Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Obchvat Prešova prekreslia. Kažimír sa dohodol s Érsekom, že na severe krajského mesta sa dá ušetriť

Aktualizované o 15:04. Obchvat Prešova prekreslia, ale nie celý. Taká je dohoda medzi ministerstvom financií a dopravy o tom, ako pomôcť krajskému mestu a neminúť pri tom 900 miliónov eur, ako sa to doteraz plánovalo.

„Trojdňová vojna o Prešov je za nami. (…) Máme dohodu na tom, že rezort dopravy bude redizajnovať takzvaný severný obchvat a môžeme tam rátať so znížením profilov a tým aj s následnou úsporou,“ rečnil v stredu po vládnom rokovaní minister financií Peter Kažimír.

Čo to znamená?

Že takmer 15 kilometrov diaľnice, ktorá sa plánuje na severe Prešova, nebude klasická štvorprúdová diaľnica, ale minimálne na niektorých miestach bude mať len dva pruhy.

Znamená to však aj to, že juhozápadný obchvat Prešova bude najdrahšou diaľnicou, aká sa kedy na D1 stavala. Necelých 8 kilometrov dopravného riešenia pre Prešov je totiž podľa ministrov tak ďaleko s prípravou, že je škoda zasiahnuť do vytendrovanej ceny 356 miliónov eur, čiže 45 miliónov eur na kilometer. Celá stavba je tesne pred podpisom zmluvy.

obchvatpresov

Priestor na riešenie sa našiel na severe Prešova, pretože tam zatiaľ štát ešte ani nevyhlásil súťaž o stavbu samotnú. Tam by sa teoreticky mohla nájsť úspora okolo 200 miliónov eur. Ide iba o odhad, minister Kažimír nechcel možnú úsporu komentovať.

Odhadovaná úspora vychádza z predpokladu, že škrtnutie jazdných pruhov môže zlacnieť diaľnicu o 30 percent (160 mil. eur v prípade severného obchvatu) a priestor je aj na zmeny v tuneloch, ktoré sú na severe naprojektované.

Platí, že o privysokej cene za juhozápadný obchvat Prešova sa vie už dávnejšie, no štát ju neriešil.

Kažimír hovorí, že pri Prešove urobili v minulosti plánovači chybu. Nakreslili obchvaty, pretože vychádzali z toho, že Prešov najviac ťažia tranzitujúce kamióny. V skutočnosti je to najmä doprava, ktorá sa na obchvat neodkloní, pretože vchádza do mesta alebo z neho vychádza – napríklad šoféri na ceste do práce či z nej.

„Celé to nedorozumenie je založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že 50 percent prešovskej dopravy je založených na tranzite. Nový dopravný prieskum hovorí, že len 25 percent prešovskej dopravy je založených na tranzite. Preto je to pôvodné riešenie postavené na obchvate a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie,“ rečnil Kažimír.

Možností je veľa

Vychádzajúc z nových dopravných prieskumov, Kažimírovi analytici vypočítali, že iné kombinácie obchvatu a ďalších riešení by v Prešove mohli priniesť rovnaký efekt ako 900-miliónová investícia, ibaže lacnejšie.

Napríklad keby sa v meste postavila štvorprúdová cesta prvej triedy, k nej sa pristaval juhozápadný obchvat, ale namiesto severného obchvatu jeho východná alternatíva, vyšlo by to na necelých 800 miliónov eur. Keby sme z toho vynechali cestu prvej triedy, o ktorej sa doposiaľ debatovalo minimálne, vyšiel by obchvat vo verzii s diaľnicou na východe na 640 miliónov eur, a to už je takmer o 300 miliónov eur menej než pôvodná verzia.

Obchvat Prešova

  • Juhozápadný

Prebehol tender, najlacnejšia je ponuka od konzorcia okolo firmy Eurovia. Vychádza na 45 mil. eur za kilometer, čo je rekord na celej D1. Zmluva ešte nie je podpísaná a čaká sa na dokumenty, ktoré pýta Brusel, aby diaľnicu zafinancoval. Štát chce začať stavať v júni, ráta, že diaľnicu odovzdá v roku 2020.

  • Severný

Koncom roka začne súťaž o jeho stavbu. Zatiaľ sa na ňom ráta s dvoma tunelmi s dĺžkou dokopy 3 km, tie by sa teoreticky mohli upraviť do lacnejšej verzie. „Dnes je realistická alternatíva postaviť severný obchvat modifikovanou trasou s jedným tunelom v polovičnom profile, čo môže priniesť nižšie náklady o 220 mil. eur,“ píše Inštitút finančnej politiky na facebooku. Pôvodný cenový odhad je 535 mil. eur

  • Východný

Vychádza výrazne lacnejšie ako severný obchvat, a to na 280 mil. eur. Jeho výstavba je slabo pripravená.

Vnútorný obchvat

  • V marci by mala šoférom v Prešove citeľne odľahčiť život cesta prvej triedy. Ide o takzvaný vnútromestský obchvat. Dostavuje ho Doprastav. Cestu dlhú približne 4 kilometre stavajú už od roku 2012, začal s tým Hant BA DS, zo stavby ho vyhodili.

To ešte neberieme do úvahy možnosť, že by sa pôvodné riešenie scvrklo na diaľnicu v polovičnom režime na juhu mesta (namiesto štyroch diaľničných pruhov dva). Takáto zmena môže podľa analytikov priniesť úsporu približne 30 percent nákladov.

V prospech toho svedčia aj opakované údaje z nových dopravných prieskumov: Juhozápadný obchvat zostane druhou najmenej vyťaženou súčasťou D1 aj potom, ako sa dostavia severná obchádzka krajského mesta.

Kozmetická zľava za najdrahšiu časť D1?

Kažimír sa pri debate o juhozápadnej stavbe nechal obmäkčiť argumentmi o tom, že je neskoro čokoľvek meniť a že je to „do istej miery plač nad rozliatym mliekom“. Očakáva, že minister Érsek ešte naplní svoj sľub o tom, že pôjde rokovať s víťaznými stavbármi z tendra okolo firmy Eurovia a vyrokuje zľavu z 356-miliónovej ceny.

Érsek dal totiž stavbu analyzovať súdnym znalcom. Tí odhadli, že jednotkové ceny za objednávku štátu by mohli byť o šesť percent nižšie.

Napríklad nie je jasné, prečo sa štát rozhodol stavať pri Prešove diaľnicu s betónovým povrchom. Táto drahšia technológia sa hodí tam, kde sa očakávajú mimoriadne intenzívne dopravné prúdy, a toto nie je ten prípad.

Érsek sa už vyjadril, že sa mu betón v Prešove nepozdáva a bude sa zaoberať aj možnosťou, že by ho zo stavby škrtli.

„Chcem to uzavrieť až potom, ako sa dohodneme,“ avizoval Érsek ešte v utorok rokovania so stavbármi.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kollárov tieňový minister financií: Štátne podniky majú robiť biznis, ale sú spravované ako úrady

Ekonomický expert Sme rodina Štefan Hollý si myslí, že hlavný problém Slovenska je investične poddimenzovaný štát. “ Naše HDP má sto miliárd a rakúske 400 miliárd eur,“ hovorí.

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Minúta po minúte

Zdieľať

Johnson v rozhovore pre BBC vyhlásil, že EÚ má brexitu plné zuby a chce dohodu. Úniu už podľa neho unavujú „nekonečné odklady“ a bola by rada, aby nastala ďalšia fáza brexitového procesu, rokovania o budúcich obchodných vzťahoch.

Britský premiér zopakoval, že Spojené kráľovstvo z bloku odíde 31. októbra. Stane sa tak podľa neho napriek novému zákonu proti nekontrolovanému brexitu, ktorý ho núti požiadať Brusel o odklad, ak nebude uzavretá nová dohoda.

Ako sa mieni zákonom riadiť a pritom vyviesť krajinu z EÚ aj bez dohody o podmienkach tohto kroku, však nespresnil. Dodal len, že bude ctiť ústavu.

Johnson s BBC hovoril po návšteve Luxemburska, kde rokoval so šéfom Európskej komisie Jeanom-Claudom Junckerom a hlavným vyjednávačom Únie Michelom Barnierom. Povedal, že ho povzbudila ochota EÚ rokovať s Londýnom o tom, ako sa vyhnúť brexitu bez dohody. Pripustil však, že zásadný prelom nenastal. (bbc, čtk)

Zdieľať

Frankfurt plánuje projekt podzemnej železničnej stanice s tunelom pre rýchlovlaky, ktoré majú odľahčiť najdôležitejší železničný uzol Nemecka. Vláda chce nechať vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti z hľadiska nákladov a následkov pre diaľkovú železničnú dopravu. 

Štátny tajomník ministerstva Enak Ferlemann uviedol, že s predložením hotovej štúdie sa počíta na jar 2021, niekoľko kilometrov dlhý tunel a podzemná stanica majú byť dokončené najskôr v roku 2035 alebo 2036. Ministerstvo odhaduje náklady na 3,56 miliardy eur.

Koncept predpokladá výstavbu nového tunela pre diaľkové vlaky, ktorý bude viesť popod nadzemnú stanicu v smere východ – západ. Podzemná stanica by mala mať štyri koľaje. Štúdia má zistiť, či tento projekt je vôbec realizovateľný.

Súčasná stanica je pre rýchlovlaky nevhodná, pretože vlaky musia po zastavení meniť smer.

Frankfurtská stanica je natoľko dôležitá, že akékoľvek omeškanie na nej rozbije cestovný poriadok v celom Nemecku. Podľa Deutsche Bahn totiž až dve tretiny všetkých diaľkových vlakov prechádzajú práve frankfurtskou stanicou. (tasr)

Zdieľať

Nemecký minister financií povedal, že nemecké banky by nemali zaviesť záporné úrokové sadzby na vklady drobných sporiteľov. Vyjadrenie Olafa Scholza nasledovalo krátko po tom, ako ECB stlačila depozitnú úrokovú sadzbu hlbšie do negatívneho teritória.

Do septembrového zasadnutia ECB bola depozitná sadzba na úrovni –0,40 %, vo štvrtok však Rada guvernérov rozhodla o jej znížení na úroveň –0,50 %.

Nemecké banky už dlhšie dávajú najavo nespokojnosť s politikou ECB v tomto smere. Tá má podľa nich podiel na ich klesajúcich ziskoch.

„Povedal som jasne predstaviteľom bánk, že záporné úrokové sadzby pre milióny sporiteľov by boli veľmi zlý nápad,“ uviedol Scholz pre denník Bild. „Som presvedčený, že všetkým by nám malo záležať na tom, aby sa voči sporiteľom postupovalo férovo,“ dodal. (reuters, čtk)

Zdieľať

USA pravdepodobne čoskoro uvalia nové clá na tovar z EÚ pre dlhotrvajúci spor o subvencovanie výroby lietadiel. Uviedla to eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová. EÚ podľa nej v takomto prípade odpovie novými clami na americký tovar.

Spojené štáty a Európska únia sa od roku 2004 u Svetovej obchodnej organizácie (WTO) navzájom obviňujú z nelegálnej podpory svojich výrobcov lietadiel Boeing a Airbus.

U oboch strán sa zistilo, že v rozpore s pravidlami WTO svojich výrobcov lietadiel finančne podporovali, aby im zabezpečili výhodnejšiu pozíciu na trhu.

Podľa zdrojov agentúry Reuters, oboznámených s touto kauzou, už WTO schválila žiadosť USA o súhlas s uvalením ciel na niektoré európske tovary. Koncom septembra by WTO mala oznámiť, aký veľký rozsah toto opatrenie bude mať.

WTO v súčasnosti tiež posudzuje plány EÚ na clá na americký tovar, rozhodnutie sa očakáva na prelome rokov. (dpa, reuters, čtk)

Zdieľať

Grécko chce predčasne splatiť 2,9 miliardy eur z 9-miliardovej pôžičky od MMF. Táto časť pôžičky má splatnosť do roku 2021, Grécko dúfa, že vďaka predčasnému splateniu ušetrí na úrokoch ročne 70 miliónov eur. (čtk)

Zdieľať

Americké strategické rezervy sú pripravené, no možno úplne postačí, že sú v zálohe

Predpovede vývoja ropného trhu po útoku na Saudi Aramco:

  • Len veľmi výrazná odstávka v rozsahu až dvoch mesiacov by si vyžiadala rozsiahlejšie siahnutie na strategické ropné rezervy Spojených štátov amerických.
  • V takom prípade by sa cena ropy mohla vyšplhať na hranicu 80 USD za barel, predpovedajú ekonómovia spoločnosti Goldman Sachs.
Ilustračné foto - TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP
Zdieľať

Spoločnosť Brose vytvorí v Prievidzi ďalších 400 pracovných miest. Investícia do tretej výrobnej haly sa bude pohybovať na úrovni 50 miliónov eur. Spoločnosť aktuálne zamestnáva okolo 850 ľudí. (tasr)

Zdieľať

Matador investuje do projektu InoBat, zaoberajúceho sa výskumom, vývojom a výrobou batérií. Tento krok pomôže posunúť vpred celý európsky sektor elektromobility. Zámerom je vybudovanie výskumného a vývojového centra vrátane výrobnej linky na Slovensku.

Spoločnosť vstúpila do strategického partnerstva v súvislosti s výstavbou výrobnej linky na batérie s výkonom 100 megawatthodín (MWh). Tá sa má začať už v prvej polovici roka 2020. Do konca roka 2021 má poskytnúť vlastné licencované riešenie pre autobatérie.

Celková investícia do vývoja spolu s nákladmi na výstavbu výrobnej linky by mala dosiahnuť 100 miliónov eur.

Matador bude pomáhať spoločnosti InoBat Auto počas obdobia výstavby, a to prostredníctvom zapojenia svojich inžinierskych a riadiacich tímov. Tie navrhujú najmodernejšie automatizované linky pre významných hráčov automobilového priemyslu. Aby projekt zohrával ešte silnejšiu strategickú úlohu, počíta sa s následným rozšírením výrobnej kapacity na 10 GWh, ktorá umožní hromadnú sériovú výrobu batérií.

„Desiatky rokov skúseností Matadora v automobilovom priemysle poskytnú spoločnosti InoBat Auto patentovaný prístup k vývojovému know-how pre našu plánovanú výrobnú linku, ako aj prístup k popredným výrobcom automobilov. Spolu s Matadorom a so spoločnosťou Wildcat, ktorá je naším technologickým partnerom v USA, InoBat Auto dopomôže európskemu trhu k nezávislosti na batériách z krajín mimo EÚ. Rovnako tak prispeje aj k transformácii slovenskej ekonomiky z čisto výrobnej na znalostnú,“ uviedol Marián Boček, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti InoBat.

Projekt InoBat Auto bol prvýkrát predstavený v júli tohto roka ako spoločné úsilie spoločností InoBat a Wildcat Discovery Technologies.

Súčasťou projektu je výrobná linka. Počíta sa s nepretržitým vývojom vlastných batérií v úzkej kooperácii s výrobcami elektrických vozidiel. (tasr)

Zdieľať

Volkswagen zaplatí 127 miliónov austrálskych dolárov (78,75 milióna eur) za urovnanie súdnych sporov s tisíckami tamojších klientov v súvislosti s emisným škandálom jeho dieselových modelov.

Nemecká automobilka zaplatí každému z majiteľov dotknutých dieselových vozidiel značky Volkswagen, Audi a Škoda zhruba 1400 dolárov.

„Je to významný krok k úplnému vyriešeniu súdnych sporov v Austrálii,“ uviedol hovorca spoločnosti.

VW v rámci urovnania sporu zaplatí aj právne trovy žalobcov. (tasr)

Zdieľať

Nemecko chce zaviesť limit pre budúci rozpočet európskeho bloku na roky 2021 – 2027 na úrovni 1 % jeho HDP. Tento limit je nižší ako 1,11 % HDP celej EÚ, ktorý navrhuje Európska komisia.

Štáty EÚ sa pripravujú na boj o rozpočet, ktorý sa bude schvaľovať na budúci rok. V pondelok sa v Bruseli zídu ministri financií EÚ, aby prediskutovali túto otázku.

Diplomatické zdroje uviedli, že Nemecko, najväčší čistý prispievateľ do spoločných pokladníc bloku, v pondelok predloží ministrom svoj návrh.

Ministri budú diskutovať aj o tom, či bude financovanie bloku podmienené zachovaním jeho hodnôt vrátane právneho štátu. Tento plán súvisí najmä s Poľskom a Maďarskom. (tasr)