Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Únia je v tom nevinne, Érsek sa mýli, Slovensko nemuselo minúť milióny na vlastné google mapy

K limitom o zakrivených uhorkách pridal minister dopravy Érsek legendu o povinnosti štátov vybudovať vodičom štátny google.

Už pár dní je na svete nový štátny dopravný informačný systém. Dali sme zaň 14,2 milióna eur (ak nerátame prevádzku) a ten, kto veril, že ho zorientuje na ceste do práce či na dovolenku, sa sklamal. Oveľa lepšie sú pre užívateľov naďalej bezplatné služby Waze či Googlemaps.

„Bola to podmienka Európskej únie, že takýto systém má mať každá krajina,“ vyhlásil v debate o novinke minister dopravy Árpád Érsek.

Pohľad na európske reguly však hovorí, že žiadna krajina nemala povinnosť budovať systém, ktorý by nahradil komerčné riešenia služieb pre motoristov. Smernica o zavádzaní inteligentných dopravných systémov len krajinám káže, aby zabezpečili, aby sa také informácie k vodičom dostali. Spôsob, ako to krajiny urobia, je na nich.

„Členské štáty prijmú opatrenia potrebné na to, aby sa špecifikácie prijaté Komisiou uplatňovali na aplikácie a služby informačných dopravných systémov po ich zavedení v súlade so zásadami (…). Tým nie je dotknuté právo každého členského štátu rozhodovať o zavádzaní takýchto aplikácií a služieb na svojom území,“ píše sa okrem iného v smernici.

Podobne súvisiaci pokyn prišiel tri roky po smernici. Píše sa v ňom napríklad, že najdôležitejšie údaje pre bezpečnosť sú dáta o klzkých cestách, zlom počasí, slabá viditeľnosť či šofér v protismere a ďalšie. Nič tam však nie je o tom, že by štát mal budovať vlastné aplikácie.

Štáty majú podľa európskych pravidiel len zabezpečiť, aby už zberané dáta o doprave boli dostupné všetkým možným prevádzkovateľom služieb pre motoristov. „Aby tieto údaje boli ľahšie dostupné na výmenu a opakované použitie s cieľom poskytovať informačné služby, mali by ich verejní a/alebo súkromní prevádzkovatelia ciest a poskytovatelia služieb sprístupniť cez jednotlivé prístupové body alebo zaistiť, aby boli prístupné cez vnútroštátne prístupové body vytvorené a riadené členskými štátmi,“ píše sa v predpise.

Tieto vnútroštátne prístupové body môžu mať formu „archívu, registra, internetového portálu a podobne“, konštatujú uvádzacie formulky pred nariadením.

Únia ráta s vytváraním informačných systémov v členských krajinách, no netvrdí, že musia byť štátne: „Výlučne na účely poskytovania informačných služieb vytvoria verejní a súkromní prevádzkovatelia ciest a/alebo poskytovatelia služieb prostriedky na zisťovanie udalostí alebo určovanie podmienok a zbierajú príslušné dopravné údaje týkajúce sa bezpečnosti cestnej premávky.“

O tom, že Brusel prikazuje vybudovať presne to, čo naše ministerstvo kúpilo za 14 miliónov eur, sa v dokumentoch nepíše.

Inými slovami, aplikácia O doprave či dopravný web odoprave.info nie sú veci, ktoré by od nás európske pravidlá vyžadovali.

Čiastočným ospravedlnením pre slovenskú investíciu môže byť fakt, že štát má zabezpečiť, aby sa dopravné informácie, ktoré má v rôznych systémoch, dostali k možným užívateľom alebo súkromným prevádzkovateľom. Trebárs dáta zo sčítačov dopravy či z mýta môžu byť dobrá pomôcka aj pre služby typu Waze či Googlemaps, aby nimi vylepšovali svoj dopravný servis.

Slovenský web oDoprave.info však síce nejaké exkluzívne dáta má, ale zatiaľ nie je jasné, či ich niekomu naozaj sprístupní. Ponúka možnosť požiadať o ich zdieľanie, ale zatiaľ nie je známe, že by ich už niekomu aj naozaj dali.

Aj ministerstvo dopravy vysvetľuje slová ministra Érseka o tom, že riešenie od Slovak Telekomu od nás vyžadovala Únia, tým, že povinná bola len časť zberajúca dáta. „Každé riešenie má aj svoju prezentačnú vrstvu, prostredníctvom ktorej sa poskytnú informácie, aby boli prístupné ľuďom a šírili sa medzi ľudí. Ako je uvádzané aj priamo v otázke: vytvorenie inej prístupnej formy na odoberanie takýchto informácií. Okrem iného bolo potrebné vybudovať aj nástroj na zber informácií, ktoré je až následne možné poskytnúť,“ píše ministerstvo dopravy.

Z Bruselu sme jasnú odpoveď na otázku, či od členských krajín pýta dopravné IT, nedostali: „Za výber, implementáciu a dohľad nad spolufinancovanými projektmi sú zodpovedné členské štáty,“ píše EK.

České ministerstvo dopravy už má štátny systém dopravných informácií desať rokov. Hovorca ministerstva Zdeněk Neusar však netvrdí, že to mali štáty ako povinnosť. „Európsky akčný plán z roku 2009 nepredstavoval povinnosť nejaký systém budovať,“ povedal Neusar.

Tender, z ktorého vzišiel víťazne Slovak Telekom, sme rozbehli v roku 2013, teraz prišla výsledná služba.

Národný systém dopravných informácií mala však na stole ešte prvá vláda Roberta Fica. V materiáli z januára 2009 sa odkazuje na nezáväznú európsku štúdiu.

„Celkové náklady na realizáciu sú vo výške 131,53 milióna eur,“ schválila vláda v dokumente.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Microsoft chce kúpiť TikTok, skôr ako ho Trump zakáže
  • Vývoj: Slovenská ekonomika klesla v druhom štvrťroku podľa odhadu rozpočtovej rady medziročne o 14,8 %
  • Financie: Štátny rozpočet mal ku koncu júla schodok vo výške 3,8 miliardy eur
  • Podpis: Prezidentka podpísala novelu zákona, ktorou sa mení zákon o štátnom rozpočte na tento rok
  • Mýto: Minister dopravy Andrej Doležal chce kúpiť nový mýtny systém, ktorý bude prevádzkovať štát
  • Doprava: Ryanair spustil novú leteckú linku Košice – Praha, lietať na nej bude v pondelok a v piatok
  • Automobilky: Jaguar Land Rover odkladá spustenie menšej verzie nového modelu Defender, ktorý vyrába v Nitre
  • Firmy: Spoločnosť Xiao-i podala žalobu na Apple, spor sa týka patentu na technológie rozpoznávania hlasu Siri
  • Komodity: Cena zlata sa dostala na nové historické maximum

Minúta po minúte

Zdieľať

Počet žiadostí o štátnu dotáciu na kúpu elektrického automobilu v Nemecku dosiahol v júli nové maximum takmer 20 000. Bolo to najviac od zavedenia tohto príspevku v roku 2016, informovalo ministerstvo hospodárstva.

Podľa ministerstva bolo v júli zaregistrovaných 19 993 žiadostí o tzv. inovačnú prémiu, ktorá sa vzťahuje na plne elektrické aj hybridné autá. „Inovačná prémia nadobúda účinnosť a zvyšuje elektromobilitu v Nemecku,“ uviedol minister hospodárstva Peter Altmaier.

Od začiatku roka do konca júla bolo v Nemecku podaných 69 606 žiadostí o dotáciu, čo predstavuje medziročný nárast o 78,6 %.

Nemecká vláda zvýšila dotáciu na kúpu týchto vozidiel v rámci svojho balíka opatrení na podporu ekonomiky počas pandémie nového koronavírusu. Predtým si náklady na dotáciu delila vláda v Berlíne napoly s vládami jednotlivých spolkových krajín. Teraz centrálna vláda zdvojnásobila svoj podiel.

Altmaier vyjadril spokojnosť so zvýšením dotácie do konca roku 2021, čo podľa neho poskytlo ekonomike v pravý čas podporu. Nemecko poskytuje dotáciu na kúpu plne elektrického auta do výšky 9000 eur a na hybridy do výšky 6750 eur. (tasr)

Zdieľať

Škoda prejde viac na lacnejšie autá, myslia si analytici

Nový šéf spoločnosti Škoda Auto Thomas Schäfer zrejme zmení jej smerovanie k lacnejším vozidlám, predpokladajú analytici oslovení ČTK. Očakávajú od neho aj úsporné opatrenia v dôsledku ekonomických výpadkov súvisiacich s koronakrízou.

Schäfera si zvolilo predstavenstvo Škody za svojho nového predsedu. Vo funkcii strieda Bernharda Maiera, ktorý skončil po necelých 5 rokoch. Schäfer prichádza do Česka po päťročnom pôsobení na čele zastúpenia materského VW v Južnej Afrike.

Podľa všetkých oslovených analytikov bude Schäferovou úlohou pozmeniť ďalšie fungovanie Škody. Vedenie VW chce, aby česká automobilka menej konkurovala prémiovým značkám koncernu, ako sú VW či Audi, a viac sa zamerala na lacnejšie autá. „Mala by tak konkurovať napríklad Dacii či Fiatu,“ domnieva sa Radek Pecák z Deník.cz.

Analytik Natlandu Petr Bartoň si myslí, že prechod k agresívnejšej stratégii v segmente lacnejších áut môže byť z krátkodobého hľadiska výhodný, pretože ľudia budú pri prehĺbení krízy na autách šetriť.

Kľúčové dlhodobé plány Schäfera budú podľa Bartoňa v oblasti rozvoja elektrických áut. V osobe nového šéfa Škody vidí snahu o väčšiu centralizáciu v riadení českej automobilky, keďže sa ním nestal „miestny“ manažér Martin Jahn, o ktorom sa tiež špekulovalo.

Ako sa darilo Škode v 1. polroku:

  • prevádzkový zisk pre koronakrízu klesol na 228 mil. eur z 824 mil. eur pred rokom;
  • tržby sa znížili o vyše štvrtinu na 7,5 miliardy eur;
  • dodávky zákazníkom sa prepadli o necelú tretinu na 426 700 automobilov.

Škoda Auto očakáva postupné oživenie trhu v 3. štvrťroku a pripúšťa, že v záverečnom kvartáli sa môže vrátiť na vlaňajšiu úroveň. (čtk, n)

Zdieľať

Nemusíme zaplatiť ani cent, vysvetľuje štátny tajomník z OĽaNO nový poradenský kontrakt

Ján Lazar Foto N - Tomáš Benedikovič
Ján Lazar Foto N – Tomáš Benedikovič

Štátny tajomník ministerstva vnútra Ján Lazar z OĽaNO tvrdí, že nový poradenský kontrakt za desiatky miliónov eur nie je riziko. „Zistili sme, že obstarávanie prebehlo dobre, že vysúťažené ceny sú fajn a nič nás nezaväzuje k tomu, aby sme služby z tej zmluvy aj naozaj čerpali, len nám to otvára možnosti.“

Zdieľať

Rozpočtová rada odhaduje, že deficit verejných financií môže v tomto roku dosiahnuť až 8,2 miliardy eur (9,4 % HDP). V porovnaní s júnovou prognózou rada zhoršila odhad takmer o 1,5 miliardy (1,7 % HDP).

„Zhoršenie nášho predpokladu je spôsobené najmä rastom výdavkov štátneho rozpočtu v dôsledku zmien zahrnutých vo vládnej novele zákona o štátnom rozpočte z júla. Veľká časť zvýšených výdavkov nesúvisí s riešením dôsledkov pandémie,“ uviedla rada.

Dôvody zhoršenia predpokladaného vývoja rozpočtu podľa rozpočtovej rady:

  • Najväčšou mierou sa pod očakávaný celoročný deficit podpíše výpadok daňových a odvodových príjmov vo výške 2,759 miliardy eur (3,5 % HDP).
  • Okrem výpadku daňových príjmov je najväčšie riziko pre rozpočet v predpokladaných vyšších výdavkoch štátneho rozpočtu vo výške 2,017 miliardy.
Zdieľať

EÚ chystá ústupky v kľúčovom spore s Britániou, ktorý dlhodobo blokuje rozhovory o budúcich vzťahoch. S odvolaním sa na diplomatické zdroje to napísala agentúra Reuters, podľa ktorej by Brusel mohol zľaviť z požiadavky, aby Londýn prispôsobil Únii svoje pravidlá štátnej pomoci firmám.

Ústupok by mohli vyjednávači EÚ ponúknuť počas ďalšieho kola rozhovorov, ktoré je plánované na druhú polovicu augusta.

Británia opustila európsky blok na konci januára a obe strany sa odvtedy snažia priblížiť k dohode, ktorá by upravila budúce obchodné či bezpečnostné vzťahy. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nezamestnanosť v Česku v júli stúpla na 3,8 % z júnových 3,7 %. Na úradoch práce pribudlo 9-tisíc uchádzačov, celkovo ich evidujú takmer 279-tisíc. Nezamestnanosť počas koronakrízy vzrástla len mierne, vo februári bola na 3 %. (čtk)

Zdieľať

Ryanair dnes spustil novú leteckú linku Košice – Praha, prvý let bol naplnený na 80 %. Lietať na tejto trase bude dvakrát týždenne, vždy v pondelok a v piatok.

Odlety z Prahy sú naplánované o 12.35 h s príletom do Košíc o 13.55 h a z Košíc o 14.20 h s príletom do Prahy o 15.35 h. Na linke bude nasadzované lietadlo typu Boeing 737-800 s kapacitou 189 sedadiel.

„Momentálne máme najväčšiu krízu v rámci leteckého priemyslu a sme veľmi radi za dôveru, ktorú letecký prepravca dáva spádovej oblasti Košíc, čo predstavuje celé východné Slovensko,“ povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva letiska Košice Michael Tmej.

Z Košíc do Prahy a späť sa dá dostať približne za hodinu a pol aj leteckou spoločnosťou České aerolínie. „Pred koronakrízou lietali 12- až 13-krát týždenne, momentálne ponúkajú konektivitu osemkrát do týždňa, čo sa nedá porovnať s nízkonákladovým leteckým prepravcom s konektivitou dvakrát týždenne. Cielime však na úplne iný segment cestujúcich,“ uviedol Tomáš Jančuš z košického letiska.

Spresnil, že uvedenú trasu mesačne pravidelne využívajú tisíce ľudí, zameriavajú sa tak na tých, ktorí ju doposiaľ prekonávali autom, vlakom či autobusom. Letisko spustením novej linky zároveň vníma Košice a celé východné Slovensko ako dostupnejšie pre českých turistov a naopak. „Aj súčasné bookingy leteniek ukazujú, že o túto linku je záujem,“ dodal.

Ryanair ponúka letenky na tejto linke zatiaľ do konca októbra. Ako potvrdilo letisko, jej prevádzka je naplánovaná do leta 2021, následne by jej fungovanie chceli predĺžiť. (tasr)

Zdieľať

Francúzska prokuratúra obvinila farmaceutickú firmu Sanofi z neúmyselného zabitia v prípade detí, ktoré sa narodili s poškodením po tom, ako ich matky počas tehotenstva užívali liek Dépakine pôvodne určený na zmiernenie kŕčov pri epilepsii.

Sanofi trvá na tom, že si „splnila svoju povinnosť“, keďže poskytla informácie o tomto lieku a jeho vedľajších účinkoch. Firma dodala, že „spochybňuje oprávnenosť týchto (najnovších) obvinení“. Uviedla tiež, že proti nim podala námietku.

Súd potrestal aj štát

Agentúra AFP pripomenula, že súd vo Francúzsku v júli rozhodol, že francúzsky štát musí zaplatiť desaťtisíce eur ako náhradu škody rodinám detí narodených s vrodenými postihnutiami, ktoré súvisia s tým, že matky v tehotenstve užívali antiepileptický liek Dépakine od Sanofi.

Súd vtedy rozhodol, že zodpovednosť nesú okrem štátu aj spoločnosť Sanofi i lekári, ktorí liek Dépakine ženám predpisovali. Súd vo svojom zdôvodnení deklaroval, že „štát zanedbával svoje povinnosti monitorovať (lieky)“.

Počas pojednávania, ktoré sa konalo v júni, súdny znalec uviedol, že francúzsky štát vedel o rizikách týkajúcich sa malformácií plodu od roku 1983. Od roku 2004 mal informácie aj o súvislosti medzi liekom Dépakine v tehotenstve a poruchami učenia sa a autizmom u detí narodených ženám, ktoré ho na radu lekára užívali.

Farmaceutická spoločnosť Sanofi počas tohto procesu odmietla akékoľvek pochybenie na svojej strane a uviedla, že zdravotnícke orgány varuje pred rizikami lieku Dépakine od 80. rokov.

Tisíce detí s postihnutím

Liek proti kŕčom Dépakine predávala firma Sanofi vo Francúzsku od roku 1967. Okrem epilepsie sa používal aj pri liečbe migrén a prejavov bipolárnej poruchy.

Podľa agentúry AFP, ktorá sa odvolala na vedeckú štúdiu, sa v dôsledku užívania tohto lieku budúcimi matkami narodilo vo Francúzsku 15- až 30-tisíc detí s rôznou mierou postihnutia. (le monde, afp, tasr)

Zdieľať

Marathon Petroleum predá americké čerpačky s obchodmi Speedway japonskej firme Seven & i Holdings za 21 miliárd dolárov. Ide o jednu z najväčších akvizícií v tomto roku, kupujúci už v USA prevádzkuje sieť malých potravín 7-Eleven.

Transakcia pomôže Seven & i k expanzii mimo domáci trh, na ktorom sa maloobchodníci potýkajú s poklesom počtu obyvateľov, slabým ekonomickým rastom a silnou cenovou konkurenciou.

Dohoda zahŕňa 15-ročný kontrakt na dodávky pohonných hmôt, dokončená by mala byť v 1. štvrťroku 2021.

Marathon Petroleum je podľa spracovaného objemu najväčšou rafinériou v Spojených štátoch. Zisk z predaja Speedway chce použiť na zníženie dlhu.

Seven & i vďaka akvizícii zvýši počet prevádzok v USA a Kanade o necelých 4-tisíc na celkových 14-tisíc a zvýrazní svoj náskok pred kanadskou firmou Alimentation Couche-Tard.

Pred tromi rokmi Seven & i kúpila za 3,3 miliardy dolárov sieť amerických čerpacích staníc s obchodmi Sunoco. Po celom svete má japonský holding vyše 69-tisíc retailových prevádzok.

Pochybnosti o výhodnosti obchodu

Analytici a investori sa domnievajú, že vzhľadom na prepad globálnej ekonomiky v dôsledku pandémie je dohodnutá cena za Speedway príliš vysoká.

Napríklad ceny ropy a spotreba pohonných látok tento rok klesnú, pretože viac ľudí pracuje z domova a vyhýbajú sa cestovaniu. Akcie Seven & i sa preto na burze v Tokiu dnes oslabili o 4,8 %.

Podľa prezidenta Seven & i Rjudžiho Isaku je expanzia v Spojených štátoch stále prospešná vzhľadom na rastúcu populáciu a ekonomiku, a to bez ohľadu na to, aký dosah bude mať pandémia na výdavky spotrebiteľov. (čtk, reuters, bloomberg)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať