Denník N

Obchvat Bratislavy ešte ani nezačali stavať a štát už špekuluje, čo k nemu priobjednať

Ministerstvo dopravy chce spojiť bežnú stavbu pri Triblavine so zmluvou na bratislavský obchvat.

Ministerstvo dopravy špekuluje o tom, že by k PPP projektu, 59-kilometrovému bratislavskému obchvatu (D4), priobjednalo práce na ďalších dvoch diaľničných kilometroch.

Ak to ministerstvo naozaj urobí, môže to byť významný precedens. Znamenalo by to zväčšovaním koncesných zmlúv obchádzať tendre a odkladať okamžité platenie za objednané stavby.

Súboj o obchvat za 1,7 miliardy eur sa ťahal vyše roka. Požičať na diaľnicu, postaviť ju a 30 rokov prevádzkovať ju má napokon konzorcium španielskej firmy Cintra, firmy Porr a investičného fondu Macquarie Capital Group. Ide o kontrakt, ktorý na rozdiel od bežných diaľničných zákaziek schvaľovala v špeciálnom režime vláda.

„Ministerstvo s koncesionárom rokuje aj o možnosti spojenia výstavby D4 s rozšírením krátkeho úseku D1 po napojenie na Triblavinu. Rokovania sú iba v počiatočnej fáze, a preto aktuálne nie je možné poskytnúť žiadne podrobnosti. O ich výsledku budeme verejnosť informovať,“ píše oficiálne ministerstvo dopravy.

print

Môže štát takto priobjednávať nové kilometre k už vysúťaženej diaľnici v PPP projekte?

„Bolo by to zrejme vnímané ako zmena predmetu zákazky,“ uvažuje Tomáš Kamenec z advokátskej kancelárie Paul. Q. Inak povedané, štát si doobjednáva niečo iné, ako bolo predmetom pôvodnej PPP zákazky. Takto by sa mohla objednať napríklad diaľnica na východe a potom k nej pridať v extrémnom prípade aj stavbu nadväzujúcich úsekov.

Takéto zmýšľanie by sa tiež nemuselo pozdávať úradníkom v Bruseli.

Diaľnice majú spoločné termíny

Ministerstvo dopravy upozorňuje, že zatiaľ ide iba o úvahy, a vysvetľuje, prečo takto uvažuje.

Vysvetľuje však už zároveň aj možné plusy rozšírenia PPP kontraktu.

Spojenie prác na bratislavskom obchvate a hlavnej tepne D1 prinesie isté synergie.

Štát plánuje, že popri Bratislave budú šoféri jazdiť v roku 2020 po pohodlnej diaľnici. Poruke bude aj napojenie tohto obchvatu na Dunajskú Stredu, a keby niekto namietal, že v smere od Senca je doprava pomalá, o štyri roky už nemusí byť.

Vtedy sa predpokladá, že D1 bude mať v smere na Senec s najväčšou pravdepodobnosťou po štyri diaľničné pruhy pre každý smer.

Bratislavský obchvat a rozšírenie D1 by sa mali pretínať v križovatke v Ivanke pri Dunaji.

„Spojenie výstavby týchto dvoch stavieb by mohlo priniesť synergické efekty a zjednodušiť priebeh výstavby, ako aj dopravu počas samotnej výstavby, keďže na stavbe by sa nemuseli koordinovať dve spoločnosti, ale celú stavbu by koordinoval priamo koncesionár,“ píše ministerstvo a dodáva, že je práve doba, keď sú financie pre PPP výhodné.

Širšia diaľnica na splátky

Ak vláda splní to, čo avizuje ministerstvo, nemusel by si minister hneď lámať hlavu nad tým, kde vziať peniaze na rozširovanie tejto krátkej časti D1. Koncesná zmluva stanovuje pre obchvat 30-ročné splátky.

Okrem toho na projekte rozšírenia D1 už pracuje jeden z víťazov PPP zákazky na obchvat. Firma Porr má rozrobené práce práve na spomínanej križovatke Triblavina. Z tendra vyšla najlepšie vďaka 24-miliónovej ponuke. Objednával ju ešte Ján Počiatek ako minister dopravy zo Smeru.

Celá zákazka na PPP pri Bratislave vychádza na takmer 2 miliardy eur. Viac stála v histórii Slovenska už len PPP rýchlostná cesta od Nitry v smere na Banskú Bystricu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie