Denník N

Kmart, Ahold, Rema 1000, Delvita. Ktoré reťazce od nás odišli a prečo?

Ahold zo Slovenska odišiel, značku Hypernova ešte smie nový vlastník jeho predajní používať. Foto – TASR
Ahold zo Slovenska odišiel, značku Hypernova ešte smie nový vlastník jeho predajní používať. Foto – TASR

Niekoľko desiatok predajní, ktoré predali reťazce, čo náš trh opustili, sa už dostalo do rúk podnikateľom blízkym skupine J&T.

Tesco zverejní hospodárske výsledky za celú skupinu 22. apríla, až vtedy bude zrejmé, ako si na tom finančne stojí a či bude sieť predajní redukovať výraznejšie, ako už ohlásilo. Zatiaľ zverejnilo, že zavrie desiatky predajní vo Veľkej Británii, dve v Česku a niekoľko v Maďarsku.

Informácie o tom, že by plánovalo zo slovenského či českého trhu odísť, zatiaľ nikto oficiálne nepotvrdil. V Česku síce zverejnilo Tesco výsledky za hospodársky rok 2013/2014, podľa ktorých malo stratu štyri miliardy českých korún, ale zdôvodnilo ju mimoriadnym odpisom majetku.

Ak by sa Tesco rozhodlo časti predajní na Slovensku vzdať, alebo z trhu úplne odísť, nebolo by prvým medzinárodným reťazcom, ktorý tak urobil. Skúsenosti u nás, v Česku a Poľsku navyše ukázali, že postup reťazcov nie je na týchto trhoch jednotný.

Francúzsky Carrefour na slovenskom trhu ostal, ale z Česka sa stiahol, jeho hypermarkety prevzalo Tesco. Holandský Ahold postupoval opačne – náš aj poľský trh opustil, v Česku dokonca ďalšie predajne kúpil.

Americký Kmart aj belgický Delhaize, ktorému patrila Delvita, predali obchody v Česku aj na Slovensku.

Jeden z obchodných domov, ktorý kúpil Kmart, bol v centre Bratislavy. Foto - TASR
Jeden z obchodných domov, ktorý kúpil Kmart, bol v centre Bratislavy. Foto – TASR

Kmart bol u nás priekopník

Americkému reťazcu Kmart sa nedá uprieť prvenstvo – bol prvým celosvetovo známym silným zahraničným reťazcom, ktorý prišiel na slovenský trh a menil tu obchod na západný obraz.

Na slovenský trh prišiel v roku 1992, keď prevzal sedem obchodných domov Prior vo veľkých slovenských mestách. Rovnako a v tom istom čase postupoval aj na českom trhu.

Jeho výhodou bolo, že prevzal obchodné domy na veľmi dobrých miestach, zaujal aj tým, že v nich ponúkal širokú škálu sortimentu. Sústredil sa podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského aj na predaj lahôdkových výrobkov a prišiel k nám aj s plastovými taškami, na ktorých nechýbalo červené logo reťazca.

Kmart však nové obchody na Slovensku ani v Česku neotváral.

Zo slovenského, ale aj z českého trhu odišiel v roku 1996. Obchodné domy v oboch krajinách kúpil britský reťazec Tesco.

Ahold to chcel vzdať už skôr

Holandský reťazec Ahold, ktorý má niekoľko typov predajní, prišiel na slovenský trh v roku 2001, keď otvoril dva hypermarkety Hypernova v Považskej Bystrici a v Michalovciach. V tom čase už pôsobil na českom aj poľskom trhu.

V Bratislave otvoril Hypernovu až v roku 2002, postupne sieť rozšíril na viac ako dve desiatky obchodov. Aj keď patril do desiatky najsilnejších predajcov s potravinami podľa tržieb u nás, na špicu rebríčka sa nikdy neprebojoval.

Ahold vstúpil na slovenský trh otvorením dvoch predaní Hypernova, jedna z nich bola v Považskej Bystrici. Foto - TASR
Ahold vstúpil na slovenský trh otvorením dvoch predaní Hypernova, jedna z nich bola v Považskej Bystrici. Foto – TASR

Aj preto zvažoval odchod zo Slovenska už oveľa skôr, než k nemu reálne prikročil. Už v roku 2006 avizoval, že opustí náš a tiež poľský trh.

Vtedy dokonca už aj materská firma Ahold Royal poverila investičnú banku, aby našla pre slovenské predajne vhodného kupcu. Ten avizoval, že by o prevzatie mali záujem niektorí hráči na trhu, ale aj reťazce, ktoré na Slovensku ešte neboli.

Napokon Ahold ešte niekoľko rokov na slovenskom trhu zotrval. Dve desiatky hypermarketov Hypernova so šiestimi čerpacími stanicami a štyri menšie obchody Albert predal až na jeseň roku 2013, a to podnikateľom, ktorí majú blízko ku skupine J&T.

Obchody Albert už premenovali na predajne Moja Samoška, väčšie Hypernovy plánujú premeniť na Terno. Názov Hypernova môžu používať ešte do konca tohto roku.

Z poľského trhu sa Ahold stiahol ešte skôr ako zo slovenského, jeho predajne tam získal Carrefour.

Na českom trhu, kde mal vyše dvesto predajní, Ahold ostal, obchody Hypernova tam však premenoval na Albert. V Česku dokonca prevzal Ahold aj niekoľko desiatok obchodov od reťazca Spar, no v niektorých regiónoch sa musí časti obchodov vzdať, aby v nich nemal monopolné postavenie.

Obchody REMA 1000 zhltla Samoška

Nórsky reťazec, ktorý mal stovky obchodov v niekoľkých štátoch Európy, prevažne v Nórsku a  Dánsku, sa dostal v roku 1994 aj k nám. Netajil však, že pôsobenie na stredoeurópskom trhu nepovažuje za svoju pritoritu.

Stredne veľké diskontné obchody otváral najčastejšie na sídliskách, v už existujúcich predajniach, kde už boli ľudia zvyknutí kupovať potraviny. No reťazec ich menil do podoby, ktorú mal osvedčenú zo Škandinávie, Drahovský si myslí, že slovenským spotrebiteľom nebola práve tá podoba predajní veľmi blízka.

Hoci mala REMA 1000, ktorá sídlila v Svätom Jure,  plány na ďalšiu expanziu, s predajňami príliš neprenikla mimo územia Bratislavy a  západného Slovenska. Ak aj otvorila obchody napríklad na strednom Slovensku, vydržali tam krátko.

Väčšinu predajní mala v Bratislave.

V roku 2001 mala Rema 1000 Slovensko ambíciu prevziať lokálnu sieť predajní a plánovala do roku 2003 až 2004 prevádzkovať 100 predajní u nás. Po hlbšej analýze možností rozvoja však skonštatovala, že nie je manažérsky pripravená na takúto veľkú akvizíciu.

Postupne sa niekoľkých predajní vzdala, zatvárala najmä tie, čo mala mimo hlavného mesta Slovenska. V roku 2009 mala REMA 1000 na našom trhu 19 obchodov, zamestnávala asi 250 ľudí.

Dohodla sa, že jej predajne preberie reťazec Samoška, ktorý bol predvojom budúceho reťazca Moja Samoška.

Delvita otvorila svoj prvý supermarket u nás v Bratislave - Petržalke. Foto - TASR
Delvita otvorila svoj prvý supermarket u nás v Bratislave – Petržalke. Foto – TASR

Delvita vzdala obidva trhy

Belgický reťazec Delhaize expandoval na slovenský trh v závere roku 1998, keď v bratislavskej Petržalke otvoril svoj supermarket Delvita. Neskôr sieť rozšíril, no o sedem rokov neskôr ohlásil odchod.

Keď v roku 2005 opustil slovenský trh, mal tu jedenásť predajní. Prevzal ich reťazec Rewe, pod ktorý patrí Billa.

Náš trh opúšťala Delvita s tým, že sa chce zamerať na výnosnejšie zhodnotenie investícií, najmä na trhu v Česku, kde mala takmer stovku supermarketov Delvita a menších predajní.

Aj tam však reťazec vykazoval vysoké straty a nezotrval tam oveľa dlhšie ako na Slovensku. V novembri 2006 ohlásil odchod aj z českého trhu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika

Teraz najčítanejšie