Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V Prešove sa minie pol miliardy eur a väčšina kamiónov ostane v meste

Ján Kovalčík. Foto N – Tomáš Benedikovič
Ján Kovalčík. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ministri Kažimír s Érsekom vytvárajú v Prešove ilúziu o obchvate, ktorý je už hotová vec. Bude hotový asi o 8 rokov, hovorí analytik INEKO Ján Kovalčík.

Na ministerstve dopravy za Jána Figeľa bol šéfom inštitútu stratégie, pri troch diaľničných tendroch bol JÁN KOVALČÍK aj v hodnotiacej komisii. Hovorí, že keď sa na pomoc šoférom v Prešove minie prvá polmiliarda, v meste stále zostane väčšina nákladiakov. 

Analytika inštitútu INEKO sme sa pýtali aj na to: 

  • kedy bude hotový obchvat Prešova,
  • ako uľahčí život v meste,
  • či sa vláda rozhodla správne, keď po tlaku uznala, že 900 miliónov na obchvat Prešova je priveľa a jeho severnú časť treba prekresliť. 

Ministri Árpád Érsek (doprava) a Peter Kažimír (financie) sa dohodli, že obchvat Prešova nebude stáť takmer 900 miliónov eur, ako sa plánovalo, pretože jeho severnú časť okrešú. Dobrý nápad? 

Obávam sa, že to je zatiaľ iba nápad. Možno dobre mienené želanie. Ale bez reálnej predstavy o tom, čo všetko bude v severnej trase limitovať možné úspory. Ja som túto možnosť s odborníkmi diskutoval už dávnejšie. Žiaľ, iba zúženie na dvojpruh v ťažkom teréne s tunelmi očakávanú výraznú úsporu neprinesie. Ak by sa modifikovala trasa a vypustil dlhší tunel, je možná úspora väčšia. Lenže proces prípravy by sa vrátil takmer na začiatok. Ministri buď ešte netušia, aké zdržanie prípravy to spôsobí, alebo o tom zámerne radšej pomlčali. Zlá správa je, že sa naďalej nepripúšťa opakovanie predraženého tendra na juhozápadnú časť obchvatu Prešova, úsek D1 Prešov, západ – juh. Odhadujem, že tu by sa dalo ušetriť najmenej 15 % – čiže viac ako 50 miliónov eur – aj pri ponechaní 4-pruhu, teda diaľnice v plnom profile.

obchvatpresov

Pôvodný tender mal znaky kartelu a priniesol cenu 45 miliónov eur na kilometer, čo je rekord na celej D1. Keby sa štát rozhodol tento tender zopakovať, stihlo by sa všetko tak, aby sme na túto diaľnicu stihli čerpať eurofondy?

Určite áno. Platí to, samozrejme, ak sa nová súťaž nebude odkladať ďalší polrok. A namiesto užšej súťaže s kvalifikáciou, ktorá je zdĺhavá a ešte aj pomáha kartelu, diaľničiari konečne využijú klasickú verejnú súťaž. Takzvanú jednoobálkovú reverznú, pri ktorej sa nestráca čas kvalifikáciou ani dvojkolovým vyhodnocovaním ponúk. Splnenie všetkých podmienok sa posudzuje naraz, až po predložení ponúk. Takáto „klasika“ výrazne zmenší riziko kartelu a navyše nie je dôvod, aby súťaž trvala rok či dokonca dlhšie. Ak by ju vyhlásili v marci či apríli, pri hladkom priebehu môže byť vyhodnotená koncom leta, v prípade námietok uchádzačov sa môže natiahnuť do jesene, nanajvýš do zimy. Aj bez novej súťaže sa najmenej do leta bude čakať na nové posúdenie vplyvov na životné prostredie, stavať sa začne až potom. Lehota výstavby je 49 mesiacov, diaľnica teda nebude hotová skôr ako na jeseň 2021. S novou súťažou by sa aj v prípade početných námietok oneskorila najviac o pol roka. Eurofondy aktuálneho obdobia môžeme čerpať do konca roku 2022.

Érsek s Kažimírom sa rozhodli, že juhozápadný obchvat bude mať štyri pruhy, pretože je už vysúťažený a je neskoro ho meniť, ale severný obchvat sa bude okresávať na dva pruhy. Kde je takýto polovičný profil priliehavejší?

Na severe, ale mám obavu, že okresanie sa nebude týkať celého severného obchvatu.

Čítam informáciu od Kažimíra tak, že plánovaná diaľnica na severe sa zredukuje na polovičný profil a namiesto dvoch tunelov na nej vyhĺbia jeden (vypadne tunel Okruhliak dlhý 1,9 kilometra).

To znamená, že prvý tunel (Bikoš – 1,15 kilometra) zostane, a teda je pravdepodobné, že sa prvá časť od D1 na západe Prešova po Sabinovskú cestu nebude redukovať na polovičný profil. Keby aj, tak úspora nebude až taká významná. Optimalizáciou zvyšnej dlhšej časti severného obchvatu a vypustením tunela sa dá ušetriť viac, ale vráti to rýchlocestu takmer na začiatok procesu prípravy. Strašenie ľudí tvrdením, že výrazne lacnejší východný obchvat by znamenal výrazné zdržanie, teda hodne kríva. Lebo aj horizont dokončenia preferovaného severného variantu sa zrejme posunie až k roku 2025.

Čo všetko musí Národná diaľničná (NDS) urobiť znova, aby bol modifikovaný severný obchvat pripravený do súťaže celý?

Skoro všetko – nový proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), novú dokumentáciu pre územné rozhodnutie, nové územné konanie, novú dokumentáciu na stavebné povolenie.

Keby sa menil iba počet pruhov, tak by to diaľničiari nemuseli robiť?

Tak by to nemuseli robiť, ale neušetrili by nič významné.

Najdrahšia položka sú tunely. 

Áno. Je tam aj komplikovaná a drahá križovatka Dúbrava, ale to je daň za zvolené trasovanie i ambíciu rozšíriť súčasnú cestu I/68 (od Sabinova) v okolí križovatky na 4-pruh. Riešenie, s ktorým prišli, umožňuje schladiť vášne v Prešove a vytvoriť ilúziu, že severný obchvat sa začne stavať niekedy na budúci rok, a teda že celý obchvat už je hotová vec. Skutočnosť je však taká, že sa začne stavať predražene vysúťažená D1 na juhozápade a niekedy najskôr koncom tohto roka sa začne tendrovať prvý úsek severného obchvatu.

presov

Platí to, aj keby sa aj pre prvú časť severného obchvatu museli robiť dokumenty a posudky jej vplyvu na prírodu? 

Nie, ale predpokladám, že prvú etapu nebudú modifikovať, teda že tam tunel zostane.

Kedy budú hotové prvé časti obchvatu? 

Najskôr v druhom polroku 2021 môže byť hotový úsek D1 na juhozápade. Ak zohľadním fakt, že členovia zatiaľ víťazného konzorcia (Eurovia) so svojimi stavbami diaľnic bežne meškajú, reálnejší bude rok 2022. Asi o rok neskôr by mohla byť hotová prvá etapa severného obchvatu, čiže niekedy v roku 2023 môžeme mať celý západný obchvat. Totižto prvá etapa severného obchvatu spoločne s juhozápadnou D1 tvoria západný obchvat.  Na tieto dve stavby sa vynaloží viac ako 500 miliónov eur a stále bude vyriešený tranzit iba na západe Prešova.

To znamená, že o koľko percent sa ľuďom v Prešove uľaví od prehustenej dopravy? 

To závisí od toho, nakoľko obchvat využijú aj vodiči, ktorí smerujú do Prešova. S istotou vieme len to,  že z tranzitu, ktorý cez Prešov iba prechádza, mesto vďaka obchvatu úplne obíde sotva polovica. Z ťažkých kamiónov dokonca len tretina. Aj po vynaložení vyše 500 miliónov eur na D1 a prvú etapu R4 bude polovica tranzitu ďalej prechádzať cez Prešov. Dokonca z ťažkého kamiónového tranzitu by zostali v Prešove dve tretiny.

Prečo?

Pretože najsilnejší kamiónový tranzit je na spojnici Kapušany – Košice, to je ťah z Poľska na Maďarsko, ktorý prechádza cez Prešov zo severovýchodu na juh. Až keď bude obchvat celý po Kapušany, tak sa presunie mimo mesta aj väčšina ťažkého tranzitu.

To je tých 25 percent dopravy z Prešova, o ktorých hovorí minister financií, že tranzituje cez Prešov?

Nie. Okolo 25 % je podiel tranzitu zo všetkej dopravy, ktorá zvonku vchádza do Prešova. Z juhu je podiel tranzitu najvyšší, až tretinový, naopak, zo severu (od Sabinova), kde sa končí prvá etapa severného obchvatu, je to iba 13 percent. V absolútnych číslach je to len niekoľko tisíc áut, čo je málo na to, aby to odôvodnilo štyri pruhy diaľnice. No obchvat má potenciál stiahnuť na seba aj časť dopravy, ktorá má cieľ cesty v Prešove alebo odtiaľ vychádza.

A tej je koľko?

To nikto nevie. Chcelo by to prieskum mobility, ktorý by ukázal, do ktorých častí mesta sa z regiónu denne presúvajú významné prúdy ľudí. Dopravný model sa mal urobiť už dávno na základe napočítaných, nielen odhadovaných údajov o smerovaní dopravy. To doteraz neurobili. Aktualizácia dopravného modelu sa začala robiť na jeseň a teraz niekedy z nej má byť výstup. Pritom je dôležité, aby sa posúdilo celkové využitie obchvatu korektne a zverejnili sa aj vstupy a predpoklady, z ktorých prognóza vychádza. Verejnosť má právo vedieť, koľko vozidiel spoplatnených mýtom dnes cez Prešov tranzituje v rôznych smeroch. A najmä ako odhadnú využívanie častí obchvatu vozidlami, ktoré mieria do Prešova. Ak by sa napríklad počítalo s tým, že 90 či až 100 % vodičov bude voliť najrýchlejšiu trasu, aj keď by najazdili výrazne viac kilometrov a ušetrili iba minimálny čas, prognózu dopravy na obchvate to zvýši. No realita môže byť potom iná.

Ministerstvo financií spomína 17 percent ako percento áut, o ktoré sa po dostavaní obchvatu odľahčí Prešov. Máme to chápať ako hrubé odhady v debate o stovkách miliónov eur?

Ministerstvo financií citovalo zo štúdie uskutočniteľnosti, ktorú si dala spracovať Národná diaľničná spoločnosť. To bolo v roku 2015, a je to prvá štúdia, ktorá porovnala náklady a dopravné prínosy rôznych alternatív doplnenia kapacitných ciest v Prešove. Inak sa tu dlhé roky len tlačilo to, čo bolo preferované – severný obchvat. Štúdiu si pýtal Jaspers (konzultanti EÚ posudzujúci projekty na financovanie, pozn. red.), žiadal posúdenie variantov, aby bolo zjavné, či bolo vybrané správne riešenie pre Prešov, na ktoré žiadame eurofondy. V tejto štúdii, ktorá sa začala robiť, až keď bola príprava diaľnice i severného obchvatu v pokročilom štádiu, sa naozaj uvádza, že spolu odľahčia súčasné cesty v Prešove iba o 17 % vozidiel. A napríklad kombinácia juhozápadného (D1) a východného obchvatu (odhadom za 280 mil. eur), doplnená o preložku cesty I/68 (Sabinovskej, odhadom za najviac 150 mil. eur) cez mesto, by stála menej a pomohla viac.

Čo s tým?

NDS a ministerstvo dopravy sa tým mali seriózne zaoberať. Ak obchvat zďaleka neprinesie toľko, čo sa očakáva, sú iné riešenia, ktoré môžu Prešovu pomôcť oveľa skôr a ktoré zjavne budú potrebné, aj keď sa raz dostavia obchvat. Kto chce doprave v Prešove naozaj pomôcť, mal by ich využiť čím skôr.

Myslíte také opatrenia, aby vlaky medzi Lipanmi a Sabinovom chodili aj v takom čase, aby nimi mohli ľudia dochádzať do práce? 

Lepšia ponuka vlakov, žiadne dvojhodinové okno v rannej špičke, zrýchlené vlaky z Lipian a Sabinova cez Prešov až do Košíc, nové alebo aspoň čistejšie súpravy. Ale aj skapacitnenie križovatky Levočská a dostavba chýbajúceho štvorpruhu na 400-metrovom zúženom úseku Levočskej ulice cez Torysu. Aj zabezpečenie priecestia dôležitej cestnej tepny so železnicou sa dá upraviť tak, aby červená neblokovala autá až 4 minúty, (ŽSR píšu, že zdržanie je tu od 2,3 do 3,49 min, nie je možné ho skresať a v smere na juh je zdržanie minimálne, doplnená pozn. red. o 18:07) ale iba minútu. Je toho viac, čo môže výrazne pomôcť, a to podstatne skôr, ako môže byť hotová D1 Prešov, západ – juh. Keby sa aj teraz hneď podpísala zmluva so stavebným konzorciom, tak môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2021, treba na to 4 roky výstavby.

Politici hovoria o roku 2020.

Ak politici hovoria o roku 2020, tak vedome klamú. Stále nie je hotové nové posúdenie vplyvov diaľnice na životné prostredie, nezačali ani plynúť lehoty na verejné pripomienkovanie posúdenia. Pritom v lete minulého roka na naše výzvy, aby zopakovali tú súťaž, reagovali z ministerstva dopravy tým spôsobom, že na to nie je čas, lebo v novembri sa ide podpisovať zmluva a ide sa stavať. V októbri už nový minister dopravy priznal, že chýba posúdenie vplyvov. Aj vtedy hovorili, že nie je čas opakovať tender. Vždy sa prezentuje taký termín, aby sa to javilo tak, že zopakovanie súťaže znamená výrazné zdržanie, ale v skutočnosti sa všetky tieto termíny posúvajú. Keby sa už súťažilo, tak dovtedy, kým bude urobená nová EIA, by mohol byť znova vysúťažený zhotoviteľ s výrazne lepšou cenou.  Keby sa súťaž spustila teraz, došlo by k oneskoreniu, ale počítalo by sa v mesiacoch.

Na piatok zorganizovalo OZ Lepší Prešov blokádu mestskej križovatky. Obávajú sa, aby nezišlo z plánov stavať obchvat krajského mesta tak, ako bol pôvodne nakreslený. Vy hovoríte, že drahé nakreslené riešenia nie sú to, čo Prešovu pomôže tak výrazne, aby to stálo za avizované stovky miliónov eur. Keď obchvat postavia, tak títo ľudia budú sklamaní z efektu diaľnice?

Treba si uvedomiť, že tá veľmi zlá situácia, ktorá je v Prešove dnes, sa zlepší už onedlho. Dokončenie Nábrežnej komunikácie spôsobí, že kolóny aj zdržania budú už v druhej polovici tohto roka podstatne menšie. Tým problémy z Prešova nezmiznú, ale budú citeľne menšie.

Je dôležité, ako to dopadne s prešovským obchvatom aj pre ľudí, ktorí sú z iných kútov Slovenska?

Celé Slovensko trpí tým, že vláda nerozumne rozdeľuje zdroje určené na dopravu. Až absurdne chce ušetriť na údržbe ciest prvej triedy, tie sa dostávajú do tragického stavu na celom Slovensku. Robí to aj preto, lebo veľké diaľničné stavby navrhuje zbytočne veľkoryso a preferuje riešenia, ktoré sú navrhnuté bez toho, aby sa posúdili menej nákladné variantné riešenia. Niektoré dopravné problémy rieši stavbami, ktoré sú o stovky miliónov eur drahšie, ako by boli náklady na iné alternatívy s podobne veľkým prínosom pre riešenie dopravných problémov. Máme viacero pripravovaných úsekov, ktoré naliehavo treba riešiť v najbližších rokoch. Každá jedna stavba, ktorú riešime zbytočne predražene, nám ukrajuje zo zdrojov, ktoré budú k dispozícii na ďalšie riešenia. Drahé projekty znamenajú, že vláda vyrieši menej dopravných problémov a viac potrebných úsekov zostane len na papieri, v rovine opakovaných a neustále posúvaných sľubov.

Dnes na DennikE.sk

  • Prognóza: Slovenská ekonomika by sa mala ku koncu tohto roka prepadnúť v stálych cenách o 6,1 %, odhadli bankoví analytici
  • Ropa:  Jej ceny pokračujú v prepade, klesla na 18-ročné minimum
  • Ekonomický newsfilter: Matovičova koalícia prekvapila, ohlásila trikrát väčšiu pomoc, ako sa čakalo
  • Obchod: Oddnes môžu otvoriť stavebniny, záhradkárstva aj optiky, musia zabezpečiť dezinfekciu a rozostupy
  • Automobilky: Toyota dočasne zastaví všetky svoje fabriky v Európe
  • Napíšte nám: Čo si myslíte o vládom balíku na pomoc ekonomike?

Minúta po minúte

Zdieľať

Ekonomická nálada v eurozóne sa v marci pre koronavírus rekordne prepadla. Výrazne klesla dôvera medzi spotrebiteľmi aj vo všetkých hospodárskych odvetviach. V mnohých prípadoch sa tak stalo ešte pred zavedením koronavírusových obmedzení.

Index dôvery v eurozóne sa oproti februáru znížil o 8,9 bodu na 94,5 bodu. Ide o najvýraznejší medzimesačný pokles od roku 1985, keď sa začala táto štatistika sledovať, píše Reuters.

Hodnota ukazovateľa je najnižšia od roku 2013, ale mierne prekonala odhady analytikov.

Väčšina respondentov odpovedala na otázky pred zavedením opatrení proti šíreniu nákazy v jednotlivých štátoch. V prípade Nemecka a Talianska sa to týka 71 až 85 % odpovedí, vo Francúzsku vyše 95 %.

Zdieľať

Ceny ropy pokračujú v prepade, európska zmes Brent odpisuje zhruba 8 % a dostala sa pod 23 dolárov za barel, čo je najmenej od novembra 2002. Za výrazným zlacnením sú dosahy pandémie koronavírusu.

Pre koronavírus klesá dopyt nielen po rope, ale tiež po niektorých ďalších komoditách. Ťažba však zostáva vysoká, preto je na trhu čoraz viac ropy, ktorú teraz nikto nepotrebuje.

  • cena ropy Brent dopoludnia klesala o 8,2 % na 22,89 dolára za barel,
  • americká ľahká ropa WTI strácala 5,3 % na 20,38 dolára za barel. Ráno sa prepadla pod 20 dolárov a drží sa blízko 18-ročného minima.

Ceny ropy za uplynulý mesiac klesli o viac ako polovicu. Padať začali, keď sa Saudskej Arábii nepodarilo presvedčiť Rusko, aby podporilo spoločnú dohodu s kartelom OPEC o koordinovanom znížení ťažby. Obe krajiny potom oznámili, že ju zvýšia.

Deje sa tak v čase, keď rafinérie po celom svete spracovávajú menej ropy a klesá dopyt po pohonných látkach, pretože letecké spoločnosti odstavili veľkú časť flotily. Na cestách je tiež menej áut, keďže mnohé krajiny pre koronavírus obmedzili cestovanie.

Podľa analytikov je kolaps dopytu pre koronavírusové opatrenia hlavným dôvodom prepadu cien ropy. (čtk, bbc)

Zdieľať

Reťazec Tesco prijal viac ako 850 nových dočasných kolegov, vytvoril pre nich flexibilné pracovné miesta na dobu určitú. Chce tak uspokojiť zvýšený dopyt zákazníkov po potravinách v obchodoch a pri online nakupovaní.

Tesco spustilo intenzívnu náborovú kampaň na Slovensku a vo všetkých ďalších krajinách strednej Európy, kde pôsobí. Tvrdí, že promptnou reakciou na aktuálnu mimoriadnu situáciu sa podarilo pomôcť mnohým rodinám, ktoré teraz čelia dočasnej strate zamestnania.

O dočasné pracovné miesta prejavilo záujem približne 1100 uchádzačov. Tesco prijalo nových kolegov najmä do tímov v pokladniciach, doplňovania tovaru a Tesco Online nákupov. Priemerný vek uchádzačov bol 35 rokov. Väčšina z nich pôvodne pracovala v gastronómii a hotelierstve, taxi službách či vo výrobnom sektore.

Zdieľať

Maloobchodníci nepovažujú opatrenia vlády za dostatočné

Limit príspevkov 200-tisíc eur na jednu firmu považujú maloobchodníci za diskriminačný a potrebujú pomôcť najmä s nájomným. Iniciatíva slovenských maloobchodníkov, do ktorej sa zapojilo takmer 50 obchodov, napriek tomu opatrenia vlády na riešenie dôsledkov epidémie víta a chce jej pri tvorbe ďalších opatrení pomôcť.

„Vítame rozhodnutie vlády Slovenskej republiky prijať viacero opatrení na ochranu podnikateľov a živnostníkov pred dopadmi pandémie Covid-19. Rozumieme, že ide len o prvý návrh opatrení novej vlády, avšak ako iniciatíva združujúca slovenských maloobchodníkov ich v tejto chvíli nepovažujeme za dostatočné, keďže neriešia viacero problémov, ktorým maloobchodníci čelia,“ píše sa vo vyjadrení iniciatívy, ktoré podpísali zástupcovia spoločnosti NAY, Martinusu, FAnn-Parfumérie, Cinemaxu a ďalších maloobchodných firiem z rôznych segmentov maloobchodu.

Na čo upozorňujú obchodníci: 

  • Viaceré opatrenia sú nedostatočne zadefinované a z pohľadu maloobchodníkov zatiaľ nejednoznačné.
  • Nastavený maximálny limit príspevkov 200-tisíc eur na jednu spoločnosť považujú za diskriminačný voči väčším zamestnávateľom a môže mať za následok ohrozenie veľkého množstva pracovných miest.
  • Žiadne z opatrení nepomáha riešiť problém s platením nájomného. Väčšina prenajímateľov naďalej vyžaduje platby aj za prenájom priestorov prevádzok, ktoré obchodníci v súčasnosti nemôžu využívať.
  • Maloobchodníci patria medzi najviac zasiahnutú časť slovenskej ekonomiky, preto vyzývajú vládu, aby pripravila aj adresné opatrenia pre tento segment.
  • Okrem kompenzácie miezd zamestnancov považujú za nutné pripraviť aj legislatívnu úpravu vzťahov s prenajímateľmi tak, aby boli vzájomné vzťahy oboch strán rovnocenné.

Iniciatíva maloobchodníkov zároveň deklaruje, že sú pripravení na takýchto opatreniach spolupracovať a kedykoľvek ich konzultovať.

Zdieľať

Slovenská ekonomika by sa mala ku koncu tohto roka prepadnúť v stálych cenách o 6,1 %. Vyplýva to z marcovej makroekonomickej predikcie vybraných bánk, ktorú zverejnila Národná banka Slovenska.

Analytici medzimesačne výrazne zmenili odhad rastu HDP na tento rok. Zatiaľ čo ešte vo februári očakávali 2,2 % rast ekonomiky, ku koncu tohto roka podľa marcového prieskumu má klesnúť o 6,1 %.

Ku koncu tohto roka by sa mala výraznejšie zvýšiť aj nezamestnanosť. Podľa odhadov by mala dosiahnuť 7,8 %, ešte vo februári analytici očakávali, že bude na úrovni 5,9 %.

Spomaliť by sa mal aj rast nominálnych miezd. Tie by v tomto roku mali dosiahnuť tempo rastu na úrovni 3 %, vo februári analytici očakávali rast na úrovni 7,6 %.

Miera zamestnanosti by ku koncu tohto roka podľa analytikov mala klesnúť o 1,7 %, vo februári očakávali jej rast na úrovni 1,2 %.

Budúci rok však bankoví analytici mierne zlepšili odhad rastu o 2,6 percentuálneho bodu a ekonomika má rásť 4,7 % tempom v stálych cenách.

Ku koncu budúceho roka by mala zamestnanosť dosiahnuť rast 1,3 %, miera nezamestnanosti by mala zostať na vyššej úrovni, a to 7,3 %, a nominálne mzdy by mali rásť 3,7 % tempom. (tasr)

Zdieľať

Prišiel už aj prvý posun v cene hypoték, v UniCredit pod jedným percentom nebudú

UniCredit Bank na Slovensku zdražuje hypotéky minimálne o pol percentuálneho bodu, so sadzbou pod jedno percento ich klient nezoženie. Ani nie pred tromi týždňami banka začala ponúkať hypotéky za 0,59 %, no nevystihla správny čas, pandémia koronavírusu zastavila ekonomiku.

UniCredit Bank, hoci patrí v úverovaní obyvateľstva k menším hráčom, ukazuje, že hypotéky môžu byť aj drahšie. Hoci ešte pred tromi týždňami rozhodnutie posunúť sadzby o desatinu percentuálneho bodu naznačovalo jej apetít zabojovať o hypotekárneho klienta – a to aj cenou, teraz je všetko inak.

Namiesto toho, aby sa vrátila k pôvodnej cene, posunula minimum, za ktoré hypotéky ponúka, až nad jedno percento. Podľa Finančného kompasu pri fixácii na tri roky sa cena začína od 1,09 percenta, fixácia na štyri a päť rokov je postupne o desatinu bodu vyššia. Pri fixe na sedem rokov je sadzba už 1,49 percenta a na desať rokov 1,69 percenta (doteraz bola 0,79 percenta).

Zmena sadzieb „od“ je v prípade UniCredit prvá jasná reakcia na krízu aj v cene. Ostatné banky zatiaľ ofiicálne úrokové sadzby nemenia.

Výrazne však obmedzujú klientelu, ktorá môže na hypotéky siahnuť. Podnikatelia nepodnikajúci v takých segmentoch, ktoré majú teraz rušno (napríklad zdravotníci, lekári), môžu mať stopku. Najmä ak sú z oblastí, kde majú podniky teraz zakázané byť otvorené.

Hoci ostatné banky oficiálne úrokové sadzby nemenia, neznamená to, že tí klienti, ktorí úver dostanú, ho nedostanú za vyššiu cenu, než by mali pred nástupom pandémie. Začala sa kríza, otázka nebude za koľko, ale či banky vôbec budú peniaze požičiavať.

Skutočné sadzby sa môžu dostať vyššie nielen pre vyššie riziko, ktoré teraz banky podstupujú pri úverovaní. No aj preto, že v hypotékach si posledné roky dovolili ísť do takej nízkej úrovne, že ich to teraz trápi, môžu tak chcieť sadzby opraviť.

Zdieľať

Obchody môžu od pondelka vpúšťať dnu len obmedzený počet zákazníkov – jedného na 25 metrov štvorcových. Pred niektorými prevádzkami sa začínajú tvoriť rady aj v čase, keď je predaj obmedzený len pre seniorov.

Foto N - Kaufland v Petržalke
Foto N – Kaufland v Petržalke
Zdieľať

Burza v Šanghaji sa v 1. štvrťroku dostala na čelo rebríčka svetových búrz s najväčším počtom primárnych ponúk. Vrátila sa naň po takmer troch rokoch aj napriek tomu, že trhmi otriasala epidémia koronavírusu šíriaceho sa z Číny.

Celkom 33 firiem na hlavnej burze a na trhu STAR zameranom na začínajúce firmy získalo 7,3 miliardy dolárov, píše Reuters. Najväčšiu primárnu ponuku akcií mala Beijing-Shanghai Speed Railway, získala 4,4 miliardy dolárov.

Na druhej v poradí, americkej burze Nasdaq, vyťažilo 17 podnikov z IPO spolu 5,1 miliardy dolárov.

Podľa analytikov Šanghaj triumfoval vďaka obrovskému počtu čínskych startupov a rastúcou tendenciou čínskych firiem ponúknuť akcie na domácom trhu, kde získajú väčšie ohodnotenie.

Čínskym burzám sa v úvode roka darilo lepšie než západným. Hlavný akciový index búrz v Šanghaji a Šen-čene CSI 300 klesol od začiatku roka o 9,4 %, zatiaľ čo americký S&P 500 o 21 % a paneurópsky STOXX 600 o 25 %.

Zdieľať

Ministerstvo zdravotníctva zatiaľ nehovorí, kto bude viesť Všeobecné zdravotnú poisťovňu. Po tom, čo minister odvolal doterajšiu šéfku poisťovne Ľubicu Hlinkovú, má poveriť riadením jedného z členov predstavenstva. Zatiaľ nie je jasné, ktorého. „Uvedené ešte prechádza posudzovaním,“ tvrdí ministerstvo.

Zdieľať

Združenie automobilového priemyslu je znepokojené opatreniami, ktoré na podporu ekonomiky predstavila vláda. Podľa zástupcov automobiliek je podpora priemyslu oproti iným krajinám nedostatočná a mala by zahŕňať aj veľké podniky.

Automobilkám chýbajú aj opatrenia na podporu dočasného skrátenia pracovného času (kurzarbeit/short time work), ktoré by im umožnili zachovať pracovné miesta.

„Prijaté opatrenia hodnotíme ako nedostatočné pre záchranu slovenskej ekonomiky a udržateľnej životnej úrovne zamestnancov a ich rodín v porovnaní s inými európskymi krajinami, ako sú napríklad Nemecko, Rakúsko, Veľká Británia či krajiny s porovnateľným typom ekonomík,“ uviedlo združenie v reakcii na zverejnené opatrenia.

Tieto krajiny podľa združenia razantne pristúpili k plošnej záchrane ekonomiky aj pracovných miest tým, že vo svojich právnych systémoch buď už majú, alebo momentálne urýchlene prijímajú princípy „kurzarbeit/short time work“.

„Princíp, keď štát a zamestnávateľ združia prostriedky, a tak sa postarajú spoločne o udržanie pracovného miesta, je vnímaný ako jeden zo základných a účinných princípov na udržanie ekonomiky v chode, elimináciu hrozby prudkého nárastu nezamestnanosti a zániku firiem bez náhrady v budúcnosti, a to bez ohľadu na to, aká je firma veľká,“ zdôraznilo združenie.

Pokiaľ štát tento nástroj nepodporí, môže to mať podľa združenia pre priemysel a pre príjmy Slovenska devastačné následky, ktoré môžu spôsobiť „nezvrátiteľné škody“.

Združenie očakáva od vlády v čo najkratšom čase zvolanie opätovného rokovania so zástupcami zamestnávateľov o vytvorení balíka opatrení aj na podporu veľkých podnikov a zamestnávateľov. (tasr)

Zdieľať

Spotrebiteľská atmosféra na Slovensku bola na začiatku marca oproti stavu spred mesiaca optimistickejšia. Sezónne upravený indikátor spotrebiteľskej dôvery medzimesačne vzrástol o 3,3 bodu na hodnotu -7,8.

„Respondenti boli optimistickejší pri všetkých štyroch zložkách indikátora, najmä v očakávaniach celkovej hospodárskej situácie a úspor domácností, menej v očakávaniach finančnej situácie domácností a vývoja nezamestnanosti. V porovnaní so situáciou pred rokom boli respondenti pesimistickejší o 0,8 bodu a aktuálny výsledok aj naďalej prevyšuje dlhodobý priemer,“ informuje Štatistický úrad.

Prieskum bol vykonávaný v prvej polovici marca, preto následky rozšírenia nákazy koronavírusom a zavedenia preventívnych opatrení sú v prieskumoch zachytené len čiastočne.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať