Denník N

Ako získať nový elektronický občiansky preukaz (rady pri vybavovaní eID)

Slovensko.sk. Foto N – Tomáš Benedikovič
Slovensko.sk. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pozrite si pár rád a zistení, čo vás čaká pri vybavovaní elektronického občianskeho, pri aktivovaní e-schránky a na čo vám to celé vlastne je.

Ministerstvo vnútra sa prihovorilo štatutárom firiem za posledný týždeň trikrát: Najprv im rozposlalo list, aby si elektronický občiansky vybavili čo najskôr a nečakali na koniec roka. V stredu ich informovalo, že klientske centrá majú technické problémy, preto budú otvorené dlhšie (večer potom v bratislavskom klientskom centre na striedačku vypadol automat na vydávanie poradových čísel a kolkomat).

V piatok ministerstvo šéfom slovenských firiem radilo, aby nechodili za každú cenu do bratislavského klientskeho centra (tam, kde bola stará Ikea), ktoré je preplnené, ale aby využili aj iné pracoviská pre vydávanie dokladov, aj mimo Bratislavy.

Elektronický občiansky si štatutári firiem musia vybaviť do konca roka. Od 1. januára 2017 majú byť všetky firmy, ktoré sú zapísané v obchodnom registri, automaticky nachystané na to, že im hociktorý úrad v štáte môže do ich e-schránky zaslať úradné rozhodnutie.

Ak si ju dovtedy neaktivujú samy, urobí to za nich automaticky štát. Ale aby sa štatutári firiem do štátneho e-mailu dostali, musia mať aktivovaný elektronický občiansky (eID). Bez neho sa do e-schránky nedostanú a nezistia, či im tam náhodou nebola doručená napríklad súdna zásielka alebo rozhodnutie štátneho úradu.

Živnostníci ani bežní občania nemajú povinnosť si e-schránku aktivovať, ale časom sa im to zíde. Elektronických služieb má byť stále viac, a keď raz budú elektronické zdravotné knižky, do tej svojej sa občan prihlási pomocou eID.

Ale ak občan nie je zároveň štatutár firmy, nemá preňho význam si do konca roka vybavovať eID a možno ešte ani v januári. V polovici novembra malo elektronickú schránku aktivovanú iba 5 percent firiem. Pracoviská, ktoré vydávajú doklady, budú preto do konca roka plné štatutárov firiem.

Na základe skúsenosti viacerých ľudí (vrátane autorky textu) sme dali dokopy zopár rád na najdôležitejšie otázky:

  1. ako rýchlo si vybavíte eID (je lepšie ísť do Senca alebo do Malaciek a vyhnúť sa Bratislave?)
  2. ako rýchlo si spojazdníte e-schránku (naozaj to trvá len pár minút?)
  3. a načo to viete celé využiť (napríklad priamo z e-schránky úradom dokumenty neodošlete a nie všetko sa dá vybaviť elektronicky)

Ak si idete vybaviť elektronický občiansky

Kto si chce v tomto čase vybaviť občiansky s čipom v bratislavskom klientskom centre, je veľmi pravdepodobné, že sa tam vráti aspoň trikrát. Pri prvom pokuse vás môže odradiť dlhý poradovník (pokojne sa môže stať, že je pred vami 100 ľudí), druhý pokus už nechcete vzdať a pri tretej návšteve centra si už idete vyzdvihnúť doklady. Ministerstvo vnútra problémy z iných miest na Slovensku nehlási, najväčší nápor je v bratislavskom klientskom centre:

  • Kto si vybavoval eID v Bratislave v lete alebo aspoň pred mesiacom, urobil dobre. Teraz treba čakať pri vydávaní občianskeho aj pár hodín. Podľa pracovníkov klientskeho centra na Tomášikovej sa to zhoršilo posledný týždeň, keď štatutári dostali informačný list od ministerstva vnútra. Pre istotu si pripravte odpoveď na otázku, prečo prichádzate až teraz (pracovníci v klientskom centre sú inak veľmi milí), odpoveď – a prečo štát neurobil informačnú kampaň skôr, je zbytočná.
  • Ministerstvo vnútra odporúča, že ak si nemusíte nutne vybavovať doklady v Bratislave a nemáte to ďaleko do Senca, Malaciek alebo Dunajskej Stredy, mali by ste ísť radšej tam. Tu je celoslovenský oznam, kde si môžete eID vybaviť.
  • Ak už idete do bratislavského klientskeho centra na Tomášikovej, je lepšie tam ísť radšej na ôsmu ráno, aby ste chytili poradové číslo už v prvej várke. To ešte neznamená, že nebude vysoké. Dlhšie sa čaká pri vydávaní dokladov (za hodinu vybavia 25 až 30 ľudí) ako pri ich objednávke. Súvisí to s tým, že pri vydávaní eID vám preukaz zároveň aktivujú a takisto vám aktivujú zaručený elektronický podpis (párkrát podľa návodu pracovníka vyťukáte BOK, PIN a PUK).
  • Elektronický občiansky nie je zadarmo. Komu stačí, že ho bude mať do mesiaca (spravidla ho dostane do 2 týždňov), vytlačí si z kolkomatu potvrdenie za 4,50 eura, kto ho chce mať do 2 dní, zaplatí 24,50 eura, a keď si ho príde vyzdvihnúť, nemal by už čakať v rade.
  • Ministerstvo vnútra radí, že eID vám môže doručiť aj kuriér za správny poplatok 3 eurá (zaplatený cez kolkomat).
  • Dopredu si premyslíte tieto čísla: 6-miestny BOK, 6-miestny PIN, 8-miestny PUK. Prvé číslo treba na vstup do e-schránky (neskôr aj do elektronickej zdravotnej knižky, ak raz bude), druhé dve číselné heslá treba na zaručený elektronický podpis.
  • Je veľká pravdepodobnosť, že dostanete aj čítačku. Podľa pracovníkov najväčšieho klientskeho centra ich nemali pred dvoma týždňami deň a pol, ale už ich majú. Ak by do Vianoc opäť došli, dajú sa kúpiť v špecializovaných predajniach (za 10 eur).

klientske-centrum

Chcete si aktivovať e-schránku

Ak už máte elektronický občiansky, bezpečnostný osobný kód (BOK) a čítačku, mali by ste si aktivovať elektronickú schránku. K tomu je dobré vedieť o existencii dvoch webových stránok – slovensko.skstatutar.sk.

  • Pomerne rýchlo sa do e-schránky dostanete podľa postupu, ktorý je na stránke statutar.sk. Štát ju zriadil zhruba pred mesiacom, keď zistil, že treba ľudí o tom viac informovať, lebo len málokto zo štatutárov si schránku dovtedy aktivoval. Postup inštalácie je opísaný aj na stránke slovensko.sk v časti na stiahnutie (nám to šlo podľa návodu statutar.sk rýchlejšie).
  • Na začiatku si treba stiahnuť aplikáciu eID klient a ovládač na čítačku kariet (návod vám to hneď ponúkne). Ich inštalácia netrvá teraz dlhšie ako pár minút (vrátane toho, že sa predsa len pri prvom pokuse v niečom pomýlite, alebo sa vám nebude niečo zdať), v minulosti mohla trvať aj dlhšie. Štátna agentúra NASES sa pred pár dňami pochválila, že zjednodušila proces prvej inštalácie potrebného softvéru aj pre počítačovo menej zdatných tak, že doň zapracovala „automatickú detekciu“ operačného systému. Na vyššie uvedených stránkach sú aj videonávody.
  • K e-schránke sa dostanete cez portál slovensko.sk. Prihlásenie je vpravo hore. Pripojíte k počítaču čítačku (podobne ako USB kľúč), do ktorej vložíte elektronický občiansky a zadáte BOK – systém vás na to vyzve. Ponúkne vám, aby ste si vybrali „subjekt pre prihlásenie“ – buď sa tam nahlásite ako bežný občan, alebo ako zástupca firmy (to vám dá systém na výber). Už ste prihlásený, ste v základnom menu, nie ste hneď v e-schránke, ale môžete na ňu kliknúť vpravo hore a pozrieť sa do nej.
  • Pre zaujímavosť – v e-schránke vás už čakajú dve informačné správy z oddelenia prevádzky ústredného portálu.
  • E-schránku si treba aktivovať (vpravo hore bude červeným svietiť aj aktivovať schránku, nedá sa to nevšimnúť). Úradu vlády teda pošlete elektronickú žiadosť o aktiváciu schránky a obratom vám dôjde automaticky generovaná potvrdenka, že úrad prijal správu na spracovanie. Aktiváciu schránky neurobí hneď, ale asi do týždňa. Od januára by mali mať firmy aktivované schránky automaticky, bežní občania nie, tí budú zrejme posielať žiadosť o aktiváciu aj naďalej.
  • Skúsenosť: „My sme aktivovali schránku advokátskej kancelárie na začiatku októbra, v deň aktivácie prišlo asi 70 mailov potvrdzujúcich aktiváciu schránky, potom sme sa sťažovali a prestali chodiť,“ hovorí advokátka Zuzana.
  • Treba si nastaviť notifikáciu. Ak vám príde na e-mail potvrdzujúca správa, že vám došla pošta, budete v nej vidieť, od koho, ale nebudete vedieť, čo presne. Musíte sa pozrieť do e-schránky.
  • Ešte pár čísel: k 15. novembru malo schránku aktivovaných len niečo viac ako 12-tisíc firiem z 270-tisíc právnických osôb zapísaných v obchodnom registri (zdroj: NASES).
eid

Už ste si e-schránku aktivovali a čo teraz

E-schránky slúžia na to, aby vám úrady do nej posielali dokumenty, rozhodnutia či iné správy, ktoré by vám inak poslali bežnou poštou.

Zoznam typov úradných oznámení a rozhodnutí, ktoré vám môžu do schránky prísť, však nikde neexistuje.

Ministerstvo spravodlivosti uviedlo, že súdy sú na elektronickú komunikáciu pripravené a budú rozhodnutia zasielať do e-schránok. Finančná správa ich tam zasielať nebude, má výnimku.

  • Na úradnú zásielku nemôžete odpovedať priamo z vašej e-schránky. Na to veľmi rýchlo prídete aj bez videonávodu, keď si pozriete jej priečinky. Je tam síce kolónka „vytvorenie žiadosti“, no žiadosti sú preddefinované a týkajú sa iba e-schránky, napríklad zvýšenia jej kapacity alebo nastavenia oprávnení.
  • Už viac času by vám zobralo nájsť, cez čo úradom posielate odpovede, sťažnosti a podobne. Robí sa to cez časť „Všeobecná agenda“ (to je na úvodnej stránke slovensko.sk v pravom stĺpci). Tam si vyberiete, komu chcete podanie zaslať, a môžete ho aj elektronicky podpísať. Keď ho zašlete, v e-schránke sa vám to zobrazí v odoslanej pošte.
  • Na stránke slovensko.sk je zatiaľ pár elektronických služieb, ktoré štát ponúka a ktoré môžete využiť, ak máte eID, BOK a čítačku. Môžete si napríklad elektronicky dohodnúť termín na dopravnom inšpektoráte, môžete elektronicky požiadať obec o povolenie na ohňostroj alebo elektronicky podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností. Vždy vás to presmeruje na stránku konkrétneho úradu, ktorý službu rieši, treba viac preklikov, nie vždy jednoducho nájdete, kde je hľadaná elektronická služba alebo či tam vôbec je (napríklad žiadosť o prechodné bydlisko).
  • Ak aj úrad alebo obec požiadate elektronicky o nejaké povolenie, nie je dnes isté, že vám bude vedieť elektronicky odpovedať, dokonca ani v hlavnom meste. „Na magistráte sme telefonicky preverovali možnosti podania žiadosti elektronicky so zaručeným podpisom. Na našu otázku reagovali tak, že nech to radšej podáme písomne, lebo u nich aj tak nikto nevie robiť s týmito elektronickými podaniami a rýchlejšie to bude písomne na papieri,“ hovorí advokátka Zuzana.
  • Pri elektronickej komunikácii by ste mali ušetriť, správne poplatky by mali byť nižšie.
  • Keď z e-schránky odchádzate, treba sa z nej odhlásiť.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie