Denník N

Granko schudlo, tégliky nie sú vždy rovnako plné

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Väčší obal nie je vždy zárukou, že je v ňom je aj viac obsahu. Niektorí výrobcovia síce z potraviny vo vnútri uberú, ale obal príliš nezmenšia.

Väčšia škatuľa kakaového prášku Granko mala 500 gramov, už má o 50 gramov menej. V menšom balení bolo 250 gramov, už si začnite zvykať, že bude o 25 gramov ľahšie.

Kým zmenšené verzie Granka tie pôvodné z trhu úplne vytlačia, nájdete možno na pultoch obe balenia. A takmer ich nerozoznáte.

Keď sa zahľadíte pozorne, všimnete si, že je jedna škatuľa o niečo vyššia, no užšia, druhá nižšia, ale širšia.

Väčšie a menšie balenie.
Väčšie a menšie balenie. Rozdiel vo vnútri je 50 gramov.

Spoločnosť Nestlé pre Denník N odôvodnila túto zmenu veľkosti balenia optimalizáciou výroby. „V tomto prípade sme však aj úmerne zmenšeniu obsahu proporčne znížili cenu, aby nedošlo k zdraženiu výrobku pre spotrebiteľa,“ povedala Andrea Brožová zo spoločnosti Nestlé.

Odporúčanú cenu zmenšeného balenia neupresnila. Dodala, že si cenu určuje každý obchodník podľa svojej cenovej politiky, výrobca mu môže dať len nezáväzné cenové odporúčanie.

V utorok bola na pulte v bratislavskej predajni Carrefour, kde sme objavili väčšie aj menšie balenia, uvedená len cena 3,89 eura za 500 gramov. Kód menšieho balenia ukázal, že 450-gramové Granko stojí 3,69 eura.

V tomto prípade by zlacnenie menšieho výrobku nebolo priamo úmerné jeho zmenšeniu, pretože to by menšie Granko muselo stáť o takmer 40 centov menej, nie o 20 centov.

Aj vlnka pomôže

Príkladom toho, že si treba pozrieť aj hmotnosť výrobku a neriadiť sa len jeho obalom, je aj rastlinný margarín Rama. Na prvý pohľad totiž dve verzie tohto výrobku – Classic a Nadýchaná – budia dojem, že sa síce odlišujú zložením a chuťou, ale objem majú rovnaký.

Rovnako veľké vaničky, navyše v prípade nadýchaného výrobku ešte opticky o niečo väčšia, však neukrývajú tú istú gramáž výrobku. Nadýchaná má menšiu hmotnosť.

Nadýchaná vo vaničke vľavo budí dojem, že ukrýva viac, alebo rovnako obsahu, ako tá vedľa nej. Nie je to tak.
Nadýchaná v bielej vaničke budí dojem, že ukrýva aspoň toľko objemu ako Classic. Nie je to tak.

Cena však nemusí byť nižšia. Ukázal to napríklad aj web pre on-line nakupovanie reťazca Tesco. Štyristogramová Rama Classic podľa neho stojí 1,49 eura, o niečo ľahšia, 320-gramová Rama Nadýchaná 1,59 eura.

To, že menší výrobok nemusí znamenať aj nižšiu cenu, potvrdila aj Veronika Kúšiková zo spoločnosti Unilever, ktorá oba margaríny vyrába. „Vzhľadom na to, že je výroba našľahaného produktu technologicky zložitejšia, sú aj náklady na výrobu vyššie. Maloobchodná cena ich balení tak môže byť rovnaká,“ uviedla pre portál idnes.cz.

Názov niekedy napovie

Ak vám nie je jedno, koľko potraviny si v obale kupujete, treba zvýšiť ostražitosť nielen pri pultoch s margarínmi, ale aj jogurtmi. Nielen preto, že z času na čas niektorí výrobcovia uberú z gramáže výrobku, ale aj preto, že v dvoch či troch téglikoch, čo vyzerajú rovnako veľké, nemusí byť rovnaké množstvo jogurtu. 

Pri náhodnom pohľade do chladiacich pultov sme tak napríklad našli tri jogurty zo Zvolenskej mliekarne, každý z nich mal inú hmotnosť.

Tri jogurty z tej istej mliekarne. Každý má inú hmotnosť.
Tri jogurty z tej istej mliekarne. Každý má inú hmotnosť.

Názov Smotanko v prípade toho najmenšieho, ktorý mal 125 gramov, naznačil, že je o niečo menší. Aj medzi dvomi väčšími však bol päťgramový rozdiel.

V tomto prípade však boli aj ceny podľa gramáže jogurtov v predajni, ktorú sme navštívili, odstupňované.

V Česku sa niektorým spotrebiteľom nepozdával príliš veľký téglik jogurtu pre deti Olmíci, ktorý rátal aj s hračkou vo vnútri. Kritizovali, že jogurtu je v tégliku málo, ale obal, ktorý prevyšuje veľkosť iných jogurtových dezertov, budí dojem, že je ho viac.

V tomto prípade mliekareň Olma odôvodnila veľkosť obalu tým, že ju prispôsobovala hračkám, ktoré pribaľuje, a tie nemali všetky rovnakú veľkosť. Obal však mala len jednej veľkosti.

Aké fľaše chcú ľudia?

Spolu s ubraním nápoja sa vlani rozhodol zároveň zmenšiť sklenú fľašu Heineken. Výrobca piva v polovici roka predstavil štvordecovú sklenú vratnú fľašu, ktorá postupne nahradila pollitrovú.

Ešte predtým, ako v nej začal predávať pivo na slovenskom trhu, ju zaviedol v Srbsku, Nemecku, Chorvátsku či Česku.

Pollitrová fľaša piva Heineken zo skla sa vytratila. Nahradila ju o deci menšia.
Pollitrová fľaša piva Heineken zo skla sa vytratila. Nahradila ju o deci menšia.

Holandský koncern pri obhajobe menších fliaš argumentoval tým,  sa snaží sprístupniť pivo tejto značky širšej skupine konzumentov. Tvrdil, že pre mnohých zákazníkov je veľa vypiť pol litra piva naraz, stačí im aj menšie množstvo.

Príliš malý nápoj sa, naopak, neosvedčil na našom trhu Coca-Cole, preto vlani z reštaurácií stiahla dvojdecové sklené fľaše. Tento koncern sa pri návrate k väčším skleným fľašiam však neodvolával ani tak na priania spotrebiteľov, ako skôr na nové pravidlá z Bruselu.

Na tieto fľaše a nevošli všetky údaje, ktoré žiadal Brusel. Nahradili ich o niečo väčšie.
Na tieto fľaše sa nevošli všetky údaje, ktoré žiadal Brusel. Nahradili ich väčšie.

Tie totiž prikázali výrobcom potravín aj nápojov, aby dostali na obaly viac povinných údajov pre spotrebiteľov. Táto podmienka sa podľa koncernu nedala zabezpečiť na malých dvojdecových fľašiach, ktoré nemali papierovú etiketu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie