Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Päť vecí, v ktorých budú nové IC vlaky iné

Nové IC vlaky budú mať len päť vozňov: dva vozne druhej triedy, jeden pre prvú triedu, reštauračný vozeň a špeciálne upravený vagón pre deti, kde je obrázková výzdoba aj prebaľovací pult. Foto - ZSSK
Nové IC vlaky budú mať len päť vozňov: dva vozne druhej triedy, jeden pre prvú triedu, reštauračný vozeň a špeciálne upravený vagón pre deti, kde je obrázková výzdoba aj prebaľovací pult. Foto – ZSSK

Cez víkend sa na železnice vracia konkurenčný boj o zákazníka, štátna ZSSK sa snaží poučiť z chýb, ktoré robila v minulosti pri prevádzke vlakov InterCity.

Expresné vlaky InterCity budú mať len päť vozňov a na trať Bratislava – Košice vyrazia len dvakrát denne, ich návrat sa však stal vecou „najvyššieho politického záujmu“. Tá chvíľa nastane už v nedeľu.

Druhá vláda Smeru tieto vlaky v januári zrušila po tlaku súkromného RegioJetu a s argumentom, že ich nedokáže dostať do zisku. Témy sa vzápätí chopil predseda SNS Andrej Danko. Zrušenie IC vlakov v predvolebnej kampani vyťahoval ako jednu z mála tém, pri ktorej ukazoval, že dokáže Smer aj za niečo kritizovať.

Zrušenie IC vlakov brali ako újmu aj štátne železnice. Dlhodobo ich totiž považovali za to najlepšie, čo môžu ľuďom ponúknuť. Počas takmer rok trvajúcej pauzy mala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) čas premyslieť si, ako inak by sa dali tieto expresy prevádzkovať.

Výsledkom je päť zásadných zmien. Na koľajnice IC vlaky prvýkrát vyrazia v nedeľu.

1.  Dojazd pod päť hodín

ZSSK aj Danko vysvetľovali nutnosť návratu IC vlakov tým, že Slovensko potrebuje expresné vlakové spojenie medzi dvoma najväčšími mestami. Takúto službu momentálne ponúka len súkromný RegioJet, zatiaľ čo štát vypravuje len bežné rýchliky, obvykle plné študentov, čo cestujú zadarmo.

„Nechceme sa zmieriť s tým, že v roku 2016 môže štát ľuďom ponúknuť len štandardný rýchlik, ktorým cesta trvá takmer šesť hodín,“ hovoril v októbri podpredseda predstavenstva Patrik Horný.

Práve rýchlosť označuje štátny dopravca za najväčší bonus oživených IC vlakov. Na každom reklamnom plagáte a banneri svieti údaj 4 hodiny, 42 minút. To je čas, za ktorý si IC vlaky trúfajú prejsť celú trasu – za predpokladu, že ich napríklad pri Žiline nezdržia chronické výluky pre stavebné práce pri modernizácii trate.

„Obnovené IC vlaky budú najrýchlejšie v histórii,“ sľubuje ZSSK v každej svojej tlačovej správe.

Pôvodné vlaky InterCity jazdili za 5 hodín a dve minúty, RegioJet dnes jazdí za 5 hodín a 11 minút. Na prvý pohľad nemusí ísť o zásadnú úsporu času, manažéri ZSSK však veria, že časom dojazdu výrazne pod päť hodín prelomia psychologickú hranicu.

Ľudia budú mať v povedomí, že s nami sa dostanú do cieľovej stanice za dobu pod päť hodín, to môže byť rozhodujúce,“ myslí si Horný.

2. Trnava má prednosť pred Trenčínom

S rýchlosťou súvisí ďalšia podstatná zmena: nové IC vlaky budú mať menej zastávok než v minulosti. V grafikone okrem východzej a koncovej stanice zostala len Trnava, Žilina, Poprad a Kysak; vypadol Trenčín a Liptovský Mikuláš.

V oboch mestách tento krok brali ako krivdu a miestni politici po oznámení cestovného poriadku žiadali, aby ho ZSSK prehodnotila.

Vozne v druhej triede budú rovnaké, ako už dnes bývajú aj v rýchlikoch. Rozdiel bude len v tom, že cestujúci dostane bezplatnú minerálku a noviny. Foto - ZSSK
Vozne v druhej triede budú rovnaké, ako už dnes sú aj v rýchlikoch. Rozdiel bude len v tom, že cestujúci dostane bezplatne minerálku a noviny. Foto – ZSSK

Z pohľadu štátneho dopravcu a jeho stratégie však tieto mestá nie sú také dôležité. IC vlaky vnímajú ako expres primárne pre ľudí, ktorí cestujú z Bratislavy do Košíc a naopak. Viac zastávok na trati ohrozuje sľubovaný dojazd pod päť hodín.

Prečo v grafikone zostala Trnava? Manažéri ZSSK to vysvetľujú najmä technickými záležitosťami: pri prejazde týmto mestom musia vlaky výrazne brzdiť, železničná stanica je v zákrute.

Štátny dopravca si preto povedal, že za takýchto okolností už vlaky môžu v Trnave aj zastať. Rozdiel nebude až taký výrazný ako pri Trenčíne, cez ktorý môžu vlaky prejsť maximálnou rýchlosťou a naháňať cenné minúty.

detsky-vozen-ic
Zatiaľ čo RegioJet má v detskom vozni televízor, ZSSK si vystačí s tým, že v kupé je rozkladací stolík, na ktorom cestujúci môžu hrať Človeče, nehnevaj sa. Foto – ZSSK

Súkromný RegioJet si ponechal zastávok oveľa viac. Na rozdiel od štátnych IC vlakov obsluhuje aj Trenčín a Liptovský Mikuláš, ďalej ešte Vrútky, Štrbu a Spišskú Novú Ves.

Na jeseň ešte RegioJet sľuboval, že do cestovného poriadku vráti aj Považskú Bystricu, napokon to v tichosti odvolal.

3. Lístky nebudú lotéria

Keď RegioJet pred dvoma rokmi vstupoval na trať Bratislava – Košice, štátna ZSSK ohlásila na svoje pomery významnú novinku. Išlo o systém plávajúcich cien lístkov pre vlaky InterCity, podobný tomu, aký majú niektoré aerolínie.

Ceny lístkov sa mali odvíjať od toho, aký je o daný spoj záujem. Väčší dopyt znamenal vyššiu cenu. V priemere to prinieslo zlacnenie a cestujúci sa pri istej dávke šťastia mohol dostať až pod 13 eur za jednosmerný lístok. ZSSK sa týmto snažila reagovať na podnákladové ceny RegioJetu, ktorý vstupoval na trať s ponukou lístkov za deväť eur.

Dnešná stratégia IC vlakov vyzerá úplne inak. Lístky majú fixné ceny bez ohľadu na to, aký je po nich dopyt. Líšia sa však podľa toho, či ide o takzvanú špičku, všedný deň alebo slabý deň.

Konkrétne: počas špičky (poobedňajšie vlaky vo štvrtok, v piatok alebo v nedeľu) by mal lístok z Bratislavy do Košíc na druhú triedu stáť 21,50 eura, počas bežného dňa (napríklad vo štvrtok ráno alebo v sobotu) to má byť 19,20 eura a počas slabého dňa (napríklad v utorok alebo v stredu ráno) už len 15,90 eura.

cennik_ic_a_kalendar_ic_-_od_2016-12-11-pdf
Nový cenník IC vlakov, rozdelený podľa toho, či ide o slabý deň, normálny alebo silný.

Podobný rozvrh cien má aj súkromný RegioJet, ktorý ponúka dokonca štyri rôzne pásma. V špičke stojí 21,50, v bežných dňoch 18,70 eura a v slabých dňoch 12,10 eura a 14 eur.

Súčasné vedenie ZSSK uznáva, že takýto systém je prehľadnejší. „Je lepšie, keď cestujúci môže mať zafixované, koľko vlak stojí v ktorý deň a nie je to pre neho len lotéria,“ hovorí Horný.

4. Lukratívne časy ZSSK oželie

Ešte pred dvoma rokmi ZSSK dúfala, že súkromný RegioJet dokáže v súboji o zákazníka poraziť. Jedným zo symbolov tohto snaženia bol podvečerný spoj, ktorý z Bratislavy vyrážal na východ o 17.37.

Len o trinásť minút neskôr sa na trať púšťal žltý expres RegioJetu, išlo teda o priamy súboj, kto z koho. Pri spiatočnej ceste sa situácia opakovala. Prvý ranný spoj Regiojetu z Košíc štartoval o 5.17, štátna ZSSK ho stíhala s IC vlakom o 5.24.

V novom grafikone IC vlakov už tieto spoje chýbajú. ZSSK sa rozhodla, že svojimi časmi nebude súkromníkovi konkurovať, ale že ho skôr bude dopĺňať.

restaurak-ic
Ako jednu z výhod oproti RegioJetu môže ZSSK prezentovať reštauračný vozeň, kde si môžu dať cestujúci aj teplé jedlá. Český súkromník ponúka len studenú kuchyňu. Foto – ZSSK

RegioJet v smere z Bratislavy do Košíc v súčasnosti vypravuje tri vlaky denne: s odchodmi o 5:33, 11:33 a 17:33. Štátne železnice plánujú s IC vlakmi jazdiť v medzidobí: o 9:47 a 15:47.

Podobne synchronizovaní budú obaja dopravcovia aj v opačnom smere. RegioJet bude vyrážať z Košíc do Bratislavy o 5:16, 11:16 a 17:16, vlaky InterCity plánujú odchádzať o 7:31 (v nedeľu o 9:31) a 15:31.

5. VIP kupé nebude

Dnes už takmer zabudnutou službou štátneho dopravcu bola trieda 1 plus. Išlo o ďalšiu novinku, ktorou ZSSK pred dvoma rokmi reagovala na príchod konkurenta.

V každom vlaku InterCity bolo k dispozícií niekoľko VIP lístkov za cenu 25 eur a viac,  ktorá garantovala aj trojchodové menu a nárok na priestornejšie kupé.

ZSSK si preto nechala upraviť tri svoje vozne, aby v nich niektoré kupé mali len štyri miesta miesto obvyklých šiestich. Vyriešila to tak, že cez dve prostredné sedadlá položila béžový stolík a tým ich urobila neprístupnými.

ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto - ZSSK
ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde mal cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Služba sa však zrejme neosvedčila, dopravca s ňou už nepočíta. Foto – ZSSK

Nové IC vlaky túto službu ponúkať nebudú, vystačia si so štandardnou prvou a druhou triedou. V každej z nich budú otvorené vozne.

Od bežných rýchlikov sa budú odlišovať v tom, že v nich cestujúci bude mať nárok na bezplatnú minerálku a noviny a v prípade prvej triedy ešte aj teplý nápoj a parkovanie na niektorých staniciach.

ic-vlaky-1-trieda
V prvej triede IC vlakov budú otvorené vozne s bordovým čalúnením. Cestujúci bude mať v cene lístka aj teplý nápoj či bezplatné parkovanie na väčších staniciach. Foto – ZSSK

Pre mnohých cestujúcich môže byť dôležitým faktorom rozhodovania reštauračný vozeň. Ten má byť z pohľadu ZSSK konkurenčnou výhodou oproti RegioJetu. Český súkromník totiž minulý rok reštauračné vozne z linky do Košíc stiahol a momentálne ponúka na palube len studenú kuchyňu.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Komisia predstavila mimoriadny rozpočet na mimoriadne časy

Šéfka EK Ursula von der Leyenová pred predstavením návrhu v Európskom parlamente. Foto - TASR/AP
Šéfka EK Ursula von der Leyenová pred predstavením návrhu v Európskom parlamente. Foto – TASR/AP

Z rôznych názorov na podobu ekonomického ozdravenia EÚ sa Ursula von der Leyenová priklonila k návrhu Francúzska a Nemecka, komentuje Marián Koreň z portálu Euractiv.sk 750-miliardový plán Európskej komisie na pomoc ekonomikám.

Minúta po minúte

Zdieľať

Microsoft chce desiatky novinárskych pozícií nahradiť systémom umelej inteligencie. Podľa denníka Seattle Times sa opatrenie dotkne asi 50 pracovných miest vo výrobe spravodajstva pre web MSN prevádzkovaný Microsoftom.

Túto prácu teraz robia agentúrni zamestnanci, ktorých služby už však spoločnosť po 30. júni nechce využívať.

„Ako všetky spoločnosti pravidelne vyhodnocujeme svoju obchodnú činnosť,“ uviedol Microsoft vo vyhlásení. „To niekedy môže vyústiť do zvýšenia investícií do niektorých oblastí a reštrukturalizácie iných. Tieto rozhodnutia nevychádzajú z terajšej pandémie,“ dodala spoločnosť.

Podľa Seattle Times si Microsoft ponechá kmeňových novinárskych zamestnancov, ktorí vykonávajú podobnú prácu ako agentúrni, s tými však zmluvy neobnoví. Denník s odvolaním na niektorých zamestnancov uviedol, že MSN bude na produkčnú prácu využívať umelú inteligenciu.

Súčasťou práce spravodajskej produkcie je organizácia správ od spolupracujúcich mediálnych domov či výber údernejších titulkov a lepších ilustračných fotografií. Robia to teraz ľudia, túto úlohu však prevezme umelá inteligencia.

„Už niekoľko mesiacov to fungovalo v poloautomatickom režime, teraz to dostalo zelenú,“ citoval denník jedného z agentúrnych pracovníkov, ktorému neobnovili zmluvu. „Je demoralizujúce pomyslieť na to, že stroje nás môžu nahradiť, ale tak to je,“ dodal.

Niektorí prepustení novinári upozorňujú na to, že umelá inteligencia nemusí editorskú prácu plne zvládnuť, čo sa môže skončiť vydávaním nevhodných správ.

„Celý čas čítam o tom, ako automatizácia a umelá inteligencia prevezmú ľuďom prácu. A teraz prevzali moju,“ uviedol podľa denníka Guardian ďalší z prepustených novinárov.

Portál BBC poznamenal, že Microsoft je len jednou z mnohých IT firiem, ktoré s umelou inteligenciou v novinárskej práci experimentujú. Ďalšou je napríklad gigant Google. Cieľom vývoja takýchto systémov umelej inteligencie je znížiť náklady a zvýšiť efektivitu práce. (čtk)

Zdieľať

Pellegrini kritizuje vládnu pomoc pre podnikateľov počas koronakrízy. „Vaša pomoc je v porovnaní s inými krajinami najpomalšia, najkomplikovanejšia a najslabšia,“ povedal Pellegrini v TV Markíza. Podpredseda Smeru sa obáva, že sa spustí „pandémia nezamestnanosti na Slovensku“.

Zdieľať

Peter Pellegrini si myslí, že na zákaz nedeľného predaja nie je ideálny čas. Návrh zákona však podľa neho preverí, aká jednotná je koalícia. Pellegrini to povedal v diskusnej relácií Na telo.

Zdieľať

Minister práce Milan Krajniak k zákazu nedeľného predaja: „Zatiaľ platí stav, ktorý je dohodnutý – poslanecké návrhy môžu prejsť iba vtedy, ak sa na tom všetci zhodneme,“ povedal v relácii TV Markíza Na telo.

Krajniak dodal, že on by tento návrh podporil, ale akceptuje, že SaS na čele s Richardom Sulíkom je proti. Ak sa oni nerozhodnú návrh podporiť, zákaz predaja v nedeľu nebude.

Zdieľať

Peter Žiga k zatvoreniu obchodov v nedeľu: „Prečo v čase, keď by sme mali podporovať predaj, hovoríme o tom, že by sme zatvorili obchody v nedeľu? Ekonomická situácia teraz na toto nie je dobrá,“ povedal Žiga v TA3.

Podpredseda Smeru by túto tému odsunul napríklad o dva roky. Taktiež by podľa neho nebolo fér, ak by sa zatvorili obchody, ale výroba vo fabrikách by naďalej v nedeľu pokračovala.

„Keď má byť voľná nedeľa, nech je pre všetkých,“ poznamenal k téme predseda parlamentu Boris Kollár.

Zdieľať

Boris Kollár si myslí, že obmedzenia by sa mali naďalej uvoľňovať. „Som presvedčený, že tento stav je už neudržateľný a pochopia to aj odborníci a hygienici,“ povedal Kollár na TA3 s tým, že Slovensko by malo ísť v súlade so susednými krajinami.

Zdieľať

Tender na rekonštrukciu gabčíkovských komôr prejde auditom, oznámil minister životného prostredia. Prípadom sa už zaoberá aj polícia.

„Existujú dôvodné podozrenia, že súťaž na rekonštrukciu gabčíkovských komôr nemusela byť v súlade s legislatívou. Ak by to zaváňalo korupciou, pravdepodobne by to nevyzeralo inak. O štátnu zákazku mali záujem viaceré firmy. Jednu z nich, ktorá predložila najnižšiu cenovú ponuku, vyradili ešte pred súťažou,“ tvrdí Ján Budaj.

Za podozrivé považuje rezort aj okolnosti v personálnom obsadení vysokých postov v štátnom podniku, pričom sa odvoláva na medializované informácie. Štátnu zákazku vyhrala firma Metrostav, ktorej bývalý manažér pracoval vo vodohospodárskom štátnom podniku, ktorý celý tender pripravoval.

„Vidím v tom konflikt záujmov. Využijem všetky zákonné nástroje, ktoré mám v rukách, aby som zistil, či bola súťaž férová,“ doplnil minister. (tasr)

Zdieľať

Niekoľko tisíc ľudí protestovalo pred továrňou Renaultu vo francúzskom meste Maubeuge proti plánovanému prepúšťaniu. Automobilka v piatok predstavila plány na reštrukturalizáciu tovární a zrušenie 15-tisíc miest, z toho 4 600 vo Francúzsku.

Informovala o tom agentúra AFP.

Renault zápasí s poklesom dopytu, ktorý tento rok prehĺbila koronavírusová kríza. Vlani automobilka vykázala prvú celoročnú stratu za desať rokov a jej tržby klesli o viac než tri percentá.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron tento týždeň predstavil balíček v hodnote vyše osem miliárd eur na záchranu domáceho automobilového priemyslu. Vyzval tiež francúzske automobilky, aby vyrábali autá vo svojej krajine. Štát v Renaulte vlastní 15-percentný podiel. (čtk)

Zdieľať

Nemecká vláda sa dohodla s EÚ na záchrannom balíčku deväť miliárd eur pre leteckú spoločnosť Lufthansa. Berlín po intenzívnych rokovaniach súhlasil, že Lufthansa zníži počet svojich lietadiel vo Frankfurte a v Mníchove.

Letecká spoločnosť vo vyhlásení uviedla, že sa na oboch letiskách vzdá 24 slotov, teda pridelených časov na vzlety a pristátia, čím vznikne priestor novým konkurentom. Balíček ešte musí schváliť dozorná rada a akcionári.

Domáce podmienky

Záchranný balíček najväčším európskym aerolíniám schválil nový nemecký fond pre hospodársku stabilizáciu WSF v pondelok. Pomoc zahŕňa majetkovú injekciu od vlády, ktorá získa podiel 20 percent kúpou nových akcií za 300 miliónov eur. Bude mať aj dve kreslá v predstavenstve. Tento podiel by WSF chcel predať do konca roka 2023.

WSF investuje do Lufthansy aj 5,7 miliardy eur prostredníctvom tichej účasti, čo znamená, že získa kapitál bez hlasovacích práv. Letecká spoločnosť získa taktiež syndikovaný úver až tri miliardy eur na tri roky od štátnej banky KfW a súkromných bánk.

Kto môže získať uvoľnené miesta

Lufthansa dnes uviedla, že Brusel v konečnej dohode ustúpil zo svojich počiatočných požiadaviek. Aerolínie z Frankfurtu a Mníchova stiahnu po štyroch lietadlách. 24 slotov sa rovná trom párom vzletov a pristátí každého zo štyroch lietadiel na danom letisku.

Počas prvých 18 mesiacov môže uvoľnené sloty vo Frankfurte či Mníchove získať vždy len jeden nový konkurent. Potom budú sprístupnené všetkým konkurentom, ktorí už na menovaných letiskách pôsobia. Ich kapacita bude pridelená v ponukovom konaní európskym leteckým spoločnostiam, ktorým v čase pandémie štát výrazne nepomohol, uviedla Lufthansa. (čtk)

Zdieľať

Primátor Bratislavy Matúš Vallo a minister financií Eduard Heger rokovali v piatok o pomoci pre hlavné mesto. Diskutovali aj o financovaní mesta v budúcnosti, zákone o hazarde a objektívnej zodpovednosti pre mestských policajtov.

Bratislava čelí podobne ako iné mestá masívnym výpadkom príjmov v dôsledku koronakrízy.

Kto bol na rokovaní:

  • Okrem Valla a Hegera diskutovali aj podpredseda parlamentu Gábor Grendel (OĽaNO) a predseda parlamentného ústavnoprávneho výboru Milan Vetrák (OĽaNO). Obaja sú zároveň bratislavskými mestskými poslancami. Za mesto sa zúčastnili aj riaditeľ magistrátu Ctibor Košťál či Matúš Lupták, ktorý dozerá na mestské financie.

O čom sa hovorilo:

  • Poslanec Vetrák na sociálnej sieti napísal, že postavenie Bratislavy budú riešiť v rámci reformy financovania samosprávy.
  • Preskúmať chce aj možnosť zavedenia novej dane z vonkajšej reklamy či väčšie zdanenie developerov pri výstavbe viacpodlažných výškových budov.
  • Niektoré druhy hazardu, ktoré ľuďom prekážajú, chcú zakázať, ako napríklad herne či výherné automaty. „Musíme však spresniť aj legislatívu, aby pri iných druhoch hazardu finančne nepoškodzovala mestá a obce,“ tvrdil Vetrák.
  • Vláda podľa Vetráka môže pomôcť Bratislave s likviditou a taktiež poskytnúť finančnú pomoc verejnej doprave. „Eduard Heger prisľúbil aj urýchlenie úhrady finančných prostriedkov z eurofondov určených na výstavbu karlovesko-dúbravskej radiály (26 miliónov eur),“ poznamenal Vetrák.
  • Ministerstvá financií a vnútra pripravia spustenie inštitútu objektívnej zodpovednosti pre mestskú políciu, čo mesto žiada na podporu svojej chystanej parkovacej politiky.
  • Vetrák uviedol, že sa pracuje aj na novom zákone o Bratislave, ktorý „obmedzí pôsobnosť niektorých menších mestských častí“.
  • Aj primátor Vallo na Facebooku napísal, že diskutovali o financovaní Bratislavy v budúcnosti a ťažkostiach mestom vlastneného Dopravného podniku Bratislava (DPB).

Bratislava vyrokovala pomoc od štátu aj v závere minulého roka. (tasr, n)

Zdieľať

Polícia vzniesla obvinenie voči dvom vrcholným manažérom spoločnosti D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom projektu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Obvinila ich z trestného činu ohrozovania a poškodzovania životného prostredia, spôsobili údajne škodu vo výške 12,5 milióna eur.

Vyšetrovateľ zároveň spracoval podnet na vzatie prvého z obvinených do väzby. Na druhého bude vydaný zatýkací rozkaz, keďže sa už dlhšie nenachádza na Slovensku.

Čo hovorí polícia

  • Obvinenie súvisí s nelegálnou ťažbou materiálu určeného na výstavbu D4 a R7 v katastrálnom území obce Dunajská Lužná, časť Jánošíková.
  • V chránenom území Žitného ostrova tým podľa polície vznikla škoda 12,5 milióna eur.
  • Polícia zaistila sumu 12,25 milióna eur a nehnuteľnosti na Slovensku (neuviedla, či patrili firme).
  • V súvislosti s výstavbou bratislavského obchvatu polícia rieši deväť trestných vecí. Týkajú sa neoprávneného nakladania s odpadmi, ohrozovania a poškodzovania životného prostredia, ako aj majetkovej a daňovej trestnej činnosti.

Polícia nemenovala, ktorých manažérov obvinila. Uviedla však, že jeden z nich je nemecký občan a má iniciály M. H. – podľa televízie Markíza ide o šéfa firmy Michaela Heerdta. Druhý je občan Španielska, ktorý sa na Slovensku nezdržiava, podľa Markízy je ním Heerdtov predchodca Juan José Bregel Serna.

Firmu D4R7 Construction vlastní španielska stavebná spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúska Porr Bau. (tasr, polícia sr, n)

Zdieľať

Prezident cechu taxikárov: Máme desatinu tržieb oproti časom pred krízou

Aj takto nevábne vyzeralo v praxi oddelenie vodiča a zákazníkov v taxi. Foto – Ľubica Maťúšová
Aj takto nevábne vyzeralo v praxi oddelenie vodiča a zákazníkov v taxi. Foto – Ľubica Maťúšová

Taxikárom sa ani po takmer štyroch týždňoch väčšina zákazníkov nevrátila. Šéfovia firiem odhadujú, že ich súčasné príjmy sú na úrovni pätiny až desatiny z čias pred krízou.

Zdieľať

Ivan Korčok vníma európsky balík na obnovu ekonomiky ako veľkú šancu na modernizáciu krajiny a štrukturálne reformy. V RTVS upozornil, že na celoeurópskej úrovni zatiaľ nie je zhoda na tom, ako presne bude tento balík vyzerať.

Podľa Korčoka sme ešte len na začiatku celého procesu a konečná podoba balíka na obnovu ekonomiky bude závisieť od rokovaní.

Slovenská diplomacia podľa ministra bude pri rokovaniach bojovať za Slovensko, no základným meradlom úspechu európskeho plánu podľa neho nie je to, koľko peňazí bude mať na konci Slovensko, ale či sa podarí pozviechať európskej ekonomike.

Proti návrhu Európskej komisie, ktorá prišla s balíkom 750 miliárd eur, pričom väčšinu tvoria granty, je napríklad Rakúsko či Dánsko. Nesúhlasia so spoločným požičiavaním.

Poslanec Smeru Peter Kmec si myslí, že financie z balíka by mali ísť na obnovu hospodárskeho rastu.

Zdieľať

Americké akcie zmazali väčšinu dnešných strát po vystúpení Donalda Trumpa, ktorý neoznámil odvetné clá na Čínu, hoci sa toho investori obávali. Zatiaľ čo Dow Jonesov index uzavrel seansu miernym poklesom, S&P 500 a Nasdaq sa spevnili.

V týždňovom a v mesačnom porovnaní sa všetky tri indexy posilnili.

Ako sa dnes obchodovali akcie na Wall Street

  • Dow Jonesov index, ktorý zahŕňa akcie 30 popredných amerických podnikov, klesol o 0,07 percenta a uzavrel na 25 383,11 bodu.
  • Širší index S&P 500 vzrástol o 0,48 percenta na 3044,31 bodu.
  • Index technologického trhu Nasdaq sa zvýšil o 1,29 percenta na 9489,87 bodu.

Potláčanie autonómie Hongkongu

Investori dnes čakali na Trumpovu tlačovú konferenciu ohľadom bezpečnostného zákona pre autonómny Hongkong, ktorý vo štvrtok schválil čínsky parlament. Kritické reakcie sa ihneď ozvali nielen zo Spojených štátov, ale aj z ďalších krajín, ktoré považujú zákon za obmedzenie autonómie Hongkongu.

Trump počas svojho vystúpenia nezmienil žiaden krok, ktorý by mohol obmedziť prvú fázu obchodnej dohody uzavretej medzi Washingtonom a Pekingom v polovici januára.

Americký prezident povedal, že dal pokyn vláde, aby spustila proces rušenia politických výnimiek, ktoré Hongkongu poskytovali zo strany USA oproti pevninskej Číne špeciálne postavenie.

Dodal, že Spojené štáty tiež zakážu vstup do krajiny „potenciálne rizikovým“ osobám z Číny a začnú sankcionovať čínskych oficiálnych činiteľov, ktorí sú podľa Washingtonu zodpovední za podrývanie hongkonskej ekonomiky. (čtk)

Dow Jonesov index. Screenshot - Google
Dow Jonesov index. Screenshot – Google
Zdieľať

Ceny ropy sa v máji po aprílovom kolapse výrazne zvýšili. Severomorská ropa Brent si za mesiac pripísala 40 percent, teda najviac od marca 1999, americká ľahká ropa WTI 88 percent, čo je jej najprudší mesačný nárast v histórii.

V priebehu dnešného obchodovania si Brent pripísal 0,1 percenta a uzavrel na 35,33 dolára za barel. WTI zdražela o 5,3 percenta na 35,49 dolára za barel.

Ceny ropy v poslednom čase ťažia z nádejí na oživenie dopytu v dôsledku uvoľňovania opatrení proti koronavírusu i z dohody kartelu OPEC a ďalších ťažiarov o obmedzení dodávok suroviny na trh. Naďalej však zostávajú hlboko pod úrovňami z obdobia pred príchodom koronavírusovej krízy.

Ťažba ropy v rámci kartelu OPEC v máji podľa dnešnej správy agentúry Reuters klesla na najnižšiu úroveň za dve desaťročia. OPEC a ďalší poprední ťažiari na čele s Ruskom sa minulý mesiac dohodli, že v máji a v júni znížia dodávky ropy o takmer 10 miliónov barelov denne.

Štvrtkové údaje amerického Úradu pre energetické informácie (EIA) však ukázali, že zásoby ropy v USA sa minulý týždeň zvýšili o 7,9 milióna barelov na 534,4 milióna barelov. Dopyt po pohonných hmotách v USA zostáva podľa analytikov slabý, hoci niektoré štáty uvoľňujú reštrikcie na cestovanie, ktoré zaviedli v reakcii na šírenie koronavírusu. (čtk)

Zdieľať

Európska komisia zhoršila prognózu obchodu EÚ so zvyškom sveta. Na tento rok očakáva pokles o 868 miliárd eur, teda o vyše 10 percent. V apríli predpokladala pokles o 525 miliárd eur. (čtk)

Zdieľať

Staviteľ bratislavského obchvatu D4R7 Construction potvrdil, že polícia predviedla jedného z manažérov firmy na výsluch. Postup polície označila firma za mimoriadne prekvapivý, hovorí, že so slovenskými orgánmi vždy spolupracovala.

Konzorcium, ktoré tvorí španielska stavebná firma Ferrovial Agroman a rakúska Porr Bau, neuviedlo, ktorý z jej predstaviteľov bol zadržaný.

„Rešpektujeme právomoc slovenských orgánov vyšetrovať akékoľvek otázky, ktoré považujú za relevantné, no očakávame, že kroky, ktoré sú podnikané voči našej spoločnosti a jej pracovníkom, budú rozumné a primerané s ohľadom na okolnosti,“ reagovala D4R7.

Konzorciu sa nepáči, že sa informácie o jej pracovníkoch dostali do médií skôr, než sa stihli vyjadriť. „Vyzývame orgány činné v trestnom konaní, aby v súlade s princípmi právneho štátu rešpektovali prezumpciu neviny a aby sa zdržali používania nezákonných, zbytočných a neprimeraných opatrení,“ uzavrela D4R7. (tasr, n)

Zdieľať

Na opatreniach prvej pomoci, ktoré administrujú úrady práce, štát do štvrtka vyplatil 143,6 milióna eur, z toho 72,4 milióna za marec. Štatistiky o pomoci zhrnul Inštitút sociálnej politiky, ktorý patrí pod ministerstvo práce.

Čo ukázali dáta za marec

  • Za marec dostali najväčšiu časť pomoci veľké podniky – 27,3 milióna eur. Nasledovali mikropodniky (19,8 milióna eur), malé podniky (12,3 milióna eur) a stredné podniky (9,3 milióna eur). Zvyšok sumy pripadá na neurčených žiadateľov.
  • Najväčšia suma smerovala do priemyselnej výroby, veľkoobchodu a maloobchodu, ubytovacích a stravovacích služieb.
  • Uvedené podrobnejšie sumy sú k 26. máju (utorku), ďalšie údaje v analýze k 28. máju (štvrtku).

Minister práce Milan Krajniak v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že celková suma od začiatka vyplácania pomoci dosiahla až 228 miliónov eur. Do údajov tak zrejme zarátal ďalšie druhy pomoci, medzi ktoré patrila možnosť využiť pandemické ošetrovné alebo nemocenské, ako aj odklad odvodov za marec alebo ich odpustenie za apríl.

Celá analýza je zverejnená na webe ministerstva práce.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať