Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Keď sa Danko chválil IC vlakmi, železničiari kupovali drahé wifi – 20-tisíc za jeden vozeň

Andrej Danko už má národného vlakového dopravcu. Bude mať aj leteckého? Foto – TASR
Andrej Danko už má národného vlakového dopravcu. Bude mať aj leteckého? Foto – TASR

Keby wifi vo vlakoch išlo o toľko rýchlejšie, ako zdraželo wifi príslušenstvo, zrýchlilo by aj šesťnásobne. Pilotnú zákazku vybavili bez súťaže, železnice chcú wifi zariadením vybaviť ďalších 200 vagónov.

V čase, keď predseda SNS Andrej Danko stál na peróne a s plackou v rukách vypravoval obnovený štátny IC rýchlovlak, železničná spoločnosť nakupovala drahé wifi zariadenia do vlakov.

Štátne IC vlaky železničiarov zjavne inšpirovali k tomu, že potrebujú kvalitnejšie wifi technológie, aby internet vo vlakoch nepadal a cestujúci sa nesťažovali. No cena, ktorú sa rozhodli za to zaplatiť, sa javí ako mimoriadne štedrá.

Za nové wifi zariadenia do 20 vozňov a dvojročnú záruku zaplatia 408-tisíc eur bez DPH (zhruba 490-tisíc s DPH). Cena na jeden vozeň tak vychádza na zhruba 20-tisíc eur (bez DPH). V tejto cene nie sú ešte zahrnuté dátové služby, len hardvér od Huawei, montáž a dvojročný servis.

Železničná spoločnosť nerobila riadny tender, zákazku dala na trhu menej známej firme WDS Solutions.

Keď dodával wifi zariadenia do vlakov Slovak Telekom, štátna firma platila podľa zmluvy uzavretej koncom roka 2014 menej ako 3000 eur na vozeň. To bolo takmer sedemkrát menej, ako má štát platiť teraz.

Železničná spoločnosť hovorí, že riešenie, ktoré od Telekomu majú, už technologicky nestačí a cestujúci sa často sťažujú. Preto nakúpili nové a výkonnejšie zariadenie.

Železničiari argumentujú, že cena je primeraná zadaniu, požadovanej kvalite a servisným podmienkam, lebo dodávateľ sa zaviazal, že opravu vykoná do 6 hodín hocikde na Slovensku. Výhodou má byť aj počet SIM kariet, ktoré dané wifi môže využívať. Namiesto pôvodne troch môže použiť osem. Treba však povedať, že súčasne môžu byť do siete pripojené najviac štyri SIM karty, nie osem.

„Doposiaľ podceňované sú podmienky prevádzky špecifické pre vlaky: vysoká rýchlosť, odolnosť voči otrasom a prepäťovým výbojom v blízkosti 25-tisíc voltov napätia,“ pokračuje štátna firma. Rozdiel má byť aj v počte antén a sile pokrytia vozňa.

Keď to prepočítate, je to priveľa

Detailnejšie sa na cenu za dodávku zariadení pozrel IT-čkár Peter Mihálik z firmy Bonet Systems, ktorá sa venuje aj návrhu a výstavbe sieťovej infraštruktúry. Cena za technológiu tvorí podstatnú časť zmluvnej ceny. Pri kalkulácii vychádzal z informácií zverejnených v zmluve.

ZSSK za technológie platí zhruba 331-tisíc eur, Mihálik v kalkulácii dospel k sume nižšej ako 100-tisíc eur a to pritom ráta s maržou 28 percent.

Železničná spoločnosť kúpila zariadenia Huawei od čínskeho výrobcu, o ktorom je skôr známe, že sa snaží nízkymi cenami presadiť na trhoch mimo Číny. Mihálik v kalkulácii počíta s technológiou Cisco, ktorá patrí na trhu medzi drahšie.

„Žiadne ďalšie zariadenia okrem ekvivalentov tých, s ktorými som rátal, nie sú v prílohe zmluvy špecifikované. Ak by tam aj nejaké pridali, tie, ktoré som nacenil, by určite bez problémov splnili zadanie ‚free wifi vo vlaku‘ s dostupnosťou, ktorú ZSSK požaduje,“ hovorí Mihálik.

Na argument ZSSK, že nové zariadenie umožňuje viac SIM kariet, hovorí: „To, že nejaké zariadenie umožňuje použitie 2, 4 alebo 8 SIM kariet, nezvyšuje jeho komplexnosť natoľko, aby zvýšilo jeho cenu na 2- až 3-násobok.“

Experti sa usmievajú

Hoci v novej zákazke ide o zariadenia vyššej triedy, je málo pravdepodobné, že by stáli násobne viac. No ak by aj stáli trikrát viac, otázka je, prečo by mala výrazne zdražieť montáž, inštalácia a testovanie a výkresová dokumentácia oproti cene, ktorú platil štát Telekomu.

Hoci dodávateľ použil drahší typ antény, ako sa uvádza v zmluve, rozdiel v cene môže byť pár stoviek eur, určite nie tisícka.

Podobne ako v zmluve s Telekomom, aj v aktuálnej zmluve železničná spoločnosť platí aj zvlášť za montáž a zvlášť za inštaláciu a testovanie. Aký je rozdiel medzi inštaláciou a montážou, nie je celkom jasné. No obe položky oproti starej zmluve výrazne zdraželi. Len ťažko sa dá odhadovať prečo.

„Keď sme sa s kolegami – skúsenými odborníkmi – bavili o tom, že testovanie má byť také drahé ako certifikovaná montáž, vyvolalo to na našich tvárach úsmev,“ povedal Marek Petruška z Asociácie lokálnych používateľov internetu (ALPI). Montáž a aj inštalácia a testovanie stoja každé zvlášť minimálne 1500 eur na vagón.

Za výkresovú dokumentáciu platia železničiari 496 eur za každý z 20 vozňov, hoci v skutočnosti ide len o tri typy vozňov. Za každý vozeň platil štát aj Telekomu, ale jeho cena bola päťkrát nižšia.

Oslovili sme aj RegioJet s otázkou, koľko ich stáli wifi technológie a následný servis, firma to však presne nepovie. „Máme vo všeobecnosti zlomkové náklady – zhruba na úrovni 10 až 20 percent oproti štátnym dopravcom, ale s ohľadom na to, že ide o naše vnútorné know-how, nechceme cenu presne špecifikovať,“ povedal hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Interiér štátneho IC vlaku. foto - tasr
Interiér štátneho IC vlaku. Foto – TASR

Pilotný projekt nepotrebuje súťaž

Aj keď železničiari nerobili na novú wifi technológiu verejné obstarávanie, zákon tým neporušili, keďže do sumy 418-tisíc bez DPH majú zo zákona výnimku. Zmluvná cena je 408-tisíc eur, teda tesne pod touto hranicou. „Zohľadnili sme potrebu rýchleho začatia,“ povedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Zmluvu s WDS Solutions uzavreli 23. decembra, teda deň pred Vianocami. Zo zmluvy vyplýva, že práce mali byť dodané do konca roka. Zjavne sa tak nestalo. V tlačovej správe, ktorú ZSSK zaslala v čase, keď sme sa na zákazku pýtali, tvrdí, že hardvér od Huawei začala nasadzovať len teraz v pondelok. Zatiaľ má ísť o pilotný projekt.

„WDS Solutions je v spolupráci s Huawei autorom celého riešenia. V tejto chvíli je odovzdaný jeden vagón, ktorý by mal byť podľa našich informácií čoskoro nasadený do reálnej prevádzky. Fyzická montáž zariadení prebiehala pod supervíziou zástupcu Huawei prostredníctvom nášho subdodávateľa,“ povedala Monika Kaprálová z WDS Solutions.

Železničná spoločnosť presne neuviedla, na ktorých linkách majú vozne s novou wifi technológiou jazdiť. No keď sa nové wifi v 20 vozňoch osvedčí, železničiari chcú robiť súťaž na montáž nového wifi do ďalších dvesto vagónov.

Podľa odborníkov, s ktorými sme hovorili, je však zvláštne, že železničiari platia v pilotnom projekte jednak za LTE router so zabudovaným prístupovým bodom (access point) a ešte aj zvlášť ďalší prístupový bod. Otázne je tiež to, prečo chcú robiť pilotnú prevádzku hneď v 20 vozňoch.

„Protokol, ktorý budú nové wifi zariadenia vo vlakoch používať, je už bežne dostupný aj pre zariadenia používané v bežných domácnostiach,“ hovorí Petruška.

Vlak na cestách nemá dobrý signál

Rýchlosť pripojenia by mala dosahovať až 1 Gbit/s, súčasné riešenie ponúka maximálne 300 Mbit/s. Odborníci však hovoria, že takáto rýchlosť sa dá dosiahnuť v laboratórnych podmienkach a nie vo vlaku. LTE technológie ju ani neumožňujú. Navyše, nezaručuje to dobré pokrytie signálom na celej trati.

„Zrejme údaj 1 Gbit/s má hovoriť o rýchlosti pripojenia medzi klientom vo vagóne a samostným wifi AP vo vagóne,“ povedal jeden z odborníkov, ktorých sme sa na to pýtali.

To nemusí znamenať, že takouto rýchlosťou sa bude cestujúci počas jazdy aj pripájať.

Kto je nový dodávateľ

ZSSK nového dodávateľa predstavila tak, že je na trhu od roku 2011, je jedným z certifikovaných dodávateľov Huawei a že medzi svojimi klientmi uvádza aj Slovenskú národnú galériu či riešenia pre hotely.

„Najdôležitejším kritériom bola cena,“ odpovedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč na otázku, na základe čoho si za dodávateľa vybrali firmu WDS Solutions. Štátne železnice nepovedali, ako presne firmu vybrali a z koľkých iných spoločností.

Firma funguje pod týmto menom podľa údajov v obchodnom registri od 3. novembra 2016. Dovtedy to bola firma Webdesign Studio (od decembra 2011).

„Spoločnosť pôvodne fungovala od roku 2011 popri štúdiu jej zakladateľov. Rok 2013 bol pre spoločnosť v znamení ukončovania vysokoškolského štúdia štatutárov spoločnosti, a tak boli priority nastavené iným smerom. V roku 2014 sa spoločnosť začala intenzívnejšie venovať obchodu a postupne naše tržby narastali,“ povedala Monika Kaprálová z WDS Solutions.

V roku 2013 tržby firmy podľa FinStatu len trocha presiahli 2000 eur, v roku 2014 mala tržby zhruba 12-tisíc eur a v roku 2015 ich zdvojnásobila. „Keď zhodnotíme rok 2016, pre spoločnosť bol úspešný, keďže mimo tržieb z tejto zákazky sa náš obrat oproti roku 2015 viac ako zdesaťnásobil,“ dodala Kaprálová.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Česká firma Rekola Bikesharing bude v Bratislave ponúkať počas štrajku MHD verejné bicykle zadarmo. Informoval o tom jej hovorca Martin Žarnovický, ktorý je aj PR manažérom mestského podniku DPB. Podmienkou je stiahnutie aplikácie.

Rekola podľa Žarnovického hovorí, že protest zamestnancov DPB podporuje a tiež sa obáva prepúšťania či rušenia liniek. Uvádza, že rozmiestni 300 bicyklov na dopravu v Starom Meste, Novom Meste, Petržalke, Ružinove, Karlovej Vsi a Dúbravke.

Štrajk v DPB je ohlásený na 8.00 až 9.00 h. Odbory aj mesto sa sťažujú, že štát nepomohol mestským dopravným podnikom, hoci počas pandémie prišli o tržby. Podnik zároveň znižoval náklady, obmedzil grafikon a od 1. júla sa zvyšuje cena väčšiny cestovných lístkov okrem ročných, ktoré, naopak, zlacnejú.

Únia dopravcov Slovenska a asociácia Žltý anjel kritizujú štrajk mestských dopravných podnikov. „Nesúhlasíme, aby im bola poskytnutá pomoc z financií, ktoré odobrila vláda a Národná rada pre súkromné spoločnosti a súkromný sektor na kompenzáciu počas pandémie,“ uviedli.

Hovoria, že dopravné podniky sú napojené na mestské rozpočty s celoročnou podporou vlády. „Dopravné podniky by sa mali zamyslieť nad svojím hospodárením a predraženými tendrami pri nákupe techniky a opravy vozidiel,“ dodali organizácie.

Výstražný štrajk na pondelkové ráno vyhlásili zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov v Bratislave, Košiciach a Prešove. Chcú upozorniť, že štát stále finančne nepomohol ich podnikom a hrozí rušenie liniek i prepúšťanie. Prešovský dopravný podnik sa v pondelok napokon zapojí len do podporného štrajku.

Ministerstvo dopravy opakovane uviedlo, že nemá zákonnú ani finančnú možnosť, ako koronakrízou zasiahnutým mestským dopravným podnikom pomôcť, no hľadá spôsoby, ako to riešiť. (tasr)

Od 19. apríla by sa mohli otvoriť všetky prevádzky, v ktorých nebude nutné dať si dole respirátor

Od 19. apríla by sa mohli otvoriť všetky prevádzky, v ktorých nebude nutné dať si dole respirátor. Platiť však bude obmedzenie na počet ľudí na meter štvorcový. Podľa premiéra Hegera by to mohlo byť pre ľudí zrozumiteľnejšie ako doteraz.

„Toto by malo byť hlavné pravidlo. Ak vieme zaručiť, že je to prevádzka, kde si nemusíte dávať dole respirátor, čiže budete ho mať na nose a ústach, tak tie môžeme otvoriť,“ povedal k zmene covid automatu.

Presné detaily by mali byť známe v stredu, premiér nechcel konkrétne špecifikovať prevádzky, ktoré budú otvorené. Naznačil však, že nebude problém otvoriť kaderníctva či nechtové štúdiá aj obchody.

Sme rodina podľa Borisa Kollára zahlasuje za jednorazový odškodňovací detský príspevok, ktorý navrhuje Hlas. „V niektorých prípadoch kľudne aj poruším koaličnú zmluvu. Rodiny boli decimované, matky museli byť doma s deťmi. Nejakú jednorazovú dávku im musíme dať,“ povedal v RTVS.

Vláda zmení a zjednoduší covid automat a chystá uvoľnenie opatrení od 19. apríla, povedal ďalej Kollár. Detaily však podľa neho predstaví premiér Eduard Heger. „Mne to neprináleží,“ dodal.

Francúzsky parlament chce zakázať krátke vnútroštátne lety nahraditeľné vlakom a táto súčasť klimatického zákona už prešla prvých čítaním. Dotkne sa najmä spojov medzi Parížom a Nantes či Lyonom a Bordeaux. Výnimku by mali lety, na ktoré nadväzuje ďalší spoj.

Dohovor pre klímu pôvodne navrhoval štvorhodinovú hranicu pre alternatívne vlakové spojenie, minister dopravy nakoniec zvolil hranicu dvoch a pol hodín. Proti zákonu sa postavilo niekoľko zákonodarcov zvolených za regióny v okolí mesta Toulouse, kde sídli výrobca lietadiel Airbus. (čtk)

Saudi Aramco predá za 12,4 miliardy dolárov podiel vo svojej firme pre správu ropovodov investorskej skupine vedenej EIG. Ide o jednu z najväčších svetových transakcií v oblasti energetickej infraštruktúry.

Podľa agentúry Bloomberg je dohoda súčasťou snahy Saudskej Arábie otvoriť sa zahraničným investíciám a použiť peniaze na diverzifikáciu svojej ekonomiky.

Podrobnosti o transakcii

  • Skupina na čele s EIG v novovytvorenej firme Aramco Oil Pipelines Company získa 49-percentný podiel a právo vyberať 25 rokov poplatky za ropu.
  • Saudi Aramco bude potrubie aj naďalej vlastniť.
  • Celková hodnota Aramco Oil Pipelines Company predstavuje 25,3 miliardy dolárov.

Úbytok aktív obriej štátnej energetickej spoločnosti, ktorá je najväčšou ropnou firmou na svete, jej pomáha udržiavať výplatu akcionárom a poskytuje prostriedky na investície do ropných polí a rafinérskych projektov.

Vlani Saudi Aramco vyplatila dividendu 75 miliárd dolárov, najväčšiu akú kedy akcionárom odovzdala firma obchodovaná na burze. Väčšina sumy odišla štátu.

Saudi Aramco získala v roku 2019 vstupom na burzu za menej než dve percentá svojich akcií 25,6 miliardy dolárov. Trhovou hodnotou sa stala treťou najväčšou firmou na svete za Applom a Microsoftom. Najziskovejší podnik na svete zabezpečuje zhruba 12 % svetovej produkcie ropy.

EIG sídli vo Washingtone a na celom svete vlastní energetické aktíva za 22 miliárd dolárov. (čtk)

Chorvátsko chce ešte pred letnou sezónou urýchlene zaočkovať zamestnancov v oblasti cestovného ruchu. V polovici apríla sa začína očkovanie zamestnancov, ktorí prichádzajú do priameho kontaktu s hosťami.

Uviedol to chorvátsky denník Jutarnji List s odvolaním sa na plány vlády. Podľa správy denníka má očkovanie zamestnancov v oblasti cestovného ruchu absolútnu prioritu, ktorá má umožniť štart turistickej sezóny.

Po tom, čo boli zaočkovaní ľudia nad 65 rokov a chronicky chorí, prídu na rad zamestnanci v cestovnom ruchu, uviedol denník.

Najprv by sa mali zaočkovať zamestnanci hotelov a kempov, prevádzkovatelia súkromného ubytovania, rovnako ako zamestnanci barov a reštaurácií, potom by mal prísť na rad administratívny personál.

Podľa ministerky cestového ruchu Nikoliny Brnjacovej by sa malo zaočkovať okolo 68-tisíc zamestnancov v cestovnom ruchu. V tom však nie sú započítaní sezónni zamestnanci.

Ministerka je podľa predchádzajúcich vyjadrení optimistická, pokiaľ ide o blížiacu sa letnú sezónu. V prípade dobrej epidemiologickej situácie počíta s lepšími číslami ako vlani, pričom uviedla, že s rokom 2020 bola „relatívne spokojná“.

V minulom roku klesol počet návštevníkov Chorvátska v porovnaní s rekordným rokom 2019 o 64 %. Príjmy odvetvia generované zahraničnými turistami medziročne padli o 54 % na 4,8 miliardy eur. (tasr)

Britská verejnosť môže začať uvažovať o rezervácii letných dovoleniek v zahraničí. Vyhlásil to minister dopravy Grant Shapps po tom, ako vláda odhalila niektoré detaily svojho nového globálneho cestovného semaforu.

„Nevravím ľuďom, že by si nemali rezervovať dovolenky,“ povedal Shapps v piatok pre Sky News s tým, že prvýkrát po mesiacoch to nemusí hovoriť. Zároveň pripomenul, že stále existujú riziká spojené s novým koronavírusom.

„Prvýkrát môžu ľudia začať uvažovať o návšteve blízkych v zahraničí alebo možno o letných dovolenkách, ale robme to veľmi, veľmi opatrne, pretože nechceme návrat koronavírusu,“ povedal.

Letecké spoločnosti nový systém semaforov kritizujú. Nepáčia sa im platené PCR testy pre tých, ktorí prilietajú z krajín s nízkym rizikom. Obávajú sa, že mnohých cestujúcich odradia.

Británia začiatkom budúceho mesiaca potvrdí, či umožní obnovenie ciest do zahraničia od 17. mája. A uverejní aj zoznam krajín s červeným, oranžovým alebo zeleným svetlom na cestovnom semafore. (tasr)

Ľudia na Slovensku zrejme počas tohtoročnej Veľkej noci necestovali viac než vlani. Výdavky na pohonné látky podľa Poštovej banky klesli o 3 %, menej než minulý rok minuli aj na potraviny. Banka vychádzala z dát o svojich klientoch.

Cena benzínu bola tento rok oproti vlaňajšku pritom vyššia, ako ukazujú dáta štatistického úradu. Benzín natural 95 stál v týždni končiacom sa Veľkou nocou vlani 1,12 eura za liter, tento rok 1,35 eura.

Banka hovorí, že oproti predpandemickému roku 2019 boli vlani výdavky na pohonné látky nižšie o 30 %, tento rok sa ešte znížili o 3 %. Na potraviny, naopak, stúpli v minulom roku medziročne o 25 %, tento rok však už klesli (oproti roku 2019 boli vyššie len o 14 %). (tasr, e)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať