Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Obrí obchvat začali stavať. Prínosy pre šoférov sú otázne, priekupníci s pôdou už zarobili

Zápchy od Šamorína by mali zmiznúť, bratislavský obchvat za 1,76 miliardy eur bude štát 30 rokov splácať.

„Dnes to môžeme odklepnúť, od jari ideme naplno,“ povedal v pondelok krátko poobede minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) a poklepkal základný kameň druhej najväčšej diaľničnej zákazky v histórii Slovenska: 59-kilometrového obchvatu Bratislavy aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu.

Sekundoval mu aj jeho stranícky šéf Béla Bugár či štátny tajomník ministerstva dopravy zo Smeru Viktor Stromček, ktorý celý projekt roky zastrešoval. Reálne sa však zatiaľ len začalo s geologickými a archeologickými prácami, s reálnou výstavbou sa začne až na jar.

Obchvat má byť prístupný pre šoférov koncom roku 2020.

Drahšie ako tento obchvat vyšla iba rýchlostná cesta R1 od Nitry na Tekovské Nemce, ktorá spoločne s obchvatom Banskej Bystrice vyjde na takmer 4 miliardy eur.

Podobne ako cestu na Banskú Bystricu, aj bratislavský obchvat za 1,76 miliardy eur bude štát 30 rokov splácať.

Čo to znamená pre šoférov?

Prvé prínosy veľkej investície by mali šoféri pocítiť začiatkom roka 2020, keď majú zmiznúť časté kolóny od Šamorína na Bratislavu. Súčasť projektu v podobe rýchlostnej cesty v smere na Dunajskú Stredu je najväčší prínos obrej transakcie. Pôvodne sa hovorilo, že táto časť diaľnice bude o čosi skôr, minister Érsek hovorí o sklze, detaily pre celú diaľnicu sa meniť nebudú.

Ako pomôže Bratislave či doprave na prepchatom Prístavnom moste? To sa celkom presne nevie, štátne analýzy sú v tomto smere nedostatočné a spochybňované.

Tie pôvodné z ministerstva dopravy napríklad písali, že vo výsledku Prístavný most aj tak skolabuje; neskôr sa analýzy doladili.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

V praxi sa môžu vjazdy do mesta preriediť, ale situácia uprostred mesta sa môže rýchlejším prúdom do mesta aj skomplikovať. Obchvat samotný je od mesta vzdialený a štát sa nevenoval tomu, či sa nedá situácii v meste pomôcť aj inak, lacnejšie a rýchlejšie než veľkým obchvatom.

„Vôbec pritom neboli preskúmané, nazvime to, kreatívnejšie možnosti založené na verejnej doprave. Na strane ponuky to bolo napríklad posilnenie električiek, rozšírenie vlakov a autobusov. Na strane dopytu zasa jeho obmedzenie spoplatnením parkovania v meste alebo, úplne extrémne, spoplatnenie vstupu do mesta,“ sťažoval sa v rozhovore pre TREND aj bývalý riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Martin Filko.

Analytik Inštitútu INEKO a šéf stratégie ministerstva dopravy z čias vlády Ivety Radičovej Ján Kovalčík upozorňoval, že štátne analýzy sú pochybné a že obchvat môže doprave v Bratislave paradoxne uškodiť.

Nezabralo to na žiadneho ministra dopravy, ktorý dostal projekt do rúk. Začínal s ním ešte exminister Ján Počiatek (Smer), definitívne zmluvu podpísal Roman Brecely (Sieť) a bagre posiela na budúcu diaľnicu Érsek.

Biznis s pôdou bol veľký a podozrivý

Stavať sa začína teraz, čakalo sa hlavne na dokončenie výkupu pôdy pod stavbu. Všetky parcely pritom stále nie sú vlastníctvom štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti.

Pokutu za porušenie zmluvy od staviteľa obchvatu, konzorcia okolo španielskej firmy Cintra, však nedostaneme. Érsek povedal, že sa s ním štát dohodol na oddialení termínov odovzdávania zvyšných parciel.

Náklady na výkup nie sú započítané v cene stavby a úrokov PPP projektu. Má ísť o ďalších vyše 300 miliónov eur – za to sa dá postaviť aj 30 kilometrov diaľnic v jednoduchom teréne.

Suma je vysoká pre štátnu metodiku naceňovania diaľničných výkupov. Aj keď ide najmä o ornú pôdu v hodnote najviac 0,8 eura za meter štvorcový, štát ju vykupuje v cene stavebných parciel. Tie sú, pochopiteľne, najdrahšie v Bratislave. Štát metodiku nezmenil, ani keď videl, že ďalšie väčšie stavby budú obchvaty miest.

Dobrá správa je to pre priekupníkov s pôdou. To, ako fungujú, ukázali príbehy ľudí z obce Lužianky pri Nitre, keď od nich za pár desiatok centov skúpili pred vyše rokom ornú pôdu podnikatelia z firmy Poľnohospodárska pôda. Partia okolo Marka Nogu bola natoľko prezieravá, že skúpila pozemky – a chvíľu nato sa ukázalo, že na nich bude stáť automobilka Jaguar Land Rover.

Na každom metri štvorcovom tak majitelia pôdy, ktorí ju predali priekupníkom, mohli prerobiť vyše 10 eur za meter štvorcový.

Tá istá partia sa objavila aj pri lukratívnejšom biznise s pôdou pod obchvat. Podnikatelia pod ním získali desaťtisíce štvorcových metrov ornej pôdy. Tu je rozdiel medzi cenami ornej pôdy a štátom určenou cenou aj 100 eur za meter štvorcový.

Zmluvy o predaji pôdy štát najprv neukázal vôbec, neskôr ich začal zaraďovať do webovej sekcie Národnej diaľničnej spoločnosti. Nič zásadné sa z nich verejnosť nedozvie – namiesto mien predávajúcich sa uvádzajú ich iniciály a chýbajú aj ďalšie podstatné detaily.

Napríklad Slovenská správa ciest aj MH Invest poverený skupovaním pozemkov pod Jaguar tieto údaje zverejňujú.

Pri kauze Jaguar štát vyhlásil, že podvodníci sa k peniazom nedostanú. Pri niekoľkonásobne väčšom biznise pod obchvatom to odmieta.

Zdroj: obchvatbratislavy.sk
Zdroj: obchvatbratislavy.sk

Dnes na DennikE.sk

Šéf štátnej akciovky Slovensko IT: Nie som veľký fanúšik toho, keď štát niečo vlastní, ale nášmu projektu verím

Foto - Creative Industry
Foto – Creative Industry

Základný problém štátu je, že je veľmi zlý zákazník, hovorí Pavol Miroššay, riaditeľ štátnej akciovky Slovensko IT. „Svoje požiadavky definuje veľmi vágne a potom je celá moc v rukách dodávateľa,“ dodáva v rozhovore.

Na obnovu starých budov pôjde viac – vláda očakáva vyše miliardy eur ročne

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Výdavky na obnovu budov sa zvýšia z doterajších 0,9 na 1,1 – 1,2 miliardy ročne, očakáva vládna stratégia. V zatepľovaní bytových domov Slovensko aj predtým patrilo medzi lídrov EÚ, no pri verejných budovách štátna politika nefungovala.

Minúta po minúte

Týždeň v európskej ekonomike: Renesanciu partnerstva s Joeom Bidenom skomplikuje Čína a Nord Stream

Foto - TASR / AP
Foto – TASR / AP

Týždeň v európskej ekonomike Radovana Geista z portálu Euractiv.sk:

  • S Bidenom dúfa EÚ v obnovu vzťahov, musí však riešiť problém s Čínou.
  • Vzťahy s USA komplikuje aj plynovod Nord Stream 2.
  • Nastupuje doba digitálnych nomádov?

Nemecká ekonomika bude v 1. štvrťroku pravdepodobne stagnovať, predpokladá inštitút Ifo. Dôvodom je predĺženie karanténnych opatrení. V minulom roku klesla ekonomika krajiny o 5 %.

Bol to najvýraznejší pokles od svetovej finančnej krízy, na druhej strane bol o niečo miernejší, než sa čakalo. V 2. štvrťroku Ifo očakáva medzikvartálny rast o 3 %. Dôležité však bude ukončenie karanténnych opatrení najneskôr v marci. (tasr)

Sen Arcy o menej prísnom oddlžení v Česku sa rozpadá. Pražský súd zamietol aj jej druhý insolvenčný návrh

Šéf skupiny Arca Rastislav Velič. Foto N - Tomáš Benedikovič
Šéf skupiny Arca Rastislav Velič. Foto N – Tomáš Benedikovič

Zadlžená skupina Arca sa vzďaľuje od menej prísneho oddlženia v Česku. Pražský mestský súd dnes zamietol už druhý insolvenčný návrh na oddlženie podľa českých zákonov. Súd píše, že firma by sa mala pokúsiť o oddlženie na Slovensku, kde bude musieť vrátiť veriteľom minimálne polovicu dlhov.

Miera nezamestnanosti sa zvýšila druhý mesiac v rade, v decembri podľa štatistík ústredia práce stúpla na 8,30 % z novembrových 8,14 %.

Nezamestnanosť je tak o viac než dva percentné body vyššia než vo februári minulého roka na začiatku pandémie, keď predstavovala 6,13 %.

Údaj je vypočítaný z celkového počtu uchádzačov o zamestnanie. Stúpla aj evidovaná nezamestnanosť, ktorá sa počíta z aktívne hľadajúcich prácu. V decembri predstavovala 7,57 %, v novembri 7,38 %.

Nemecká ekonomika bude v prvom štvrťroku podľa inštitútu Ifo pravdepodobne stagnovať, je to dôsledok predĺžených opatrení proti koronavírusu. V druhom kvartáli dosiahne rast zhruba 3 %, predpovedal nemecký inštitút.

Čo sa deje

  • Kancelárka Angela Merkelová sa utorkovom rokovaní s premiérmi spolkových krajín zhodla na predĺžení karantény v Nemecku najmenej do 14. februára.
  • „Každý týždeň, o ktorý sa uzávera predĺži, bezprostredne vedie k stratám v odbyte, výrobe a tvorbe hodnôt,“ uviedol ekonóm Ifo Timo Wollmershäuser.

Čo hovoria iní

  • Pesimistickejší než Ifo je vo výhľade pre prvý štvrťrok ekonóm Jörg Krämer z Commerzbank. Podľa agentúry Reuters predpovedal pokles HDP o 2 %. Bez reštriktívnych opatrení by podľa neho ekonomika naopak vykázala dvojpercenntný rast.

Spolkový štatistický úrad minulý týždeň v predbežnej správe uviedol, že nemecký HDP sa v celom minulom roku pre pandémiu covidu-19 znížil o 5 %. Podrobnejšiu správu zahŕňajúcu údaje za štvrtý kvartál zverejní 29. januára.

Nemecká vláda v októbri predpovedala, že v tomto roku sa HDP zvýši o 4,4 %. Minister hospodárstva Peter Altmaier však minulý týždeň varoval, že rast bude zrejme slabší.

Nemecko je najväčšou ekonomikou Európy a najväčším obchodným partnerom Slovenska. (čtk, e)

Nedostatok kyslíka v nemocniciach je reálnym rizikom, ministerstvo problém rieši

Ilustračné foto – Deník N/Gabriel Kuchta
Ilustračné foto – Deník N/Gabriel Kuchta

Ministerstvo zdravotníctva sa zaoberá rizikom nedostatku kyslíka v nemocniciach. O potrebe posilniť kyslíkovú infraštruktúru nemocníc rezort rokoval s najväčším tuzemským dodávateľom medicinálneho kyslíka, so spoločnosťou Messer Tatragas.

Poslanci bratislavskej časti Nové Mesto schválili rozpočet, samospráva sa tak dostane z rozpočtového provizória. Hospodáriť bude so sumou 30 miliónov eur. (tasr)

Výberom riaditeľa Pôdohospodárskej platobnej agentúry sa bude podľa portálu Poľnoinfo zaoberať polícia. Podnet jej odstúpila špeciálna prokuratúra. Podľa portálu súvisí s tvrdeniami organizácie Vidiecka platforma, že za podporu nominácií údajne ponúkali štátne pozície.

Výberové konanie ministerstvo pôdohospodárstva nakoniec zrušilo, hovorí, že ani jeden z piatich záujemcov nesplnil kritériá. Agentúru vedie dočasne Jaroslav Jánoš, ktorý vo voľbách kandidoval za farmársku stranu Máme toho dosť.

„Zaznamenali sme aktivity, ktoré výmenou za podporu nominácií na post generálneho riaditeľa PPA ponúkajú vysoké štátne pozície tým, ktorí nominácie podporia,“ tvrdila Vidiecka platforma podľa Polnoinfo.sk.

Platforma podľa svojho webu združuje 27 organizácií a 900 členov, jej hovorkyňou je podnikateľka a bývalá neúspešná prezidentská kandidátka Bohumila Tauchmannová.

Ministra Mičovského sa, naopak, zastala Iniciatíva poľnohospodárov, v ktorej pôsobí jednotka kandidátky Máme toho dosť František Oravec. Verejne sa obrátila na orgány činné v trestnom konaní a tvrdí, že má zvukové nahrávky, na ktorých sa o funkciu generálneho riaditeľa PPA uchádza člen výkonného výboru Vidieckej platformy Milan Kyseľ.

„Máme za to, že Vidiecka platforma bola zneužitá na diskreditáciu Jána Mičovského a Jaroslava Jánoša z dôvodu strachu z ďalších potenciálnych zistení podvodov na PPA,“ napísala organizácia.

Bývalého šéfa PPA Juraja Kožucha obvinila polícia v kauze Dobytkár.

Prímestské autobusy Arrivy v okresoch Nitra a Zlaté Moravce budú jazdiť od pondelka 25. januára v prázdninovom režime, tento týždeň premávajú vo víkendovom. Arriva obmedzenie zdôvodňovala dramatickým znížením počtu vodičov autobusov počas pandémie.

Oba okresy patria v januári k najviac zasiahnutým koronavírusom. Dopravca tvrdí, že epidemická situácia v jeho firme sa teraz už zlepšila.

Prímestskú autobusovú dopravu objednávajú a financujú samosprávne kraje, v tomto prípade Nitriansky kraj. (tasr, e)

Akcie Netflixu reagovali na výsledky za 4. kvartál nárastom o 13 %, za posledný rok stúpli o približne dve tretiny. Najväčšia streamovacia služba na trhu prekonala očakávania a rozšírila počet predplatiteľov o ďalších 8,5 milióna.

Analytici očakávali, že počet predplatiteľov Netflixu za tri mesiace do decembra stúpne o 6,1 milióna. Platforma zvýšila tržby o vyše pätinu na 6,6 miliardy dolárov, zisk jej klesol o takmer 8 % na 542 miliónov dolárov.

Netflix sa koncom minulého roka prehupol cez hranicu 200 miliónov divákov, polovičnú hranicu prekonal v roku 2017. Firma uviedla, že po prvý raz zvažuje odkup vlastných akcií.

Čo ťahá Netflix

Podobne ako ďalšie streamovacie služby aj Netflix ťaží z pandemických reštrikcií, v dôsledku ktorých je obmedzený pohyb. Ľuďom sa zúžili možnosti zábavy, keďže sú zatvorené kiná a neorganizujú sa koncerty.

Nových abonentov Netflix koncom vlaňajška prilákal napríklad na pôvodné seriály ako Bridgertonovci či Dámsky gambit. V prvých šiestich mesiacoch mu pribudlo 26 miliónov predplatiteľov, v 2. polroku rekordných 36,6 milióna.

Ďalšie podrobnosti:

  • Netflix sa pri ďalšej expanzii spolieha najmä na zahraničné trhy mimo domácich Spojených štátov, najviac na Európu a Južnú Ameriku.
  • Na 1. štvrťrok má Netflix vzhľadom na silné čísla spred roka konzervatívny odhad prírastku 6 miliónov nových zákazníkov. Analytici počítajú s rozšírením základne predplatiteľov o 7,5 milióna divákov.
  • Netflix sa musí vyrovnať s čoraz silnejšou konkurenciou. Napríklad streaming Disney+ nabral od štartu koncom roka 2019 celosvetovo zhruba 87 miliónov predplatiteľov. (e, čtk, reuters, bloomberg)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať