Denník N

Rok pred voľbami sa lekári špecialisti dočkali, dostanú štvorročné zmluvy

Štátna poisťovňa mení zmluvy. Ilustračné foto – TASR
Štátna poisťovňa mení zmluvy. Ilustračné foto – TASR

Všeobecná poisťovňa dáva zmluvy na štyri roky. Ak príde po voľbách nové vedenie poisťovne, lekári budú mať zmluvy isté.

Nosno-krčno-ušná ambulancia v Považskej Bystrici 44 Enterprise dostala od Všeobecnej zdravotnej poisťovne zmluvu na štyri roky. Do marca 2019 tak bude mať istotu, že poisťovňa, v ktorej sú dve tretiny poistencov, jej bude preplácať výkony. Rovnako tak ďalších vyše tritisíc špecialistov, s ktorými štátna poisťovňa uzatvorila zmluvu na štyri roky. Celkovo je u nás zhruba 4000 špecialistov.

Také dlhé zmluvy nie sú obvyklé, a to ani vo Všeobecnej. Tá uzatvára dohody spravidla na rok, pričom ceny, ktoré platí za výkony, sa menia aj každé tri mesiace.

„Tieto zmluvy nijako nesúvisia s voľbami, ale s optimalizáciou siete špecialistov, ktorej sa VšZP intenzívne venuje už dva roky. O tejto téme pravidelne komunikuje aj v médiách,“ povedala hovorkyňa Petra Balážová. Ceny za výkony platia do konca júna tohto roku. Ministerstvo zdravotníctva, ktoré riadi štátnu poisťovňu, zmluvy nekomentuje – je to vec poisťovne, hovorí.

Súkromná poisťovńa Dôvera uzatvára zmluvy na dobu neurčitú. Ceny upravujú raz za rok alebo pol roka. „Dohoda na dlhšie obdobie je problematická vzhľadom na nestabilitu a nepredvídateľnosť podmienok, od ktorých závisí financovanie zdravotníctva, ako napríklad sadzba poistného za poistencov štátu, zavedenie odvodovej odpočítateľnej položky či možné zrušenie poplatkov,“ tvrdí Dôvera.

Lekári súhlasia

Šéf Asociácie súkromných lekárov Ladislav Pásztor vidí štvorročné zmluvy od najväčšej poisťovne ako víťazstvo. Lekári za ne dlho bojovali, aby mohli ľahšie plánovať a aby mali väčšiu šancu požičať si od banky. Z takmer 900 špecialistov, ktorých zastupuje, zhruba 80 percent podľa neho dostalo zmluvu na štyri roky. Zmeny, ktoré Všeobecná zavádza, sú podľa neho dobré. Lekári by nemali mať veľa úväzkov a mali by byť dostatok času v ambulancii.

„Páči sa nám to, je to v prospech lekárov aj pacientov,“ hovorí Pásztor. Problém je to podľa neho trochu pre lekárov, ktorí nespĺňajú kritériá a majú rok na ich odstránenie. Zrušenie zmlúv podľa neho nie je veľký problém, lebo poisťovňa ukončila zmluvy len tým lekárom, ktorí mali minimálne úväzky v ambulancii, napríklad 0,1 či 0,2 úväzku.

Nie je podľa neho pravda, že poisťovňa uzatvára zmluvy na dlhšiu dobu podľa vlastného výberu – niektorým vyvoleným lekárom. Niektoré sťažnosti však mohli vzniknúť pre malú informovanosť. Ak totiž majú viacerí lekári jednu firmu, môže sa stať, že nedostanú spolu zmluvu na 4 roky, hoci špecialista spĺňa kritériá. „Napríklad majú firmu manželia, žena je všeobecná lekárka a manžel špecialista. Aj keby muž spĺňal kritériá na štvorročnú zmluvu, spoločná firma dostane zmluvu len na rok, lebo všeobecní lekári dostávajú také,“ vysvetľuje Pásztor. Takéto prípady by sa podľa neho mali ešte vyriešiť.

Problém môže mať aj skupina lekárov, ktorí prídu o zmluvy – získať ich opäť môže byť pre nich náročné. A keďže má Všeobecná veľmi silné postavenie, môžu mať problém s nízkymi príjmami.  „Škoda, že má VšZP také dominantné postavenie a za chrbtom silný štát, ktorý – ak sa ukážu problémy v poisťovni – pomôže,“ hovorí analytik INEKO Dušan Zachar.

Voľby sú už o rok

Ak by po voľbách, ktoré budú o rok, prišlo nové vedenie poisťovne, so zmluvami by veľa neurobilo. „Pri takýchto dlhšie trvajúcich zmluvách, ktoré budú platiť zrejme ešte dlho po odchode súčasného manažmentu VšZP, je riziko zvýhodňovania niektorých poskytovateľov,“ hovorí Zachar. Preto je podľa neho dôležité, aby štátna poisťovňa vedela vysvetliť, komu a na základe akých pravidiel dala takto neštandardne dlhú zmluvu.

Doteraz bol totiž u VšZP štandard uzatvárať zmluvy na rok. Je podľa neho nutné, aby poisťovňa vysvetlila, na základe akých kritérií vyberá ambulancie, s ktorými uzavrie 4-ročnú zmluvu. Nie všetci totiž dostali zmluvy na 4 roky – niektorí lekári ich majú len na rok.

Pásztor sa neobáva, že by nové vedenie poisťovne zmluvy na štyri roky rušilo.

Poisťovňa chce takto docieliť, aby boli ambulancie špecialistov lepšie dostupné pacientom. Na štyri roky dala zmluvu vraj len tým, ktorí spĺňajú jej kritériá. Napríklad musia vyšetrovať pacientov aspoň 20 hodín čistého ordinačného času za týždeň. Polovicu z ordinačného času má byť v ambulancii prítomný odborný zástupca. Ide o to, aby odborný zástupca nebol v ambulancii len hodinu denne a väčšinu času pacientov neošetrovali lekári s nižším vzdelaním a skúsenosťami.

Poisťovňa obmedzuje aj úväzky odborných zástupcov: môžu mať najviac 1,5 úväzku.
Takéto kritériá musia už takmer rok spĺňať lekári, ktorí predtým so štátnou poisťovňou zmluvu nemali.

Zmluvy na rok dostali ambulancie, ktoré nespĺňajú kritériá, ale poisťovňa im nemôže zmluvy zrušiť, lebo by pacienti nemali nablízku špecialistu.

Prekvapenie pre nové vedenie

Zachar upozorňuje, že sa takto pre nové vedenie značne zníži manévrovací priestor na to, aby vedeli rozdeliť peniaze, ktoré budú mať k dispozícií. Mnohé zmluvy bude mať zabetónované na viac rokov, pričom však príjmy poisťovne môžu postupom času klesať, na čo nebude môcť efektívne reagovať.

Riziko je podľa neho aj to, že v zmluvách nie sú uvedené parametre kvality a dostupnosti starostlivosti, pre ktoré by sa dala zmluva zmeniť alebo aj zrušiť. „Poisťovňa nebude vedieť pružne reagovať na náhle zhoršenie kvality a dostupnosti starostlivosti,“ dodáva. Na druhej strane pre ambulanciu môže byť dlhodobá zmluva výhodná, pretože bude mať stabilitu a garanciu preplácania výkonov. Môžu si tak podľa neho ľahšie vziať úver napríklad na modernizáciu priestorov a technológií. To hovorí aj štátna poisťovňa.

Dlhá výpoveď

Problém vidí analytička slovenskej pobočky Transparency International Zuzana Dančíková aj v tom, že poisťovňa má v zmluvách dlhú výpovednú dobu – dva roky. „Podľa nových zmlúv budú musieť poisťovne poskytovateľom platiť ďalšie dva roky aj vtedy, ak poskytovateľ poruší zmluvu, zhorší sa kvalita jeho služieb alebo ak by iný rovnakú starostlivosť poskytoval lacnejšie,“ hovorí.

Poisťovňa sa tak podľa nej vzdáva možnosti, ako tlačiť na kvalitu starostlivosti a na hospodárne nakladanie so zverenými financiami. „Ak poisťovňa zajtra uzatvorí nevýhodnú zmluvu, dva roky ju nebude môcť zrušiť,“ dodáva.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie