Denník N

Cargo podpísalo zmluvu, konečne predá 12-tisíc vagónov

Takto začiatkom júna minister dopravy Ján Počiatek a šéf štátneho Carga Vladimír Ľupták oznamovali, že naše vagóny budú po novom švajčiarske. Foto - Tasr
Takto začiatkom júna minister dopravy Ján Počiatek a šéf štátneho Carga Vladimír Ľupták oznamovali, že naše vagóny budú po novom švajčiarske. Foto – Tasr

Zadĺžené štátne Cargo ešte stále čaká na 200 miliónov eur, ktoré malo dostať za svoje vagóny. Kľúčové zmluvy už podpísalo.

Švajčiarom predáme tisíce štátnych nákladných vagónov a zinkasujeme za ne 200 miliónov eur. Takto opisoval jednu z prvých veľkých privatizácií vlády Roberta Fica v lete minulého roku minister dopravy Ján Počiatek.

O predaji vagónov do rúk švajčiarskej spoločnosti AAE vtedy hovoril ako o hotovej veci. Čakalo sa, že sa dotiahne v priebehu niekoľkých týždňov.

Prešlo osem mesiacov, kým sa vo štvrtok podpísali prvé kľúčové zmluvy.

„Spoločnosť Cargo dnes podpísala so spoločnosťou AAE zmluvu o predaji a akcionársku dohodu,“ informoval hovorca Carga Martin Halanda.

Zvyšok transakcie, rovnako ako aj peniaze zo Švajčiarska, má dobehnúť najneskôr v máji, píše po novom Cargo. Za prieťahmi vidí dolaďovanie transakčnej dokumentácie. Prečo trvalo tak dlho, Cargo nevysvetlilo.

Vysokozadĺžené Cargo platí za meškajúcu privatizáciu úroky. Má totiž približne 300-          -miliónový dlh, ktorý tak nemôže splatiť, a ešte si k nemu aj nabaľuje úroky.

Cargo nedlhuje iba bežným komerčným bankám, ale aj štátu. V roku 2009 mu vláda z rozpočtu poslala vyše 160 miliónov eur ,,na preklenutie krízy“. Nie je prečo sa báť, je to pôžička, ktorá sa vráti, hovorila vláda.

10 miliónov na chvíľu nebude nikomu chýbať

Reálne peniaze od svojej firmy štát mámi len ťažko a má s ňou aj väčšiu trpezlivosť než s bežnými neplatičmi. Najnovšie dostali železničiari výnimku, podľa ktorej takmer 10-miliónovú splátku, očakávanú v spoločnom rozpočte 27. februára, stačí poslať v máji, čiže vtedy, kedy sa najnovšie ráta, že budú mať na účte peniaze od Švajčiarov.

Vtedy plánuje Cargo splatiť aj ďalších 78 miliónov eur, čím by mala byť splatená už väčšina štátneho úveru.

O čo ide v privatizácii

  • Štátny nákladný železničný prepravca Cargo za sebou ťahá obrovský dlh. Minulý rok sa vyčísľoval na 333 miliónov eur.
  • Krvácajúcu firmu mala zachrániť privatizácia nákladných vagónov. V tendri štát rozhodol, že ich predá švajčiarskej firme AAE výmenou za zhruba 200 miliónov eur.
  • Transakcia má prebehnúť tak, že sa vytvorí dcérska firma – Cargo Wagon, do ktorej vstúpia Švajčiari a prevedie sa do nej 12 342 vagónov. Za vagóny majú zaplatiť vyše 180 miliónov eur, za 66 % v spoločnosti Cargo Wagon asi 7 miliónov eur. Preberú na seba aj náklady na údržbu vagónov v hodnote 80 miliónov eur.
  • Cargo sa zasa zaviaže, že si bude 8 rokov spätne prenajímať 8 216 vagónov v cene niečo vyše 10 eur za vagón a deň. Vyjde ho to asi na 250 miliónov eur.
  • Čakalo sa, že takáto dohoda sa podpíše v júni minulého roka. Teraz sa ráta s tým, že peniaze na účte budú takmer o rok neskôr – v máji.
  • Švajčiarska AAE práve prechádza do rúk nového vlastníka. Kupuje ju nemecká firma VTG.

Komisia pochybovala aj bez toho, aby sme odkladali splátky

Pomoc štátu železničnému podniku prešetruje Európska komisia. Okrem iného sa pýtajú, či sme takto nepoškodili iné firmy, ktoré tiež prevážajú tovar po koľajniciach, alebo by tak rady robili, ale výhody štátneho konkurenta ich odrádzajú.

Naše ministerstvo financií si myslí, že posun splátky na rozhodnutí Bruselu nič nezmení. Podmienky, ktoré sa pri úvere dohodli hneď na začiatku, sa totiž odkladom splátok podľa ministerstva nezmenili.

Štát môže argumentovať aj tým, že – okrem splátok požičanej sumy – inkasuje od Carga aj úroky. Ich splátka napríklad prišla do rozpočtu aj vo februári. Išlo o niečo cez 2 milióny eur.

Nejde pritom o jedinú výnimku, ktorú Cargo od štátu dostalo. Dávnejšie napríklad podľa Hospodárskych novín predalo jednu zo svojich budov rovnako štátnemu správcovi koľajníc, Železniciam Slovenskej republiky. Predaj mohol tiež pomôcť Cargu splácať štátu štátny úver.

Ovplyvní najnovšia výnimka pre železničiarov dlhotrvajúce bruselské vyšetrovanie? ,,Európska komisia ešte neprijala konečné rozhodnutie,“ zareagoval Andrej Králik z tunajšieho zastúpenia Európskej komisie, keď sme sa pýtali na Cargo.

Detaily môžu z 200 miliónov urobiť menej

Príčina, prečo Cargo tak dlho predávalo vagóny, nie je jasná. Špekuluje sa, že Švajčiarom sa napokon dohoda, ktorá vzišla z tendra, nezdá úplne výhodná. Boli pritom jediní, kto dokázal zaistiť od bánk peniaze na nákup vagónov.

So Švajčiarmi sa slovenský podnik predbežne dohodol, že im predá 12-tisíc vagónov a 8-  -tisíc z nich si bude 8 rokov prenajímať naspäť. Otázne je napríklad, či ešte štát nebude musieť investovať do vagónov, aby sa dostali do stavu, o ktorom bude zmluva hovoriť, že stačí na ich prevzatie zo strany Švajčiarov.

Rôzne sa môžu dojednať aj podmienky o tom, kto, ako a kde môže služby vagónového zmluvného partnera reklamovať.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie