Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Keď sa Danko chválil IC vlakmi, železničiari kupovali drahé wifi – 20-tisíc za jeden vozeň

Andrej Danko už má národného vlakového dopravcu. Bude mať aj leteckého? Foto – TASR
Andrej Danko už má národného vlakového dopravcu. Bude mať aj leteckého? Foto – TASR

V čase, keď predseda SNS Andrej Danko stál na peróne a s plackou v rukách vypravoval obnovený štátny IC rýchlovlak, železničná spoločnosť nakupovala drahé wifi zariadenia do vlakov.

Štátne IC vlaky železničiarov zjavne inšpirovali k tomu, že potrebujú kvalitnejšie wifi technológie, aby internet vo vlakoch nepadal a cestujúci sa nesťažovali. No cena, ktorú sa rozhodli za to zaplatiť, sa javí ako mimoriadne štedrá.

Za nové wifi zariadenia do 20 vozňov a dvojročnú záruku zaplatia 408-tisíc eur bez DPH (zhruba 490-tisíc s DPH). Cena na jeden vozeň tak vychádza na zhruba 20-tisíc eur (bez DPH). V tejto cene nie sú ešte zahrnuté dátové služby, len hardvér od Huawei, montáž a dvojročný servis.

Železničná spoločnosť nerobila riadny tender, zákazku dala na trhu menej známej firme WDS Solutions.

Keď dodával wifi zariadenia do vlakov Slovak Telekom, štátna firma platila podľa zmluvy uzavretej koncom roka 2014 menej ako 3000 eur na vozeň. To bolo takmer sedemkrát menej, ako má štát platiť teraz.

Železničná spoločnosť hovorí, že riešenie, ktoré od Telekomu majú, už technologicky nestačí a cestujúci sa často sťažujú. Preto nakúpili nové a výkonnejšie zariadenie.

Železničiari argumentujú, že cena je primeraná zadaniu, požadovanej kvalite a servisným podmienkam, lebo dodávateľ sa zaviazal, že opravu vykoná do 6 hodín hocikde na Slovensku. Výhodou má byť aj počet SIM kariet, ktoré dané wifi môže využívať. Namiesto pôvodne troch môže použiť osem. Treba však povedať, že súčasne môžu byť do siete pripojené najviac štyri SIM karty, nie osem.

„Doposiaľ podceňované sú podmienky prevádzky špecifické pre vlaky: vysoká rýchlosť, odolnosť voči otrasom a prepäťovým výbojom v blízkosti 25-tisíc voltov napätia,“ pokračuje štátna firma. Rozdiel má byť aj v počte antén a sile pokrytia vozňa.

Keď to prepočítate, je to priveľa

Detailnejšie sa na cenu za dodávku zariadení pozrel IT-čkár Peter Mihálik z firmy Bonet Systems, ktorá sa venuje aj návrhu a výstavbe sieťovej infraštruktúry. Cena za technológiu tvorí podstatnú časť zmluvnej ceny. Pri kalkulácii vychádzal z informácií zverejnených v zmluve.

ZSSK za technológie platí zhruba 331-tisíc eur, Mihálik v kalkulácii dospel k sume nižšej ako 100-tisíc eur a to pritom ráta s maržou 28 percent.

Železničná spoločnosť kúpila zariadenia Huawei od čínskeho výrobcu, o ktorom je skôr známe, že sa snaží nízkymi cenami presadiť na trhoch mimo Číny. Mihálik v kalkulácii počíta s technológiou Cisco, ktorá patrí na trhu medzi drahšie.

„Žiadne ďalšie zariadenia okrem ekvivalentov tých, s ktorými som rátal, nie sú v prílohe zmluvy špecifikované. Ak by tam aj nejaké pridali, tie, ktoré som nacenil, by určite bez problémov splnili zadanie ‚free wifi vo vlaku‘ s dostupnosťou, ktorú ZSSK požaduje,“ hovorí Mihálik.

Na argument ZSSK, že nové zariadenie umožňuje viac SIM kariet, hovorí: „To, že nejaké zariadenie umožňuje použitie 2, 4 alebo 8 SIM kariet, nezvyšuje jeho komplexnosť natoľko, aby zvýšilo jeho cenu na 2- až 3-násobok.“

Experti sa usmievajú

Hoci v novej zákazke ide o zariadenia vyššej triedy, je málo pravdepodobné, že by stáli násobne viac. No ak by aj stáli trikrát viac, otázka je, prečo by mala výrazne zdražieť montáž, inštalácia a testovanie a výkresová dokumentácia oproti cene, ktorú platil štát Telekomu.

Hoci dodávateľ použil drahší typ antény, ako sa uvádza v zmluve, rozdiel v cene môže byť pár stoviek eur, určite nie tisícka.

Podobne ako v zmluve s Telekomom, aj v aktuálnej zmluve železničná spoločnosť platí aj zvlášť za montáž a zvlášť za inštaláciu a testovanie. Aký je rozdiel medzi inštaláciou a montážou, nie je celkom jasné. No obe položky oproti starej zmluve výrazne zdraželi. Len ťažko sa dá odhadovať prečo.

„Keď sme sa s kolegami – skúsenými odborníkmi – bavili o tom, že testovanie má byť také drahé ako certifikovaná montáž, vyvolalo to na našich tvárach úsmev,“ povedal Marek Petruška z Asociácie lokálnych používateľov internetu (ALPI). Montáž a aj inštalácia a testovanie stoja každé zvlášť minimálne 1500 eur na vagón.

Za výkresovú dokumentáciu platia železničiari 496 eur za každý z 20 vozňov, hoci v skutočnosti ide len o tri typy vozňov. Za každý vozeň platil štát aj Telekomu, ale jeho cena bola päťkrát nižšia.

Oslovili sme aj RegioJet s otázkou, koľko ich stáli wifi technológie a následný servis, firma to však presne nepovie. „Máme vo všeobecnosti zlomkové náklady – zhruba na úrovni 10 až 20 percent oproti štátnym dopravcom, ale s ohľadom na to, že ide o naše vnútorné know-how, nechceme cenu presne špecifikovať,“ povedal hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Interiér štátneho IC vlaku. foto - tasr
Interiér štátneho IC vlaku. Foto – TASR

Pilotný projekt nepotrebuje súťaž

Aj keď železničiari nerobili na novú wifi technológiu verejné obstarávanie, zákon tým neporušili, keďže do sumy 418-tisíc bez DPH majú zo zákona výnimku. Zmluvná cena je 408-tisíc eur, teda tesne pod touto hranicou. „Zohľadnili sme potrebu rýchleho začatia,“ povedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Zmluvu s WDS Solutions uzavreli 23. decembra, teda deň pred Vianocami. Zo zmluvy vyplýva, že práce mali byť dodané do konca roka. Zjavne sa tak nestalo. V tlačovej správe, ktorú ZSSK zaslala v čase, keď sme sa na zákazku pýtali, tvrdí, že hardvér od Huawei začala nasadzovať len teraz v pondelok. Zatiaľ má ísť o pilotný projekt.

„WDS Solutions je v spolupráci s Huawei autorom celého riešenia. V tejto chvíli je odovzdaný jeden vagón, ktorý by mal byť podľa našich informácií čoskoro nasadený do reálnej prevádzky. Fyzická montáž zariadení prebiehala pod supervíziou zástupcu Huawei prostredníctvom nášho subdodávateľa,“ povedala Monika Kaprálová z WDS Solutions.

Železničná spoločnosť presne neuviedla, na ktorých linkách majú vozne s novou wifi technológiou jazdiť. No keď sa nové wifi v 20 vozňoch osvedčí, železničiari chcú robiť súťaž na montáž nového wifi do ďalších dvesto vagónov.

Podľa odborníkov, s ktorými sme hovorili, je však zvláštne, že železničiari platia v pilotnom projekte jednak za LTE router so zabudovaným prístupovým bodom (access point) a ešte aj zvlášť ďalší prístupový bod. Otázne je tiež to, prečo chcú robiť pilotnú prevádzku hneď v 20 vozňoch.

„Protokol, ktorý budú nové wifi zariadenia vo vlakoch používať, je už bežne dostupný aj pre zariadenia používané v bežných domácnostiach,“ hovorí Petruška.

Vlak na cestách nemá dobrý signál

Rýchlosť pripojenia by mala dosahovať až 1 Gbit/s, súčasné riešenie ponúka maximálne 300 Mbit/s. Odborníci však hovoria, že takáto rýchlosť sa dá dosiahnuť v laboratórnych podmienkach a nie vo vlaku. LTE technológie ju ani neumožňujú. Navyše, nezaručuje to dobré pokrytie signálom na celej trati.

„Zrejme údaj 1 Gbit/s má hovoriť o rýchlosti pripojenia medzi klientom vo vagóne a samostným wifi AP vo vagóne,“ povedal jeden z odborníkov, ktorých sme sa na to pýtali.

To nemusí znamenať, že takouto rýchlosťou sa bude cestujúci počas jazdy aj pripájať.

Kto je nový dodávateľ

ZSSK nového dodávateľa predstavila tak, že je na trhu od roku 2011, je jedným z certifikovaných dodávateľov Huawei a že medzi svojimi klientmi uvádza aj Slovenskú národnú galériu či riešenia pre hotely.

„Najdôležitejším kritériom bola cena,“ odpovedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč na otázku, na základe čoho si za dodávateľa vybrali firmu WDS Solutions. Štátne železnice nepovedali, ako presne firmu vybrali a z koľkých iných spoločností.

Firma funguje pod týmto menom podľa údajov v obchodnom registri od 3. novembra 2016. Dovtedy to bola firma Webdesign Studio (od decembra 2011).

„Spoločnosť pôvodne fungovala od roku 2011 popri štúdiu jej zakladateľov. Rok 2013 bol pre spoločnosť v znamení ukončovania vysokoškolského štúdia štatutárov spoločnosti, a tak boli priority nastavené iným smerom. V roku 2014 sa spoločnosť začala intenzívnejšie venovať obchodu a postupne naše tržby narastali,“ povedala Monika Kaprálová z WDS Solutions.

V roku 2013 tržby firmy podľa FinStatu len trocha presiahli 2000 eur, v roku 2014 mala tržby zhruba 12-tisíc eur a v roku 2015 ich zdvojnásobila. „Keď zhodnotíme rok 2016, pre spoločnosť bol úspešný, keďže mimo tržieb z tejto zákazky sa náš obrat oproti roku 2015 viac ako zdesaťnásobil,“ dodala Kaprálová.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Dlhová brzda neumožňuje Slovensku vydávať viac dlhopisov, pretože spomalenie ekonomického rastu tlačí pomer dlhu na HDP bližšie k jej sankčným úrovniam. „Pondelková aukcia bola posledná v tomto roku,“ povedal šéf Agentúry pre riadenie dlhu Daniel Bytčánek pre Bloomberg.

Šéf agentúry povedal, že boli spokojní s dopytom aj výnosmi dlhopisov splatných v roku 2031. Dopyt dosiahol 288 milióna eur, Slovensko si požičalo 118 miliónov, priemerný úrok bol 0,166 % ročne.

Dopyt po dlhopisoch splatných v roku 2047 bol „prekvapivo slabý“, čo môže súvisieť aj s opatrnosťou investorov pred blížiacim sa koncom roka. Dopyt dosiahol len 67,5 milióna eur, štát akceptoval 40,5 milióna eur, priemerný ročný výnos bol 0,788 %. (bloomberg)

Zdieľať

Coty preberá kontrolu v kozmetickej značke Kylie Jenner. Mladá miliardárka zbohatne o 600 miliónov dolárov

Coty sa dohodla s Kylie Jenner, že za 600 miliónov dolárov prevezme väčšinový podiel v jej kozmetickej značke. Obchod ohodnocuje biznis hviezdy sociálnych médií, ktorú sledujú stovky miliónov fanúšikov, na 1,2 miliardy dolárov.

Transakcia posilňuje majetkový status Jenner, ktorá patrí k najmladším miliardárom na svete, píše Bloomberg.

Dohoda prichádza v období, keď sa Coty snaží zvýšiť podiel produktov starostlivosti o pleť a parfumov a posilňuje výdavky na marketing. Snaží sa tak bojovať s poklesom predaja.

Akcie Coty reagovali na dohodu rastom o viac ako 5 percent.

Coty prevezme celkovú zodpovednosť za portfólio Kylie Cosmetics, Jenner bude mať na starosti kreatívu a komunikáciu značky.

Ako sa vypracovala Kylie Jenner:

  • Patrí k celebritnému klanu Kardashianovcov. V biznise ťaží z popularity rodiny, ktorú si získala vďaka reality šou Keeping Up With the Kardashians.
  • Značka Kylie Cosmetics začínala v roku 2015 s líniou rúžov na pery, ktorú vypredala za niekoľko minút, uvádza Reuters. Jenner ju rozbiehala ešte v tínedžerskom veku.
  • V súčasnosti ponúka širokú paletu kozmetiky od gélu na obočie až po produkty starostlivosti o pleť.
  • Kylie Cosmetics sa spočiatku predávala iba online, od roku 2018 je dostupná v sieti Ulta Beauty, ktorá má viac ako 1 100 kamenných predajní v Spojených štátoch.

Kylie Jenner má masívny výtlak na sociálnych médiách, kde ju sleduje viac ako 270 miliónov ľudí. Za uplynulých 12 mesiacov jej kozmetická značka dosiahla čisté tržby 177 miliónov dolárov, odhaduje Coty.

Najmladšia miliardárka:

Časopis Forbes tento rok zaradil Jenner do rebríčka dolárových miliardárov.

Jenner sa stala vo veku 21 rokov vôbec najmladšou miliardárkou a zároveň najmladšou miliardárkou, ktorá si majetok zarobila sama.

V oboch kritériách predbehla Marka Zuckerberga. Spoluzakladateľ Facebooku sa vypracoval na dolárového miliardára v roku 2008 vo veku 24 rokov.

Zdieľať

Česká vláda schválila zavedenie 7-percentnej digitálnej dane pre veľké internetové firmy ako Facebook alebo Google. Do štátneho rozpočtu by daň podľa odhadov ministerstva financií mohla priniesť v prepočte 200 miliónov eur ročne.

Zákon by mohol začať platiť v priebehu budúceho roka. Musí ho ešte schváliť parlament a podpísať prezident.

Dani by mali podliehať internetové firmy s globálnym obratom nad 750 miliónov eur, ktoré budú mať na území Česka ročný obrat za uskutočnené zdaniteľné služby minimálne 100 miliónov českých korún (zhruba 4 milióny eur). (čtk)

Zdieľať

Airbusu sa sypú miliardové objednávky z Dubaja. Ušlo sa aj Boeingu

Air Arabia kúpi od Airbusu 120 úzkotrupových lietadiel série A320neo, hodnota obchodu dosahuje 14 miliárd dolárov. Prvé dodávky sa očakávajú v roku 2024. Ide o ďalšiu veľkú objednávku pre Airbus, kúpu 50 kusov A350 dnes oznámili Emirates.

Zákazka od Air Arabia pozostáva zo 70 lietadiel A320neo, zvyšok sú stroje A321XLR (na diaľkové lety) a A321neo, píše Bloomberg.

Aerolínie sú najväčším nízkonákladovým leteckým dopravcom v oblasti Perzského zálivu a severnej Afriky.

Prírastky vo flotile od Airbusu im pomôžu pri plánovanej expanzii v juhovýchodnej Ázii a Afrike.

Air Arabia pripravuje spoločný podnik s Etihad Airways, ktorý by mohol začať fungovať v 2. štvrťroku 2020.

Plodná Dubai Airshow

Najnovšie veľké objednávky na lietadlá Airbusu sa zrodili na prebiehajúcej leteckej šou v Dubaji.

Bez objednávok nezostal ani konkurent Airbusu, americký Boeing, ktorý získal druhú zákazku na lietadlá 737 Max 8 od ich marcového núteného uzemnenia.

Turecký dopravca SunExpress si objednal ďalších 10 strojov tohto typu. Od roku 2014 čaká na dodanie 32 kusov 737 Max 8.

Zdieľať

Aerolinky SunExpress kúpia od Boeingu ďalších desať lietadiel typu 737 Max 8. Katalógová cena strojov dosahuje 1,2 miliardy dolárov. Ide o druhú objednávku 737 Max od ich núteného odstavenia po marcovom leteckom nešťastí.

Charterové turecké aerolínie SunExpress majú od roku 2014 objednaných 32 lietadiel Boeing 737 Max 8, ktoré zatiaľ neboli dodané, píše Reuters.

SunExpress sú spoločným podnikom Turkish Airlines a Lufthansy.

Záujem o kúpu lietadiel 737 Max prejavila v júni spoločnosť IAG, ktorá vlastní napríklad aerolinky British Airways, Iberia, Aer Lingus či Vueling.

Išlo o prvú objednávku od marcového uzemnenia strojov tohto typu. Prvé lietadlá má IAG prevziať v roku 2023.

Zdieľať

Ministerstvo hospodárstva zverejnilo podmienky poskytnutia dotácie na kúpu elektromobilov. Prvé žiadosti bude možné podať 17. decembra. Celkovo je na podporu nákupu určených 5 miliónov eur.

Na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom bude možné získať príspevok 8000 eur, v prípade plug-in hybridného vozidla to bude 5000 eur.

O dotáciu môžu požiadať fyzické osoby, podnikatelia aj verejná správa.

Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bude možné získať dotáciu, je 50-tisíc eur s DPH.

Rezort hospodárstva zverejnil podmienky poskytnutia dotácie na svojom webe aj na internetovej stránke chcemelektromobil.sk, kde je zároveň možné nájsť všetky informácie. (tasr)

Zdieľať

Hospodársky rast v Nemecku vo štvrtom štvrťroku zostane slabý, nie je však dôvod obávať sa recesie. Vo svojej mesačnej správe to uviedla nemecká centrálna banka.

Deutsche Bundesbank, ako znie jej oficiálny názov, upozornila aj na známky stabilizácie vyhliadok nemeckého priemyselného sektora.

Hrubý domáci produkt Nemecka v treťom štvrťroku vzrástol o 0,1 percenta po poklese o 0,2 percenta v druhom kvartáli. Nemecko sa tak tesne vyhlo recesii, ktorá sa zvyčajne definuje ako dva štvrťroky ekonomického poklesu za sebou.

Nemecký priemysel v poslednom čase čelí spomaľovaniu rastu svetovej ekonomiky. K jeho ťažkostiam prispieva pretrvávajúca neistota spojená s plánovaným odchodom Británie z Európskej únie a s obchodnou vojnou medzi USA a Čínou.

Nemecká vláda v tomto roku očakáva rast HDP o pol percenta po minuloročnej expanzii o 1,4 percenta. Budúci rok má ekonomika podľa vládnej prognózy vzrásť o jedno percento. (reuters, čtk)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať