Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Obchody budú povinne zavreté 15,5 dňa v roku, Smer dohodol s obchodmi kompromis

Foto – TASR
Foto – TASR

Dnes sa nedá nakupovať 3,5 dňa.

Cez sviatky nenakúpite, a to už ani v Deň Ústavy Slovenskej republiky či cez Sviatok práce. Takúto zmenu si dohodol minister práce Ján Richter na pondelňajšom rokovaní so zástupcami odborárov a zamestnávateľov.

Novelu pripravili koaliční poslanci za stranu Smer Marián Kéry a Ján Podmanický. Teraz ju predložia do parlamentu s tým, že novinka by mala platiť od mája.

„Dnes už na Slovensku máme 3,5 dňa (Štedrý deň od poludnia, 1. sviatok vianočný, Nový rok a Veľkonočnú nedeľu, ktorá nie je dňom pracovného pokoja ani štátnym sviatkom, pozn. red.), keď je obmedzený maloobchodný predaj. Tento okruh rozširujeme o ďalších 12 dní, sú to všetky štátne sviatky a všetky dni pracovného pokoja,“ povedal Podmanický.

Očakáva, že drobné zmeny ohľadne zákazu predaja sa môžu v parlamente udiať pre vysoký počet dní pracovného voľna okolo Veľkej noci. Predaj by bol obmedzený v piatok, v nedeľu aj v pondelok. O zmenu obmedzenia okolo Veľkej noci žiada aj Republiková únia zamestnávateľov.

Inak má obmedzenie platiť pre celý sektor predajcov, mimo poskytovateľov služieb, ako sú reštaurácie či kiná, alebo prevádzky, v ktorých podniká sám živnostník.

Iba Tesco malo problém

Pavol Konštiak zo Zväzu obchodu a cestovného ruchu vraví, že novinku navrhli sami obchodníci.

Dôvodov je niekoľko: už dnes majú problém zháňať  zamestnancov a zosúladiť ich zmeny tak, ako to vyžaduje zákon, ale najmä – tržby počas sviatkov vraj nepatria medzi vysoké, ale ten, kto neotvorí predajňu, o ne príde na účet konkurencie.

Pritom v zahraničí je povinné voľno nad slovenské pomery bežná záležitosť, vraví Konštiak.

„Nemal by byť dôsledok na ekonomiku, pretože ľudia si nakúpia predtým alebo potom,“ hodnotí Konštiak. Podľa  jeho slov takto uvažujú všetky tunajšie klasické reťazce, s výnimkou Tesca, ktoré malo voči rozšíreniu obmedzenia predaja isté výhrady.

Možno inak by sa na Richterovu novelu obchodníci pozerali, keby prešiel aj zákaz predaja v každú nedeľu. Tak to presadzuje opozičná strana OĽaNO. Richter už v novembri avizoval, že nedeľný predaj zakázať neplánuje.

„Vidím priestor na nejaký kompromis. Teda možno viac štátnych sviatkov, nielen cirkevných, by som do tejto problematiky posunul. Spoločnosť však ešte nie je pripravená na kompletne voľné nedele,“ citovala Richtera agentúra TASR.

Ubudne šancí privyrobiť si

Debata nie je iba o voľne pre ľudí, ktorí nedobrovoľne pracujú cez sviatky, ale aj o tých, ktorí si cez sviatky radšej privyrobia cez brigády, prípadne cez vyššie sviatočné tarify. Odbory so zmenami súhlasili tiež.

„Odbory vítajú túto novelu (…), pretože to vytvorí priestor pre zamestnancov tráviť čas s rodinami a nie v práci. Bolo dlhodobou snahou odborov na Slovensku presadiť takúto novelu zákona,“ povedala Monika Uhlerová z OZ KOVO.

Vo veľkoobchode a maloobchode pracovalo podľa výberového zisťovania štatistického úradu v treťom kvartáli 2016 vyše 311-tisíc ľudí. V októbri 2016 zarábali ľudia vo veľkoobchode v priemere 857 eur a v maloobchode 635 eur.

Inštitút INESS upozorňuje, že Richterov vylepšovák môže pocítiť ekonomika.

