Denník N

Autor Angry Birds: Fínski chlapci mali lepšiu angličtinu, lebo hrali hry

Peter Vesterbacka. Foto N – Matej Dugovič
Peter Vesterbacka. Foto N – Matej Dugovič

Chlapci vo Fínsku sa v minulosti viac hrali počítačové hry, vďaka čomu vedeli lepšie angličtinu ako dievčatá. V jazyku sa zdokonalili počas zábavy, hoci sa o to vôbec nesnažili. Pomocou spojenia zábavy, hier a učenia chce vzdelávací systém pretvoriť bývalý vývojár úspešnej hry Angry Birds Peter Vesterbacka.

Peter Vesterbacka (48) pochádza z Fínska. Pracoval ako vývojár mobilných hier v spoločnosti Rovio, ktorá vytvorila populárnu hru Angry Birds. Po odchode z Rovia spoluzakladal spoločnosť Lightneer, ktorá sa špecializuje na vzdelávanie detí pomocou zábavy a hier. Počas dvoch dní v Bratislave navštívil spojenú školu na Novohradskej ulici, kde si deti mohli vyskúšať zábavné učenie, a na Fakulte informatiky a informačných technológií STU rozprával o svojom príbehu a tvorbe značky.

Prečo sa teraz zameriavate na vzdelávanie?

Mám veľa dôvodov. Myslím si, že je to správna vec – sám mám 11- a 13-ročné dieťa. Pomocou vzdelávania môžete mať veľký vplyv na svet. Slovensko aj Fínsko sú malé krajiny s piatimi miliónmi obyvateľov. Často chodím do Číny a zvyknú sa ma pýtať: „Máte iba päť miliónov obyvateľov, ale vytvorili ste Linux, MySQL, Angry Birds, Nokiu… Ako je to možné, keď v Číne je 1,3 miliardy ľudí a oni to nedokázali?“ Odpoveď je, že sa to začína výborným vzdelávaním.

Čo nové chcete priniesť  do vzdelávania?

Zameriavam sa najmä na to, aby bolo učenie zábavné. Máme niekoľko spoločností ako Lightneer a Space Nation, ktoré sa na to sústreďujú. Vo svete postavičiek Big Bang Legends sme začali hru veľkým treskom. Všetky postavičky sú v skutočnosti prvky z chemickej tabuľky. Nájdete tam neón, vodík, kyslík – všetky základné prvky.

Ako to funguje?

Hraním Big Bang Legends sa naučíte časticovú fyziku. Išli sme do škôl v Bratislave a nechali sme deti, aby sa štvrť hodinu hrali. Potom sme sa ich opýtali, koľko je v protóne elementárnych častíc. Každé dieťa v triede vedelo, že tri. Opýtali sme sa ich aj to, či vedia vymenovať atómy. Spomenuli si napríklad na hélium, kyslík, lítium. Malé deti sa to naučili iba hraním hry.

Chceme vytvoriť skvelé hry, fantastické postavy a zážitky, ktoré pomôžu deťom učiť sa kvantovú a časticovú fyziku. Potom sa môžu venovať aj molekulám, chémii, biológii. Hrajú hry a ani si neuvedomia, že sa učia. Robíme skvelé hry, a preto ich deti hrajú – nie preto, že sa chcú učiť. Aj tak sa však učia počas hrania, bez toho, aby si to uvedomili. Fínski chlapci mali v minulosti lepšiu angličtinu ako dievčatá, pretože sa hrali viac hier a tie sú v angličtine. Bez toho, že by to bol ich zámer, sa učili aj počas zábavy. Teraz sa to vyrovnáva: dievčatá tiež hrajú viac hry, čo je skvelé.

Video z hry Angry Birds

Klasicky sa dnes už deti nechcú učiť?

Nie je na to univerzálna odpoveď – závisí to od školy, krajiny, miest, kvality učiteľov. Vo všeobecnosti školy nie sú dobré v zapájaní detí do učenia. Dá sa to zlepšiť napríklad tak, ako sa to robí, keď vyvíjame nové hry. Je to veľmi podobné, ako keď vzniká vzdelávací systém. Dobré vzdelávanie a systém učenia je rovnaký pri tvorbe skvelého zážitku z hry. Platia tam rovnaké pravidlá. Teraz sme zobrali to, čo sme sa naučili vo svete zábavy, a použijeme to pri vzdelávaní. Oslovili sme najlepších tvorcov hier a vedcov zo sveta, aby spolupracovali na vzdelávacích počítačových hrách, animáciách, produktoch. Nie je to len o hraní, ale aj o vytvorení celého sveta okolo hry a značky.

Aké sú najnovšie trendy v mobilných hrách? Vzdelávanie to asi nebude.

Minulý rok bol skvelý tým, že uspela hra Pokémon GO. Bol to prvý veľký úspech tohto typu hry. Bolo to vzrušujúce: milióny ľudí sa viac prechádzali vonku a to je vždy dobré. Zároveň je to dobrý príklad, že sa dajú robiť nové veci, ktoré budú úspešné. Aj v Lightneer pracujeme na úplne nových zážitkoch. Vytváranie hier a zábavy nie je o technike, ale o skvelom zážitku s akoukoľvek technikou a ľuďmi, akí sú k dispozícii. Ťažko povedať, čo bude nový veľký trend, ale okrem učenia vidno veľa experimentov so službami za predplatné, ktoré sú už teraz veľmi úspešné. Obchodné modely ako Netflix či HBO rastú.

Pokémon GO mal veľký úspech, ale trval len krátko. 

Vrchol bol veľmi krátky, ale hra stále žije a má dosť hráčov. Treba sa pozrieť na Pokémon ako značku – nikdy nebola taká obľúbená ako teraz. Hra zvýšila predaje Nintenda, kartičiek, hier a ďalších produktov. To sa snažíme aj pri Big Bang Legends, rovnaké to bolo aj s Angry Birds.

Hra Angry Birds. Foto - Rovio/Google play
Hra Angry Birds. Foto – Rovio/Google Play

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie