Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Elektrina firmám a obciam na strednom Slovensku nezdražie, Fico dohovoril šéfovi nezávislého úradu

Foto - tasr
Foto – tasr

„Odporúčam hodiť do koša a nevšímať si, pretože musia prísť so zálohovými platbami tými istými, ako boli v roku 2016,“ odpovedal po stredajšom vládnom rokovaní premiér Robert Fico na otázku, čo majú urobiť ľudia, ktorým prišiel list oznamujúci, že majú platiť vyššie preddavkové platby.

Ide hlavne o faktúry za plyn ale aj elektrinu na strednom Slovensku. Na zdražovanie elektriny sa v utorok sťažovali premiérovi na stretnutí v Martine starostovia.

Deň nato si Fico zavolal na úrad vlády šéfa regulačného úradu Jozefa Holjenčíka (nominant Smeru), ktorý rozhodnutia o cenách energií vydáva. Po debate, ktorá oddialila oficiálny program vládneho rokovania približne o hodinu a pol, premiér oznámil, že Holjenčík zdražovanie berie späť a cenové rozhodnutia opraví.

„Tu bolo umelé navýšenie fixných poplatkov, s ktorými nebudeme nikdy súhlasiť,“ dodal Fico.

Video: Ceny plynu ani elektriny sa zvyšovať nebudú, Fico zatlačil na ÚRSO
(autor: Martina Koník)

Holjenčík (nominant Smeru), ktorý by mal byť pri rozhodovaní o cenách nezávislý a autonómny, hovoril o tom, že rozhodnutia prehodnotí. Znamená to, že možno už v priebehu 24 hodín stiahne rozhodnutie týkajúce sa elektriny na strednom Slovensku, ale aj rozhodnutie o cenách plynu. Tým, ktorým sa rozposlali nové preddavkové rozpisy či faktúry, príde dokument o ich stornovaní.

Ide o jednu zložku ceny. Fixné platby za elektrinu a plyn sú poplatky za distribúciu energií. Pri elektrine ide o platbu za istič, respektíve takzvanú rezervovanú kapacitu. Inými slovami: Ak je istič takpovediac veľký, distribučná spoločnosť musí preň držať rezervovanú kapacitu vo vedeniach pre prípad, že by jej zákazník odobral v tak veľkom objeme.

Cenové rozhodnutia sú staršieho dáta, sú z konca minulého roka. Panika sa začala po tom, ako začali v januári do domácností, ale aj starostom miest a obcí prichádzať nové preddavkové príkazy.

Danko vraví, že regulátor robí láskavosti EPH

Do energetickej debaty sa pribral aj šéf Národnej rady Andrej Danko. Tvrdí, že sa zasadil o to, aby premiér v stredu oznámil späťvzatie cenových návrhov.

Distribúciu elektriny na strednom Slovensku má pritom na starosti  firma z majetku holdingu EPH, podobne tak EPH ovláda aj distribúciu SPP.

„Je to jasný odkaz tým, ktorí mohli špekulatívne konať, aby dosiahli určitú výhodu. (…) „Nebudem teraz upodozrievať predsedu úradu, ale je na zamyslenie prečo práve tieto dve spoločnosti mali to šťastie,“ odkázal Danko Holjenčíkovi a podnikateľom zo skupiny EPH na tlačovej besede o tohtoročných cenách energií.

Danko tvrdí, že sa sám zasadil o to, aby dnes premiér Fico presvedčil Holjenčíka stiahnuť niektoré rozhodnutia o cenách.

Šéf parlamentu pred voľbami kritizoval manažérov EPH. Opakoval napríklad, ako treba urobiť „poriadok so spoločnosťami ako EPH a J&T“.

Holding EPH ovláda podnikateľ Daniel Křetínský. Firma postupne preberá kontrolu aj nad Slovenskými elektrárňami. Danko o manažéroch Křetínskom a Patrikovi Tkáčovi z J&T (ktorý vystúpenie z EPH ohlásil minulý rok) pred voľbami verejne hovoril ako o „dvoch 40-ročných chlapcoch“.

Holjenčík: Konečná cena by šla dole

Regulátor Holjenčík vysvetľoval, že sa len mení štruktúra taríf. Jedna vec je nárast fixnej zložky z ceny, ktorá sa niektorých dotkne. To je pevná suma, ktorú platia odberatelia mesiac čo mesiac. Na druhej strane však malo dôjsť k poklesu jednotkových nákladov za spotrebované množstvo energie. Holjenčík hovoril, že napríklad pri plyne tak v priemere vo finále klesnú náklady na Slovensku v roku 2017 o 2,6 percenta.

Pri elektrine išlo podľa jeho slov aj o stabilitu siete, čo sa nezlučuje s veľkými objemami rezervovanej elektriny.

„Je to preto, aby sa každý odberateľ zamyslel nad tým, či skutočne potrebuje blokovať takú kapacitu sústavy. Či ističom, ktorý je nadmerne veľký , ale odbery nezodpovedajú tomuto istiacemu prvku (…) ale distribúcia musí
blokovať kapacitu vedenia pre takéhoto odberateľa a nemôže ho ponúknuť inému. Konečný dôsledok toho je, že v prípade záujmu pripojiť nových obyvateľov sa musia stavať vedenia, ktoré musíme platiť všetci,“ povedal Holjenčík.

Tento problém už úrad v minulosti podľa Holjenčíka vyriešil na západnom aj východnom Slovensku. Teraz prišiel rad na stred.

Holding EPH sa ohradil s tým, že „odmieta byť účelovým nástrojom politických bojov a verejné škandalizovanie spoločnosti predsedom Národnej rady“.

„Spoločnosť zo svojich aktivít na Slovensku neočakávala medziročný rast výnosov,“ píše v stanovisku.

Opozičný poslanec Karol Galek povedal, že na strednom Slovensku boli ceny zregulované najdramatickejšie, ale aj v ostatných oblastiach je veľa modelových príkladov, kedy nové tarify zvýšia faktúry za energie.

Z  prepočtov Združenia dodávateľov energií vyplýva, že napríklad v bežnej tarife bytovkových domácností D2 na západnom Slovensku v priemere zlacnie elektrina o 3,58 percenta, ale zároveň platí, že pre väčšinu ľudí konečná cena vzrastie. V tomto konkrétnom prípade by malo ísť o 65 percent odberateľov elektriny spadajúcej do tejto kategórie.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kollárov tieňový minister financií: Štátne podniky majú robiť biznis, ale sú spravované ako úrady

Ekonomický expert Sme rodina Štefan Hollý si myslí, že hlavný problém Slovenska je investične poddimenzovaný štát. “ Naše HDP má sto miliárd a rakúske 400 miliárd eur,“ hovorí.

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Minúta po minúte

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Mochoviec sa (už) nemusíme báť, ale okolo ropy pokoja nepribúda +

  • Do výroby batérií na Slovensku sa tlačia silní hráči, najnovšie Rosinov Matador
  • Reforma nemocníc nemá šancu, začína sa psychologická vojna o ľudí
  • 101 drahých kostlivcov v skrini Úradu pre verejné obstarávanie
Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček
Zdieľať

Johnson v rozhovore pre BBC vyhlásil, že EÚ má brexitu plné zuby a chce dohodu. Úniu už podľa neho unavujú „nekonečné odklady“ a bola by rada, aby nastala ďalšia fáza brexitového procesu, rokovania o budúcich obchodných vzťahoch.

Britský premiér zopakoval, že Spojené kráľovstvo z bloku odíde 31. októbra. Stane sa tak podľa neho napriek novému zákonu proti nekontrolovanému brexitu, ktorý ho núti požiadať Brusel o odklad, ak nebude uzavretá nová dohoda.

Ako sa mieni zákonom riadiť a pritom vyviesť krajinu z EÚ aj bez dohody o podmienkach tohto kroku, však nespresnil. Dodal len, že bude ctiť ústavu.

Johnson s BBC hovoril po návšteve Luxemburska, kde rokoval so šéfom Európskej komisie Jeanom-Claudom Junckerom a hlavným vyjednávačom Únie Michelom Barnierom. Povedal, že ho povzbudila ochota EÚ rokovať s Londýnom o tom, ako sa vyhnúť brexitu bez dohody. Pripustil však, že zásadný prelom nenastal. (bbc, čtk)

Zdieľať

Frankfurt plánuje projekt podzemnej železničnej stanice s tunelom pre rýchlovlaky, ktoré majú odľahčiť najdôležitejší železničný uzol Nemecka. Vláda chce nechať vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti z hľadiska nákladov a následkov pre diaľkovú železničnú dopravu. 

Štátny tajomník ministerstva Enak Ferlemann uviedol, že s predložením hotovej štúdie sa počíta na jar 2021, niekoľko kilometrov dlhý tunel a podzemná stanica majú byť dokončené najskôr v roku 2035 alebo 2036. Ministerstvo odhaduje náklady na 3,56 miliardy eur.

Koncept predpokladá výstavbu nového tunela pre diaľkové vlaky, ktorý bude viesť popod nadzemnú stanicu v smere východ – západ. Podzemná stanica by mala mať štyri koľaje. Štúdia má zistiť, či tento projekt je vôbec realizovateľný.

Súčasná stanica je pre rýchlovlaky nevhodná, pretože vlaky musia po zastavení meniť smer.

Frankfurtská stanica je natoľko dôležitá, že akékoľvek omeškanie na nej rozbije cestovný poriadok v celom Nemecku. Podľa Deutsche Bahn totiž až dve tretiny všetkých diaľkových vlakov prechádzajú práve frankfurtskou stanicou. (tasr)

Zdieľať

Nemecký minister financií povedal, že nemecké banky by nemali zaviesť záporné úrokové sadzby na vklady drobných sporiteľov. Vyjadrenie Olafa Scholza nasledovalo krátko po tom, ako ECB stlačila depozitnú úrokovú sadzbu hlbšie do negatívneho teritória.

Do septembrového zasadnutia ECB bola depozitná sadzba na úrovni –0,40 %, vo štvrtok však Rada guvernérov rozhodla o jej znížení na úroveň –0,50 %.

Nemecké banky už dlhšie dávajú najavo nespokojnosť s politikou ECB v tomto smere. Tá má podľa nich podiel na ich klesajúcich ziskoch.

„Povedal som jasne predstaviteľom bánk, že záporné úrokové sadzby pre milióny sporiteľov by boli veľmi zlý nápad,“ uviedol Scholz pre denník Bild. „Som presvedčený, že všetkým by nám malo záležať na tom, aby sa voči sporiteľom postupovalo férovo,“ dodal. (reuters, čtk)

Zdieľať

USA pravdepodobne čoskoro uvalia nové clá na tovar z EÚ pre dlhotrvajúci spor o subvencovanie výroby lietadiel. Uviedla to eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová. EÚ podľa nej v takomto prípade odpovie novými clami na americký tovar.

Spojené štáty a Európska únia sa od roku 2004 u Svetovej obchodnej organizácie (WTO) navzájom obviňujú z nelegálnej podpory svojich výrobcov lietadiel Boeing a Airbus.

U oboch strán sa zistilo, že v rozpore s pravidlami WTO svojich výrobcov lietadiel finančne podporovali, aby im zabezpečili výhodnejšiu pozíciu na trhu.

Podľa zdrojov agentúry Reuters, oboznámených s touto kauzou, už WTO schválila žiadosť USA o súhlas s uvalením ciel na niektoré európske tovary. Koncom septembra by WTO mala oznámiť, aký veľký rozsah toto opatrenie bude mať.

WTO v súčasnosti tiež posudzuje plány EÚ na clá na americký tovar, rozhodnutie sa očakáva na prelome rokov. (dpa, reuters, čtk)

Zdieľať

Grécko chce predčasne splatiť 2,9 miliardy eur z 9-miliardovej pôžičky od MMF. Táto časť pôžičky má splatnosť do roku 2021, Grécko dúfa, že vďaka predčasnému splateniu ušetrí na úrokoch ročne 70 miliónov eur. (čtk)

Zdieľať

Americké strategické rezervy sú pripravené, no možno úplne postačí, že sú v zálohe

Predpovede vývoja ropného trhu po útoku na Saudi Aramco:

  • Len veľmi výrazná odstávka v rozsahu až dvoch mesiacov by si vyžiadala rozsiahlejšie siahnutie na strategické ropné rezervy Spojených štátov amerických.
  • V takom prípade by sa cena ropy mohla vyšplhať na hranicu 80 USD za barel, predpovedajú ekonómovia spoločnosti Goldman Sachs.
Ilustračné foto - TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP
Zdieľať

Spoločnosť Brose vytvorí v Prievidzi ďalších 400 pracovných miest. Investícia do tretej výrobnej haly sa bude pohybovať na úrovni 50 miliónov eur. Spoločnosť aktuálne zamestnáva okolo 850 ľudí. (tasr)

Zdieľať

Matador investuje do projektu InoBat, zaoberajúceho sa výskumom, vývojom a výrobou batérií. Tento krok pomôže posunúť vpred celý európsky sektor elektromobility. Zámerom je vybudovanie výskumného a vývojového centra vrátane výrobnej linky na Slovensku.

Spoločnosť vstúpila do strategického partnerstva v súvislosti s výstavbou výrobnej linky na batérie s výkonom 100 megawatthodín (MWh). Tá sa má začať už v prvej polovici roka 2020. Do konca roka 2021 má poskytnúť vlastné licencované riešenie pre autobatérie.

Celková investícia do vývoja spolu s nákladmi na výstavbu výrobnej linky by mala dosiahnuť 100 miliónov eur.

Matador bude pomáhať spoločnosti InoBat Auto počas obdobia výstavby, a to prostredníctvom zapojenia svojich inžinierskych a riadiacich tímov. Tie navrhujú najmodernejšie automatizované linky pre významných hráčov automobilového priemyslu. Aby projekt zohrával ešte silnejšiu strategickú úlohu, počíta sa s následným rozšírením výrobnej kapacity na 10 GWh, ktorá umožní hromadnú sériovú výrobu batérií.

„Desiatky rokov skúseností Matadora v automobilovom priemysle poskytnú spoločnosti InoBat Auto patentovaný prístup k vývojovému know-how pre našu plánovanú výrobnú linku, ako aj prístup k popredným výrobcom automobilov. Spolu s Matadorom a so spoločnosťou Wildcat, ktorá je naším technologickým partnerom v USA, InoBat Auto dopomôže európskemu trhu k nezávislosti na batériách z krajín mimo EÚ. Rovnako tak prispeje aj k transformácii slovenskej ekonomiky z čisto výrobnej na znalostnú,“ uviedol Marián Boček, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti InoBat.

Projekt InoBat Auto bol prvýkrát predstavený v júli tohto roka ako spoločné úsilie spoločností InoBat a Wildcat Discovery Technologies.

Súčasťou projektu je výrobná linka. Počíta sa s nepretržitým vývojom vlastných batérií v úzkej kooperácii s výrobcami elektrických vozidiel. (tasr)