Denník N

Leteckých dispečerov bude riadiť človek z IT biznisu

Foto – lps.sk
Foto – lps.sk

Ministerstvo dopravy rozbehlo jednu z posledných výmen po nástupe koaličnej vlády. Konkurz vyhral človek, ktorý v tejto vysoko špecializovanej firme nepracoval, jeho firma však uspela v štátnom tendri.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby, ktorý riadi všetku civilnú leteckú premávku nad Slovenskom, bude riadiť nový človek. Vo výberovom konaní, ktoré sa uskutočnilo v utorok, zvíťazil Blažej Zaujec.

Potvrdilo to ministerstvo dopravy na svojej webovej stránke, ktoré konkurz organizovalo. Sekcia civilného letectva podľa organizačného poriadku spadá pod štátneho tajomníka Viktora Stromčeka (Smer).

Do druhého kola sa Zaujec podľa informácií Denníka N dostal ako jediný z pôvodného počtu 12 uchádzačov. Na konkurze ich však bolo len osem.

Zaujec je bývalý pilot vojenského vrtuľníka, ktorý za druhej Ficovej vlády pracoval na ministerstve obrany ako šéf odboru plánovania infraštruktúry.

Firma mala veľkú štátnu zákazku

V poslednom čase bol podpredsedom predstavenstva IT firmy, ktorá vo veľkom podniká so štátom. Od roku 2015 pracuje pre firmu OTNS (predtým Orga-Trade Network Systems), ktorá získala niekoľkomiliónovú zákazku od organizácie patriacej pod úrad vlády – Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES).

V roku 2014 bol Orga-Trade v konzorciu piatich firiem, ktoré mali čiastočne z eurofondov pre štát vybudovať optické siete za 213 miliónov eur. Rámcová zmluva na túto sumu sa postupne plní a OTNS podpísala s NASES plnenia za viac ako 16 miliónov.

Zdroje zvnútra koalície už po voľbách Denníku N hovorili, že LPS má byť „v gescii Smeru“ napriek tomu, že ministerstvo riadil najprv nominant Siete a potom Mosta-Híd.

Žiadali odborníka

V súvislosti s konkurzom sa na ministra dopravy Árpáda Érséka (Most-Híd) obrátili odborári z LPS a žiadali ho, aby do tejto funkcie vybrali odborníka. Odvolaný riaditeľ Miroslav Bartoš a aj jeho predchodca Roman Bíro boli predtým dispečermi a prácu úradu podrobne poznali.

Bartoša odvolalo ministerstvo v decembri minulého roka bez udania dôvodu. „Veľmi nám záleží, aby LPS riadil odborník, ktorý je zorientovaný v poskytovaní letových prevádzkových služieb,“ písali odborári v liste Érsékovi.

Stretli sa nakoniec so štátnym tajomníkom zo Smeru Stromčekom.

LPS čaká v najbližšom roku veľká investícia, ktorú bude musieť nový riaditeľ rozbehnúť aj dokončiť. Ide o nákup základného softvéru, ktorý zabezpečuje služby riadenia letov.

Vhodný softvér dodávajú len dve firmy – španielska Indra a francúzsky Thales. Zákazka by sa mohla vyšplhať až k 20 miliónom eur v prípade zásadného zdokonalenia celého systému. Aj keby išlo o menší upgrade, cena by zrejme presiahla desať miliónov.

Thales je jedným z favoritov na získanie veľkej zákazky aj na ministerstve obrany, kde sa budú nakupovať za milióny eur nové radary. Táto firma sa chcela v roku 2005 zapojiť aj do známeho projektu Mokys za vtedajších 6,5 miliardy korún.

Ministerstvo obrany vedené nominantmi SDKÚ rozhodlo, že systém, ktorý má vojakom zaistiť bezpečné spojenie na bojisku, nakúpi od britskej zbrojovky BAE Systems, hoci Thales ponúkal o takmer miliardu korún nižšiu cenu.

Musí zohnať peniaze

Nového riaditeľa čakajú aj ďalšie ťažké úlohy. EÚ za posledné roky znižovala regulovanú výšku poplatkov za prelety lietadiel nad územím členských štátov, čo je hlavný príjem LPS.

Keďže zároveň stúpli platby do Sociálnej a zdravotných poisťovní, štátna firma by mohla skončiť v strate. Vychádzajúc z pravidiel EÚ, štát ju však dotovať nemôže a zarobiť na seba si musí sama.

Riadenie letovej prevádzky je v EÚ navyše do značnej miery liberalizované, takže by sa mohlo napríklad stať, že by prípadný tender na výkon takejto služby nad Slovensko mohla vyhrať inštitúcia z inej, hlavne susednej krajiny.

LPS zamestnáva viac ako štyri stovky ľudí, z ktorých väčšina sú dispečeri.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie