Počet turistov v Chorvátsku opäť stúpol, viac pri Jadrane dovolenkovalo aj Slovákov

Viac turistov prišlo opäť aj zo Slovenska – vlani to bolo viac než 411-tisíc oproti necelým 396-tisícom v roku 2015.
Chorvátsko zostáva turistickou destináciou, ktorej návštevnosť každoročne stúpa. Vlani tu dovolenkovalo 16 351 164 turistov, čo je o viac než dva milióny (14,1 milióna) viac než v roku 2015.
Viac turistov prišlo opäť aj zo Slovenska – vlani to bolo viac než 411-tisíc oproti necelým 396-tisícom v roku 2015. Počet prenocovaní stúpol asi o 800-tisíc na 2 793 922. Novú štatistiku za minulý rok poskytlo Chorvátske turistické združenie.
Počet turistov
1. Nemecko 2 378 348
2. Slovinsko 1 428 453
3. Rakúsko s 1 311 855
4. Taliansko 1 114 533
5. Poľsko 788 90
6. Česko 730 863
…..
8. Slovensko 411 216
Zdroj: HTZ
V počte turistov v Chorvátsku sa poradie na prvých troch miestach nezmenilo. Najviac ich prišlo z Nemecka, Slovinska, Rakúska. Zatiaľ čo vlani bolo na štvrtom mieste Česko, tento rok skončilo v počte turistov až šieste, hoci ich bolo tiež viac ako sezónu predtým.
Na štvrté miesto sa pretlačili Taliani a za nimi nasledujú Poliaci.
V rámci miestnych destinácií prevažuje stále pobrežie, najobľúbenejšia je Dalmácia, kam pricestovalo sedem miliónov turistov.
Vo vnútrozemí z celkového počtu dovolenkovali necelé dva milióny ľudí.
Stála destinácia
Úspech chorvátskeho pobrežia ovplyvňuje viacero faktorov. Ku klasickým ako je dostupnosť autom, vzdialenosť – čo využívajú najmä na predĺžené víkendy obyvatelia susedných krajín ako Slovinsko, Rakúsko či Taliansko a tí sú aj najčastejšími návštevníkmi, sa pridala aj celková bezpečnostná situácia.
Doplatilo naň napríklad Turecko, ktorému klesli príjmy takmer o 30 percent, pričom Ankara zaznamenala prepad aj za rok 2015. Záujem zahraničných turistov klesá pre hrozbu teroristických útokov v krajine.
To potvrdzuje aj dlhoročná vedúca zastúpenia Chorvátskeho turistického združenia na Slovensku Nora Henterová.
„Návštevnosť stúpa každoročne vďaka už všeobecne známym prednostiam Chorvátska – čisté more, zelené členité pobrežie, dobrá dostupnosť autom a hlavne v ostatných rokoch výrazne sa zlepšujúca ponuka a úroveň služieb. V ostatných rokoch má vplyv na návštevnosť nesporne aj komplikovaná geopolitická situácia vo svete, ktorá turistov motivuje predovšetkým na výber čo najbezpečnejších destinácií.“
So stúpajúcim záujmom o Chorvátsko stále počíta aj miestne ministerstvo. „Máme ambiciózny plán, do roku 2020 plánujeme príjmy z cestovného ruchu vo výške 14 miliárd eur,“ povedal ešte v júni minister Anton Kliman a netvári sa, že by plán nemali splniť.
Už vlani otvorili asi 40 hotelov, tento rok otvoria ďalšie.
Ubytovanie v súkromí s viac než 500-tisíc lôžkami je síce hlavnou ponukou Chorvátska, ale tvorí len 15 percent celkového zisku v oblasti turistického ruchu, píše Slobodná Dalmácija. Hotely s počtom 163-tisíc lôžok asi 50 percent z príjmov.
Turistické združenie sa chce aj preto sústrediť najmä na prezentáciu krajiny ako celoročnej dovolenkovej life-style destinácie, s ponukou ako kultúra, história, turistika, šport, zábava, eno-gastro, dodáva Henterová.
Čísla cez eVisitor
Chorvátske turistické združenie a miestne ministerstvo cestovného ruchu využívajú na zbieranie údajov informačný systém eVisitor.
Je rozšírený na všetky typy ubytovania, napríklad aj na lodiach, nielen na komerčné ako v prípade štatistík ministerstva. Keďže je online, poskytuje informácie v reálnom čase a obsahuje údaje dĺžka a miesto pobytu, pohlavie, vek, trvalý pobyt či druh ubytovacieho zariadenia.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.