necelé 3,3 milióna eur bez DPH, samotné stavby budú neskôr stáť zhruba desaťnásobne viac.

DPB o tom informoval v tlačovej správe, zákazku na dokumentáciu chce financovať z eurofondov.

S ktorými novými traťami mestský podnik počíta:

(niektoré uvedené trate už čiastočne existujú, môžu sa modernizovať)

  • Hlavná stanica – Kramáre – Mlynská dolina – Riviéra (17,35 kilometra vrátane zmodernizovaných tratí, predpokladaná investícia 21 miliónov eur)
  • Trenčianska – Bajkalská – Hraničná – Grófska niva (3,5 kilometra, predpokladaná investícia 5,8 milióna eur)
  • Autobusová stanica – Nové SND a Bulharská – Galvaniho (2,05 kilometra a 2,8 kilometra, predpokladaná investícia za obe 7 miliónov eur)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať