Denník N

Pred rokom urobil preklep v značke, dostal za to pokutu 450 eur. Takto funguje Počiatkov systém e-známok

Ján Počiatek, dnes už exminister dopravy za Smer. Foto – TASR
Ján Počiatek, dnes už exminister dopravy za Smer. Foto – TASR

Systém elektronických známok po mesiacoch naozaj posiela pokuty čiernym pasažierom. Aj takým, ktorí za známku zaplatili.

František Poľa denne šoféruje po diaľnici medzi Prešovom a Košicami – dochádza za prácou. Preto si pravidelne kupuje ročnú diaľničnú známku, a nebolo to inak ani pred rokom. Zarazilo ho, že mu napriek tomu pristála v schránke pokuta za minuloročnú jazdu načierno.

Konkrétne: 13. februára 2016 v čase 11:28:43 vraj užíval neoprávnene úsek cesty D1.

„Pamätal som si, že diaľničnú známku som kupoval online,“ rozpráva František Poľa, ako si išiel kontrolovať výpisy z účtu. Zistil, že urobil preklep, pri kúpe elektronickej známky prehodil medzi sebou dva znaky v evidenčnom čísle vozidla.

„Telefonicky som sa spojil s Okresným úradom Košice-okolie,“ rozpráva František, ako ho prepojili na pracovníčku, ktorá má na starosti platobné rozkazy okolo známok v regióne. Odporučila mu poslať diaľničiarom alebo do SkyTollu (spoločne majú systém e-známok na starosti) žiadosť o opravu.

Poslúchol

Pracovníkovi na druhom konci linky vysvetľoval, že zadané evidenčné číslo nie je správne, ani nevie, či také vôbec existuje. Dozvedel sa, že oprava neskôr ako po 15 minútach od kúpy známky nie je možná, nech radšej zaplatí 150 eur a kúpi si novú známku za ďalších 50 eur. Všetko ostatné má riešiť s okresným úradom, pretože ten má na starosti výber pokút.

František opäť zatelefonoval na okresný úrad a vysvetlil pracovníčke okresného úradu, ako pochodil.

„Bola prekvapená, že sa to v systéme nedá spätne opraviť. Pripomenula mi, že táto pokuta je len za prvých desať mesiacov (pokutový systém jednoducho po spustení e-systému nefungoval, tak za toto obdobie posiela iba jednu pokutu v hodnote 150 eur). Za november a december mi pošlú pokutu tiež. Preto mi odporučila, aby som poslal odpor, že pokutu nedostanem – viem zdokladovať, že som známku uhradil,“ rozpráva František.

A tak podal odpor

Uplynuli viac než dva týždne po podaní odporu a odpoveď žiadna. Keď sa jej dožiadal telefonicky, zistil, že mu čoskoro príde nový platobný rozkaz – pretože nezaplatil ten pôvodný.

„Keď som pripomenul, že odpor som podal na základe odporúčania a ubezpečenia úradníčky, jej odpoveď bola, že to majú nariadené zhora,“ dodáva František.

Pokuta ho pre neporiadnosť vyjde drahšie, o koľko, to Františkovi nepovedali. V zákone sa píše, že kto zaplatí pokutu bez váhania do 15 dní, zaplatí 100 eur. Pre ostatných platí vyrubených 150 eur.

„Neviem, prečo som pokutovaný rovnako ako neplatiči, ktorí vedome išli na diaľnicu bez úhrady diaľničnej známky. Jediná moja chyba bola, že som si dôsledne neskontroloval správnosť zadaného EČV,“ konštatuje František.

Prečo by mal takúto pokutu zaplatiť, sme sa spýtali v Národnej diaľničnej spoločnosti, pod ktorú spadá kamerová kontrola áut na diaľnici. Jej kamery fotia „ŠPZ-ky“ a tieto údaje sa potom spárujú s databázou SkyTollu. SkyToll prevádzkuje systém, ktorý inkasuje platby od šoférov a spravuje databázu o tom, ktoré značky majú za jazdu po diaľnici zaplatené.

Národná diaľničná nás odporučila s otázkami na ministerstvo dopravy. Tak to dopadlo, aj keď sme sa pýtali na ministerstve vnútra, pod ktoré spadajú okresné úrady.

Čo na to ministerstvo dopravy?

„Za správne a úplné zadanie údajov spojených s úhradou diaľničnej známky zodpovedá kupujúci, ktorý dostane potvrdenie, kde je výslovne uvedené, na aké evidenčné číslo si diaľničnú známku kúpil, a má si ich následne aj skontrolovať. V prípade, ak je evidenčné číslo zadané nesprávne, má 15 minút na to, aby ho v systéme bezplatne opravil. Následná úprava už nie je v zmysle obchodných podmienok možná,“ píše ministerstvo dopravy.

Osobitnú štatistiku o tom, koľko šoférov sa im hlási so sťažnosťou, že iba urobili chybu, nevedie. Isté je, že do dnešného dňa je v riešení viac ako 4 200 pokút za chýbajúcu e-známku.

Keď systém spustili, ukázalo sa, že kamery zachytili stovky tisíc čiernych pasažierov na slovenských cestách, ale tiež to, že nedokáže všetky značky riadne rozpoznať a už vôbec sa nedajú posielať pokuty do zahraničia.

Pôvodne bola pokuta nastavená na 300 eur za čierneho pasažiera na deň. Keď sa prišlo na to, že čosi nie je v poriadku, začali systém opravovať. Výsledok: desať mesiacov pokuty nechodili vôbec, stanovila sa jedna pokuta za celé toto obdobie pre všetkých. Odvtedy platí, že jedno auto môže dostať jednu pokutu najviac raz za mesiac.

To, že systém neumožňuje opravu preklepov, sa vie už dávno. Ukázalo sa, že v niektorých prípadoch sa podarilo aj kúpiť si dve známky na to isté auto – napríklad šéf firmy kupoval na pumpe, jeho asistentka v kancelárii.

Zvláštnosťou je, že ani po viac než roku od spustenia novinky sa chyby neodstránili. Maďari napríklad umožňujú preklep opraviť za poplatok a dôsledky omylu znížiť. U nás sa očakávalo, že ak to už nedokáže systém sám, budú môcť okresní úradníci od pokuty v podobných prípadoch upustiť. Keďže to tak nevyzerá, Františkovi Poľovi môže byť za chvíľkovú nepozornosť vyrubená pokuta v celkovej výške 450 eur.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie