Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Testovali sme štátny dopravný servis. Vybrali sme 20 dôvodov, prečo je miestami nepoužiteľný

Systém je pomalý, má viacero vážnych chýb a konkurencii sa nevyrovná. Sľubuje veľa, ale nič nerobí poriadne.

„Chceme, aby tento systém fungoval lepšie a bol prehľadnejší ako ostatné systémy,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) o nových štátnych mapách dopravy. V tomto segmente je veľmi veľká konkurencia, takže sú to celkom odvážne slová. Ale v poriadku, vysoké ambície treba mať. Najmä ak celý systém stál 14,2 milióna eur z peňazí daňových poplatníkov.

Aplikáciu O doprave a web odoprave.info sme podrobnejšie otestovali. Keď sme nový systém prvýkrát skúšali, na niektorých telefónoch nefungoval. Na staršom iPhone sme sa nedostali ďalej ako po licenčné podmienky, pri telefóne s Androidom zasa mal problém nájsť GPS signál. Na novom iPhone fungoval.

Systém má mnoho nedostatkov. Vybrali sme 20 vecí, ktoré nás zaujali, nepotešili alebo pobavili.

1. Privítanie? Nekoná sa

Keď prvýkrát spustíte mobilnú aplikáciu O doprave, vyskočí na vás takmer 9000 znakov licenčných podmienok. Človek by dúfal v krajšie privítanie. O čo lepší prvý dojem by aplikácia urobila, keby pri prvom spustení vypísala niečo v štýle „Dobrý deň, vítame vás v aplikácii O doprave, ktorá… Prajeme vám príjemné používanie a čo najmenej problémov na cestách.“ Licenčné podmienky mohli byť pokojne až krokom číslo dva.

Porovnanie, ako užívateľa privíta aplikácia O doprave (Vľavo) a Waze.
Porovnanie, ako užívateľa privíta aplikácia O doprave (Vľavo) a Waze.

2. Bez GPS ani krok

Aplikáciu sme podrobnejšie testovali na dvoch Android zariadeniach – na mobile a na tablete. Na mobile nás privítala hláška „strata gps signálu“. Keby to znamenalo len to, že nás systém nevie presne lokalizovať, bolo by všetko v poriadku. Bez GPS však nemôžeme vyhľadať trasu, nahlásiť udalosť a na mape nevidíme ani informácie o dopravnej situácii. Teda veci, ktoré môžete na webe odoprave.info robiť aj zo stolového počítača, na mobile bez dobrého signálu GPS neurobíte vôbec. Nevedno prečo.

Vľavo mobil bez GPS signálu, vpravo tablet so signálom, hoci nás lokalizuje úplne inde, ako v skutočnosti sme. Na mobile nemáme informácie o žiadnych problémoch s dopravou, na tablete upozornenia vidíme.
Vľavo mobil bez GPS signálu, vpravo tablet so signálom, hoci nás lokalizuje úplne inde, ako v skutočnosti sme. Na mobile nevidíme informácie o problémoch s dopravou, na tablete upozornenia vidíme.

3. Tajomné lineárne zobrazenie

Bez GPS máme teda obmedzenú funkcionalitu. Na hlavnej stránke aplikácie môžeme kliknúť len na menu a akési lineárne zobrazenia. To je pomerne tajomný názov a nie každý hneď vie, čo môže po kliknutí očakávať. Na webe sa rovnaká položka nazýva Hlavné ťahy, čo je rozhodne lepšia voľba. Systém používa nezrozumiteľný jazyk aj na iných miestach. Policajnú hliadku napríklad označuje ako „činnosť orgánov a úradov“.


3

4. Lineárne zobrazenia 2

Keď začneme skúmať tajomné lineárne zobrazenia podrobnejšie, nájdeme informácie o 0 až 10-sekundových oneskoreniach na niekoľkokilometrových úsekoch. Potom – úplnou náhodou – zistíme, že kliknutím na niektorý z úsekov sa položky prefarbia na čierno a zobrazia sa ikonky, vďaka ktorým sa môžeme dostať k informáciám o policajných kontrolách a k snímkam z kamier. Užitočné, ale neintuitívne skryté.


4

5. Lineárne zobrazenia 3

Chceli sme vidieť, ako lineárne zobrazenie vyzerá na webe. „Pri plánovaní trasy a zastávok môžete využiť pohľad na zjednodušené 2D zobrazenie cestných úsekov, ktoré prehľadne zachytáva všetky dopravné udalosti na trase,“ tvrdia autori systému. Použitie slovíčka „prehľadne“ nám však príde trochu odvážne.


5

6. Pomalé mapy

Akákoľvek práca s mapou sa dá charakterizovať slovami: priblíženie/oddialenie – biela obrazovka – čakanie. Mapy sú jednoducho pomalé a práca s nimi si vyžaduje dávku trpezlivosti. Problém pritom nie je s rýchlosťou internetu, rovnaké správanie je aj na rýchlej wifi. Testovali sme to dokonca aj po polnoci, keď aplikáciu určite nevyužívalo toľko ľudí ako v priebehu dňa – rýchlosť máp nebola viditeľne lepšia. Podľa nástroja PageSpeed od Googlu má web odoprave.info na počítači 12 zo 100 bodov, na mobile len 6 zo 100.


7

7. Žiadne gestá, len klikanie

Na mobilných zariadeniach sú ľudia zvyknutí nielen „scrollovať“ hore-dole, ale aj „swipeovať“ vpravo a vľavo. Aplikácia s tým však nepočíta. Ak chce človek prebehnúť dopravné udalosti na hlavnej stránke aplikácie, musí klikať na šípočky po stranách. Ak zobrazí menu, neskryje ho potiahnutím prstom späť nabok, ale musí kliknúť na na možnosť „naspäť“. Vyznie to ako banalita, ale v roku 2017 už užívatelia majú návyky a očakávania pri používaní smartfónov, existujú odporúčania pre tvorcov mobilných aplikácií, ktorými sa stačilo riadiť.


6

8. Verejná doprava električky nenájde

Keď si v aplikácii vyberiete možnosť Verejná doprava, načíta sa vám mapa a výzva na vyhľadanie zastávky. Zistíte však, že zastávka MHD, ktorú máte pri dome, sa tam nedá nájsť. Systém nenájde v Bratislave žiadne mestské autobusy, trolejbusy ani električky.

Skúšame teda zadať slovo „Bratislava“, nech vieme, čo všetko nám ponúkne – aplikácia ukáže možnosti neznámeho charakteru a v nepochopiteľnom poradí. Možno by pomohlo abecedné usporiadanie. Prvá možnosť „Slovenská plavba a prístavy, lodná osobná doprava“ asi prekvapí človeka, ktorý ráno rozmýšľa, či ísť do práce autom alebo MHD. Klikneme na ňu a na mape nám ukáže prístav v Starom Meste. Klikáme na ikonku kotvičky, ale nič sa nedeje. Snáď je to zámer.


8

9. Z prístavu lety do Bruselu

Slovenskú plavbu skúsime teda aj na webe. Tu už kliknutie na kotvičku funguje a ponúka nám vyhľadávanie spojov. Zvláštnosťou je len to, že nám systém prednostne ponúka vlak, hoci v prístave žiadna vlaková stanica nie je. Nevedno tiež, prečo sa nás systém pýta, z akej zástavky má spoj ísť – však už sme mu dali vedieť, že z prístavu. Nakoniec sa ukáže, je tam možné zadať čokoľvek, takže kliknutím na prístav v Bratislave sme si mohli pozrieť, kedy ide vlak z Vrútok do Banskej Bystrice. Rovnako si tak môžete pozrieť aj lety z Bruselu do Bratislavy. Praktické.


9

10. Klikanie na ikonku si vyžaduje prax

Vraciame sa k mobilnej aplikácii, kašleme na prístav a ideme si pozrieť letisko. Najprv sa zdá, že ikonka lietadla tiež nefunguje. Klikáme znova a znova a netrvá to ani sekundu a pol, než na človeka vyskočí zoznam cieľových zastávok (!) – od Atén, cez Dubaj po Viedeň. Človek sa po kliknutí na niektorú z nich dozvie, kedy letí lietadlo. Len nevieme, či letí každý deň, alebo len dnes, zajtra.


10

11. Nájsť vhodný vlak chce veľa klikania

Povzbudení pocitom, že už najneskôr na štvrtýkrát sa nám darí kliknúť na ikonku tak, aby si to systém všimol, sa ideme pozrieť aj na železničnú stanicu. Keď klikneme na modrú ikonku vlaku (našťastie nie žltú), zobrazí sa zoznam miest. Vyhľadávať v ňom nemožno, čiže ak by ste chceli ísť do Žiliny, musíte zísť až na úplný koniec. Keď sa pozeráme, aké vlaky idú do Žiliny, zoznam obsahuje len informácie o odchode a meškaní, nedozvieme sa, či je to rýchlik, osobák alebo RegioJet, nezistíme čas, za ktorý vlak dôjde do cieľa – na toto všetko treba ďalší klik. Na stránke s podrobnosťami o danom spoji nás privíta najprv kopec vysvetliviek, ale nevieme načo, keďže žiadna z tých značiek sa na stránke nenachádza. Odklik na nákup lístka by sa možno hodil, ale taký luxus sme vlastne ani neočakávali.


11

12. Skryté vyhľadávanie trasy

Na webe odoprave.info sme zo začiatku nevedeli nájsť možnosť vyhľadať trasu. Ikonku lupy pri vyhľadávaní sme prehliadali, považovali sme ju len za potvrdzovací gombík na vyhľadávanie mesta. Možno by bola lepšia ikonka autíčka alebo šípočky.

Hore štátny web s ikonkou lupy. Dole Google Maps, ktoré okrem lupy používa aj ikonku šípky na vyhľadávanie trasy.
Hore štátny web s ikonkou lupy. Dole Google Maps, ktoré okrem lupy používa aj ikonku šípky na vyhľadávanie trasy.

13. Klikanie na úkor elegancie

Keď si zvolíte trasu z jedného miesta na druhé, vidíte na nej informácie o dopravných udalostiach. Keď na niektorú z ikoniek kliknete (na tieto ikonky sa už kliká jednoduchšie ako na ikonky pri verejnej doprave), zobrazia sa vám informácie na novej stránke. Vždy teda musíte kliknúť späť a zobraziť ďalšiu. Je to zbytočné klikanie. Napríklad aplikácia Waze podrobnejšie informácie ukáže hneď bez potreby opustiť mapu. Štátna aplikácia pritom vie zobraziť informácie aj priamo na mape, ale len vtedy, keď na danom úseku eviduje viac udalostí.

Aplikácia o doprave by dokázala zobraziť podobnosti o dopravnej situácii aj priamo na mape (vľavo), väčšinou si ich však prečítate až na samostatnej stránke (obrázok v strede). Aplikácia Waze ich vie elegantne zobraziť priamo na mape (vpravo)
Aplikácia by dokázala zobraziť podobnosti o dopravnej situácii aj priamo na mape (vľavo), väčšinou si ich však prečítate až na samostatnej stránke (obrázok v strede). Aplikácia Waze ich vie elegantne zobraziť priamo na mape (vpravo).

14. Nepoužiteľná mapa

Keď nás aplikácia na hlavnej stránke upozorní na nejakú dopravnú situáciu a chceme si zobraziť podrobnosti, vidíme popis a podrobnejšie informácie, ale výsek z mapy je nepoužiteľný, veľmi úzky. Rozkliknúť sa, prirodzene, nedá.


14

15. Kalendár, ktorý je nanič

Pri webovom pohľade na detail nejakej dopravnej situácie sa pri dátume, odkedy dokedy dané obmedzenie trvá, nachádza ikonka kalendára. Načo je dobrá, nevieme. Človek si totiž môže v kalendári len pozrieť zvýraznené dni, počas ktorých sa na ceste niečo robí. Je to nanič, ale človeku to môže dať novú perspektívu.


15

16. Aktuality? Svojím spôsobom

Druhá položka v menu na webe odoprave.info má názov „Aktuality“. Najprv nás prekvapilo, že takáto vec sa nachádza na webe, ale v aplikácii sme ju nikde nevideli. Pritom aktuálne správy by človek čakal v mobile na viditeľnom mieste, lebo tam ich môže využiť najčastejšie. Prečo tam nie sú, sme pochopili, až keď sme si webové aktuality otvorili – stránka obsahuje len výpis najnovších príspevkov z facebookovej stránky Dopravná situácia Slovensko a z twitterového účtu @NDIC_SR. Môžeme oceniť, že sa štátne orgány snažia pôsobiť aj na sociálnych sieťach. Príspevky z nich sú však už na titulke webu, je preto zvláštne venovať im samostatnú stránku a prominentnú pozíciu v menu.

17. Chaos v navigácii

Pri používaní je rušivý aj chaos v navigácii, a to v aplikácii aj na webe. Občas sa môžeme vrátiť na predchádzajúcu stránku šípkou späť, inokedy je potrebné kliknúť na krížik vpravo hore. Občas sa dá kliknúť na obe. Web tiež využíva takzvanú omrvinkovú navigáciu (breadcrumbs), tá sa však nezobrazuje na všetkých podstránkach. Takáto navigácia má zmysel najmä pri zložitejších weboch s veľkým množstvom podstránok, na odoprave.info je úplne zbytočná.

17
Tri príklady, vždy sa človek dostane späť iným tlačidlom. Štvrtý printscreen zobrazuje breadcrumbs navigáciu, ktorá je však pre tento typ webu zbytočná.

18. PDF reporty

Stránka v sekcii „Pre odbornú verejnosť“ ponúka aj štatistické reporty o doprave. Človek by sa tak mal dostať k informáciám o hustote premávky, nehodách či prejazdnosti úsekov. Bohužiaľ, všetky reporty sú len vo forme rozostrených PDF súborov. Sú prakticky nepoužiteľné.

19. Mapa vie vypočítať obsah

Mapa umožňuje meranie vzdušnej vzdialenosti medzi zadanými bodmi, a dokonca aj meranie plochy vami vybranej oblasti. Obe funkcie fungovali bezchybne, čo istotne poteší zástupy ľudí, ktorí niečo také denne využívajú.


19

20. Koľko je hodín?

Mobilná aplikácia na Androide je na celú obrazovku a zakrýva aj stavový riadok. Keď ju má teda človek zapnutú, nevidí ani to, koľko je hodín, koľko mu zostáva baterky, aké ma notifikácie a podobne.


Ako sa tomu dalo predísť?

O tom, prečo má štátne IT problémy, sa už popísalo veľa. O tom, či malo zmysel minúť viac ako 14 miliónov eur na dopravný servis, ktorý ponúkajú mnohí iní zadarmo, sme mohli čítať tiež viackrát. Ale keď sa už ministerstvo dopravy pre tento projekt rozhodlo, mohlo si zvoliť menšie sústa. Spustiť naraz systém, ktorý bude pokrývať cyklotrasy, verejnú dopravu, počasie aj dopravné informácie, je obrovská úloha, ku ktorej by s rešpektom pristupovali aj tí, ktorí už v IT projektoch dosiahli nejaké úspechy.

Nič by sa nestalo, keby systém zo začiatku ponúkal len niekoľko základných a spoľahlivých informácií a pri jeho spustení by bola predstavená aj „roadmapa“, ktorá by bližšie opisovala, kedy budú ďalšie funkcionality pridané.

Ani Google Maps nevznikli zo dňa na deň a neponúkali od začiatku všetky funkcie, ktoré majú dnes. Štát mohol postupovať krok za krokom, postupne systém nabaľovať, optimalizovať a vylepšovať.

A možno by bolo dobré pri 14-miliónovom projekte venovať aj viac času, prostriedkov a energie dôslednému testovaniu. Štát by sa vyhol zbytočným problémom a nezničil by reputáciu systému hneď v deň spustenia.

Našli ste ďalšie chyby systému? Dajte nám o nich vedieť v diskusii pod článkom.

Dnes na DennikE.sk

  • Zákaz: Na celom Slovensku platí oddnes zákaz vychádzania
  • Obchod: Zásielkovňa bude mať počas lockdownu otvorených viac než 90 % výdajných miest
  • Korupcia: Právnik Ján Gajan a úradník Slovenského pozemkového fondu Ivan Tudaj idú do väzby
  • Financie: Šéf Ineko kritizuje vládu za to, že hoci dlh smeruje k 70 percentám, nemá plán, ako deficit znižovať
  • Koniec letného času: Zo soboty na nedeľu posunieme hodinky o hodinu späť, z 3:00 na 2:00
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Po testovaní v oravskej firme OFZ očakávajú, že polovica ľudí z kľúčových prevádzok nepríde

Meranie teploty pri príchode do práce. Foto N - Vladimír Šimíček
Meranie teploty pri príchode do práce. Foto N – Vladimír Šimíček

Po testovaní vo veľkej oravskej firme OFZ v Oravskom Podzámku očakávajú, že polovica ľudí z kľúčových prevádzok nepríde, čo je ďalšia komplikácia v už aj tak zlej situácii. Riaditeľ Branislav Klocok má z pretrvávajúcej krízy obavy. „Neviem vám povedať, či máme mesiac, dva, tri, ale určite nemáme pol roka.“

Nosiť si pracovnú zmluvu, nestretávať sa v kuchynke. Ministerstvá hľadajú odpovede, ako pracovať počas lockdownu

Foto - Pixabay.com
Foto – Pixabay.com

Môžu sa počas lockdownu stretávať zamestnanci z dvoch rôznych firiem? Dve ministerstvá to vidia rôzne. Denník E pripravil otázky a odpovede k životu v práci, v niektorých praktických otázkach sa však postoje ministerstiev líšia.

Minúta po minúte

Mnohé obchody ostali otvorené, ale ľudia by do nich nemali chodiť nakupovať. Zopakoval to minister vnútra Mikulec (OĽaNO). Počas zákazu vychádzania je možné si nakupovať len životne dôležité druhy tovaru – potraviny, lieky či drogériu.

Mikulec upozornil, že policajti zákaz vychádzania kontrolujú, hoci nemôžu byť pri každej prevádzke.

Ak však zistia porušenie zákazu vychádzania, môžu ľuďom udeliť pokutu.

Video: Hutnícka firma OFZ v Oravskom Podzámku pracuje nepretržite na štyri zmeny, výpadok pece stojí státisíce. V sobotu na rannú zmenu po prvom dni testovania na koronavírus nenastúpilo 40 percent zamestnancov zmeny.

Finančné rezervy sa od začiatku roka postupne stenčovali.

„Neviem vám povedať, či máme mesiac, dva, tri, ale určite nemáme pol roka,“ hovorí výkonný riaditeľ firmy Branislav Klocok o prípade, ak by výrobu museli znižovať ďalej.

Slovenská obchodná a priemyselná komora žiada, aby firmy s viac ako 250 zamestnancami mohli samy testovať pracovníkov. Takéto testovanie by malo byť podľa nej uznané za rovnocenné s testovaním, ktoré robí ministerstvo zdravotníctva.

Podľa stanoviska SOPK, ktoré poskytla tlačová tajomníčka komory Bibiána Gunišová, by štát mal dať týmto firmám k dispozícii testy už kúpené z peňazí daňových poplatníkov. „Takýmto spôsobom testovania vo firmách s viac ako 250 zamestnancami by sa nielen organizačne ‚odľahčilo‘ celoplošné testovanie, ale zároveň by sa znížila koncentrácia ľudí na jednom mieste počas celoplošného testovania, a tým aj riziko možnej nákazy,“ argumentuje SOPK.

Ako v stredu informovala hovorkyňa ministerstva obrany Martina Kovaľ Kakaščíková, firmy nad 5000 zamestnancov si budú môcť pretestovanie svojho personálu robiť vo vlastnej réžii mimo plošného testovania obyvateľstva SR. Antigénové testy im dodá rezort obrany.

Podmienkou je, aby spoločnosti výsledky testovania poskytli Národnému centru zdravotníckych informácií. Po znížení limitu 5000 zamestnancov volajú viaceré zamestnávateľské združenia. (tasr)

Letisko v Bratislave hodnotí pozitívne schému pomoci letiskovým spoločnostiam, ktorú avizuje vláda, a počká si na jej konkrétnu podobu. Letisková spoločnosť prišla pre pandémiu o značné príjmy.

Hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková skonštatovala, že letisko v Bratislave intenzívne komunikuje o ďalšom postupe so svojím jediným akcionárom, ktorým je Slovenská republika v zastúpení ministerstvom dopravy.

„Letisková spoločnosť prišla zákazom civilných letov a následnou nižšou prevádzkou letov o značné príjmy z leteckej aj neleteckej činnosti. Z toho dôvodu pristúpila k prehodnoteniu svojich nákladov, k presunutiu časti plánovaných investícií na ďalší rok aj k odloženiu splátok úveru,“ priblížila Ševčíková.

Letiskovým spoločnostiam má byť poskytnutá čiastočná kompenzácia v súvislosti s koronakrízou. Vláda schválila návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve, parlament by o ňom mal rokovať v skrátenom konaní.

Návrh zákona umožní ministerstvu najneskôr do 31. decembra 2021 poskytnúť príspevok v civilnom letectve zo svojej rozpočtovej kapitoly na nový účel – na úhradu oprávnených nákladov alebo refundáciu výdavkov, ktoré súvisia so zabezpečením nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia SR počas krízovej situácie v súvislosti s ochorením covid-19. Poskytnutie príspevku bude možné na základe schválenej schémy pomoci, ktorej základ vychádza zo schváleného návrhu zákona. (tasr)

Celkový objem investícií do nehnuteľností v Európe dosiahol v 3. kvartáli 48 miliárd eur, medziročne ide o 37-percentný pokles. Vyplýva to z analýzy realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.

Za deväť mesiacov tohto roka spoločnosť na trhu s európskymi komerčnými nehnuteľnosťami zaznamenala objem investícií vo výške 183 miliárd eur. V porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška ide o pokles o 11 %.

Výsledky v jednotlivých krajinách v oblasti investovania do nehnuteľností záviseli podľa spoločnosti od toho, do akej miery dokázali udržať nový koronavírus pod kontrolou.

„Jedinou krajinou v Európe, ktorá zaznamenala zvýšenie investičnej aktivity počas koronakrízy, bolo Švajčiarsko. Investičná činnosť za prvých deväť mesiacov roka 2020 tam totiž stúpla o 24 %, v 3. kvartáli dokonca až o 124 %,“ uviedla spoločnosť.

Pozitívna situácia bola aj v Nemecku, kde objem investícií za prvých deväť mesiacov tohto roka vzrástol o desať percent. „Na druhej strane, v 3. kvartáli investičná aktivita klesla o 31 %, čo však predstavuje stále miernejší pokles v porovnaní s celou Európou,“ dodala spoločnosť.

Ako uviedol obchodný riaditeľ poradenskej spoločnosti pre Slovensko Ľubor Procházka, slovenský trh kopíruje dynamiku investícií na európskych trhoch. „Aj naďalej platí, že na Slovensku patria medzi najodolnejšie sektory logistické a kancelárske nehnuteľnosti. Investičná aktivita v 2. a 3. kvartáli 2020 je v dôsledku koronakrízy nižšia, no aj v tomto období zaznamenávame záujem zo strany investorov aj o ďalšie investície do oblasti slovenských komerčných nehnuteľností,“ spresnil Procházka.

Spoločnosť vyzdvihla, že najodolnejším typom nehnuteľností v súčasnej dobe v celej Európe sú tie logistické. „Zatiaľ čo objem investícií do logistických nehnuteľností za prvých deväť mesiacov tohto roka vzrástol o tri percentá, v 3. kvartáli poklesol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o deväť percent,“ dodala spoločnosť.

Pokles sa dotkol aj nájomného bývania – investičná aktivita v tejto oblasti klesla v 3. kvartáli medziročne o 49 %. „Pomerne dobre si počínali aj maloobchodné nehnuteľnosti. Objem investícií za prvých deväť mesiacov ostal na rovnakej úrovni ako minulý rok, v 3. kvartáli klesol o 18 %,“ dodala spoločnosť. Ako uzatvorila, najhoršie sa v tomto kontexte darilo segmentu hotelov a kancelárií. Investície do hotelov klesli za posledných deväť mesiacov o 57 % a kancelárií o 24 %. (tasr)

Viac než 700 ekonómov vrátane siedmich laureátov Nobelovej ceny sa v otvorenom liste stavia proti znovuzvoleniu Donalda Trumpa. Jeho výkon mandátu označujú za „nepretržitý útok na demokraciu“.

Trump podľa signatárov neobratne reaguje na pandémiu covidu-19 a šíri nebezpečné dezinformácie.

„Za jediné volebné obdobie zmenil Donald Trump Spojené štáty na nepoznanie a nečelí preto žiadnym dôsledkom,“ uvádzajú ekonómovia v liste.

Medzi signatármi figurujú významní ekonómovia ako Paul Milgrom, Oliver Hart, Alvin Roth či George Akerlof, manžel šéfky americkej centrálnej banky (Fed) Janet Yellenovej. (čtk)

Zásielkovňa bude mať počas lockdownu otvorených viac než 90 % výdajných miest. Sieť tvrdí, že ľudia si budú môcť tovar vyzdvihnúť, pretože prevádzky sa v tomto prípade považujú za miesta poštových služieb.

„Ak si niekto objedná zásielku, má právo si ju na výdajnom mieste vyzdvihnúť. Výdajné miesta sú totiž označované ako miesta poštovej siete, ktoré poskytujú poštové služby na základe zmluvy,“ povedal v tlačovej správe výkonný riaditeľ Zásielkovne na Slovensku Alexander Jančo.

Podľa Zásielkovne bude otvorených viac než 950 výdajných miest, firma hovorí, že s nimi aktívne komunikovala. Ojedinele môžu mať skrátené otváracie hodiny.

Česká firma umožňuje e-shopom doručiť tovar zákazníkom do partnerských výdajných miest, najmä rôznych obchodov. Okrem Slovenska a Česka funguje aj v ďalších európskych krajinách.

Americké akcie v piatok prevažne rástli, za celý týždeň však všetky tri hlavné indexy akciového trhu vykázali pokles. Investori pozorne sledujú vývoj rokovaní o balíku pomoci americkej ekonomike zasiahnutej pandémiou.

Dow Jonesov index dnes klesol o 0,1 % a uzavrel na 28 335,57 bodu. Širší index S&P 500 vzrástol o 0,34 % na 3465,39 bodu a index Nasdaq Composite sa zvýšil o 0,37 % na 11 548,28 bodu. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať