Denník N

Blog predpovedal zlyhanie NDS správne: Najprv vyrobili meškanie, aby potom objednali privádzač bez tendra

Všetci vedeli, že rozostavaná diaľnica potrebuje privádzač, inak skončí dočasne v poli. Tender nespravili, hoci na to mali roky času, teraz zadávajú práce spriama.

Skončí rozostavaná diaľnica pri Žiline dočasne v poli? pýtal sa koncom októbra blog inštitútu INEKO o márnom čakaní na štart verejného obstarávania pre diaľničný privádzač k rozostavanej diaľnici D1 na úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

INEKO upozorňovalo, že ak chce štát stihnúť normálny tender na privádzač, nestihne privádzač zo Žiliny postaviť tak, aby nový úsek diaľnice nebol zbytočný. Hoci o tom všetci zodpovední na ministerstve dopravy aj v Národnej diaľničnej spoločnosti vedeli, ešte v októbri nebolo o tendri ani počuť.

Inštitút preto písal, že zámerom môže byť vytvorenie časovej tiesne, aby sa mohla zákazka zadať spriama.

Teraz diaľničiari ukázali, ako to s rozostavanou diaľnicou myslia.

„Výstavbu privádzača D1 Lietavská Lúčka – Žilina zabezpečí združenie spoločností Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav uzatvorením dodatku k zmluve o dielo D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka,“ píše sa na stránke diaľničiarov.

K zmluve za 427 miliónov eur si tak konzorcium okolo Doprastavu celkom bez konkurenčného boja pridá práce za ďalších vyše 23 miliónov eur.

Štát píše, že očakávaná hodnota je 23,5 milióna eur. NDS-ka však upozorňuje, že nebude akceptovať ponuku, ktorá by túto sumu prevýšila.

Zákon o takejto možnosti píše. Dá sa vraj použiť, ak sa priobjednávajú doplnkové práce, bez ktorých by inak dielo nebolo funkčné. Tradične sa však privádzače tendrujú.

„Zvažovali sme všetky hľadiská – časové, technologické aj finančné. Do úvahy prichádzalo viacero riešení, z ktorých sme vybrali v danom čase jediné reálne pre splnenie cieľa. Prioritou je, aby privádzač mohol motoristom slúžiť v druhej polovici roka 2018 spoločne s otvorením úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka,“ vysvetľuje generálny riaditeľ NDS Juraj Valent.

Koncom roka 2018 by mala byť hotová aj stavba samotnej diaľnice.

„Niekoľkoročnou nečinnosťou vyrobili časovú tieseň a teraz možno narýchlo vyberú dodávateľa bez súťaže. Pardon, rokovacím konaním bez zverejnenia,“ píše v blogu INEKO.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie