Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Trestné stíhanie pre Jaguar prerušili, tú istú partiu preverujú pri biznise okolo obchvatu

Béla Bugár, Viktor Stromček a Árpád Érsek na poklopaní základného kameňa D4/R7. Foto N – Tomáš Benedikovič
Béla Bugár, Viktor Stromček a Árpád Érsek na poklopaní základného kameňa D4/R7. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ľudia, ktorí zarábali na pôde pre Jaguar, sa dostali aj k parcelám pod obchvat Bratislavy.

Národná kriminálna agentúra sa začala zaoberať pochybným biznisom s pôdou pod stavbu bratislavského obchvatu. Ide o výkup pozemkov, na ktoré štát vyčlenil približne 400 miliónov eur, pretože ich kupuje za cenu stavebných parciel, aj keď ide spravidla o ornú pôdu.

„Národná kriminálna agentúra Prezídia Policajného zboru v rámci svojej operatívno-pátracej činnosti získala informácie k predajom pozemkov v súvislosti s výstavbou bratislavského obchvatu. V súčasnosti je vec preverovaná v operatívnej rovine, a preto nie je možné poskytnúť žiadne bližšie informácie,“ povedal policajný hovorca Martin Wäldl.

Obchodnú príležitosť v lokalite okolo 59-kilometrovej autostrády vycítili tí istí podnikatelia, ktorí pripravili o peniaze ľudí v Lužiankach, okres Nitra, kde skúpili pozemky predtým, ako sa ukázalo, že na nich vyrastie závod Jaguar Land Rover. V tom momente sa cena za štvorcový meter zdvihla z pár desiatok centov, ktoré platili priekupníci, aj na 15 eur a viac.

Pri obchvate ide o oveľa väčšie sumy peňazí. Ceny stavebných parciel sa pri Bratislave pohybujú aj nad úrovňou 100 eur za štvorcový meter, kým štvorcový meter ornej pôdy nevychádza ani na 1 euro za tú istú jednotku.

Scenár, ktorý partia podnikateľov okolo Marka Nogu použila pri biznise s pôdou pod obchvat, kopíruje praktiky tejto partie v obdobnom zložení z kauzy Jaguar.

Nebyť týchto podnikateľov, napríklad Bratislavčanka Oľga (priezvisko je redakcii známe) by si dnes mohla kúpiť komfortný byt v Bratislave.

Namiesto toho, aby dnes mala na účte prinajmenšom 100-tisíc eur zo štátneho, dostala pred dvoma rokmi na biznis rokovaní s podnikateľmi v Apollo biznis centre približne 3-tisíc eur na ruku, čiže asi 1 euro na štvorcový meter. Teraz sa s nimi súdi. Rozpráva, ako jej tvrdili, že na jej parcelách nikdy nič stáť nebude. A, naopak, ak pôdu nepredá teraz im, neskôr jej možnosti predaja okliešti nová legislatíva.

Budúcu trasu diaľnice môžu odsledovať aj bežní občania, ale chce to veľkú dávku trpezlivosti a potrebné know-how.

Parcely pod budúcim 59-kilometrovým diaľničným projektom, na ktorých tesne pred štátnym výkupom figurovali ľudia okolo podnikateľa Nogu, sa dajú zrátať na desaťtisíce štvorcových metrov. Spravidla sa na nich podnikatelia okolo Poľnohospodárskej pôdy objavili ako noví majitelia v roku 2014.

Štát verejnosť k detailnejším informáciám o veľkom nákupe nechce pustiť. Kúpno-predajné zmluvy v hodnote stoviek miliónov eur, čiže viac než celý prvý sociálny balíček druhej vlády Roberta Fica, najprv vôbec nezverejnil, potom ich zverejňovať začal, ale podstatné informácie ako čísla parciel či mená predávajúcich vynechal.

Na svetlo sa tak dostala kompletne iba kúpno-predajná zmluva, cez ktorú predával pôdu pod obchvat štátu aktuálny šéf strany Most-Híd Béla Bugár. Kupoval  ju ešte v roku 2005, keď trasa nebola detailne vyladená. Bugár na tom legálne zarobil pol milióna, zmluvu posunul médiám sám.

Napríklad Slovenská správa ciest so zverejňovaním kompletnej agendy okolo skupovania pôdy pod svoje stavby ciest prvej triedy na rozdiel od Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá zastrešuje obchvat, problém nemá. Príkladom Národnej diaľničnej spoločnosti môže byť aj štátny MH Invest, ktorý zabezpečoval výkup pôdy pre automobilku Jaguar. Všetky zmluvy v plnom znení zverejňuje v Centrálnom registri zmlúv.

K biznisu, ktorý tu zbehol na úkor ľudí bez informácií o budúcej automobilke, sa po prevalení kauzy štát postavil inak než pri obchvate.

„Dávno sme prijali opatrenia, na základe ktorých nebudú špekulantom vyplatené žiadne peniaze,“ vyhlásil splnomocnenec pre strategické parky a štátny tajomník ministerstva dopravy v jednom Viktor Stromček (Smer) o škandále s pozemkami pod automobilku. Stromček šéfuje agende okolo Jaguara aj obchvatu.

Orgány činné v trestnom konaní sa zaoberali aj touto kauzou. Rozbehli aj trestné stíhanie, a to pre podozrenie z úniku informácií. Iba štát a manažéri britsko-indickej automobilky totiž mohli vedieť, kde presne bude stáť automobilka, v čase, keď už priekupníci skupovali pôdu.

Trestné stíhanie však prerušili, konkrétne v septembri. Policajný hovorca sa odvoláva na paragraf, ktorý umožňuje stíhanie prerušiť v prípade, „ak sa nezistili skutočnosti oprávňujúce vykonať trestné stíhanie proti určitej osobe“.

„V prípade zistenia nových skutočností bude vyšetrovateľ Policajného zboru pokračovať vo vyšetrovaní uvedenej trestnej veci,“ uviedol Wäldl.

Dnes na DennikE.sk

  • Štrajk: Trnavská PSA musela priebežne zastavovať výrobu, pre blokádu hraníc počas štrajku autodopravcov
  • Vláda: Ministri dnes rozhodnú o zvýšení kúpnej ceny za Národný futbalový štadión
  • Aerolínie: British Airways zrušili pre koronavírus lety do pevninskej Číny
  • Ekonomický newsfilter: Kmotrík chce za štadión viac, zvýšenie ceny štátu neprinesie úžitok
Zdieľať

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je

Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N - Tomáš Benedikovič
Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je, píše Konštantín Čikovský v texte o kariére šéfa Penty. „Možno napokon vykľučkuje zo všetkého tak, že ostane na slobode. Nebude sa však môcť čudovať, že o jeho vine dnes už nepochybuje nikto.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Košický U.S. Steel považuje štrajk autodopravcov za nebezpečný. „V čase, keď ideme na dve pece z troch kvôli problémom na európskom trhu s oceľou, považujeme blokovanie ciest za nebezpečné,“ povedal hovorca oceliarní Ján Bača.

Podľa jeho slov, ak produkty oceliarní nedorazia podľa objednávky do cieľa, „hrozí, že sme naše plechy vyrobili, predali, ale načas nedoručili a nakoniec možno stratíme zákazníka“. Oceliarne by v tomto prípade žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku.

„Právo na protest by nemalo brániť iným užívať cesty. Regionálni dopravcovia týmto spôsobom berú ostatných dopravcov a aj výrobcov ako rukojemníkov,“ dodal Bača.

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA musela pre štrajk autodopravcov priebežne zastavovať výrobu na jednotlivých prevádzkach. Dôvodom sú zablokované kamióny s dielcami, ktoré zostali stáť na hraničných priechodoch. Situácia sa môže ďalej komplikovať.

K prerušeniam produkcie došlo v utorok večer, informoval hovorca PSA Peter Švec.

Kamióny so súčiastkami stáli najmä na hraniciach s Poľskom, ale aj s Českom a Maďarskom. PSA sa dielcami čiastočne predzásobila.

„Problém sa pre nás komplikuje aj tým, že nielen kamióny od dodávateľov k nám, ale aj kamióny k dodávateľom sa teraz nevedia dostať,“ približuje Švec.

Únia autodopravcov Slovenska v utorok obnovila protestné zhromaždenia na hraničných priechodoch a blokuje ich. Tvrdí, že vláda odmieta akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo. (tasr)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Kmotrík pýta od vlády za štadión znova viac, rozumné je trvať na starej cene +

  • Panika trhov z čínskeho vírusu sa zmenšila
  • Autobusári nezískali od Luntera novú zmluvu a ustúpili
  • Avast si poškodil meno, predával podrobné dáta o užívateľoch
Zdieľať

Trnavská automobilka PSA tvrdí, že pre štrajk autodopravcov hrozí zastavenie výroby. Dôvodom sú podľa hovorcu Petra Šveca blokované kamióny na hraniciach, predovšetkým z Poľska.

Zdieľať

Mesto Ružomberok zakázalo protest autodopravcov. Polícia tvrdí, že akcia sa koná na nebezpečnom mieste a v zlom počasí.

Celé stanovisko mesta:

Zástupcovia mesta Ružomberok v neskorých hodinách 28. 1. 2020 podpísali rozhodnutie, ktorým sa zakazuje zhromaždenie Únie autodopravcov Slovenska, ktoré sa koná 28. 1. 2020 v meste Ružomberok.

Mesto Ružomberok tak konalo na základe podnetu Okresného riaditeľstva policajného zboru v Ružomberku zo dňa 28. 1. 2020 s poukazom na ustanovenie o zhromažďovacom práve. Vzhľadom na nepriaznivé poveternostné podmienky OR PZ vyhodnotilo, že zhromaždenie sa koná na nebezpečnom mieste, kde účastníkom hrozí závažné nebezpečenstvo pre ich zdravie. So zreteľom k nedostatočnej viditeľnosti, hustému sneženiu vzniklo riziko ohrozenia zdravia účastníkov zhromaždenia, ale aj okolo jazdiacich vodičov vozidiel. Zhromaždenie sa vykonáva v mieste, kde vzhľadom ku klimatickým podmienkam dochádza k výraznému obmedzeniu dopravy, bezpečnému prejazdu vozidiel záchranných zložiek, prejazdnosti vozidiel údržby a situácia je momentálne v závažnom rozpore so záujmom obyvateľstva. Takéto zhromaždenie môže závažným spôsobom ohroziť život a zdravie obyvateľov.

Mesto Ružomberok sa vo svojom rozhodnutí opiera aj o niektoré závažné nedostatky oznámenia zo strany únie autodopravcov. Dňa 28. 1. 2020 bolo mestu v ranných hodinách doručené oznámenie o konaní zhromaždenia. Podľa zákona o zhromažďovacom práve je zvolávateľ povinný zhromaždenie písomne oznámiť obci tak, aby obec oznámenie dostala aspoň 5 dní pred dňom jeho konania. Zároveň v oznámení, ktoré mesto dostalo v ranných hodinách dňa zhromaždenia, neboli uvedené údaje o účele zhromaždenia a predpokladanom čase jeho ukončenia, údaje o predpokladanom počte účastníkov zhromaždenia a iné.

Uvedené dôvody sú právne relevantnými dôvodmi na zakázanie verejného zhromaždenia dňa 28. 1. 2020 v meste Ružomberok. Proti tomuto rozhodnutiu nemožno podať odvolanie.

Zdieľať

Národná banka Slovenska tvrdí, že žiadne hromadné prepúšťanie nechystá, o prácu má prísť asi desať zamestnancov. „Začali sme proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie.“

Informáciu o možnom hromadnom prepúšťaní, ktoré by sa mohlo dotknúť 79 ľudí, priniesol Index. Vychádzal z informácie ústredia práce, ktoré Indexu napísalo, že evidujú nahlášku od zamestnávateľa, ktorý vykonáva „činnosti centrálnej banky“.

Túto činnosť na Slovensku vykonáva iba Národná banka Slovenska.

„Národná banka Slovenska začala proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie. Týka sa úseku obozretného dohľadu a úseku regulácie a ochrany finančných spotrebiteľov k 1.3. 2020. Predpokladáme, že sa reštrukturalizácia dotkne približne desiatich zamestnancov,“ uviedla NBS v stanovisku, ktoré poskytla Denníku E.

Podľa poslednej správy o výsledku hospodárenia NBS ku koncu roka 2018 zamestnávala 1110 ľudí.

Zdieľať

SAD Zvolen sa v stredu nezúčastní na rokovaní s vedením Banskobystrického kraja. Členovia predstavenstva firmy to oznámili v liste predsedovi kraja Jánovi Lunterovi. (tasr)

Zdieľať

Philips zvažuje predaj divízie domácich spotrebičov, ktorá vyrába napríklad kávovary, vysávače alebo čističky vzduchu. Po oddelení divízií na výrobu osvetlenia a spotrebnej elektroniky sa sústreďuje najmä na zdravotnícke technológie.

Tržby Philipsu z predaja domácich spotrebičov vlani dosiahli 2,3 miliardy eur. K predaju divízie by mohlo dôjsť do polovice roka 2021.

„Táto divízia nie je strategicky vhodná pre našu budúcnosť ako lídra v oblasti zdravotníckych technológií,“ cituje Reuters šéfa Philipsu Fransa van Houtena.

Celkové tržby Philipsu vlani poskočili o 4 % na 19,5 miliardy eur.

Zdieľať

Ryanair varoval pred prepúšťaním pilotov a palubného personálu a zatváraním ďalších základní. Dôvodom hroziacich reštrikcií je opätovný odklad dodávok uzemnených lietadiel Boeing 737 Max. Letecká spoločnosť očakáva prvé kusy na jeseň.

Dopravca v internom dokumente uvádza, že prvé stroje 737 Max by mohol prevziať najskôr v septembri alebo októbri, píše Reuters.

Ryanair sa spoliehal na to, že ich bude mať k dispozícii v júni a zaradí ich do letového plánu na letnú sezónu.

Lietadlá 737 Max boli najpredávanejším modelom z flotily Boeingu. Regulátori po celom svete ich odstavili vlani v marci po dvoch tragických nehodách zapríčinených softvérovou chybou stroja.

Ryanair disponuje viac ako 450 lietadlami. Od Boeingu má objednaných 210 strojov 737 Max.

Boeing očakáva, že regulátori povolia návrat problematického lietadla do prevádzky zhruba v polovici roka.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať