Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štát dal reťazcom 10 miliónových pokút, dostal od nich len milión eur

Ilustračné foto – N
Ilustračné foto – N

Vysokú pokutu uhradil zatiaľ len Kaufland, Billa tvrdí, že jej dal súd za pravdu, keď označil miliónovú pokutu za neprimerane vysokú.

Dva roky po zverejnení prvej miliónovej pokuty za predaj potravín reťazcu Tesco štát potvrdil v poradí desiatu pokutu v takejto výške. Dostala ju Billa za nedostatky, ktoré zistila Štátna veterinárna a potravinová správa (ŠVPS) v jej supermarkete v Komárne.

Pre Billu je to v poradí už tretia miliónová pokuta. Predošlé dostala za prehrešky proti zákonu o potravinách v predajniach v Trenčíne a v Rožňave. Kaufland má dve.

Viac miliónových pokút ako tieto dva reťazce má Tesco, ktoré už dostalo päť pokút v miliónovej výške. Pôvodne mu regionálna veterinárna správa vymerala aj šiestu, no tú po odvolaní reťazca ŠVPS zrušila.

Zistenia z roku 2015

Miliónový finančný postih pre supermarket v Komárne je podľa informácií, ktoré zverejnila ŠVPS, ešte za kontrolu z novembra 2015.

Počas vtedajšej návštevy v predajni inšpektori zaznamenali na pultoch 12 druhov potravín po minimálnej trvanlivosti v celkovej hodnote takmer 130 eur. Okrem toho našla 8 druhov ovocia a zeleniny v celkovej hodnote niečo vyše 32 eur, ktoré boli nevhodné na konzumáciu.

Inšpektori vytkli Bille v tejto predajni aj to, že nedodržala podmienky skladovania určených výrobcom potraviny a nezabezpečila účinné čistenie regálov. Tiež podľa nej neoddelila potraviny, ktorým sa končil dátum spotreby, od tých, ktoré mali dlhšiu trvanlivosť.

Billa sa síce proti pôvodnému verdiktu odvolala a namietala proti miliónovej pokute, inšpekcia však jej námietky neuznala. Pre Denník N reťazec potvrdil, že pokutu zatiaľ nezaplatí. 

„Podáme žalobu o preskúmanie rozhodnutia ŠVPS súdom spolu so žiadosťou o odklad vykonateľnosti rozhodnutia ŠVPS tak, ako sme už uviedli i pri predchádzajúcich miliónových pokutách,“ uviedol reťazec.

Zaplatili iba jednu

Aj keď štát vymeral trom reťazcom už 11 a potvrdil 10 miliónových pokút, reálne od nich zatiaľ vymohol len jednu. Pavlína Kojnok z kancelárie ústredného riaditeľa ŠVPS Denníku N potvrdila, že zatiaľ bola štátu uhradená jedna miliónová pokuta, a to za zistenia v Kauflande v Martine.

Kaufland túto informáciu nepotvrdil ani nevyvrátil. Tvrdí, že sa vzhľadom na prebiehajúce konania k tejto záležitosti nebude vyjadrovať.

Kaufland a Tesco, podobne ako Billa, avizovali po potvrdení vysokých sankcií, proti ktorým sa už nedalo odvolať, že ich spochybnia na súde. Dosiahli aj odklad ich zaplatenia.

Billa tvrdí, že žiadnu z miliónových pokút nezaplatila, pretože na ich úhradu neexistuje momentálne žiadny právny dôvod. Pripomenula, že už dlhšie poukazuje na neprimeranosť miliónových pokút.

„V prípade miliónovej pokuty za porušenie právnych predpisov v Rožňave nám súd dal za pravdu. Súdny spor na krajskom súde sme vyhrali a rozhodnutie je už právoplatné,“ tvrdí Billa.

Krajský súd podľa obchodnej siete v rozhodnutí poukázal na to, že ustanovenie § 28 ods. 8 zákona o potravinách môže byť v rozpore s právom EÚ a že ustanovenie spodnej hranice pokuty, 1 milión eur, nespĺňa požiadavku primeranosti, a to ani s prihliadnutím na to, že ide o sankciu ustanovenú pre viackrát opakované porušenie zákona o potravinách.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Začína sa veľká diskusia o obnove Slovenska a bude musieť byť veľmi rýchla
  • Doprava: Od nedele 19. júla začína lietať dvakrát týždenne z Bratislavy do chorvátskeho Splitu AirExplore
  • Personálne: Šéfa Iuventy Róberta Hronského po kauze podivných nákupov odvolali
  • Pomoc: Eurokomisia schválila štátnu pomoc v objeme 3,4 miliardy eur pre aerolínie KLM
  • Dane: Desiatky milionárov zo Spojených štátov a šiestich ďalších krajín vyzvali vlády, aby zvýšili zdanenie bohatých
  • Úspory: Ako si sporiť postupne na vyšší dôchodok?
Zdieľať

Štátny rozpočet po oprave ráta s deficitom 12 miliárd eur, čo je historicky najviac

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Hotovostný schodok štátneho rozpočtu dosiahne v tomto roku 12 miliárd eur. Vláda počíta s tým, že výdavky stúpnu oproti pôvodnej verzii rozpočtu o necelých 8 miliárd, daňové príjmy klesnú o 1,3 miliardy. O novele rozpočtu bude v utorok rokovať parlament.

Zdieľať

Zásadný vplyv na ministerstve zdravotníctva získal generálny tajomník úradu Kolník

Marek Krajčí (vľavo) a Marián Kolník. Foto - TASR
Marek Krajčí (vľavo) a Marián Kolník. Foto – TASR

Zásadný vplyv na ministerstve zdravotníctva získal generálny tajomník úradu Marián Kolník, po reorganizácii má od júla na starosti peniaze, eurofondy, verejné obstarávanie aj digitalizáciu. „Až ďalšia prax ukáže, kto je skutočnou hlavou ministerstva, úvod vládnutia priniesol rôzne pochybnosti,“ hodnotí analytik INEKO Dušan Zachar.

Minúta po minúte

Zdieľať

Šéfa Iuventy Róberta Hronského po kauze podivných nákupov odvolali. Organizácia, ktorá pracuje s mládežou, nakupovala kancelárske potreby od riaditeľovej svokry, upozornila Nadácia Zastavme korupciu.

Hronský v zverejnenom článku na Index.sk argumentoval, že ako generálny riaditeľ nevstupuje do procesu obstarávania. „Všetky hospodárske subjekty, ktoré boli oslovené na predloženie ponúk v rámci prieskumu trhu, boli identifikované na základe referencií,“ uviedol.

Zdieľať

Úseky ciest tretej triedy spoplatnené nulovou sadzbou by sa mali od septembra vypustiť zo siete spoplatnených úsekov. Cieľom je znížiť náklady súvisiace s prevádzkou mýtneho systému, vyplýva to z návrhu vyhlášky ministerstva dopravy.

Návrh vyhlášky rezort zverejnil na medzirezortné pripomienkové konanie. Účinnosť navrhuje na 1. septembra.

Navrhnutá vyhláška zároveň reflektuje na odovzdanie diaľničných úsekov D4 Rovinka – Ketelec, R7 Ketelec – Dunajská Lužná, R7 Dunajská Lužná – Holice a nového dunajského mosta na štátnej hranici Slovensko/ Maďarsko – Komárno do užívania.

„Využívaním novovybudovaných úsekov nedôjde v konečnom dôsledku k zvýšeniu nákladov dopravcov, nakoľko náklady na úhradu mýta budú kompenzované úsporou jazdného času a s tým spojených nákladov,“ konštatuje ministerstvo v predkladacej správe.

Návrh predpokladá zvýšenie celkových výnosov z výberu mýta. „Mýto vybrané na koncesných úsekoch diaľnice D4 a R7 bude v súlade s legislatívou odvedené do štátneho rozpočtu a použité na úhradu záväzkov štátu vyplývajúcich z koncesnej zmluvy pokrývajúcej výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a R7,“ priblížil rezort dopravy.

V súvislosti s vypustením úsekov ciest tretej triedy zo siete vymedzených úsekov návrh predpokladá úsporu finančných prostriedkov Národnej diaľničnej spoločnosti v dôsledku zníženia nákladov na mýtne transakcie. (tasr)

Zdieľať

Boris Johnson sa chystá zakázať Huaweiu účasť na výstavbe 5G sietí v Británii. Ak vláda čínsku firmu skutočne vylúči, ešte viac rozhnevá Peking, no poteší amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý na Britániu v tejto záležitosti tlačil.

Johnson začiatkom roka napriek požiadavkám amerického prezidenta rozhodol, že Huawei sa môže v obmedzenej miere podieľať na budovaní 5G sietí.

Britská Národná bezpečnostná rada NSC sa má v utorok zaoberať budúcnosťou Huaweia v Británii. Očakáva sa, že po rokovaní oznámi svoje rozhodnutie parlamentu.

Prečo Británia mení postoj

Dôvodom zmeny britskej politiky môže byť dosah amerických sankcií na čipovú technológiu. Londýn tvrdí, že krok ovplyvní schopnosť Huaweia zostať do budúcnosti spoľahlivým dodávateľom.

Zatiaľ však nie je jasné, ako ďaleko zájde Johnson. Operátori už začali obmedzovať úlohu Huaweia v 5G sieťach, do roku 2023 má byť podiel čínskej firmy na nich najviac 35 %. Teraz sa rokuje o tom, že v ďalších dvoch až štyroch rokoch by klesol až na nulu.

Johnson v júni uviedol, že bude chrániť dôležitú infraštruktúru pred „nepriateľskými štátnymi dodávateľmi“. Podľa ministra spravodlivosti Roberta Bucklanda bude prioritou pri rozhodovaní národná bezpečnosť.

Aký je problém s Huaweiom

Huawei je najväčší svetový dodávateľ telekomunikačného zariadenia. Spojené štáty tvrdia, že je agentom čínskej komunistickej vlády a nedá sa mu veriť.

Huawei popiera, že by mohol robiť špionáž pre Čínu a tvrdí, že USA chcú zastaviť jeho silný rast a zahraničnú expanziu.

Rozhodnutie zakázať Huawei by postavilo Britániu späť na stranu jej najbližšieho spojenca USA. Znamenalo by tiež koniec britského spojenectva s Čínou. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nový most v Trstenej na ceste I/59 postaví spoločnosť MBM-Group, vyhrala s najnižšou ponukou vo výške 1,27 milióna eur. Zmluvu s ňou podpísala Slovenská správa ciest, výstavba sa začne v najbližších dňoch.

Do súťaže sa prihlásilo desať uchádzačov, spoločnosť MBM-Group vyhrala s najnižšou predloženou ponukou vo výške 1,27 milióna eur. „Predpokladaná hodnota zákazky bola vyčíslená na 1,69 milióna eur, čo predstavuje úsporu 418 000 eur,“ povedala hovorkyňa SSC Lucia Karelová.

Lehota výstavby je podľa Karelovej stanovená na osem mesiacov, mimo zimného obdobia. Nový most tak začne motoristom slúžiť v druhom štvrťroku 2021. „Dĺžka mosta dosahuje 39,5 metra. Okrem motoristickej verejnosti ho využijú aj chodci, počíta sa s chodníkmi po oboch stranách,“ dodala.

Most na ceste I/59 v Trstenej uzavreli 28. októbra 2019 po tom, ako miestny obyvateľ nahlásil na polícii známky jeho poškodenia. Statik vtedy uviedol, že most je v dezolátnom stave. V meste v súvislosti s mostom zasadal aj krízový štáb, mimoriadnu situáciu však nevyhlásil.

V marci tohto roka sa most zrútil do rieky, k zraneniam ľudí nedošlo. Obchádzka vedie po ceste R3, I/59 a II/520. Pre chodcov postavili dočasnú lávku, ktorá je osadená na mostných oporách, a ostatná pešia doprava využíva externé chodníky a lávky. (tasr)

Zdieľať

Ministerstvo práce pripravuje niekoľko zmien pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, chce otvoriť verejnú diskusiu o nastavení príspevkov pre ne. Vláda však nechce rušiť či znižovať príspevok na osobnú asistenciu.

Diskusia o zmenách by sa mala skončiť do jesene, na jar budúceho roka by sa mala pripraviť legislatíva tak, aby mohla platiť od júla budúceho roka. „Máme na to rok prípravy. Hovoríme o tom dopredu, aby nevznikali šumy. Ak si niekto myslel, že či nemáme náhodou zámer zrušiť asistentské príspevky alebo ich prípadne znižovať na úroveň opatrovateľského príspevku, tak náš zámer je opačný. Zvyšovať opatrovateľský príspevok tak, aby sme našli spravodlivú mieru toho, aby za rovnakú diagnózu každý mal nárok na rovnaké peniaze,“ povedal minister práce Milan Krajniak (Sme rodina).

Podľa neho je fér, ak ŤZP chce mať čo najväčšiu slobodu pri rozhodovaní o finančných prostriedkoch, ako ich chce použiť na zlepšovanie kvality svojho života. „Vo všeobecnosti platí, že drvivá väčšina tých, ktorí poberajú akýkoľvek príspevok, môže očakávať, že cieľom je výrazné zlepšenie ich situácie a služieb,“ povedal Krajniak.

Cieľom pri pomoci ŤZP zo strany štátu je dosiahnuť spravodlivosť. Ministerstvo plánuje na zmeny využiť peniaze z balíka EÚ, o ktorých s Bruselom rokuje Slovensko.

Vláda tiež rozhodla o navýšení pomoci pre tých, ktorí sú odkázaní na pomoc iných. „Chceme otvoriť verejnú diskusiu so zástupcami tých, ktorí poberajú opatrovateľský príspevok, tých, ktorí poberajú príspevok na osobnú asistenciu, ale aj zariadení sociálnych služieb, ako spravodlivo nastaviť výšku tohto príspevku,“ podotkol minister.

Celkovo k máju poberalo príspevok na osobnú asistenciu 11 106 ľudí a príspevok na opatrovanie poberalo 62 036 ľudí. V samotných výškach príspevkov je však badať rozdiel. Zatiaľ, čo v prípade 50-ročného človeka na vozíku, ktorý potrebuje 12-hodinovú starostlivosť, bol príspevok na asistenciu 1504,80 eura mesačne, v prípade toho istého človeka, ktorého opatruje napríklad matka, je opatrovateľský príspevok 238,37 eura.

Poverená generálna riaditeľka sekcie sociálnej politiky na ministerstve práce Katarína Fedorová podotkla, že výška opatrovateľského príspevku je značne nižšia ako pri osobnej asistencii, pričom medzi činnosťami ľudí, ktorí pomáhajú ŤZP, nie je zásadný rozdiel. „Rozdiel, na ktorý sa poukazuje, je tzv. ideový. To znamená, že účelom osobnej asistencie má byť aktivizácia, zapojenie do spoločnosti. Problém, ktorému čelíme, však je, že v súčasnosti podľa zákona pri osobnej asistencii nie sú žiadne podmienky. Užívateľ osobnej asistencie nemusí ani pracovať, ani sa vzdelávať. Nie je ani vekové, ani príjmové obmedzenie, čiže to vytvára určitý tlak na udržateľnosť systému,“ podotkla Fedorová s tým, že cieľom zmien však nie je rušiť osobnú asistenciu. „Ide nám o to, aby bol systém spravodlivý a udržateľný,“ priblížila Fedorová.

Ministerstvo tiež pripravuje aj ďalšiu pomoc v oblasti pomoci ŤZP. „Spoločne s ministerstvom zdravotníctva pripravujeme zákon o dlhodobej starostlivosti. Chceme pripraviť zákon o integrovanej sociálno-zdravotnej starostlivosti. Cieľom je v tomto volebnom období pripraviť aj zákon o jednotnej posudkovej činnosti,“ vymenovala štátna tajomníčka rezortu práce Soňa Gaborčáková. Ministerstvo chce podľa nej pripraviť aj nový zákon o sociálnych službách. (tasr)

Zdieľať

Analog Devices kúpi konkurenčného výrobcu čipov Maxim Integrated Products za 21 miliárd dolárov a zvýši si podiel na trhu s čipmi pre automobilový priemysel a siete 5G. Ide o zatiaľ najväčšie podnikové spojenie v USA v tomto roku.

Firmy uviedli, že zlúčením vznikne podnik s hodnotou 68 miliárd dolárov. Transakcia by mohla byť dokončená na budúci rok v lete, musia ju ešte schváliť akcionári oboch firiem a regulačné orgány. Dohoda sa uskutoční formou výmeny akcií.

Analog Devices vyrába senzory, prevodníky dát, zosilňovače a ďalšie produkty pre spracovanie signálu určené pre množstvo odvetví od dopravy a zdravotnej starostlivosti až po prenosné spotrebiteľské zariadenia.

Maxim navrhuje a vyrába analógové čipy používané v automobiloch, spracovateľskom priemysle, energetike, komunikáciách, zdravotnej starostlivosti a v smart prístrojoch, ktoré sa dajú navzájom prepojiť.

Spojením firiem vznikne väčší konkurent pre trhovú jednotku Texas Instruments na trhu analógových a vstavaných procesorových čipov. Segment v posledných rokoch výrazne vzrástol a je tiež vysoko ziskový.

Analog Devices je podľa výšky tržieb menej než polovičný oproti spoločnosti Texas Instruments. Po zlúčení s Maximom sa tento rozdiel výrazne zníži a rozšíri sa tiež škála produktov v analógovom portfóliu novej firmy. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Eurokomisia schválila štátnu pomoc v objeme 3,4 miliardy eur pre aerolínie KLM, ktoré sú súčasťou leteckej skupiny Air France-KLM. Aj tá sa, podobne ako konkurenční dopravcovia, potýka s negatívnymi dosahmi koronakrízy.

KLM je druhým najväčším súkromným zamestnávateľom v Holandsku, vo firme pracuje vyše 36-tisíc ľudí. Holandská vláda sa v júni rozhodla podporiť ju pôžičkou za 1 miliardu eur a bankovými zárukami v objeme 2,4 miliardy eur.

Francúzsko už v apríli oznámilo úverový balík v sume 7 miliárd eur pre francúzsku časť Air France, Brusel schválil pomoc začiatkom mája. (reuters, čtk)

Zdieľať

Írsky predajca oblečenia Primark odmietol pomoc 30 miliónov libier od britskej vlády za to, že znovu prijme zamestnancov dočasne prepustených pre pandémiu. V marci zatvoril obchody a zaznamenal výpadok na čistých tržbách asi 650 miliónov libier mesačne.

Po celej Európe dostalo vládny príspevok na mzdy asi 68 000 zamestnancov Primarku a firma uviedla, že bez tejto pomoci by ich väčšinu musel natrvalo prepustiť. Firma už otvorila väčšinu obchodov vrátane tých v Británii, kde musela dočasne prepustiť asi 30 000 zamestnancov.

„Môžem potvrdiť, že Primark nemá v úmysle využiť podpory podľa vládneho plánu za zachovanie pracovných miest, o ktorom informoval minister financií Rishi Sunak,“ povedala hovorkyňa Primarku. „Naša firma vyňala svojich zamestnancov z vládneho plánu na podporu zamestnanosti v Británii a inde v Európe v súlade s tým, ako sme začali znovu otvárať väčšinu obchodov,“ dodala.

Primark sa podľa nej domnieva, že už nie je vhodné žiadať vládu o peniaze na podporu zamestnancov. Z jej vyhlásenia však nie je jasné, či si firma aj tak dočasne prepustených zamestnancov ponechá alebo časť z nich prepustí natrvalo.

Britská vláda ponúkla, že firmám zaplatí 1000 libier za každého dočasne prepusteného zamestnanca, ktorého firmy vezmú späť. V prípade Primarku a jeho zamestnancov v Británii je to spomínaných asi 30 miliónov libier. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať