Denník N

Trestné stíhanie pre Jaguar prerušili, tú istú partiu preverujú pri biznise okolo obchvatu

Béla Bugár, Viktor Stromček a Árpád Érsek na poklopaní základného kameňa D4/R7. Foto N – Tomáš Benedikovič
Béla Bugár, Viktor Stromček a Árpád Érsek na poklopaní základného kameňa D4/R7. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ľudia, ktorí zarábali na pôde pre Jaguar, sa dostali aj k parcelám pod obchvat Bratislavy.

Národná kriminálna agentúra sa začala zaoberať pochybným biznisom s pôdou pod stavbu bratislavského obchvatu. Ide o výkup pozemkov, na ktoré štát vyčlenil približne 400 miliónov eur, pretože ich kupuje za cenu stavebných parciel, aj keď ide spravidla o ornú pôdu.

„Národná kriminálna agentúra Prezídia Policajného zboru v rámci svojej operatívno-pátracej činnosti získala informácie k predajom pozemkov v súvislosti s výstavbou bratislavského obchvatu. V súčasnosti je vec preverovaná v operatívnej rovine, a preto nie je možné poskytnúť žiadne bližšie informácie,“ povedal policajný hovorca Martin Wäldl.

Obchodnú príležitosť v lokalite okolo 59-kilometrovej autostrády vycítili tí istí podnikatelia, ktorí pripravili o peniaze ľudí v Lužiankach, okres Nitra, kde skúpili pozemky predtým, ako sa ukázalo, že na nich vyrastie závod Jaguar Land Rover. V tom momente sa cena za štvorcový meter zdvihla z pár desiatok centov, ktoré platili priekupníci, aj na 15 eur a viac.

Pri obchvate ide o oveľa väčšie sumy peňazí. Ceny stavebných parciel sa pri Bratislave pohybujú aj nad úrovňou 100 eur za štvorcový meter, kým štvorcový meter ornej pôdy nevychádza ani na 1 euro za tú istú jednotku.

Scenár, ktorý partia podnikateľov okolo Marka Nogu použila pri biznise s pôdou pod obchvat, kopíruje praktiky tejto partie v obdobnom zložení z kauzy Jaguar.

Nebyť týchto podnikateľov, napríklad Bratislavčanka Oľga (priezvisko je redakcii známe) by si dnes mohla kúpiť komfortný byt v Bratislave.

Namiesto toho, aby dnes mala na účte prinajmenšom 100-tisíc eur zo štátneho, dostala pred dvoma rokmi na biznis rokovaní s podnikateľmi v Apollo biznis centre približne 3-tisíc eur na ruku, čiže asi 1 euro na štvorcový meter. Teraz sa s nimi súdi. Rozpráva, ako jej tvrdili, že na jej parcelách nikdy nič stáť nebude. A, naopak, ak pôdu nepredá teraz im, neskôr jej možnosti predaja okliešti nová legislatíva.

Budúcu trasu diaľnice môžu odsledovať aj bežní občania, ale chce to veľkú dávku trpezlivosti a potrebné know-how.

Parcely pod budúcim 59-kilometrovým diaľničným projektom, na ktorých tesne pred štátnym výkupom figurovali ľudia okolo podnikateľa Nogu, sa dajú zrátať na desaťtisíce štvorcových metrov. Spravidla sa na nich podnikatelia okolo Poľnohospodárskej pôdy objavili ako noví majitelia v roku 2014.

Štát verejnosť k detailnejším informáciám o veľkom nákupe nechce pustiť. Kúpno-predajné zmluvy v hodnote stoviek miliónov eur, čiže viac než celý prvý sociálny balíček druhej vlády Roberta Fica, najprv vôbec nezverejnil, potom ich zverejňovať začal, ale podstatné informácie ako čísla parciel či mená predávajúcich vynechal.

Na svetlo sa tak dostala kompletne iba kúpno-predajná zmluva, cez ktorú predával pôdu pod obchvat štátu aktuálny šéf strany Most-Híd Béla Bugár. Kupoval  ju ešte v roku 2005, keď trasa nebola detailne vyladená. Bugár na tom legálne zarobil pol milióna, zmluvu posunul médiám sám.

Napríklad Slovenská správa ciest so zverejňovaním kompletnej agendy okolo skupovania pôdy pod svoje stavby ciest prvej triedy na rozdiel od Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá zastrešuje obchvat, problém nemá. Príkladom Národnej diaľničnej spoločnosti môže byť aj štátny MH Invest, ktorý zabezpečoval výkup pôdy pre automobilku Jaguar. Všetky zmluvy v plnom znení zverejňuje v Centrálnom registri zmlúv.

K biznisu, ktorý tu zbehol na úkor ľudí bez informácií o budúcej automobilke, sa po prevalení kauzy štát postavil inak než pri obchvate.

„Dávno sme prijali opatrenia, na základe ktorých nebudú špekulantom vyplatené žiadne peniaze,“ vyhlásil splnomocnenec pre strategické parky a štátny tajomník ministerstva dopravy v jednom Viktor Stromček (Smer) o škandále s pozemkami pod automobilku. Stromček šéfuje agende okolo Jaguara aj obchvatu.

Orgány činné v trestnom konaní sa zaoberali aj touto kauzou. Rozbehli aj trestné stíhanie, a to pre podozrenie z úniku informácií. Iba štát a manažéri britsko-indickej automobilky totiž mohli vedieť, kde presne bude stáť automobilka, v čase, keď už priekupníci skupovali pôdu.

Trestné stíhanie však prerušili, konkrétne v septembri. Policajný hovorca sa odvoláva na paragraf, ktorý umožňuje stíhanie prerušiť v prípade, „ak sa nezistili skutočnosti oprávňujúce vykonať trestné stíhanie proti určitej osobe“.

„V prípade zistenia nových skutočností bude vyšetrovateľ Policajného zboru pokračovať vo vyšetrovaní uvedenej trestnej veci,“ uviedol Wäldl.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Obchvat Bratislavy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie