Denník N

Železnice dokončujú veľký tender na motoráky, v ktorom súťaží Moricova vagónka sama so sebou

Motoráky 861 majú štandardne tri vozne, v ktorých je viac ako 170 miest na sedenie. Foto – ZSSK
Motoráky 861 majú štandardne tri vozne, v ktorých je viac ako 170 miest na sedenie. Foto – ZSSK

Bývalý politik SNS onedlho získa objednávku na 21 nových dieselových súprav. Troch jeho súperov z tendra vylúčili.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si stále nedokáže predstaviť život bez vagónky ŽOS Vrútky. Firma, za ktorou stojí rodina bývalého poslanca SNS Víťazoslava Morica, onedlho získa objednávku na 21 motorových vlakov s odhadovanou cenou až 77 miliónov eur. Pôjde o jeden z najväčších nákupov firmy za posledné roky.

„Predpokladáme, že tender bude dokončený v priebehu marca,“ približuje hovorca štátnej firmy Tomáš Kováč.

Formálne išlo o súťaž, do ktorej sa prihlásili štyria rôzni výrobcovia. Traja však nesplnili podmienky, až napokon zostala len ŽOS Vrútky, ktorá patrí dlhodobo medzi dvorných dodávateľov štátu.

Železnice sa teraz chystajú tender dokončiť napriek tomu, že sa tým pripravujú o možnosť tlačiť na čo najnižšiu cenu. V situácii, keď súťaží jedna firma sama so sebou, nemá motiváciu ísť s cenou dole.

ZSSK: Môžu za to predchodcovia

Na čele ZSSK stoja manažéri, ktorí nastúpili po vlaňajších parlamentných voľbách. Tender podľa Kováča zdedili ešte po svojich predchodcoch. Rozhodli sa však v ňom pokračovať namiesto toho, aby zákazku vypísali znovu a s novými podmienkami, ktoré by umožňovali skutočnú súťaž viacerých výrobcov.

Opakovaný tender by vraj bol príliš zdĺhavý a právne náročný. „Vylučovanie jednotlivých uchádzačov prebiehalo ešte pred nástupom súčasného predstavenstva. Súčasný manažment zvažoval šesť mesiacov všetky možné kroky a riziká, než sa rozhodol pre ďalší postup,“ dodal Kováč.

Samotný Moric prízvukuje, že takýto postup je v poriadku. „Ak tú súťaž vyhráme, bude to podľa zákona aj podľa pravidiel Európskej únie,“ hovorí Moric.

Na slovenské koľajnice tak podľa všetkého pribudne ďalšia várka dieselových vlakov z Vrútok. Súpravy s názvom Regiomover sú čiastočne nízkopodlažné, majú priestor pre bicykle či kočíky, výrobca v nich sľubuje aj Wi-Fi. Určené budú pre železničné linky v okolí Zvolena.

O zákazke tento týždeň informoval aj denník SME.

Jančurove chýry

Výsledok tendra nahráva špekuláciám, ktoré šíri predovšetkým majiteľ RegioJetu Radim Jančura. Podľa neho sú za všetkým záujmy SNS. Jej predseda Andrej Danko sa podľa Jančuru snaží posilňovať vplyv štátneho dopravcu práve preto, aby mohol dávať čo najviac zákaziek firme bývalého politika Morica.

Toto prepojenie malo byť podľa Jančuru aj dôvodom, prečo sa Danko snažil vytlačiť RegioJet z trate Bratislava – Košice a prečo ministerstvo dopravy zrušilo súťaž na prevádzku rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, ktorá mohla priviesť ďalších hráčov na úkor štátneho dopravcu.

„Pán Danko chce jednoznačne chrániť monopol ZSSK, ako aj slovenských výrobcov železničnej techniky, ktorí by pri konkurencii prišli o dvorného odberateľa svojich vozidiel,“ vyhlásil v novembri Jančura.

Neskôr však priznal, že tieto súvislosti nevie nijako dokázať. „Ja to tak všade počúvam,“ povedal začiatkom januára.

ŽOS Vrútky je firma s viac než storočnou tradíciou. Zameriava sa na výrobu a rekonštrukciu vozňov, opravy lokomotív a výrobu prímestských motorových vlakov. Foto - TASR
ŽOS Vrútky je firma s vyše storočnou tradíciou. Zameriava sa na výrobu a rekonštrukciu vozňov, opravy lokomotív a výrobu prímestských motorových vlakov. Foto – TASR

Že Danko má na ZSSK vplyv, je známa vec. Nedávno v televízii povedal, že rokoval s manažérmi firmy o dotácii na nové vozne, hoci z pozície predsedu parlamentu do toho nemá čo hovoriť.

Na fungovanie firmy podľa informácií Denníka N dohliada aj Dankov človek na ministerstve dopravy, ktorým je štátny tajomník Peter Ďurček. S ním sa Danko pozná už od študentských čias, bývali spolu na internáte.

Moric: Andreja Danka uznávam

Ani Víťazoslav Moric sa netají tým, že so súčasným vedením SNS sympatizuje. „Hrdo sa hlásim k tomu, že súčasná SNS má moje sympatie,“ povedal Moric Denníku N.

Členom strany podľa svojich slov už síce dávno nie je, s Dankom sa však pozná. Naposledy sa vraj videli pred piatimi mesiacmi. „Bolo to štandardné stretnutie na pôde parlamentu,“ dodal Moric.

Vysvetľuje to tým, že pre majiteľa firmy s 1200 zamestnancami je bežné, že komunikuje s významnými politikmi. Pred tromi rokmi do jeho vagónky zavítal aj premiér Robert Fico.

Víťazoslav Moric (vľavo) bol v 90. rokoch vplyvný člen SNS, ktorý sa zviditeľňoval nápadmi na vytváranie rómskych "rezervácií". Poslancom bol do volieb 2002, neskôr sa niekoľkokrát neúspešne pokúšal o návrat do politiky. Dvadsať rokov ovláda firmu ŽOS Vrútky, v marci 2014 v nej privítal aj delegáciu v čele s premiérom Ficom. Foto - TASR
Víťazoslav Moric (vpravo) ovláda ŽOS Vrútky od polovice 90. rokov. Firma je spolu so ŽOS Trnava, ktorá patrí Vladimírovi Poórovi, dvorným dodávateľom ZSSK. V marci 2014 do nej zavítala aj delegácia na čele s premiérom Ficom. Foto – TASR

Na druhej strane, faktom je aj to, že vagónka Vrútky bola rôzne protežovaná aj dávno pred príchodom Danka. Súpravy Regiomover, známe aj ako jednotky radu 861, si štát prvýkrát objednal už v roku 2009. Išlo o dvanásť kusov; ZSSK vtedy viedol nominant SNS Milan Chúpek.

Ďalších dvadsať súprav prikúpili v roku 2013, keď firmu riadili nominanti Smeru. Aktuálne sa teda Moricovi rysuje v poradí už tretia objednávka týchto vlakov.

Vo všetkých prípadoch išlo o súpravy určené na regionálne trate. Pre tento typ dopravy je možné získavať peniaze z európskych fondov. Pri najnovšom nákupe motorákov má Európska komisia preplatiť 85 percent nákladov.

Vedenie železníc tvrdí, že Európska komisia túto zákazku uzná aj napriek tomu, že pri nej zostal len jeden uchádzač. „Všetky kroky sme konzultovali so zástupcami Európskej komisie,“ tvrdí hovorca Kováč.

Odstránené poruchy?

Motoráky Regiomover sa doteraz zviditeľnili hlavne tým, že mali časté poruchy. Minulé leto týždenník Trend upozornil, že dlhší čas musela byť odstavená tretina či dokonca polovica z 32 nakúpených súprav.

„S podobným problémom sa však stretávajú aj renomovaní výrobcovia zo zahraničia. Čím viac jednotiek vo Vrútkach vyrobia, tým viac detských chorôb odstránia,“ povedala Trendu šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Motoráky 861 majú štandardne tri vozne, v ktorých je viac 170 miest na sedenie. Foto - ŽOS Vrútky
Motoráky 861 majú štandardne tri vozne, v ktorých je viac ako 170 miest na sedenie. Foto – ŽOS Vrútky

Konštrukciu aj celkový dizajn síce vymysleli vo Vrútkach, no kľúčové komponenty pochádzajú od zahraničných výrobcov – podľa oficiálnej dokumentácie sú Moricove vlaky len „assembled“, teda zmontované na Slovensku.

Podvozky dodáva nemecký Siemens, dieselové motory firma MAN a chladiče firma Liebherr. Väčšina problémov mala podľa informácií Denníka N súvisieť práve s nespoľahlivými chladičmi – ich vinou sa motory automaticky vypínali.

Firma dnes tvrdí, že nedostatky už medzičasom odstránila. „Spomenuté chladiče boli vymenené. To, že ich odoberáme od externých firiem, je prirodzené; žiadny výrobca koľajových vozidiel si sám nevyrába vlastné spaľovacie motory ani chladiace agregáty,“ hovorí šéfka marketingu firmy Jana Horníková.

Pestrý výber

Motorové vlaky v súčasnosti ponúka niekoľko výrobcov: napríklad poľská firma PESA Bydgoszcz, švajčiarsky Stadler, nemecký Siemens či kanadsko-nemecký Bombardier. Súpravy od posledných dvoch firiem využíva aj súkromný RegioJet, ktorý nimi jazdí na regionálnej trati medzi Komárnom a Bratislavou.

Od decembra 2013 RegioJet začal nasadzovať menšie súpravy Desiro. Foto N - Tomáš Benedikovič
Na trati do Komárna jazdia prevažne súpravy Desiro od nemeckého výrobcu Siemens. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vo väčšine krajín majú štátni dopravcovia tendenciu nakupovať vlaky od domácich firiem s argumentom, že tým podporujú domácu značku i pracovné miesta. Neplatí to však úplne: napríklad České dráhy Cargo si vlani objednali päť lokomotív od nemeckého Siemensu namiesto toho, aby sa dohodli s domácim výrobcom Škoda Plzeň.

Zvýhodňovanie domácich firiem oficiálne zakazujú pravidlá Európskej únie, a to zvlášť v situácii, keď ide o zákazku platenú z eurofondov. Preto ani ZSSK nemôže týmto argumentom na verejnosti obhajovať nákupy od ŽOS Vrútky.

„Z nášho pohľadu sa ŽOS Vrútky stali úspešným uchádzačom verejnej súťaže, to je všetko. Keby vyhral zahraničný uchádzač, museli by sme ho akceptovať,“ uvádza hovorca Kováč.

České dráhy si v roku 2011 objednali 31 motorových vlakov RegioShark od poľského výrobcu Pesa. V tendri vtedy Poliaci porazili slovenské ŽOS Vrútky. Foto - Flickr
České dráhy si v roku 2011 objednali 31 motorových vlakov RegioShark od poľského výrobcu PESA. V tendri vtedy Poliaci porazili slovenské ŽOS Vrútky. Foto – Flickr

V prospech udelenia zákazky Moricovej rodinnej firme však môžu hovoriť aj technické dôvody. Pre dopravcu je totiž jednoduchšie udržiavať vlaky od jedného výrobcu, než prevádzkovať rôzne súpravy od rôznych firiem.

„V takomto prípade netreba školiť zamestnancov, dajú sa lepšie plánovať opravy aj prísun náhradných dielov, pretože všetko je zjednotené,“ hovorí bývalý šéf ZSSK Pavel Kravec.

Pre ľudí od železníc je zároveň jednoduchšie komunikovať s domácou vagónkou z Vrútok, s ktorou majú dlhodobé vzťahy, než keby si mali napríklad volať technikov nemeckého Siemensu, ktorý má zákazníkov po celej Európe.

Čo na to Gabo?

Hlavná postava firmy Víťazoslav Moric bol dlhé roky jedným z najviditeľnejších politikov SNS, začiatkom 90. rokoch bol dokonca jej predsedom. Patril k radikálnemu krídlu strany, v parlamente sedel do volieb 2002. Preslávil sa okrem iného svojimi výpadmi voči Rómom, pre ktorých navrhoval vytvárať rezervácie, ako sa vytvorili v Amerike pre Indiánov.

„Ak ich nevytvoríme my, Cigáni ich o dvadsať rokov vytvoria pre nás. Mentálne retardovaní ľudia sa vo veľkej väčšine rodia práve v cigánskych komunitách. Čo je humánne na tom, keď sa umožní, aby debil splodil debila a aby rástlo zastúpenie debilov a magorov v našom národe?“ znela jedna z jeho najpamätnejších myšlienok.

Moric na sneme SNS v Žiline v roku 1999, kde došlo stretu medzi vtedajším predsedom Jánom Slotom a Annou Malíkovou, ktorá ho onedlho nahradila. Foto - TASR
Moric na sneme SNS v Žiline v roku 1999, kde došlo ku konfliktu medzi vtedajším predsedom Jánom Slotom a Annou Malíkovou, ktorej krídlo onedlho ovládlo vedenie strany. Foto – TASR

Firmu ŽOS Vrútky ovládla Moricova rodina ešte v 90. rokoch, keď bola SNS súčasťou vlády Vladimíra Mečiara. Firma mala bohatú históriu: vznikla už v roku 1874, keď vo Vrútkach založili opravárenský podnik pre vozne a parné lokomotívy. Jej hlavným zákazníkom boli odjakživa štátne železnice.

Moricovi sa s výraznou podporou štátu podarilo firmu posunúť dopredu. Okrem opravárenských prác sa začala zameriavať aj na výrobu nových vagónov a prímestských vlakov.

Spočiatku išlo o licenčnú výrobu. V spolupráci so švajčiarskym Stadlerom a ďalšími firmami vyrobili Vrútky na prelome tisícročí nové električky pre Vysoké Tatry alebo motorové súpravy 840, ktoré dnes premávajú medzi Popradom a Starou Ľubovňou.

„Vôbec nebolo jednoduché takýto podnik rozvíjať, no nás to vždy bavilo. Myslím, že všetci by sme mali byť radi, že máme na Slovensku železničného výrobcu s vlastnými produktmi,“ hovorí dnes Moric.

Licenčné motorové jednotky 840 vyrobili Vrútky začiatkom tisícročia v spolupráci s firmami Stadler a Bombardier. Foto - ŽOS Vrútky
Licenčné motorové jednotky 840 vyrobili Vrútky začiatkom tisícročia v spolupráci s firmami Stadler a Bombardier. Foto – ŽOS Vrútky

Jeho vedenie si nachádzalo cestu k politikom z rôznych strán vrátane tých, ktoré v parlamente patrili k protivníkom SNS. V období 2001 až 2002 sa ŽOS Vrútky zaplietli do známej kauzy „vláčiky“, ktorá bola najväčšou korupčnou aférou prvej Dzurindovej vlády.

Železnice vtedy vypísali tender na dodávku 35 ľahkých motorových vlakov. Do finále sa dostalo konzorcium firiem ŽOS Vrútky a Stadler, proti ktorým stál francúzsky Alstom. Výberová komisia, ktorú viedol Dzurindov brat Miroslav, vybrala prvého uchádzača a za tento variant sa prihováral aj samotný premiér.

Pred dokončením tendra však do médií unikol list Dzurindovho poslanca a bývalého primátora Bratislavy Petra Kresánka, ktorý varoval premiéra pred negatívnou odozvou na tender, ak sa dokončí v nastúpenom duchu. List obsahoval aj slávnu vetu: „Gabo berie vec alternatívne, podľa faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké.“

Spomínaným Gabom bol zjavne vtedajší pokladník SDKÚ Gabriel Palacka. Kresánek tým nepriamo tvrdil, že nech vyhrá jeden, alebo druhý uchádzač, Palacka počíta s tým, že SDKÚ na tom zarobí.

Dzurinda následne musel odstaviť viacerých kľúčových ľudí zo svojej strany a celý tender na motorové vlaky zrušili.

Proti Poliakom

Moricova vagónka naďalej pokračovala v rozvoji. Jej zástancovia v ZSSK hovoria, že firma sa vďaka spolupráci so zahraničnými výrobcami veľa naučila. Napokon sa pustila do vývoja vlastných motorákov, ktorými sú práve súpravy Regiomover.

Elektrické súpravy 425.95 vyrobili Vrútky na prelome tisícročí pre Tatranské elektrické železnice, nahradiť mali pôvodné električky z pražskej ČKD. Išlo o súpravy vyrábané licencii švajčiarskej firmy Stadler. Foto - Wikipedia
Elektrické súpravy 425.95 vyrobili Vrútky na prelome tisícročí pre Tatranské elektrické železnice; nahradili pôvodné električky z pražskej ČKD. Išlo o súpravy vyrábané v licencii švajčiarskej firmy Stadler. Foto – Wikipédia

Vrútky sa s nimi niekoľkokrát pokúšali preraziť aj v zahraničí. V roku 2011 sa zapojili do súťaže Českých dráh na dodávku 31 súprav pre regionálne trate, ale vo finále ich porazil poľský výrobca PESA, ktorý ponúkol o viac než tretinu nižšiu cenu.

Morica to neodradilo a podľa jeho slov skúšali presadiť motoráky na ďalších trhoch – v Rusku a v Kazachstane. Ani tam však neuspeli.

Firma to však podľa neho bude skúšať aj naďalej. „Najbližšie sa znovu budeme pokúšať uspieť v Česku,“ hovorí Moric.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie