Denník N

Počet neplatičov prudko rastie, Ficova výzva neplatiť zabrala aj na faktúry za minulý rok

Takto premiér názorne ukázal občanom, čo odporúča urobiť s faktúrami. Foto – TASR
Takto premiér názorne ukázal občanom, čo odporúča urobiť s faktúrami. Foto – TASR

Po Ficových výzvach prestali niektorí platiť aj vyúčtovacie faktúry.

Výzvy premiéra Roberta Fica, aby ľudia roztrhali alebo ignorovali faktúry za plyn či elektrinu, zafungovali. Dodávatelia energií hlásia, že kriticky vzrástol počet neplatičov. Problém je, že nejde len o faktúry za január, ale aj minuloročné.

„Väčší dodávateľ ponúkajúci dodávku elektriny a plynu plošne pre všetky segmenty zákazníkov zaznamenal za ostatný mesiac nárast podielu pohľadávok po splatnosti o 60 percent oproti bežnému stavu,“ informuje Združenie dodávateľov energií, ktoré má medzi svojimi členmi aj Slovenský plynárenský priemysel.

Neplatí sa ani za minulý rok

Ďalšia firma zo združenia hlási, že jej pohľadávky po splatnosti narástli po vyhláseniach premiéra zo 70-tisíc eur na viac než milión eur.

Iný, ktorý ponúka dlhší termín splatnosti, si všimol, že štvrtina jeho klientov telefonovala na zákaznícku linku s otázkou, prečo posiela faktúry, ak vláda oznámila, že ich treba ignorovať a čakať na iné, s nižšími sumami.

„Menší dodávateľ evidoval v minulom roku vo svojom portfóliu priemerný podiel odberateľov s problematickou platobnou disciplínou 8,3 percenta. K 15. februáru 2017 sa mu podiel neplatičov v portfóliu zvýšil na 15,2 percenta,“ spomína tlačová správa.

Neplatenie sa netýka len problematických prípadov navýšených zálohových platieb na rok 2017, na ktoré reagoval Fico svojimi vyhláseniami. Tie viacerí dodávatelia prestali posielať alebo ich posielajú s nižšími sumami po tom, ako regulačný úrad začal ceny napravovať, s čím práve finišuje.

Niektorí odberatelia prestali platiť aj takzvané vyúčtovacie faktúry, čiže nedoplatky, ktoré vznikli len alebo najmä spotrebou v roku 2016.

„Pričom zákazníci prestali platiť popri zálohách na rok 2017 aj vyúčtovania za rok 2016,“ cituje dodávateľské združenie zistenie svojho člena.

Odpojenie trvá mesiac

Regulačný úrad, ktorý má na starosti ceny energií, nedávno na svojom webe vyzval, aby dodávatelia v kritickom období neodpájali klientov, ktorí prestanú platiť.

Medzitým však dodávatelia energií dostávajú faktúry od distribučných spoločností s navýšenými tarifami, ktoré platiť musia.

„Jeden z termínov, do ktorého musia dodávatelia distribútorom zaplatiť, padá na dnešok,“ píše dodávateľské združenie v správe z piatka.

Dodávateľ totiž inkasuje z faktúry iba za komoditu, za rozvod elektriny v kábloch sa platí inej firme a dodávateľ to dáva všetko na jednu faktúru.

Dodávatelia preto žiadajú ministerstvo hospodárstva, aby sa zorganizoval okrúhly stôl a vymyslelo sa, ako zapojiť do vzniknutej situácie aj distribučné firmy, ktorých tarify sú najčastejšie skloňovaným dôvodom pri neobvykle vysokých faktúrach. Ministerstvo odkázalo, že ceny má v rukách regulačný úrad.

Myslieť treba aj na odpájanie. Nejaký čas trvá, kým je faktúra splatná, a potom začnú chodiť upomienky. V modelovom príklade môže odpájanie trvať mesiac od splatnosti faktúry – dokopy 45 dní. Debata o odpájaní by tak pre niektorých teoreticky mohla prísť na pretras začiatkom marca.

„Spoločnosť v súčasnosti nebude pristupovať k odpájaniu od elektrickej energie,“ upokojuje napríklad Michaela Krivá zo Stredoslovenskej energetiky. Zároveň však upozornila, že zákazníci majú povinnosť uhradiť vyúčtovacie faktúry za rok 2016, „ktoré sú zákazníkom v segmente domácností doručované priebežne“.

Dodávateľ ČEZ Slovensko avizuje, že „v najbližšom období budeme odpojenie uplatňovať len u odberateľov, ktorí neuhradili vyúčtovacie faktúry za rok 2016“. Vo firme evidujú nárast neplatenia takýchto faktúr, má ísť najmä o malé a stredné podniky. Firma upozorňuje, že odpájanie je posledná možnosť a netýka sa klientov, ktorí nesplatili tohtoročné zálohy. Pošle im však možno upomienky.

SPP odpísal, že v týchto prípadoch nebude posielať ani upomienky a že vystavovanie faktúr pre tento rok pozastavil.

„SPP neodpojí žiadnych odberateľov elektriny v domácnosti v súvislosti so situáciou týkajúcou sa distribučných poplatkov na rok 2017,“ píše Slovenský plynárenský priemysel.

Vyúčtovacie faktúry prichádzajú do domácností individuálne podľa toho, kto má aké zúčtovacie obdobie. Pre niekoho je od januára do januára, pre iného to môže byť marec až marec. Spravidla spoločne s vyúčtovaním zvyknú posielať dodávatelia energií aj nový rozpis zálohových platieb s novými cenami na nové obdobie.

Postupné účtovanie je jeden z možných dôvodov, pre ktorý si väčšina domácností zatiaľ problém s netradičnými tarifami nevšimla.

Niektoré domácnosti sú zasa účtované mesačne, ak majú na to určené inteligentné merače. Mesačne sa o nových cenách dozvedajú aj firmy či samosprávy, preto prvé upozornili na neobvykle vysoké distribučné tarify pre niektoré kategórie zákazníkov.

Regulátor: Ceny dokončujeme, aj so štvrtou opravou

Po Ficových slovách a usmerneniach od regulátora sa čaká na rozuzlenie chaosu v cenách energií.

Popritom podľa viacerých dodávateľov stále platí, že minimálne kým sa situácia nevyrieši, sú platné aj ostatné vystavené platobné dokumenty.

Regulačný úrad v piatok oznámil, že už finišuje s novými cenami a že všetci môžu rátať s tým, že cenníky pôvodne vydané na rok 2017 sa vrátia naspäť do úrovní roka 2016. Len nedávno sa rozhodol do cenového konania pribrať štvrtú zmenu, aby nové cenníky neplatili od marca, ale spätne od začiatku roka.

Jednak by to znamenalo retroaktívne cenníky a jednak vyúčtovacie faktúry môžu obsahovať nedoplatky rátané z pôvodných cenových rozhodnutí na prvé dva mesiace tohto roka. Nemalo by sa to týkať napríklad domácností s účtovacím obdobím od decembra do decembra, ktoré spravidla dostávajú vyúčtovaciu faktúru v januári.

Regulačný úrad v tlačovej správe píše aj to, že „nemá zákonnú právomoc vstupovať do obchodných vzťahov medzi dodávateľom a odberateľom“.

„V prípade vyúčtovacích faktúr, ktoré obsahujú aj obdobie mesiaca január, prípadne aj február roku 2017, by mali dodávatelia na základe nových cenových rozhodnutí vystaviť odberateľom opravné faktúry, respektíve dobropisovať rozdiel v cene. Ak odberatelia vyúčtovacie faktúry, ktoré obsahujú aj vyúčtovanie reálnej spotreby za január, prípadne aj február 2017, nezaplatia, a dodávateľ im obratom nevystaví opravnú vyúčtovaciu faktúru, môžu sa obrátiť na úrad,“ píše hovorca regulačného úradu Radoslav Igaz.

Ak sa nájdu takí, ktorí by zabudli uhradiť faktúru, do ktorej vôbec nie sú zarátané ceny z roka 2017, musia podľa regulačného úradu zaplatiť.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

ÚRSO

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie