Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Elektrina firmám a obciam na strednom Slovensku nezdražie, Fico dohovoril šéfovi nezávislého úradu

Foto - tasr
Foto – tasr

Aktualizované o 16:07 – Premiér si všimol paniku pre zdražovanie elektriny a plynu.

„Odporúčam hodiť do koša a nevšímať si, pretože musia prísť so zálohovými platbami tými istými, ako boli v roku 2016,“ odpovedal po stredajšom vládnom rokovaní premiér Robert Fico na otázku, čo majú urobiť ľudia, ktorým prišiel list oznamujúci, že majú platiť vyššie preddavkové platby.

Ide hlavne o faktúry za plyn ale aj elektrinu na strednom Slovensku. Na zdražovanie elektriny sa v utorok sťažovali premiérovi na stretnutí v Martine starostovia.

Deň nato si Fico zavolal na úrad vlády šéfa regulačného úradu Jozefa Holjenčíka (nominant Smeru), ktorý rozhodnutia o cenách energií vydáva. Po debate, ktorá oddialila oficiálny program vládneho rokovania približne o hodinu a pol, premiér oznámil, že Holjenčík zdražovanie berie späť a cenové rozhodnutia opraví.

„Tu bolo umelé navýšenie fixných poplatkov, s ktorými nebudeme nikdy súhlasiť,“ dodal Fico.

Video: Ceny plynu ani elektriny sa zvyšovať nebudú, Fico zatlačil na ÚRSO
(autor: Martina Koník)

Holjenčík (nominant Smeru), ktorý by mal byť pri rozhodovaní o cenách nezávislý a autonómny, hovoril o tom, že rozhodnutia prehodnotí. Znamená to, že možno už v priebehu 24 hodín stiahne rozhodnutie týkajúce sa elektriny na strednom Slovensku, ale aj rozhodnutie o cenách plynu. Tým, ktorým sa rozposlali nové preddavkové rozpisy či faktúry, príde dokument o ich stornovaní.

Ide o jednu zložku ceny. Fixné platby za elektrinu a plyn sú poplatky za distribúciu energií. Pri elektrine ide o platbu za istič, respektíve takzvanú rezervovanú kapacitu. Inými slovami: Ak je istič takpovediac veľký, distribučná spoločnosť musí preň držať rezervovanú kapacitu vo vedeniach pre prípad, že by jej zákazník odobral v tak veľkom objeme.

Cenové rozhodnutia sú staršieho dáta, sú z konca minulého roka. Panika sa začala po tom, ako začali v januári do domácností, ale aj starostom miest a obcí prichádzať nové preddavkové príkazy.

Danko vraví, že regulátor robí láskavosti EPH

Do energetickej debaty sa pribral aj šéf Národnej rady Andrej Danko. Tvrdí, že sa zasadil o to, aby premiér v stredu oznámil späťvzatie cenových návrhov.

Distribúciu elektriny na strednom Slovensku má pritom na starosti  firma z majetku holdingu EPH, podobne tak EPH ovláda aj distribúciu SPP.

„Je to jasný odkaz tým, ktorí mohli špekulatívne konať, aby dosiahli určitú výhodu. (…) „Nebudem teraz upodozrievať predsedu úradu, ale je na zamyslenie prečo práve tieto dve spoločnosti mali to šťastie,“ odkázal Danko Holjenčíkovi a podnikateľom zo skupiny EPH na tlačovej besede o tohtoročných cenách energií.

Danko tvrdí, že sa sám zasadil o to, aby dnes premiér Fico presvedčil Holjenčíka stiahnuť niektoré rozhodnutia o cenách.

Šéf parlamentu pred voľbami kritizoval manažérov EPH. Opakoval napríklad, ako treba urobiť „poriadok so spoločnosťami ako EPH a J&T“.

Holding EPH ovláda podnikateľ Daniel Křetínský. Firma postupne preberá kontrolu aj nad Slovenskými elektrárňami. Danko o manažéroch Křetínskom a Patrikovi Tkáčovi z J&T (ktorý vystúpenie z EPH ohlásil minulý rok) pred voľbami verejne hovoril ako o „dvoch 40-ročných chlapcoch“.

Holjenčík: Konečná cena by šla dole

Regulátor Holjenčík vysvetľoval, že sa len mení štruktúra taríf. Jedna vec je nárast fixnej zložky z ceny, ktorá sa niektorých dotkne. To je pevná suma, ktorú platia odberatelia mesiac čo mesiac. Na druhej strane však malo dôjsť k poklesu jednotkových nákladov za spotrebované množstvo energie. Holjenčík hovoril, že napríklad pri plyne tak v priemere vo finále klesnú náklady na Slovensku v roku 2017 o 2,6 percenta.

Pri elektrine išlo podľa jeho slov aj o stabilitu siete, čo sa nezlučuje s veľkými objemami rezervovanej elektriny.

„Je to preto, aby sa každý odberateľ zamyslel nad tým, či skutočne potrebuje blokovať takú kapacitu sústavy. Či ističom, ktorý je nadmerne veľký , ale odbery nezodpovedajú tomuto istiacemu prvku (…) ale distribúcia musí
blokovať kapacitu vedenia pre takéhoto odberateľa a nemôže ho ponúknuť inému. Konečný dôsledok toho je, že v prípade záujmu pripojiť nových obyvateľov sa musia stavať vedenia, ktoré musíme platiť všetci,“ povedal Holjenčík.

Tento problém už úrad v minulosti podľa Holjenčíka vyriešil na západnom aj východnom Slovensku. Teraz prišiel rad na stred.

Holding EPH sa ohradil s tým, že „odmieta byť účelovým nástrojom politických bojov a verejné škandalizovanie spoločnosti predsedom Národnej rady“.

„Spoločnosť zo svojich aktivít na Slovensku neočakávala medziročný rast výnosov,“ píše v stanovisku.

Opozičný poslanec Karol Galek povedal, že na strednom Slovensku boli ceny zregulované najdramatickejšie, ale aj v ostatných oblastiach je veľa modelových príkladov, kedy nové tarify zvýšia faktúry za energie.

Z  prepočtov Združenia dodávateľov energií vyplýva, že napríklad v bežnej tarife bytovkových domácností D2 na západnom Slovensku v priemere zlacnie elektrina o 3,58 percenta, ale zároveň platí, že pre väčšinu ľudí konečná cena vzrastie. V tomto konkrétnom prípade by malo ísť o 65 percent odberateľov elektriny spadajúcej do tejto kategórie.

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Podcast z diskusie: Ako pomôcť slovenskej ekonomike
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Firmy: Airbus prepustí takmer 2400 ľudí v európskej zbrojárskej a kozmickej divízii
Zdieľať

Štadióny v okolí Slovenska sa stavajú takmer o polovicu lacnejšie ako Kmotríkov

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Kmotríkov štadión je výrazne predražený aj podľa štúdie, ktorú si od KPMG objednal štát. Analytici odporučili štátu, aby za štadión s kapacitou 22-tisíc divákov zaplatil najviac 70 miliónov eur. Aktuálne štát sľubuje Kmotríkovi zaplatiť takmer sto miliónov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Airbus plánuje vo svojej zbrojárskej a kozmickej divízii zrušiť 2400 pracovných miest. Európsky výrobca leteckej techniky tak reaguje okrem iného na odklady zbrojných kontraktov. Divízia v súčasnosti zamestnáva 34-tisíc ľudí.

Firma dodala, že divízia už o plánovanom znížení počtu zamestnancov začala rokovať s európskou podnikovou radou.

Divízia vznikla pri reštrukturalizácii podniku v roku 2014 a na celkových tržbách firmy sa podieľa zhruba pätinou.

Plán predpokladá, že do konca budúceho roka bude zrušených 829 pracovných miest v Nemecku, 630 miest v Španielsku, 404 miest vo Francúzsku, 357 miest v Británii a 142 miest v ďalších krajinách.

Airbus zápasí s problémami okolo vojenského dopravného lietadla A400M. Nemecká armáda na jeseň odmietla prevziať dva tieto stroje pre opakujúce sa technické nedostatky. (čtk)

Airbus A400M. Foto - TASR/AP
Airbus A400M. Foto – TASR/AP
Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Európe uteká vlak dátovej ekonomiky

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska únia je dátový trpaslík, Komisia to chce zmeniť vytvorením jednotného dátového priestoru a investíciami.
  • Vo štvrtok budú lídri EÚ hovoriť o spoločnom rozpočte, dohodu asi ešte nenájdu.
  • Rast cien nehnuteľností neohrozuje finančnú stabilitu eurozóny, Slovensko si však má dať pozor.
Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Zdieľať

13. dôchodok by v Smere chceli vyplácať namiesto vianočného už tento rok. Na 13. dôchodok by mali mať nárok aj seniori, ktorí žijú v zahraničí, tvrdí Richter. „Je to potrebné. Je tu veľmi veľa dôchodcov, ktorí sú na to odkázaní,“ povedal.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať