Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Pracujú za málo, zhoršujú vzťahy vo fabrike. Odborári sa sťažujú na robotníkov z Balkánu

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Slovensko čaká debata o tom, ako sa postaviť k pracovníkom zo zahraničia. Automobilky a ich dodávatelia po nich siahajú stále viac. Odborári sa na Srbov, Rumunov a Bulharov často sťažujú.

Slovenskí odborári sa sťažujú na robotníkov, ktorí do fabrík prichádzajú zo Srbska, Rumunska a Bulharska. Šéf odborov v trnavskej automobilke PSA Milan Minárech hovorí, že s kolegami z Balkánu majú slovenskí zamestnanci nezhody.

„Na linke robia cudzinci len jednoduchšie úlohy, zložitejšie za nich musia robiť naši. Keď im príde majster niečo vysvetliť, tak mu nerozumejú,“ rozpráva Minárech. Tému cudzincov vo fabrikách v utorok otvorili predáci z Odborového zväzu KOVO.

Firmy týchto ľudí zamestnávajú, pretože sú lacnejší a na našom trhu práce už na niektoré odbornosti ani nie je dostatok ľudí.

Atmosféra v trnavskej fabrike sa podľa Minárecha zhoršuje: „Zahraniční pracovníci často nerešpektujú naše vnútorné predpisy, nerešpektujú slovenských kolegov. Pred pár rokmi tu bol dobrý kolektív, to sa teraz zmenilo.“

Zvlášť upozornil na hygienu. „Chýbajú im základné hygienické návyky, naše upratovačky by vám vedeli rozprávať.“ Spomenul aj krádeže a výtržnosti na sídlisku v obci Zavar pri Trnave, kde má automobilka byty pre zamestnancov.

„V obchodoch sa tam kradne, v niektorých bytoch ničia vybavenie alebo sa medzi sebou pobijú.“

Na linke s tlmočníkmi

Overiť si jeho slová nie je ľahké. Minárech priznáva, že ani medzi Slovákmi nie sú len vzorní pracovníci. „Áno, aj my Slováci sme často takí, akí sme,“ uznáva.

Automobilka PSA oficiálne uvádza, že v Trnave zamestnáva necelých 500 cudzincov z celkových 3500 pracovníkov. Väčšina z nich pochádza zo Srbska.

Odmieta však, že by na pracovisku vládli napäté vzťahy. „Sťažnosti riešime štandardne bez ohľadu na to, či ide o slovenských alebo zahraničných zamestnancov,“ reaguje hovorca firmy Peter Švec.

Rečová bariéra sa podľa neho postupne stráca. Medzi Srbmi je zhruba sto robotníkov, ktorí patria k slovenskej menšine v Srbsku, tí rozumejú bez problémov. „Zamestnancov cudzej štátnej príslušnosti vyhľadávame podľa možností prioritne tak, aby čo najviac rozumeli po slovensky. Väčšina cudzincov po slovensky čiastočne rozumie, niektorí sú aj v pozíciách majstrov,“ hovorí Švec.

Špecifickou skupinou sú len Rumuni, ktorých pracuje vo fabrike zhruba sedemdesiat. „V komunikácii využívame tlmočníkov, čo túto ťažkosť čiastočne eliminuje,“ dodáva Švec.

Predseda OZ KOVO v trnavskej automobilke Milan Minarech tvrdí, že so zahraničnými pracovníkmi prišli problémy. Automobilka to odmieta. Foto - TASR
Predseda OZ KOVO v trnavskej automobilke Milan Minárech tvrdí, že so zahraničnými pracovníkmi prišli problémy. Automobilka to odmieta. Foto – TASR

Polícia: riešime hlavne hluk

Problémy s cudzincami potvrdila aj trnavská polícia, ktorú pravidelne volajú na sídlisko, kde robotníci bývajú.  Väčšinou ide podľa nej o priestupky.

„Vo väčšine prípadov sa zaoberáme priestupkami proti občianskemu spolunažívaniu a proti majetku, ktorých sa dopúšťajú cudzí štátni príslušníci. Dochádza aj k rušeniu nočného pokoja,“ odpovedá krajská policajná hovorkyňa Martina Kredatusová.

Polícia už o tom hovorila aj s manažérmi automobilky. „Sme s nimi v kontakte, automobilka prijala vlastné opatrenia na pokojné spolužitie obyvateľov,“ dodáva Kredatusová.

Ku konfrontácii a konfliktom s miestnymi ešte neprišlo. „Niektorí obyvatelia majú zo zahraničných pracovníkov možno obavy, pretože sú tmavší, ale nedá sa povedať, že by tu dochádzalo k niečomu dramatickému,“ hovorí starosta Zavaru Rudolf Baroš.

Na západnom Slovensku i na Považí

Prípad trnavskej automobilky ukazuje, že Slovensko čaká debata o tom, ako pristupovať k náboru zamestnancov zo zahraničia.

Odborový zväz KOVO odhaduje, že v tunajších fabrikách či na stavbách pracuje päť- až šesťtisíc pracovníkov z východnej Európy. Väčšinou sú to ľudia, ktorí sa zamestnajú cez pracovné agentúry, prípadne ich firmy zamestnávajú vďaka rôznym právnym kľučkám.

„Vieme, že v jednej fabrike cudzinci oficiálne pracujú ako živnostníci, v iných prípadoch ide o zamestnancov zahraničných firiem, ktoré ich sem vysielajú akože na zácvik alebo na dlhodobé služobné cesty,“ hovorí predseda OZ KOVO Emil Machyna.

Zoznam slovenských firiem, kde pracujú zahraniční robotníci z Balkánu, sa stále rozširuje. Napríklad srbská agentúra Largo Plus ponúka na webe prácu vo fabrikách na výrobu automobilových súčiastok v Senici, Malackách, Lozorne alebo u výrobcu elektroniky Samsung Galanta.

Závody Samsungu v Galante a Voderadoch patria k tým, ktoré stále viac spoliehajú na cudzincov. Foto - TASR
Závody Samsungu v Galante a vo Voderadoch patria k tým, ktoré sa stále viac spoliehajú na cudzincov. Foto – TASR

Ďalšie skupiny cudzincov pracujú Seredi, Nitre a v Považskej Bystrici. Väčšinou ide o radové miesta takzvaných operátorov výroby. To však stále môže byť len začiatok.

Napríklad PSA v súčasnosti podľa Minárecha chystá nábor ďalších cudzincov, ktorí by mali pracovať v rámci pripravovanej štvrtej pracovnej zmeny.

O dovážaní zahraničných robotníkov sa neoficiálne hovorí aj v súvislosti s novou automobilkou Jaguar Land Rover, ktorá má začať vyrábať v roku 2018.

Zamestnanci z Balkánu podľa odborárov pracujú za výrazne nižšie mzdy než Slováci. „V Srbsku je priemerná mzda 200 eur, keď u nás zarobia 600 eur, tak sú to pre nich veľké peniaze,“ hovorí Machyna.

Slovenskí zamestnanci potom podľa Machynu majú sťaženú pozíciu, pokiaľ si chcú vyrokovať vyššie platy. „Zamestnávateľ sa s nimi nemusí ani baviť, pretože im povie, že si miesto nich dovezie stovky ľudí z Balkánu,“ posťažoval sa Machyna.

PSA: Nie sú ľudia

Firmy sa na zamestnávanie cudzincov pozerajú z opačnej strany. V trnavskom kraji na jeseň klesla nezamestnanosť pod päť percent a fabriky stále ťažšie zháňajú pracovníkov. „Dôvodom náboru cudzincov je situácia na domácom trhu práce,“ tvrdí trnavská PSA.

Hovorca automobilky odmieta, že by cudzinci pracovali za nižšie mzdy než Slováci. „Práva, povinnosti aj platy sú úplne rovnaké. Agentúrnym pracovníkom, medzi ktorými zďaleka nie sú len cudzinci, navyše ponúkame, aby prešli do pozície kmeňových zamestnancov,“ tvrdí Švec.

Rovnoprávnosť oficiálne vyžaduje aj zákon. Agentúrny zamestnanec musí podľa ministerstva práce dostať porovnateľnú mzdu ako kmeňový zamestnanec, ak obaja vykonávajú rovnakú alebo obdobnú činnosť. Za dodržanie tejto povinnosti je spoluzodpovedný zamestnávateľ.

Odborári namietajú, že takáto vec sa ťažko kontroluje. „Nevidíme do zmlúv, čo majú cudzinci podpísané s pracovnými agentúrami, ktoré majú často sídlo v cudzine,“ hovorí Machyna.

Pohyb robotníkov v oboch smeroch

Situácia je podľa odborárov absurdná predovšetkým v tom, že Slovensko je stále krajinou, odkiaľ ľudia odchádzajú pracovať do zahraničia. Mnohí sa tak dostávajú do podobnej pozície, v akej sú u nás napríklad Srbi. Slovenskí odborári tvrdia, že štát by sa mal postarať v prvom rade o to, aby sa vrátili slovenskí robotníci z Česka alebo Nemecka.

„Len v českých firmách pracuje okolo 40-tisíc pracovníkov zo Slovenska. Keby sa polovica z nich vrátila, tak problém s nedostatkom ľudí máme vyriešený,“ myslí si Machyna.

Čo s tým štát môže urobiť, je otázka. Zamestnávanie Rumunov a Bulharov obmedziť nemôže, pretože ide o občanov Európskej únie, v ktorej platí voľný pohyb pracovných síl.

Trnavská automobilka PSA. Foto – TASR
Čiastočne aj vďaka cudzincom vyrobilo Slovensko vlani rekordný počet áut, ktorý prevyšuje počet milión kusov. Foto – TASR

Vláda by mohla pokračovať v znižovaní odvodov pre ľudí s nižšími príjmami, čo by firmám umožnilo ľahšie zvýšiť reálne platy.

OZ KOVO, ktoré má dlhodobo nadštandardné vzťahy s vládou Smeru, chce podľa Machynu presadiť do zákonníka práce ďalšie sprísnenie náboru agentúrnych pracovníkov. Okrem toho sa chcú obracať na inšpektoráty práce, aby vo fabrikách zamestnávajúcich cudzincov robili častejšie kontroly.

„To nie je opatrenie voči zahraničným pracovníkom, oni sú často v pozícii obete. Je to proti tým, ktorí na nich zarábajú,“ tvrdí Machyna.

Fico: zvykajme si

Dosah takýchto zmien by bol len pozvoľný. Len ťažko si možno predstaviť, že na Slovensko by sa masovo začali vracať tisíce Slovákov, ktorí často v žijú zahraničí už roky.

Premiér Robert Fico už v decembri hovoril o tom, že na zamestnávanie cudzincov si Slovensko jednoducho musí zvyknúť, a viackrát to zopakoval aj v januári.

„Zrazu zisťujeme, že pokiaľ by firmy ako PSA nedostali povolenie na dovoz pracovníkov zo Srbska, tak nevedia garantovať výrobu. Ak s priemerným zárobkom 1300 eur nie sme schopní nájsť ľudí, ktorí by išli pracovať, tak potom je už naozaj niečo veľmi zlé, pokiaľ ide o štruktúru nezamestnaných na Slovensku,“ povedal Fico minulý týždeň.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Vláda chce zachrániť, čo sa dá, lockdown má zároveň udržať hospodárstvo v chode
  • Koniec letného času: Zo soboty na nedeľu posunieme hodinky o hodinu späť
  • Lockdown: Premiér Matovič uviedol, že ak o tri týždne pozitívne prípady nezačnú klesať, na Slovensku bude úplný lockdown
  • Prvá pomoc: Obchody, ktoré z vlastného rozhodnutia zatvoria počas sprísnených opatrení, budú mať nárok na pomoc, povedal Matovič
  • Automobilky: Bratislavský Volkswagen začal vyrábať model Škoda Karoq
  • Obchod: Najbližšie tri týždne bude výpadok návštevnosti obrovský a kompenzácie nedostatočné, tvrdí Iniciatíva slovenských maloobchodníkov
  • Predaj áut: V septembri sa v EÚ predalo o 13 % viac úžitkových áut ako pred rokom
  • Pomoc od štátu: Aké budú zmeny v pomoci v druhej vlne
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Ľudia znova masívne nakupujú múku a cestoviny, o desiatej už nebol chlieb, vraví majiteľ potravín na Pohroní

Vratko Strmeň (vľavo) so spolumajiteľom Petrom Ondriašom u nich v obchode. Foto - V. Strmeň
Vratko Strmeň (vľavo) so spolumajiteľom Petrom Ondriašom u nich v obchode. Foto – V. Strmeň

Ľudia znova masívne nakupujú múku a cestoviny, o desiatej už nebol chlieb, vraví spolumajiteľ siete potravín na Pohroní Vratko Strmeň. „Nečakali sme to, keďže v marci si to už ľudia vyskúšali,“ dodáva.

Obchody bez zákazníkov a tržieb? To radšej zavrieme, tvrdia. Premiér im sľúbil finančnú podporu

Foto N - Tomáš Hrivňák
Foto N – Tomáš Hrivňák

Obchody s nepotravinárskym tovarom síce môžu mať naďalej otvorené, ale zákazníci do nich od soboty nebudú môcť prísť, tvrdí predseda Iniciatívy slovenských maloobchodníkov Daniel Krakovský. Očakáva, že mnoho predajní radšej zavrie, aby mohli čerpať pomoc na zamestnancov.

Minúta po minúte

Ministerstvo dopravy a asociácia hotelov zbierajú kontakty na ubytovacie zariadenia, kde bude možné stráviť karanténu. Hotelieri si sami stanovujú ceny, ktoré si ubytovaní zaplatia. (tasr, e)

Turecko sa za posledné roky stalo najväčším dovozcom odpadu z EÚ. Veľká časť z neho nie je recyklovaná a znečisťuje prírodu. Najviac sa do krajiny dováža odpad z Británie, Francúzska, Nemecka a Belgicka.

Podľa údajov Eurostatu vyviezla EÚ vlani 31 miliónov ton odpadu, z toho 11,4 milióna ton do Turecka, čo bolo trikrát viac oproti roku 2004. Druhý najväčší objem Únia vyviezla vlani do Indie (2,9 mil. ton).

Prečo ide najviac do Turecka

Turecko sa stalo pre európske krajiny novým cieľom vývozu odpadu potom, ako v roku 2018 Čína zakázala dovoz viacerých druhov odpadu. Ešte v roku 2017 doviezla z Európy, Japonska a USA 7 miliónov ton vyhodených plastov a 27 miliónov ton odpadového papiera.

Pre mnohé turecké firmy sa stal dovoz odpadu dobrým zdrojom príjmu v posledných rokoch, keď Turecko sužuje ekonomická kríza.

„Veľké množstvo odpadu, ktorý dorazí do Turecka, sa nerecykluje,“ hovorí profesor Sedat Gundogdu z univerzity v Adane. Podľa neho v odvetví recyklovania panuje chaos a chýba kontrola. (čtk, france24)

Veľké firmy by podľa riaditeľa Dusla Šaľa Petra Blahu pomohli s testovaním, keby štát znížil povinný limit 5000 zamestnancov. Takúto podmienku teraz spĺňajú podľa Blahu dve súkromné firmy.

Keby sa hranica znížila na 200 zamestnancov, týkalo by sa to 670 spoločností, dodal Blaha podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení. Komunikáciu s ústredným krízovým štábom však označil za bezvýslednú.

„Veríme, že by sme boli schopní rozumne presvedčiť našich zamestnancov, aby sa plošného testovania zúčastnili. Ponúkame voľnú kapacitu parkovísk vonku, kde to vieme ohradiť, pustiť tam lekárov a sme schopní naše zmeny v priebehu 6-7 dní v pokoji, počas pracovného času otestovať antigénovými testami, ak nám ich niekto doručí,“ tvrdil.

Na čo ešte upozornil šéf Dusla

  • V prípade úplného lockdownu by potrebovali na odstavenie prevádzky aspoň 7 dní.
  • Neistota zhoršuje ich pozíciu smerom k objednávateľom.

Duslo patrí skupine Agrofert, ktorú vlastnia zverenecké fondy českého premiéra Andreja Babiša.

GAP zvažuje zatvorenie všetkých svojich obchodov v Británii, Írsku, Taliansku a vo Francúzsku. Americký módny reťazec prevádzkuje v Európe 129 značkových predajní, zvažuje prechod na franchisingový model.

GAP sa už dlhší čas pasuje s poklesom predaja, veľkú ranu mu zasadilo nútené zatváranie obchodov z dôvodu pandémie. Za tri mesiace do mája si zaknihoval stratu 740 miliónov libier.

Firma už tento rok uviedla, že plánuje celosvetovo zavrieť 225 stratových predajní GAP a sesterskej značky Banana Republic.

Prečo sa im nedarí

Podľa denníka Le Figaro GAP neprichádzal s novými nápadmi a ustrnul v ponuke bezduchých kolekcií. Zákazníci od neho začali prechádzať k značkám, ako sú Zara, H&M a Forever 21.

GAP bol založený v San Franciscu v roku 1969, je známy voľnočasovou módou. Na Slovensku prevádzkuje e-shop. Nedávno avizoval, že na budúci rok otvorí predajňu v Bratislave. (čtk, bbc, e)

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Boeing zvažuje vývoj nového lietadla, ktoré by mu pomohlo znížiť stratu na Airbus v objednávkach a vo výrobe. Nový stroj by mohol byť konkurenciou hlavne pre úzkotrupové lietadlo A321XLR, ktoré lieta na stredne dlhé až diaľkové trasy.

Boeing začal skúmať záujem o nový typ lietadla u niekoľkých aeroliniek, píše portál Zdopravy.cz s odvolaním sa na informácie The Wall Street Journalu. Firma sa k vývoju nového lietadla nevyjadrila.

Veľkostne by sa malo zaradiť medzi súčasné modely 737 Max a 787, malo by odviezť 200 až 250 cestujúcich. V praxi by šlo kapacitou o nasledovníka Boeingu 757, ktorý sa prestal vyrábať v roku 2004.

Zatiaľ posledným novým lietadlom od Boeingu je 787 Dreamliner, ktorý začal výrobca vyvíjať v roku 2004. Lietadlá 737 Max nie sú úplne novým typom, vychádzajú z pôvodnej verzie 737 NG.

Aktivita na globálnom trhu s primárnymi úpismi akcií (IPO) zaznamenala výrazné oživenie. V objeme výnosov z IPO to bol vďaka dostatku peňazí na trhu najlepší tretí štvrťrok za posledných 20 rokov. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti EY. (čtk)

Podnikateľská aktivita v eurozóne sa v októbri vrátila k poklesu, stojí za ním najmä silnejúca pandémia. V Nemecku aktivita pokračuje v raste, sú tam však značné rozdiely medzi spracovateľským sektorom a službami.

Súhrnný index podnikateľskej aktivity pre eurozónu sa podľa predbežných údajov spoločnosti IHS Markit v októbri znížil na 49,4 bodu zo septembrovej hodnoty 50,4 bodu. Hranica 50 bodov oddeľuje rast od poklesu.

Sektor služieb je v ekonomike eurozóny dominantný a najviac dopláca na pandemické reštrikcie, ktoré opäť zavádzajú mnohé európske krajiny. Podľa agentúry Reuters sa takmer 90 % ekonómov domnieva, že druhá vlna epidémie znamená vysoké až veľmi vysoké riziko, že zotavovanie ekonomiky sa zastaví.

Ako je na tom Nemecko

Celková situácia v najväčšej európskej ekonomike sa príliš neodlišuje od zvyšku eurozóny, štruktúra je tam však iná. Súhrnný index v Nemecku klesol na 54,5 bodu zo septembrových 54,7 bodu, takže aktivita ďalej rastie, ale pomalšie. Analytici čakali horší výsledok.

Veľmi dobre sa v Nemecku darí spracovateľskému sektoru, ktorého čiastkový index stúpol na 58 bodov. Naopak, sektor služieb sa vrátil k poklesu, ukazovateľ sa znížil na 48,9 bodu. (čtk, reuters)

Bratislavský VW začal vyrábať Škodu Karoq

V bratislavskom závode Volkswagen Slovakia odštartovala výroba kompaktného SUV Škoda Karoq. Montáž v poradí už 9. modelu v produktovom portfóliu zabezpečí prácu pre približne 500 zamestnancov.

Továreň pomáha s montážou vozidiel Karoq českým závodom Škody z kapacitných dôvodov. Objem výroby v Bratislave sa má pohybovať rádovo v desaťtisícoch ročne.

Karosérie pre Karoq sa vyrábajú v Česku, odkiaľ sa prevážajú na montáž do bratislavskej fabriky. Podvozok sa vyrába v Bratislave. V Česku sa Karoq produkuje čiastočne v Mladej Boleslavi a Kvasinách.

Volkswagen patrí na Slovensku k najväčším zamestnávateľom. V bratislavskom závode montuje SUV vozidlá a aj malé mestské autá. (e, čtk)

KFC do konca roka vytvorí v Británii 5400 pracovných miest vo svojej takmer tisícke reštaurácií. Je to jedna z mála dobrých správ pre britský trh práce v čase, keď nezamestnanosť stúpla najvyššie za tri roky a naďalej sa čaká jej rast.

KFC patrí do americkej skupiny Yum! Brands, v Británii má 24-tisíc zamestnancov. Sieť prevádzok rýchleho občerstvenia sa rozhodla najímať nových ľudí napriek prísnym pandemickým opatreniam v krajine.

Nové pozície by mal čiastočne podporiť vládny program Kickstart, ktorý pomáha firmám vytvárať pracovné príležitosti pre mladých ľudí do 24 rokov ohrozených dlhodobou nezamestnanosťou.

Stravovanie a ubytovanie patria medzi sektory najviac zasiahnuté pandémiou. Minister financií Rishi Sunak sľúbil odvetviu ďalšiu pomoc na záchranu pracovných miest. (čtk, reuters)

Dnes otvárajú v Prešove nákupné centrum Novum, jeho otvorenie posunuli z 8. októbra. V prvej etape otvorí len časť obchodov, ďalšie majú pribudnúť v novembri a na jar 2021.

Posunutie otvorenia zdôvodnili jeho prevádzkovatelia aktuálnou pandemickou situáciu, núdzovým stavom a podstatným obmedzením kapacít a akcieschopnosti dodávateľov a úradov.

Reťazec Lidl krátko pred plánovaným otvorením začiatkom októbra oznámil, že neotvorí podľa plánu svoj obchod v nákupnom centre Novum, pretože centrum nemá platné kolaudačné rozhodnutie.

„Vzniknutá situácia nás úprimne mrzí, robíme však naďalej všetko pre to, aby naše centrum – nové srdce Šariša – ožilo v najbližších dňoch tohto mesiaca v závislosti od vývoja opatrení,“ tvrdí zástupca developerskej spoločnosti Gemo Holding Libor Tandler.

Na ploche 30 000 štvorcových metrov by malo byť na jar budúceho roka spolu 111 prevádzok.

Firma Huawei za tri štvrťroky zvýšila tržby medziročne o desatinu na 100 miliárd dolárov. Tempo rastu sa však znižuje – najmä v dôsledku amerických sankcií a pandémie.

Údaje za jednotlivé štvrťroky firma neposkytla, podľa výpočtov médií jej tržby v 3. kvartáli stúpli len o 3,7 %. Ešte v 2. štvrťroku rast dosahoval 22 %, za prvý polrok sa zvýšili o 13 %.

Sankcie zo strany USA skomplikovali firme prístup k väčšine amerických technológií a súčiastok. Biely dom tvrdí, že Huawei je hrozbou pre národnú bezpečnosť a môže čínskej vláde uľahčiť špionáž. To firma odmieta.

Podľa údajov firmy Canalys sa Huawei v 2. štvrťroku stal najväčším predajcom smartfónov na svete. Zvýšil predaj o 17,7 %, podiel na trhu atakoval 20 %. Rast ťahá najmä dopyt na čínskom trhu, kde má Huawei podiel 51 %.

Huawei vo štvrtok predstavil nový prístroj Mate 40. Analytici sa zhodujú, že záujem oň v zahraničí nebude veľký, pretože v dôsledku sankcií nemá k dispozícii plnú verziu operačného systému Android. (čtk, ap, reuters)

Predaj úžitkových áut v EÚ v septembri stúpol medziročne o 13 % na vyše 163-tisíc kusov. Je to prvý nárast odbytu v tomto roku, za tri štvrťroky zaostáva oproti vlaňajšku o štvrtinu.

Údaje o septembrovom predaji úžitkových áut zverejnilo združenie ACEA na internetovej stránke. Viac išli na odbyt najmä dodávky, ktoré v celej EÚ tvoria viac ako 84 % nových registrácií. Klesol predaj nákladných áut a autobusov.

Štyri najväčšie trhy v EÚ zaznamenali v septembri nárast počtu registrácií. V Taliansku sa predalo o 17,8 % úžitkových vozdiel viac, v Nemecku o 17,6 %, vo Francúzsku o 15,1 % a Španielsko hlási plus 6,6 %. Najrýchlejšie rástol odbyt na Slovensku o 62,8 %, predalo sa 739 áut.

V prvých deviatich mesiacoch roka vykázali dvojciferný pokles predaja všetky štáty EÚ. Slovenský trh klesol o tretinu. (čtk, e)

Vláda sa zbavuje zodpovednosti za akékoľvek kompenzácie mimo existujúcich schém, tvrdí Iniciatíva slovenských maloobchodníkov v reakcii na to, že všetky obchody síce môžu zostať otvorené, ale nemôžu obslúžiť žiadneho zákazníka. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať