Denník N

Automobilky u nás zlomili rekord, ľudí už zháňajú v Maďarsku aj v Srbsku

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Aktualizované o 14:13 Kia, PSA a Volkswagen vyrobili počas minulého roku vo fabrikách na Slovensku opäť viac ako milióna vozidiel. Tento rok k nim má pribudnúť Porsche zo Slovenska.

Ani brexit, ani dianie v Rusku nepribrzdili minulý rok výrobu automobilov na Slovensku. Traja tunajší autoproducenti zo Žiliny, z Trnavy a Bratislavy v roku 2016 prekonali rekord, keď z ich pásov zišlo viac než 1,04 milióna vozidiel.

Číslo ešte nie je upresnené, pretože bratislavský Volkswagen podľa pokynov nemeckej materskej spoločnosti zverejňuje konkrétne výsledky tradične až v marci.

Predbežné údaje však rekord potvrdzujú. „Podľa všetkých dostupných údajov, ktoré máme, je počet vyrobených áut mierne vyše ako 1 040 000,“ povedal  Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

Doterajší bol z roka 2015, keď automobilky na Slovensku prvýkrát presiahli miliónovú hranicu a spolu vyrobili 1, 038 milióna  vozidiel.

Vyvážajú do Izraela

Žilinská Kia vysvetľuje, že sa jej podarilo nájsť nové trhy. Výsledkom napríklad je, že už šesť percent vozidiel vyváža do Izraela.

Rusko na prvom mieste odberateľov počas minulého roku nahradila Británia, no ani vývoz do tejto krajiny medziročne neklesal. Dôležité je aj bude, ako sa vyvíja kurz libry a eura.

„Minulý rok bol u nás v znamení toho, že sme sa snažili nájsť nové trhy a menila sa štruktúra nášho exportu (…) z toho dôvodu, ako sa vyvíja situácia na ruskom trhu a takisto je ovplyvnený britský trh z pohľadu oznámení informácie o brexite,“ povedal zástupca automobilky Dušan Dvořák.

Trnavský PSA Peugeot Citroën či bratislavský Volkswagen odchod Britov z Únie neoznačili ako záležitosť, ktorá by ich mohla výrazne zbrzdiť.

VW si požičal kolegov z Maďarska

Automobilky čakajú, že sa im bude dariť aj ďalej, problém vidia však v tom, kde zohnať ľudí do rastúcej výroby.

Volkswagen priznal, že si minulý rok požičal zamestnancov z partnerského závodu Audi v maďarskom Győri. Budú preň pracovať do roku 2018 a je ich približne 550. „Tam takisto pracujú v automobilke a vedia vyrábať vozidlá,“ povedala na margo pomocnej sily z Maďarska hovorkyňa bratislavského závodu Lucia Kovarovič Makayová.

Peugeot hovorí, že má približne 200 zamestnancov zo Srbska, získal ich s agentúrnou pomocou. „Veľký počet z nich predstavujú Slováci so štatútom zahraničných Slovákov, ktorí nepotrebujú žiadne povolenia, sú považovaní akoby za občanov Únie, aj keď žijú v Srbsku,“ vysvetľuje hovorca závodu Peter Švec.

Žilinská Kia zatiaľ podľa jej hovorcu spoza hraníc pomoc nepreberá, zato tento rok chystá nový model.

Porsche bude zo Slovenska

Volkswagen čaká aj ďalší prelomový moment. Po tom ako minulý rok postavil novú karosáreň a montážnu halu, chcel by tam už tento rok montovať modely Porsche Cayenne. Zatiaľ sa u nás preň vyrábajú karosérie. Tento rok by tak mohlo z pásov závodu vzísť prvé Porsche zo Slovenska.

V Trnave zasa stále dopĺňajú ľudí pre novú víkendovú zmenu. Prvých 400 ľudí už pre ňu našiel, v marci má do nej pribudnúť ďalších 400 ľudí. Pripravujú sa už aj na to, že sa v Trnave budú vyrábať aj motory.

Potrebujú vyše 4-tisíc ľudí zo zahraničia

Situácia na pracovnom trhu sa bude pre automobilky zhoršovať. Zamestnancov pomaly potrebuje zháňať aj indicko-britský Jaguar Land Rover, ktorý plánuje v roku 2018 spustiť výrobu pri Nitre.

Jaroslav Holeček zo zväzu autovýrobcov odhaduje, že počas najbližších troch rokov bude automobilový priemysel na Slovensku potrebovať 14-tisíc nových zamestnancov.

Zo škôl budú môcť vziať iba 4-tisíc, tak zhodnotil Holeček úroveň absolventov. Ostatných podľa neho v škole nepripravujú do praxe, ale skôr „pre papier“.

Preto sa výrobcovia chcú viac orientovať na rekvalifikácie a spoluprácu so štátom. Hľadajú spoločne s ním cestu, ako v určitých prípadoch uľahčiť import zamestnancov.

Autovýrobcovia rátajú, že zo zahraničia budú v najbližších troch rokoch potrebovať 4 až 6-tisíc zamestnancov. Celkovo pracuje u nás v automobilovom priemysle 129-tisíc ľudí.

Nálada sa môže zhoršiť

Automobilky doteraz ťažili aj z toho, že sa oživili väčšie odkladané nákupy v krajinách, kde chuť nakupovať autá v minulosti schladila kríza.

„V základnom scenári (bez tvrdého Brexitu) sa očakáva mierny rast predajov v Európe aj v tomto roku. Ďalší rast slovenských automobiliek bude limitovať skôr kapacita domácich automobiliek, či prispôsobovanie liniek novým modelovým radom, ako nedostatočný dopyt,“ odhaduje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Inak to bude, ak sa naplnia najnovšie slová, ktoré vyslovila britská premiérka Theresa May. Hovorí o tvrdom brexite.

„Ak reálne vyjednávania budú smerovať k takzvanému tvrdému brexitu, pravdepodobne to povedie aj k zhoršeniu spotrebiteľských nálad, a to ako vo Veľkej Británii, tak v kontinentálnej EÚ,“ predpokladá Koršňák.

Koľko áut vyrobili v roku 2016

 

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie