Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vláda stopla príchod ďalších dopravcov na železnicu, podľa RegioJetu je za tým Danko

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Bol to azda jediný tender bývalého ministra dopravy Jána Počiatka (Smer), pri ktorom mohol štát ušetriť a cestujúci zarobiť.

Pred viac než rokom vyhlásil Počiatek súťaž na prevádzku rýchlikov medzi Banskou Bystricou a Bratislavou. Jej výsledkom mohlo byť, že na tejto zanedbanej trati už nebudú jazdiť štátne železnice, ale ju prevezme niektorý zo súkromníkov.

Po nástupe novej vlády a nového ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) sa tento tender chystajú zastaviť.

Ministerstvo o tom zatiaľ hovorí len ako o možnosti, podľa informácií Denníka N je to už takmer hotová vec.

„Minister zvažuje zrušenie tendra vlakovej súťaže Bratislava – Banská Bystrica,“ povedala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Érsek: vypíšeme znovu

O dôvodoch sa dá len špekulovať. Hovorkyňa k tomu poskytla len krátke, nič nehovoriace stanovisko.

„V tendri sme našli veci, ktoré sa dajú robiť lepšie. Naše právne oddelenie teraz vypracuje právnu analýzu k tomuto rozhodnutiu,“ napísala. Podrobnosti už však neuviedla.

Ako prvý o zrušení súťaže informoval denník SME. Érsek pre denník dodal, že vypíše novú súťaž, kde nastaví podmienky lepšie. Nebude sa v nej podľa ministra súťažiť iba o rýchliky, ale aj o spoje, ktoré k vlakom privážajú ľudí.

„Okrem hlavných tratí by sme zabezpečili aj priľahlé trate. Keď už dopravcom dáme dobrú trasu, tak aby ľudí vozili aj z priľahlých obcí, či už to bude vlakmi, alebo autobusmi. Vtedy zabezpečíme, že ľudia sa do vlakov naozaj dostanú,“ dodal Érsek pre SME.

Príchod nových dopravcov sa tým však zabrzdí o celé mesiace, ak nie roky. Napríklad súčasný tender, ktorý sa Érsek chystá zastaviť, riešilo ministerstvo takmer dva roky.

Sympatický tender

Tender bol prvý svojho druhu na Slovensku. Na slovenskej železnici síce aj dnes jazdia súkromní dopravcovia (RegioJet, Leo Express, Arriva), ich spoje sú však prevádzkované bez štátnych dotácií a na vlastné riziko.

Jedinou výnimkou je trať Komárno – Bratislava, ktorú štát v čase Radičovej vlády prenechal českému RegioJetu. Tomuto rozhodnutiu však nepredchádzala otvorená súťaž.

Počiatkov tender mal byť ďalším krokom vpred. Medzi Banskou Bystricou a Bratislavou doteraz premávajú rýchliky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Ministerstvo v tendri deklarovalo, že túto trať prenechá tomu, kto ponúkne najlepší pomer cena – kvalita. Záujemcovia sa teda mali predháňať v tom, kto ponúkne lepšie wifi, nízkopodlažné vozne, palubné stevardky pri čo najnižších nákladoch.

V súčasnosti ministerstvo dotuje rýchliky na tejto trati sumou takmer deväť miliónov eur ročne. Súkromníci tvrdili, že by vedeli ponúknuť nižšie ceny.

Jančura: Slovensko je mŕtva krajina

O súťaž mali záujem predovšetkým českí súkromní dopravcovia RegioJet, Leo Express či česko-nemecká Arriva. Medzi ďalších záujemcov patril bratislavský autobusový dopravca Slovak Lines alebo rakúske spolkové železnice ÖBB.

„Na túto novú trasu by sme radi priniesli všetky naše inovácie, teda napríklad obsluhu v celom vlaku, zaujímavé služby v detskom vozni, sledovanie filmov cez palubný portál,“ povedal pre SME napríklad manažér Leo Expressu Peter Köhler.

Ďalším silným záujemcom bol RegioJet, ktorý dúfal, že túto trať získa pre seba. RegioJet už dnes jazdí medzi Bratislavou a Banskou Bystricou aj svojimi autobusmi. Obidva druhy dopravy by preto mohol efektívne koordinovať.

Český dopravca preto znáša zrušenie súťaže dosť ťažko. „Slovensko je pre mňa mŕtva krajina,“ povedal v krátkom telefonickom rozhovore majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Vo svojom písomnom stanovisku následne RegioJet obvinil predsedu SNS Andreja Danka, že za zrušením súťaže je on. Danko už pred voľbami rozprával, ako neznáša žlté vlaky a autobusy RegioJetu, „lebo nie sú naše slovenské“.

„Rozhodnutie o zrušení tendra je len ďalším rozhodnutím, ktoré súvisí s tým, že súčasná vláda je pod politickým tlakom predsedu SNS a parlamentu. Pán Danko otvorene vystupuje proti konkurencii na železnici a bude hlavným vinníkom stagnácie železničnej dopravy na Slovensku,“ tvrdí RegioJet.

Danko: Na nikoho som netlačil

Český súkromník dokonca obviňuje Danka, že sa snaží sprostredkovane pomáhať bývalému poslancovi za SNS Víťazoslavovi Móricovi, ktorý vlastní spoločnosť ŽOS Vrútky.

Práve od nej štátna ZSSK dlhodobo nakupuje nové vlaky. Pokiaľ by však prišla o jednu z dôležitých tratí, nepotrebovala by obstarávať toľko súprav.

„Pán Danko chce jednoznačne chrániť monopol ZSSK a tiež slovenských výrobcov železničnej techniky, ktorí by pri konkurencii prišli o dvorného odberateľa svojich často poruchových vozidiel,“ dodal RegioJet s odkazom na informácie o poruchovosti Móricových motorákov.

Predseda parlamentu Danko k tomu poslal len stručné stanovisko, v ktorom odmieta, že by vyvíjal nejaký tlak na zrušenie súťaže.

Zanedbaná trať

Faktom je, že Počiatkov tender išiel výrazne proti záujmom ZSSK. Hoci aj tá sa chcela doň prihlásiť, v konkurencii viacerých dopravcov mala len slabé šance.

A pokiaľ by o trať Banská Bystrica – Bratislava prišla, bol by to pre ňu jednak reputačný, jednak technický problém: keďže na rýchliky nadväzuje niekoľko prípojov, musela by sa so súkromníkmi zložito koordinovať. Navyše by prišla o spomínaných deväť miliónov eur dotácií.

Trať medzi Banskou Bystricou a Bratislavou je dlhodobo zanedbávaná. Na niektorých miestach je len jednokoľajná, vlaky tu preto jazdia pomaly. Napríklad cesta autobusom po rýchlostnej ceste trvá tri hodiny, cesta vlakom takmer o polhodinu viac.

Lístok na vlak stojí desať eur, zatiaľ čo napríklad autobusy RegioJetu päť eur. To bol zrejme aj dôvod, prečo si Počiatkovo ministerstvo vybralo práve túto trať, aby ju ponúklo súkromníkom. Noví dopravcovia mohli železničnú dopravu v tomto úseku rozhýbať novými službami a rôznymi akciovými ponukami.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kiskov tieňový minister financií: Ak dôjde k zmene, čo dúfam, je dôležité, aby strany mali aj programové prieniky

Tomáš Meravý vraví, že nikdy v živote by v Kiskovej strane Za ľudí nezvyšovali daňovo-odvodové zaťaženie práce. Na druhej strane, sú otvorení vyšším majetkovým daniam.

Stručne z ďalších tém z rozhovoru s Tomášom Meravým:

  • V programe strany budú mať aj výdavkové limity
  • Priestor na šetrenie je v znižovaní prezamestnanosti v štátnej správe, máme napríklad veľa policajtov na jedného obyvateľa
  • Obedy zadarmo by úplne nerušil, ale treba sa vrátiť k nejakej forme adresnejšej pomoci
  • Ideálne by bolo, keby sa znížili sadzby sociálneho poistenia
  • Navrhuje debatu o progresívnom nastavení daňového bonusu, ktorého suma by rástla s počtom detí
  • Čítajte celý rozhovor s Tomášom Meravým.
Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Minúta po minúte

Zdieľať

Pellegrini vyhlásil, že U. S. Steel Košice bol pre americký manažment „dojnou kravou“.  Podľa premiéra podnik trpí investičným dlhom, čo prispelo k jeho súčasnej ťažkej situácii na trhu s oceľou a zámeru znižovať počet zamestnancov.

 „Treba aj vytknúť americkému manažmentu, že tá fabrika im slúžila ako dojná krava a miesto toho, aby do nej primerane investovali, tak to nerobili,“ povedal Pellegrini po výjazdovom rokovaní v okrese Košice-okolie, na ktorom prijal odborárov z košických oceliarní.

Odborári mu odovzdali petíciu za podporu európskeho oceliarskeho priemyslu a vytvorenie férového prostredia na podnikanie. Z košickej továrne a jej dcérskych spoločností ju podpísalo viac ako 8800 zamestnancov.

Petícia nasledovala po tom, ako vedenie U. S. Steel Košice oznámilo, že do konca roka 2021 zníži počet zamestnancov pracujúcich v oceliarňach a jej dcérskych spoločnostiach o 2500.

K znižovaniu stavov zamestnancov pristúpila firma vzhľadom na zlú situáciu na trhu s oceľou, pričom poukázala na dôsledky vysokého importu ocele z krajín, ktoré nemusia dodržiavať pravidlá platné v Európe a nie sú súčasťou európskeho systému obchodovania s emisiami.

„Treba si veľmi otvorene povedať, a na tom sme sa aj zhodli s predstaviteľmi odborov, že tá fabrika vyprodukovala za posledné roky viac ako miliardu zisku a tento zisk bol skoro komplet odvedený akcionárom, majiteľom, do Spojených štátov. Tá fabrika veľmi málo v minulosti investovala, preto je tam aj značný investičný a morálny dlh, ktorý potom spôsobuje, že tá fabrika nie je taká efektívna, ako možno nejaké iné fabriky podobného typu v Európe alebo vo svete, a teraz žneme neblahé následky tohto celého. Takže, treba trochu vytknúť aj majiteľom, ako sa k fabrike správali,“ uviedol premiér.

Vláda si pritom podľa neho uvedomuje, že spolu s automobilkou Volkswagen ide o najväčšieho zamestnávateľa v krajine.

„Musíme dbať na to, čo sa bude diať na východe Slovenska a s veľkým znepokojením sledujem túto situáciu a privítal som aktivity odborárov, ktoré nesmerujú len k nejakému vyjednávaniu alebo zákazu prepúšťania, ale zaoberali sme sa globálne tou situáciou, ktorej čelíme v rámci Európy,“ povedal Pellegrini.

Odborárom prisľúbil, že ministri aj on sám budú v diskusiách na európskych fórach hovoriť o možných spôsoboch, ako brániť Európu voči dovozom lacnej ocele z krajín, kde sa pri výrobe neberie ohľad na environmentálne dôsledky. (tasr)

Zdieľať

SaS predložila do parlamentu balík opatrení pre motoristov. Ministerstvo dopravy má k návrhom výhrady.

Jana Kiššová z SaS uviedla, že motoristi tvoria veľkú časť štátneho rozpočtu, pričom nedostávajú adekvátnu protihodnotu. Balík opatrení opozičnej strany tvorí šesť návrhov zákonov.

SaS navrhuje úpravu pri ročnej diaľničnej známke, ktorá by podľa strany mala platiť celých 365 dní. Tento návrh je podľa hovorkyne ministerstva dopravy Karolíny Duckej odborne nepripravený. Rezort dopravy podľa jej slov vyhodnocuje správanie ľudí pri kúpe diaľničnej známky a pripravuje vlastné riešenie tejto problematiky. Avizovala, že ministerstvo ho predstaví v krátkom čase.

Ďalším navrhovaným opatrením je napríklad zrušenie nálepiek o absolvovaní technickej a emisnej kontroly, či zavedenie možnosti „prenositeľnosti“ tabuľky s evidenčným číslom vozidla zo starého motorového vozidla toho istého majiteľa na jeho nové motorové vozidlo. „Chceme, aby evidenčné čísla vozidla, plechové tabuľky, ktoré máme na autách, boli na majiteľa,“ priblížil poslanec SaS Miroslav Ivan.

Zrušiť by SaS chcela povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu výkonu technickej a emisnej kontroly na staniciach technickej kontroly (STK) a na pracoviskách emisnej kontroly. Ivan upozornil, že po zavedení tohto opatrenia je o prácu technika oveľa menší záujem.

Ducká reagovala s tým, že kamery boli na STK zavedené novelou zákona, ktorá bola vypracovaná v čase, keď bola SaS koaličnou stranou. Hovorkyňa zároveň podotkla, že všetci poslanci SaS za zavedenie kamier na STK hlasovali. „Aktuálna zmena iba rozšírila ich počet, pričom zákon jasne upravuje, na aké účely sa môžu tieto záznamy použiť,“ spresnila Ducká s tým, že toto ustanovenie liberáli pri jeho prijímaní v parlamente nepripomienkovali.

Jedným z návrhov SaS je aj novela zákona o správnych poplatkoch. Podľa Ivana by mal poplatok za registráciu auta odzrkadľovať administratívne náklady na prácu úradníka, ktorý úkon vykonáva.

Navrhuje tiež zníženie daní z motorových vozidiel pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Rezort dopravy uviedol, že návrhy SaS v oblasti daní nie sú v jeho kompetencii. (tasr)

Zdieľať

Most-Híd by v prvom čítaní podporil návrh reformy zdravotníctva, podľa predsedu klubu Tibora Bastrnáka však má pripomienky. SNS si počká na rokovanie Koaličnej rady. ĽSNS sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou Andreou Kalavskou.

„Od začiatku hovoríme, že budeme podporovať všetky také návrhy, ktoré sú o bezpečnosti pacientov. Stratifikácia je taký návrh. Chceli by sme to podporiť. Máme nejaké výhrady a veci, ktoré si myslíme, že ešte ministerstvo zdravotníctva musí zlepšiť. Takže keď príde tento návrh do parlamentu, tak ho v prvom čítaní podporíme. Keď ministerstvo odstráni maličkosti, ktoré nie sú úplne definované, tak by sme to mali podporiť aj v druhom čítaní,“ komentoval Bastrnák z Mosta-Híd.

Podľa neho by išlo napríklad o zvýšenie dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti v tých regiónoch, v ktorých by to bolo možné.

Predseda SNS Andrej Danko sa k téme vyjadrí neskôr. „Ja sa vyjadrím vtedy, keď Smer povie na Koaličnej rade, že stojí za Kalavskou. Dovtedy je jej návrh irelevantný, nemôžeme ísť proti záujmom koaličného partnera,“ povedal.

Kotlebova ĽSNS uviedla, že sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou zdravotníctva Andreou Kalavskou.

Podpredseda ĽSNS Martin Beluský uviedol, že sa s ministerkou potrebujú stretnúť ešte raz, aby strane odpovedala na niektoré otázky. Jedna sa týka personálneho zabezpečenia, druhá „malej nezrovnalosti“ v zákone. „Máme taký názor v odbornom tíme, ktorý hovorí, že to možno nie je úplne dokonalý návrh, ktorý má určité riziká, no možno je to stále lepšie, ako neurobiť nič.“ (tasr)

Zdieľať

SaS uviedla, že je za nižšie dane pre firmy, ale „nie šťastná“ je ich výška podľa obratu. Strana tak reagovala na schválenie 15-percentnej dane pre podnikateľov s ročným obratom do 100-tisíc eur v parlamente.

„My dlhodobo hovoríme, že je potrebné znižovať dane, aby bola väčšia ochota priznať a platiť dane. Má to určite pozitívne dynamické efekty,“ priblížila podpredsedníčka SaS Jana Kiššová.

„Ako trochu nešťastné vnímame to, že bude progresívna daň, teda že firmy s obratom do 100-tisíc eur budú platiť zásadne inú výšku dane na rozdiel od tých firiem, ktoré majú vyšší obrat. Vytvára to medzi týmito firmami istú konkurenčnú výhodu, respektíve nevýhodu. Toto si myslíme, že nie je celkom šťastné, ale v každom prípade podporujeme znižovanie daní,“ dodala. (tasr)

Viac k téme: Nižšia, 15-percentná daň je pre všetky firmy a živnostníkov s obratom do 100-tisíc eur ročne

Zdieľať

Poslanci SNS predložili do parlamentu návrh novely, ktorá by mala dosah na štátny rozpočet 150 miliónov eur a ani sa neunúvali vyčísliť dosah, hoci na to ministerstvo financií upozornilo. Povedal to opozičný poslanec Ondrej Dostál k novele znižujúcej DPH na potraviny.

Zdieľať

Nová kryptomena Facebooku je „budíčkom „pre centrálne banky, aby pokročili v spolupráci a samy vytvorili novú digitálnu menu, povedal člen výkonnej rady Európskej centrálnej banky Benoit Coeure. Úvah o takom kroku bolo viac, no nedotiahli sa.

Zdieľať

Nie je pravda, že Európska komisia zastavila osobitný odvod pre reťazce na Slovensku, povedala poslankyňa SNS Eva Antošová. Tvrdí, že odvod zastavil predseda SNS Andrej Danko, pričom Slovensku nikto nehovoril, že by odvod nemohlo zaviesť.