„Každý zákaz pracovať znamená nielen pomalší rast životnej úrovne, ale aj vyššie náklady pre podnikateľov, ktorí musia aj počas sviatkov vyplácať zamestnancom riadnu mzdu. Ekonomické zákonitosti sa obísť nedajú. Takýto zákaz sa odzrkadlí napríklad v pomalšom raste miezd (alebo dokonca ich znižovaní v niektorých vysoko konkurenčných odvetviach) či pomalšom rozširovaní investícií,“ uvažuje Richard Ďurana z inštitútu INESS.

„Slovensko už teraz patrí medzi krajiny s najvyšším počtom sviatkov v Európe. Na dobiehanie životnej úrovne západných krajín existuje len historicky overený recept: viac práce, nie menej,“ dodal Ďurana.

Za zrušenie aspoň dvoch sviatkov lobujú dávnejšie aj zástupcovia zamestnávateľov.

„Deň ústavy, no čo je to za sviatok?“ pýta sa Konštiak.

Je možné, že Richter našiel s obchodníkmi spoločnú reč preto, že jeho novinka nemusí výrazne ovplyvniť ekonomický život reťazcov a ani viesť k redukcii počtu pracovných miest. Tá by ani nemusela byť viditeľná, pretože pre obchodníkov ľudia relatívne často pracujú ako brigádnici.

Nákupný komfort, na aký sú ľudia zvyknutí, by sa znížil, ale stále je tu možnosť nakúpiť si vopred, prípadne v zahraničí.

Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov upozorňuje, že v zahraničí sa robia väčšie nákupy, takže zákaz predaja počas sviatku u nás by mal mať minimálny dôsledok na nákupnú turistiku.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Európska komisia potvrdila, že zastavila platby na projekty ministerstva práce. „Vzhľadom na systémový charakter zistení a závažnosti situácie navrhla Komisia ako vhodnú formu riešenia plošnú korekciu,“ tvrdí v stanovisku.

Ministerstvo práce priznáva, že komisia zastavila platby, ale ide podľa neho len o projekty na podporu vstupu vybraných skupín mladých ľudí na trh práce a podporu zosúladenia rodinného a pracovného života na Slovensku.

„Slovensku v žiadnom prípade nehrozí ďalší veľký eurofondový škandál,“ odkazuje ministerstvo, ktoré vedie Ján Richter zo Smeru.

Viac k téme: Komisia zastavila Richterovi pre pochybenia eurofondy. Richter tvrdí, že nám nehrozí škandál

Zdieľať

Lufthansa a jej dcérska spoločnosť Austrian Airlines rušia všetky priame lety do a z Číny. Dôvodom je nákaza spôsobená novým koronavírusom, ktorej v Číne podľahlo už viac ako 130 ľudí. Toto preventívne opatrenie bude predbežne platiť do 9. februára a netýka sa Hongkongu.

Rezervácie leteniek budú napriek tomu možné až od 1. marca.

Už predtým pristúpili k rovnakému kroku britské aerolínie British Airways a americká letecká spoločnosť United Airlines. (bild, tasr)

Zdieľať

Žilinská Kia už tiež rieši problémy pre štrajk autodopravcov. „Naši dodávatelia intenzívne riešia nedostatok materiálu, čo sa už odrazilo na obmedzeniach vo výrobe Kia Motors Slovakia. Ak sa situácia nezlepší, budeme nútení zastaviť výrobu automobilov,“ píše v stanovisku automobilka.

Zároveň dôrazne vyzýva zainteresované strany, aby urýchlene dosiahli dohodu a „nezvyšovali tak napätie a zaťaženie zamestnancov nielen v automobilovom priemysle na Slovensku, ale ani našich zákazníkov po celom svete“.

Zdieľať

Štrajkujúca únia autodopravcov nesúhlasí s ponukou vlády, o ďalšom postupe bude debatovať predsedníctvo. „Nesúhlasíme s tým, čo vláda ponúkla, máme stále kamióny na hraniciach,“ povedal Stanislav Skala z únie.

Dodal, že vo večerných hodinách sa očakáva zasadnutie predsedníctva.

„Predsedníctvo rozhodne, uvidíme, čo sa bude diať,“ povedal Skala. Aktuálne podľa jeho slov autodopravcovia akciu na niektorých miestach stlmili.

„Už to bolo neúnosné na tých hraniciach tak ako hore na Orave, tak v Rajke aj v Kútoch,“ povedal Skala.

Zdieľať

Krajiny Európskej únie by nemali pustiť firmy považované za bezpečnostné riziko k budovaniu citlivých častí komunikačných sietí piatej generácie (5G). Uviedla to Európska komisia v odporúčaní, ktoré necháva rozhodnutie týkajúce sa rizikových firiem na členských štátoch.

Čínska spoločnosť Huawei, pred ktorej zapojením do tvorby 5G sietí varujú Spojené štáty, oznámenie Bruselu uvítala.

Únijná exekutíva prichádza s odporúčaním deň po tom, čo Británia napriek odporu USA povolila obmedzený podiel na tvorbe najmodernejšej komunikačnej infraštruktúry spoločnosti Huawei.

Krok EK je vnímaný ako snaha čiastočne vyhovieť americkým požiadavkám a zároveň úplne neznemožniť európskym krajinám získavať cenovo dostupné čínske technológie.

Komisia predstavila spoločnú únijnú stratégiu, ku ktorej sa vlani v marci vyslovili lídri členských krajín.

Počíta s tým, že štáty „uplatnia potrebné obmedzenia pre poskytovateľov, vyhodnotené ako vysoko rizikové“ obzvlášť v oblasti citlivej infraštruktúry. Brusel síce priamo nespomína čínske firmy, ale stratégia vznikala najmä s ohľadom na ich pôsobenie. (čtk)

Zdieľať

Boeing sa vlani prvý raz od roku 1997 prepadol do straty 636 miliónov dolárov. Hlavným dôvodom sú problémy s lietadlami 737 Max, ktoré regulátori odstavili na jar po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii.

Tržby výrobcu lietadiel sa prepadli o štvrtinu na 76,6 miliardy dolárov. Ešte v roku 2018 zarobil vyše 10 miliárd dolárov, vyplýva z výsledkov zverejnených na webovej stránke firmy.

Boeing zvýšil odhad nákladov súvisiacich s uzemnením 737 Max na najmenej 18,6 miliardy dolárov, čo je dvojnásobok oproti jeho doterajším predpokladom, píšu Financial Times.

Čo pomáha Boeingu:

Najväčšiu krízu vo svojej histórii Boeing prežíva najmä vďaka tomu, že sa nezameriava len na komerčné lietadlá, píše portál Zdopravy.cz.

Strata tejto divízie vlani dosiahla 6,7 miliardy dolárov, počet dodaných strojov klesol z 806 na 380 kusov.

Od uzemnenia v marci Boeing nepredal žiadny 737 Max, ich výrobu začiatkom tohto roka zastavil.

Firma predpokladá, že 737 Max by mohol získať povolenie regulátorov na návrat do prevádzky zhruba v polovici tohto roka.

Ďalšie škrty produkcie:

Boeing trápi aj nižší dopyt po kapacitne väčšom lietadle 787 Dreamliner, brzdia ho dosahy americko-čínskej obchodnej vojny.

Pre menší počet objednávok z Číny plánuje znížiť produkciu Dreamlinera zo súčasných 14 lietadiel mesačne na 12. Začiatkom budúceho roka by mohla klesnúť o ďalšie 2 kusy.

Zdieľať

Nemecká vláda zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky na 1,1 %, doposiaľ počítala s 1-percentným prírastkom HDP. Naopak, na rok 2021 znížila prognózu rastu na 1,3 % oproti doterajšiemu odhadu 1,5 %.

Podľa ministerstva hospodárstva najväčšej európskej ekonomike tento rok pomôže neobvykle vysoký počet pracovných dní, píše Reuters.

Vlani sa nemecký HDP podľa predbežných údajov štatistického úradu zvýšil o 0,6 %, čo je najpomalšie tempo od roku 2013.

Nemecko sa potýka s dosahmi spomaľovania rastu svetovej ekonomiky. K ťažkostiam prispela aj neistota okolo brexitu a obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a Čínou.

Zdieľať

Ministri dopravy a financií Árpád Érsek a Ladislav Kamenický hovoria, že vo vzťahu k požiadavkám autodopravcov urobili maximum. „Z našej strany je to všetko,“ povedal Érsek, ktorému dnes vláda schválila návrh nariadenia, ktorým sa zvyšujú zľavy z mýtneho.

Kamenický zasa pracuje na návrhu na zníženie cestnej dane, ktorá by mala podľa jeho slov priniesť dopravcom úsporu viac než 30 miliónov eur.

Únia autodopravcov Slovenska obnovila v utorok ráno protestnú akciu na hraničných priechodoch. Ich predstavy o ústupkoch boli odlišné.

Zdieľať

Doprava na hraničných priechodoch Svrčinovec a Makov je momentálne bez obmedzení, ešte stále ju však riadia policajti. Štrajk autodopravcov naďalej trvá v Trstenej. (tasr)

Zdieľať

Budúcnosť s robotmi podľa viceguvernéra NBS Ódora: „Viem si predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci, koľko uznajú za vhodné.“

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

V amazonskom pralese sú ešte kmene, ktoré sa úspešne ubránili príchodu nových technológií na ich územie… Niekedy je dobré pozrieť sa do histórie, aby sme jasnejšie videli, že práve inovácie a revolučné technológie sú hlavným motorom ekonomického rastu a zvyšovania životnej úrovne.

Parné stroje priemyselnej revolúcie síce dramaticky znížili počty ľudí v istých profesiách (napríklad poľnohospodárstvo alebo textilný priemysel), no na druhej strane vytvorili aj množstvo nových, menej fyzicky náročných a lepšie platených zamestnaní. Doterajšia bilancia je pre ľudstvo ako celok ohromne pozitívna.

Dve otázky sú z tohto pohľadu zaujímavé: aká je garancia, že sa história bude opakovať aj v prípade súčasnej technologickej revolúcie, a budú z nej profitovať všetci?

Najskôr k prvej otázke. Neexistuje žiadny ekonomický ani fyzikálny zákon, ktorý by garantoval, že dopyt po pracovnej sile zostane silný po masovom príchode robotov a umelej inteligencie.

V zásade platí, že inovácie ničia množstvo pracovných miest, ale zároveň ich aj vytvárajú. Aká bude čistá bilancia, závisí od toho, či budú ľudia a roboty konkurentmi alebo komplementmi.

Pokojne si viem predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci v časovom rozsahu, ktorý uznajú za vhodné. Životná úroveň a množstvo ľuďmi odpracovaných hodín nemusia ísť ruka v ruke.

Tu sa dostávame k druhej otázke. Vyššia životná úroveň pre ľudstvo ešte neznamená lepší život pre každého alebo pre každú ekonomiku.

Existuje množstvo faktorov, ktoré dokážu meniť bilanciu víťazov a porazených: inovačná kapacita, vzdelanosť pracovnej sily, demografické trendy, inštitúcie na trhu práce, daňová politiky atď.

Preto rozumná hospodárska politika nebráni príchodu nových technológií, ale svedomite pripravuje ekonomiku na transformáciu, aby sa kus väčšieho koláča ušiel čo najväčšiemu počtu ľudí.

Je Slovensko pripravené na tieto zmeny? Bohužiaľ, odpoveďou je jednoznačné nie. Stačí sa pozrieť na rebríčky vedy a výskumu, inovačnej kapacity, investičných priorít alebo politík trhu práce. Uviazli sme v dvadsiatom storočí.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Guvernér NBS Kažimír povedal, že ekonomika eurozóny sa podľa posledných tvrdých dát stabilizuje, hlavne v oblasti priemyslu. „Z toho vyplýva aj náš triezvy optimizmus, že tieto pozitívne čísla sa s odstupom niekoľkých mesiacov prejavia aj na výkone slovenskej ekonomiky.“

Kažimír povedal, že nedošlo „k žiadnej nákaze“ v oblasti služieb v eurozóne ani na Slovensku. Hybnou silou ekonomiky zostáva domáca spotreba, konkrétne spotreba domácností a dobrá kondícia trhu práce.

„V strednodobom horizonte naša ekonomika čelí niektorým výzvam, tie súvisia so zastaranosťou nášho priemyslu,“ povedal Kažimír.

Zdieľať

Veronika Remišová zo Za ľudí tvrdí, že Európska komisia poslala na Slovensko varovný list a sú pozastavené platby z eurofondov. Ide podľa nej o projekty ministerstva práce, z ktorých sa platili projekty v sociálnej oblasti, ktoré sú pre seniorov, domácu ošetrovateľskú starostlivosť či terénnu starostlivosť.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať