Denník N

Ak sa nič nepokazí, v roku 2017 pribudne najmä pri Žiline vyše 27 kilometrov autostrád

Foto – TASR
Foto – TASR

Za jeden rok sa vystriedali traja ministri dopravy, no diaľničné pásky nestrihali. Väčšina z toho, čo bolo v pláne v roku 2016, sa presunula na budúci rok.

Na severe, od Žiliny na Poľsko, štát naprojektoval diaľnicu, príbeh D3 začal písať ešte minister dopravy Alexander Rezeš. V roku 1997 napríklad objednal 3,2 kilometra diaľnice hneď za poľskými hranicami – od Skalitého na sever. Stavbou autostrády s jedným pruhom pre každý smer poveril Váhostav.

Ak sa už nič nepokazí, na jeseň 2017 po 20 rokoch tieto dva diaľničné pruhy odovzdajú šoférom. Vtedy má byť totiž hotový nadväzujúci 12,3-kilometrový diaľničný úsek zo Skalitého do Svrčinovca, bez ktorého sa Rezešova diaľnica zatiaľ končí vo voľnej prírode. Preto roky konzervovanú autostrádu prezývajú poľovnícka, a preto tiež zdražela o viac než dvojnásobok pôvodnej ceny.

dialnica3

Tých istých 15,5 kilometra diaľnic malo byť pôvodne dokončených už v roku 2016.

No ukázala sa ťažká geológia, aj to, že treba pridať kruhový objazd a upraviť cestu prvej triedy, ktorá bude slúžiť ako obchádzková trasa, ak bude na diaľnici nehoda, vysvetľuje meškanie Národná diaľničná spoločnosť. „Úsek bude podľa uzatvoreného dodatku stavebne ukončený do septembra 2017,“ sľubuje.

Úseky budúcej D3 majú odľahčiť tranzitu v dôležitom dopravnom uzle s Poľskom a Českom. Od hraníc totiž nemôžu niekoľko kilometrov len tak jazdiť veľké nákladiaky, na cestu nižšej triedy, aká tadiaľ vedie, sa totiž nezmestia. Kamionisti preto prechádzajú cez Česko a poľský Těšín alebo si vyberajú obchádzku cez Trstenú.

Po novom budú mať k dispozícii aj novú trasu,  ale nebude výrazne kratšia. Preto dostavba tejto časti D3 nebude prelomová.

Mierne si oddýchne napríklad časť Svrčinovca, pripomenul analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík. Podľa vládneho Inštitútu finančnej politiky bude v roku 2020 po úseku Svrčinovec – Skalité jazdiť iba 6-tisíc vozidiel denne.

Reálnejší prínos pre šoférov na severe prinesie až obchvat Čadce. Zmluvu na jeho stavbu práve podpísali, odhadom zo sčítania dopravy po ňom bude v roku 2020 jazdiť 18-tisíc vozidiel.

Národná diaľničná spoločnosť na webe píše, že by uprostred budúceho roka šoférom rada odovzdávala aj štvorkilometrový obchvat krajského mesta. Úseku Žilina – Strážov – Brodno patrí celoslovenský cenový rekord v prepočte na kilometer diaľnice. Podľa IFP na ňom možno očakávať 8-tisíc áut denne.

Spomedzi autostrád najvyššej kvality, ktoré zastrešuje Národná diaľničná spoločnosť, však podľa Kovalčíka na budúci rok najviac pomôže odovzdanie 7,9-kilometrovej rýchlostnej cesty R2: Zvolen, východ – Pstruša.

Za Zvolenom je premávka hustá, prichádza od R1, a keď sa dostavia rýchlocesta, nenahrnú sa autá do obcí za Zvolenom. Úľavu tak pocítia vo Zvolenskej Slatine, Pstruši aj Vígľaši.

To, že táto rýchlostná cesta bude hotová, je takmer isté. Tiež ju však plánovali odovzdávať skôr – ešte v tomto roku.

zvolen3

Táto autostráda bude zrejme viac pripomínať klasickú diaľnicu než cesta do Poľska – bude mať štyri jazdné pásy. Podľa zmluvy vyjde na 82 miliónov eur. Pre porovnanie, úsek D3 Svrčinovec – Skalité má stáť 330 miliónov eur.

Najväčším prínosom pre obyvateľov bude cesta úplne inej kategórie. V marci má Doprastav odovzdať vnútromestský malý obchvat Prešova. V reáli ide o cestu prvej triedy so štyrmi pruhmi, ktorá by mala pomôcť plynulosti dopravy v upchatom Prešove. Nezmení to však fakt, že kamióny budú prechádzať sídliskami.

Za celý rok 2016 vládna garnitúra odovzdala iba jeden súvislý úsek autostrády. Išlo o úsek pri Bánovciach nad Bebravou Ruskovce – Pravotice. Rýchlostnú cestu dostavali v polovičnom profile.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie