Denník N

Do Košíc za 16 eur. Nové IC vlaky majú byť v niektoré dni lacnejšie než rýchlik

Štátne expresy InterCity sa na železnicu vracajú po jedenásťmesačnej pauze. Foto – ZSSK
Štátne expresy InterCity sa na železnicu vracajú po jedenásťmesačnej pauze. Foto – ZSSK

Štátne železnice už nechcú viesť s RegioJetom otvorenú vojnu, odchody IC vlakov nastavili tak, aby sa so súkromníkom nekrižovali.

Zhruba o mesiac sa na slovenskú železnicu vráti konkurenčný boj. Na najdôležitejšej trati Bratislava – Košice začnú spolu s RegioJetom znovu premávať štátne vlaky InterCity, ktorých návrat si presadil predseda SNS Andrej Danko.

Denník N získal podklady, ako budú vyzerať ich služby, v akých časoch budú jazdiť a hlavne koľko budú stáť lístky.

Podľa zatiaľ neverejných dokumentov by obnovené IC vlaky mali mať tri rôzne cenové pásma – špička, bežný deň a slabý deň. Zákazník teda bude platiť inú cenu, keď pôjde napríklad v piatok poobede, a inú v utorok doobeda. V niektorých časoch by expres InterCity mal byť dokonca lacnejší než bežný rýchlik, ktorý dnes stojí 18,76 eura.

Podľa vzoru RegioJetu

Konkrétne: počas špičky (poobedňajšie vlaky vo štvrtok, v piatok alebo v nedeľu) by mal lístok na druhú triedu stáť 21,50, počas bežného dňa (napríklad vo štvrtok ráno alebo v sobotu) to má byť 19,20 a počas slabého dňa (napríklad v utorok alebo v stredu ráno) už len 15,90 eura.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá bude IC vlaky vypravovať, tieto informácie zatiaľ komentovať nechce – cenník plánuje oficiálne zverejniť až v nasledujúcich týždňoch.

Jej manažéri však už povedali, že budú chcieť, aby mal zákazník v hlave zafixované, že v niektoré dni môže cestovať lacnejšie, v iné dni zase drahšie.

Podobný rozvrh cien má aj súkromný RegioJet, ktorý ponúka dokonca štyri rôzne pásma. V špičke stojí 21,50, v bežných dňoch 18,70 a v slabých dňoch 12,10 a 14 eur.

Tento cenník si plánuje RegioJet ponechať aj po decembrovom návrate IC vlakov, obaja dopravcovia teda budú z hľadiska ceny takmer porovnateľní.

„Zatiaľ nepripravujeme žiadnu zmenu, budeme čakať a analyzovať situáciu. V prípade potreby však, samozrejme, sme schopní zareagovať na novú situáciu,“ uvádza hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Železničný paradox

Mimo špičky bude teda v prípade štátneho dopravcu dochádzať k paradoxnej situácii. Bežný rýchlik, ktorý trasu Bratislava – Košice zvládne za šesť hodín, bude drahší než expresný vlak InterCity, ktorý chcú zmestiť pod 4 hodiny 45 minút.

Okrem vyššej rýchlosti majú vlaky InterCity ponúkať aj vyšší komfort. Podľa predbežných plánov má mať cestujúci aj v druhej triede nárok na jednu minerálku a noviny zadarmo. Vlak bude povinne miestenkový, takže narozdiel od rýchlika zákazník nebude riskovať, že cestu strávi postávaním v uličke.

V každej súprave InterCity plánuje ZSSK nasadzovať jeden špeciálne upravený vagón pre deti. Foto – ZSSK
V každej súprave InterCity má byť len päť vozňov: jeden pre prvú triedu, dva pre druhú, reštauračný vozeň a detský vozeň (na obrázku). Foto – ZSSK

Dôvod takto nastavených cien je zrejmý. IC vlaky musia jazdiť ako komerčné, bez podpory štátu – na rozdiel od bežných rýchlikov a osobných vlakov, v ktorých štát dotuje priemerne dve tretiny nákladov.

Formálne teda pôjde o rovnaký typ vlaku, aký vypravuje aj súkromný RegioJet. Pri takejto voľnej súťaži vyhráva ten, kto dokáže získať čo najviac cestujúcich práve v slabých dňoch, keď je najväčší problém dostať ľudí do vlakov.

„V piatok alebo v nedeľu by boli vlaky plné, aj keby obaja dopravcovia jazdili za tridsať eur,“ poznamenal pred časom majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Pre dopravcov je teda výhodnejšie ponúknuť v slabých dňoch nižšie ceny a snažiť sa presvedčiť časť cestujúcich, aby si skúsili cestu naplánovať práve na tento čas. V opačnom prípade by jazdili poloprázdni.

V IC vlakoch navyše nebudú platiť Ficove zľavy pre študentov a dôchodcov, budú teda môcť „loviť“ len medzi bežnými platiacimi cestujúcimi.

Synchronizácia s RegioJetom

Na rozdiel od minulosti sa štátne železnice rozhodli, že s RegioJetom tentoraz nepôjdu do priameho stretu. Obaja síce budú súperiť o rovnakého zákazníka, ale nebudú jazdiť v rovnakom čase.

RegioJet v smere z Bratislavy do Košíc vypravuje tri vlaky denne: s odchodmi o 5:33, 11:33 a 17:33. Štátne železnice plánujú so svojimi IC vlakmi jazdiť v medzidobí: o 9:47 a 15:47.

Podobným spôsobom sa budú obaja dopĺňať aj v opačnom smere. RegioJet v súčasnosti vyráža z Košíc do Bratislavy o 5:17, 11:09 a 17:17, vlaky InterCity plánujú odchádzať o 7:31 a 15:31.

Výnimkou bude len nedeľa, keď ranný IC vlak z Košíc nebude odchádzať o pol ôsmej, ale až o pol desiatej.

Poučenie z minulosti

Keď RegioJet na trasu Bratislava – Košice prichádzal pred dvomi rokmi, štátny dopravca dúfal, že ho dokáže poraziť. Nasadil „plávajúce ceny“ lístkov, v ktorých sa cena menila podľa toho, aký bol zrovna dopyt – s veľkou dávkou šťastia tak cestujúci mohol kúpiť lístok aj za desať eur.

Bola to zjavná odpoveď na dampingové deväťeurové ceny lístkov, ktoré nasadil RegioJet.

Rovnaké to bolo v prípade odchodov, počas poobedňajšej špičky z Bratislavy odchádzali obe súpravy krátko po pol šiestej, v rozmedzí len niekoľkých minút.

RegioJet v tom čase čelil tlaku z dvoch strán, okrem IC vlakov ho o časť zákazníkov pripravovali aj Ficove zľavy. Bolo zrejmé, že takáto situácia dlho nevydrží.

Len za rok 2015 RegioJet prerobil viac než päť miliónov eur. Konkurenčné IC vlaky síce prerábali iba okolo 1,2 milióna, Jančura ich však obviňoval, že sú krížovo dotované zo štátnych peňazí.

Situácia vyvrcholila vlani na jeseň, keď RegioJet oznámil, že končí. Vtedajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tlaku ustúpil a prikázal štátnemu dopravcovi vlaky InterCity zrušiť. RegioJet napokon zostal.

Danko nemá rád žltú

Tejto témy sa okamžite chytila SNS, ktorá už počas predvolebnej kampane sľubovala, že sa postará o návrat štátnych expresov, ktoré fungovali nepretržite od roku 1993. Predseda Danko dával najavo svoju averziu voči situácii, keď expresné spojenie medzi najväčšími slovenskými mestami zabezpečovali len vlaky českého RegioJetu.

„Neznášam žlté vlaky a žlté autobusy, lebo nie sú naše, slovenské. Žlté vlaky a autobusy musia preč,“ hovoril Danko pred voľbami.

Napriek týmto Dankovým výpadom dnes ZSSK tvrdí, že sa z minulosti poučila a nebude sa snažiť RegioJet vytlačiť. „Naším cieľom nie je kohokoľvek vyhladovať,“ hovorí podpredseda predstavenstva Patrik Horný.

Pri súčasnom modeli, keď nebude prebiehať cenová vojna, je oveľa väčšia šanca, že sa dokážu uživiť obaja dopravcovia.

Ani RegioJet proti návratu IC vlakov zatiaľ výrazne neprotestoval. Podľa svojich prehlásení mu ide len o to, aby bola súťaž férová a aby obnovené expresy neboli tajne dotované štátom.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

    Ekonomika, Slovensko

    Teraz najčítanejšie