Denník N

Mladý IT-čkár pomáha Hollywoodu zvyšovať tržby. Nemusel ani opustiť Slovensko

Peter Sandtner má 23 rokov, vysokú školu nedokončil, nikdy dlhšie nežil mimo Slovenska. S kolegami verí, že si dokážu ukrojiť svoj diel mnohomiliardového trhu, ktorý sa točí okolo filmového priemyslu. Foto N – Tomáš Benedikovič
Peter Sandtner má 23 rokov, vysokú školu nedokončil, nikdy dlhšie nežil mimo Slovenska. S kolegami verí, že si dokážu ukrojiť svoj diel mnohomiliardového trhu, ktorý sa točí okolo filmového priemyslu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Americko-slovenská firma Operam analyzuje pre hollywoodske štúdiá, aký ohlas majú ich trailery na Facebooku. Následne im navrhuje, ako si majú čo najúčinnejšie nastaviť propagáciu.

Keby sa robila anketa, ktorý Slovák má pracovisko na najvychytenejšej adrese, Peter Sandtner so svojimi kolegami by zrejme patril k favoritom. Niekoľko týždňov v roku totiž pracuje v Los Angeles na ulici 1680 Vine Street.

Ak vám adresa nič nehovorí, tak vedzte, že označuje takmer sto rokov starú budovu Taft Building, ktorá leží priamo pri chodníku slávy. „Z okna vidíme nápis Hollywood. Na chodníku pri našich kanceláriách majú svoju hviezdu napríklad Neil Patrick Harris, Jennifer Aniston či Ellen DeGeneres,“ približuje Sandtner.

Rodák z Pezinka je produktovým manažérom zatiaľ nie príliš známej americko-slovenskej firmy Operam, ktorá má veľké ambície. Viacerým hollywoodskym štúdiám vylepšuje internetové kampane pri uvádzaní ich filmov do kín.

„Štúdiá si doteraz najímali klasické mediálne agentúry, ktoré zamestnávajú obchodníkov a marketérov. My na to ideme inak, ponúkame im hlavne programátorov a matematikov,“ rozpráva Sandtner.

Operam podľa neho dokáže mnoho činností zautomatizovať. „Ľuďom z Hollywoodu vieme poskytnúť služby, ktoré im klasické mediálne agentúry navrhnúť nevedia,“ hovorí sebavedome.

Operam sídli priamo na známom Hollywood bulvári, z kancelárií má výhľad na chodník slávy. Foto - Archív P. Sandtnera
Operam sídli na známom Hollywood bulvári, z kancelárií má výhľad na chodník slávy. Foto – archív P. Sandtnera

Navonok to vyzerá jednoducho. Štúdio dokončí film, vyrobí si trailer a pred premiérou v kinách ho umiestni na Facebook či iné sociálne siete. Americko-slovenská firma následne urobí analýzu toho, aké skupiny užívateľov trailer videli a komentovali.

„Testujeme stovky potenciálnych skupín, analyzujeme tisíce komentárov. Na základe toho dáme odporúčania, ako vylepšiť kampaň,“ vysvetľuje.

Štúdiu napríklad môžu navrhnúť, aby si vytvorilo ďalšie trailery, a tie prostredníctvom algoritmov nasmerujú na tie skupiny, ktoré na ukážky najlepšie reagovali.

„Mali sme napríklad film, ktorý oslovil študentov a armádnych veteránov. Takže namiesto jedného traileru pre všetkých divákov išlo von viac ukážok pre každú skupinu zvlášť,“ dodáva.

Marketing pre bosorku

Služby Operamu už podľa Sandtnera využilo niekoľko štúdií, napríklad Blumhouse, ktorý je známy hlavne výrobou hororov, alebo nová filmová a televízna spoločnosť A24.

„Pracovali sme napríklad na dráme Moonlight či na horore The Witch, ktorý sa premietal aj v slovenských kinách,“ rozpráva.

Video: Film The Witch rozpráva hororový príbeh z prostredia amerických osadníkov

Spoločnosť Operam má 30 zamestnancov, zhruba desiatku tvoria Slováci. Sandtner je jednou z vedúcich postáv, na starosti má produktovú víziu, ktorá zahŕňa plánovanie nových služieb, zisťovanie toho, čo potrebujú zákazníci, a podrobné skúmanie služieb, ktoré ponúka ich konkurencia.

V súčasnosti organizuje aj nábory ďalších programátorov v Bratislave a v Prahe, ktorí by pre firmu mohli pracovať. „Sme v situácii, že musíme odmietať klientov, potrebujeme preto posilniť náš tím,“ vysvetľuje.

Ďalším dôležitým človekom firmy je napríklad Slovák Jakub Jurových, ktorý študoval na IT univerzite v Cambridgei. V Operame pracuje ako technický riaditeľ.

operam
Časť tímu Operamu: 4. zľava Jakub Jurových, 5. slovenský programátor Patrik Gallik, 6. Peter Sandtner, 8. jeden zo zakladateľov firmy, Američan Johnny Wong.

Na Sandtnerovi sú zaujímavé ešte dve veci: má len 23 rokov a k svojej práci sa dostal bez toho, aby musel odísť zo Slovenska. „Nikdy som nemal pocit, že by mi tu niečo zásadné chýbalo. Na vysokú školu som síce išiel do Brna, nakoniec som ju však nedokončil. Nestíhal som,“ dodáva.

Prvý web ešte pred pubertou

Sandtner rád spomína, ako na strednej škole počul od kamaráta vetu, ktorej sa snaží držať: Pracuj na sebe, kým sa ostatní zabávajú, zabávať sa budeš, keď ostatní začnú pracovať.

Z istého uhla pohľadu nemal takmer žiadnu mladosť. Netrávil víkendy hraním PC hier, nechodieval na chaty s partiou a Facebook využíval hlavne na prácu.

Prvý webový portál vytvoril podľa svojich slov už v trinástich rokoch – išlo o web jednej z menších realitných kancelárií. „Programovať som sa naučil len z toho, čo som si prečítal v knihách alebo na internete. Vďaka tomu som si overil, že to ide,“ hovorí.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Peter Sandtner (23) pochádza z Pezinka, vyštudoval bratislavskú školu pre mimoriadne nadané deti, neskôr pokračoval na Masarykovej univerzite v Brne, štúdium nedokončil. Pomáhal zakladať centrum pre startupy BrainHouse, spolupracoval s projektom FinViz, v súčasnosti je produktovým manažérom americko-slovenskej firmy Operam. Foto N – Tomáš Benedikovič

Počas strednej školy skúšal s kamarátom naštartovať prvý vlastný projekt: internetovú stránku bartrujeme.sk. Malo ísť o sociálnu sieť pre slovenské firmy, ktoré hľadajú partnerov na výmenu svojich produktov a služieb.

No nápad príliš nefungoval. Podnikatelia obvykle nechceli ponúkať na výmenu nič hodnotné, len reklamné priestory. „Boli sme ešte naivní, nevedeli sme, ako to vo firmách funguje. Naučil som sa však pri tom, ako komunikovať s klientmi a ako sa o nich starať,“ hovorí Sandtner.

Mozgodom pri Patrónke

Projekt bartrujeme.sk Sandtnerovi pomohol k ďalšiemu posunu: dostal sa vďaka nemu do Jihomoravského inovačného centra (JIC), ktoré funguje v Brne. Ide o známy podnikateľský inkubátor, ktorý podporujú kraj a miestne univerzity.

Nádejní podnikatelia sem môžu prísť a spolupracovať s ľuďmi z praxe. „V začiatkoch veľmi pomôže, keď sa môžete o svojom projekte porozprávať s človekom, ktorý sa živí napríklad marketingom, alebo s účtovníčkou, ktorá vám vysvetlí rôzne právne veci,“ hovorí Sandtner.

V Bratislave následne zakotvil v podobnom prostredí. V menšej budove blízko Patrónky sa od roku 2011 schádzala komunita startupistov, ktorí tu pracovali na svojich projektoch.

Centrum bolo známe pod menom BrainHouse, Sandtner tu pôsobil od jeho začiatkov. „Jazdil som tam pravidelne po vyučovaní. Keď robíte na vlastnom nápade, je skvelé, ak môžete byť medzi ľuďmi, ktorí riešia niečo podobné,“ hovorí.

Vedľa seba tu pracovali desiatky startupistov. Mnohé z ich projektov síce neprerazili, za niektorými z nich sú však úspešné príbehy.

Z prostredia tejto komunity vzišiel napríklad web Finstat, ktorý prehľadným spôsobom zhromažďuje údaje o hospodárskych výsledkoch slovenských firiem.

Portál pre Wall Street

Sandtner sa tu bližšie zoznámil s Jurajom Ďurišom, ktorý centrum na Patrónke rozbiehal. Sadtnerovi ponúkol spoluprácu na biznisovom portáli Finviz.com.

Ten ponúka online informácie o tom, čo sa momentálne deje na troch najväčších amerických burzách. Využívajú ho makléri a investori, keď sa potrebujú rýchlo zorientovať. „Investor hneď vidí, ktoré akcie klesajú alebo stúpajú. Môže vidieť vývoj za posledné obdobie a testovať si rôzne stratégie,“ hovorí Sandtner.

finviz-com-stock-screener
Slovenský portál Finviz.com ponúka online informácie o tom, čo sa deje na troch najvýznamnejších amerických burzách.

Služby Finvizu už niekoľko rokov využívali finančníci z bánk, ako je Goldman Sachs či Bank of America. Problémom však bolo, že príjmy servera tomu nezodpovedali.

„Naše služby si platili len jednotlivci, napríklad zamestnanci týchto bánk. My sme však potrebovali dosiahnuť to, aby si nás platili aj celé firmy,“ hovorí Sadtner.

Sandtner vraví, že dostal za úlohu vybudovať nový tím, s ktorým mal prepracovať dizajn webu a začať profesionálnejšie komunikovať so zákazníkmi. Za minulý rok vytvoril Finviz svoj rekordný zisk vo výške 1,3 milióna eur.

Kúzlo amerického awesome

V septembri minulého roku sa rozhodol prestúpiť do firmy, o ktorej myslí, že ho môže posunúť ešte ďalej. Operam je podľa neho na dobrej ceste, aby si ukrojil svoj diel z mnohomiliardových tržieb, ktoré sa točia okolo filmového priemyslu.

Firmu založili dvaja mladí Američania Peter Muzzonigro a Johnny Wong. Do tímu sa rozhodli pribrať niektorých Slovákov, ktorí v začiatkoch pomáhali rozbiehať iný známy projekt, Represent. Ide o službu, ktorá umožňuje známym športovcom či hercom navrhovať si reklamné predmety pre fanúšikov a predávať ich bez toho, aby na to najímali profesionálne agentúry.

Zakladatelia služby, kam patril i Slovák Andrej Pančík, ju vlani predali za takmer 100 miliónov eur.

S ľuďmi okolo Representu sa poznal aj Sandtner, čo ho priviedlo aj do Operamu. „Za týmto projektom je skupina IT špecialistov, ktorí majú za sebou úspešné príbehy. Teraz spoločne napíname sily, aby sme prenikli do filmového priemyslu,“ hovorí Sandtner.

Operam podľa neho môže ťažiť aj z toho, že kombinuje slovenský prístup k biznisu s americkým.

„Američania pôsobia pri rokovaniach veľmi pozitívne, až príliš. Na všetko vám povedia, že to pôjde, všetko je ‚awesome‘,“ hovorí.

Naopak, Slováci vo firme podľa neho pôsobia skôr opatrnejšie. „Vďaka tomu sa vieme na jednej strane dobre prezentovať pred klientmi, na druhej strane vieme byť kritickí voči sebe v rámci firmy,“ dodáva.

sandtner-la
Peter Sandtner v LA.

Príjemná sociálna bublina

Sandtner je dnes vo veku, keď mnoho jeho rovesníkov len premýšľa nad tým, čo bude robiť po škole a kde bude žiť. On je už zabezpečený minimálne na niekoľko rokov dopredu.

„Je to, samozrejme, oslobodzujúce. Práci sa venujem hlavne preto, lebo ma baví. Nie som odkázaný robiť ju pre zárobok,“ hovorí.

Získal už aj menšiu skúsenosť so slovenskou štátnou správou. S ďalšími mladými IT-čkármi, združenými okolo iniciatívy To sa nedá, boli predstaviť úradníkom finančnej správy svoje nápady, ako by sa dal vylepšiť ich portál.

Sandtner spomína, že ich privítali poznámkou „čo tu chce tento školský výlet.“ „Keď ale potom videli, čo sme stihli za víkend urobiť, tak sa len červenali,“ dodáva.

Berie to však len ako epizódu, hlavný je pre neho jeho vlastný biznis. Nenecháva sa rozladiť ani fenoménmi, ako sú kotlebovci či korupcia, ktoré viacerých mladých odrádzajú od života na Slovensku. „Týmito vecami sa snažím nezaťažovať. Žijem si vo svojej sociálnej bubline a v nej sa cítim dobre,“ poznamenáva.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie