Denník N

Počet turistov v Chorvátsku opäť stúpol, viac pri Jadrane dovolenkovalo aj Slovákov

Dubrovník patrí medzi najnavštevovanejšie mestské destinácie Chorvátska. Foto N - Miro Čevela
Dubrovník patrí medzi najnavštevovanejšie mestské destinácie Chorvátska. Foto N – Miro Čevela

Viac turistov prišlo opäť aj zo Slovenska – vlani to bolo viac než 411-tisíc oproti necelým 396-tisícom v roku 2015.

Chorvátsko zostáva turistickou destináciou, ktorej návštevnosť každoročne stúpa. Vlani tu dovolenkovalo 16 351 164 turistov, čo je o viac než dva milióny (14,1 milióna) viac než v roku 2015.

Viac turistov prišlo opäť aj zo Slovenska – vlani to bolo viac než 411-tisíc oproti necelým 396-tisícom v roku 2015. Počet prenocovaní stúpol asi o 800-tisíc na 2 793 922. Novú štatistiku za minulý rok poskytlo Chorvátske turistické združenie.

Počet turistov

1. Nemecko  2 378 348
2. Slovinsko 1 428 453
3. Rakúsko s 1 311 855
4. Taliansko 1 114 533
5. Poľsko 788 90
6. Česko 730 863 
…..
8. Slovensko 411 216 

Zdroj: HTZ 

V počte turistov v Chorvátsku sa poradie na prvých troch miestach nezmenilo. Najviac ich prišlo z Nemecka, Slovinska, Rakúska. Zatiaľ čo vlani bolo na štvrtom mieste Česko, tento rok skončilo v počte turistov až šieste, hoci ich bolo tiež viac ako sezónu predtým.

Na štvrté miesto sa pretlačili Taliani a za nimi nasledujú Poliaci.

V rámci miestnych destinácií prevažuje stále pobrežie, najobľúbenejšia je Dalmácia, kam pricestovalo sedem miliónov turistov.

Vo vnútrozemí z celkového počtu dovolenkovali necelé dva milióny ľudí.

Stála destinácia

Úspech chorvátskeho pobrežia ovplyvňuje viacero faktorov. Ku klasickým ako je dostupnosť autom, vzdialenosť – čo využívajú najmä na predĺžené víkendy obyvatelia susedných krajín ako Slovinsko, Rakúsko či Taliansko a tí sú aj najčastejšími návštevníkmi, sa pridala aj celková bezpečnostná situácia.

Doplatilo naň napríklad Turecko, ktorému klesli príjmy takmer o 30 percent, pričom Ankara zaznamenala prepad aj za rok 2015. Záujem zahraničných turistov klesá pre hrozbu teroristických útokov v krajine.

To potvrdzuje aj dlhoročná vedúca zastúpenia Chorvátskeho turistického združenia na Slovensku Nora Henterová.

„Návštevnosť stúpa každoročne vďaka už všeobecne známym prednostiam Chorvátska – čisté more, zelené členité pobrežie, dobrá dostupnosť autom a hlavne v ostatných rokoch výrazne sa zlepšujúca  ponuka a úroveň služieb. V ostatných rokoch má vplyv na návštevnosť nesporne aj komplikovaná geopolitická situácia vo svete, ktorá turistov motivuje predovšetkým  na výber čo najbezpečnejších destinácií.“

So stúpajúcim záujmom o Chorvátsko stále počíta aj miestne ministerstvo. „Máme ambiciózny plán, do roku 2020 plánujeme príjmy z cestovného ruchu vo výške 14 miliárd eur,“ povedal ešte v júni minister Anton Kliman a netvári sa, že by plán nemali splniť.

Už vlani otvorili asi 40 hotelov, tento rok otvoria ďalšie.

Ubytovanie v súkromí s viac než 500-tisíc lôžkami je síce hlavnou ponukou Chorvátska,  ale tvorí len 15 percent celkového zisku v oblasti turistického ruchu, píše Slobodná Dalmácija. Hotely s počtom 163-tisíc lôžok asi 50 percent z príjmov.

Turistické združenie sa chce aj preto sústrediť najmä na prezentáciu krajiny ako celoročnej dovolenkovej life-style destinácie, s ponukou ako kultúra, história,  turistika, šport, zábava, eno-gastro, dodáva Henterová.

Čísla cez eVisitor

Chorvátske turistické združenie a miestne ministerstvo cestovného ruchu využívajú na zbieranie údajov informačný systém eVisitor.

Je rozšírený na všetky typy ubytovania, napríklad aj na lodiach, nielen na komerčné ako v prípade štatistík ministerstva. Keďže je online, poskytuje informácie v reálnom čase a obsahuje údaje dĺžka a miesto pobytu, pohlavie, vek, trvalý pobyt či druh ubytovacieho zariadenia.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie