Denník N

Česi zrejme predajú nepredajné lietadlá L-159. Prelomili kliatbu exministra

L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) sú jednomiestne podzvukové lietadlá. Dosahujú maximálnu rýchlosť 936 km/h. Vyzbroj môže tvoriť kanón, riadené strely vzduch - vzduch i rakety proti pozemným cieľom. Foto - Army.cz
L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) sú jednomiestne podzvukové lietadlá. Dosahujú maximálnu rýchlosť 936 km/h. Vyzbroj môže tvoriť kanón, riadené strely vzduch – vzduch i rakety proti pozemným cieľom. Foto – Army.cz

Vojenské lietadlá majú zamieriť do Iraku. Na obchode zarobí hlavne skupina Penta.

V hangároch fabriky Aero Vodochody neďaleko Prahy stoja desiatky šedých prúdových lietadiel. Zabalené sú v špeciálnej fólii, ktorou prúdi dusík, aby ich čo najlepšie izoloval od okolia.

Ich oficiálny názov znie L-159, novinári však lietadlám dali iné pomenovanie: český ležiak.

Symbolizujú totiž tragikomický príbeh jednej zákazky, ktorá sa v Česku stala symbolom zbytočného utrácania pri armádnych nákupoch. Lietadlá si pred osemnástimi rokmi objednalo české ministerstvo obrany, aby onedlho zistilo, že pre ne nemá využitie. A následne platilo milióny eur za ich uskladnenie.

Ich príbeh zrejme dostane konečne rozuzlenie. Vláda premiéra Bohuslava Sobotku totiž tento týždeň schválila predaj pätnástich kusov lietadiel L-159 do Iraku.

„Pevne verím, že sme urobili významný krok k tomu, aby sme sa tých prebytočných lietadiel zbavili,“ povedal minister obrany Martin Stropnický. „Lietadlá L-159 sa stali našou nočnou morou,“ dodal.

Česká armáda má za každé z lietadiel zinkasovať 50 miliónov korún (1,8 milióna eur). Táto suma však má jednu vadu – tá istá armáda pred rokmi zaplatila za každé lietadlo viac než polmiliardu korún.

S obchodom môže byť spokojná len finančná skupina Penta. Dodávka do Iraku totiž prebehne cez jej spoločnosť Aero Vodochody, ktorá je zároveň aj výrobcom lietadiel.

L-159 konzerva
Desiatky lietadiel L-159 Česko nepotrebuje. Musí však platiť za ich konzerváciu. Foto – ČT24

„Zákon nám nepovoľuje, aby sme mohli uzavrieť kontakt priamo. Vývoz do Iraku preto musí uskutočniť subjekt, ktorý má povolenie pre zahraničný obchod s vojenským materiálom,“ vysvetľuje hovorca ministerstva Petr Sýkora.

Najväčšia česká letecká fabrika tak lietadlá od armády odkúpi, uvedie ich do prevádzky, pripraví servis a s príslušnou maržou podpíše kontrakt priamo s Iračanmi. „Prácu vo fabrike získa sto nových ľudí,“ uviedol prezident Aera Ladislav Šimek.

Motor z Považia nestačil

Istým paradoxom je, že lietadlá L-159 vôbec nie sú tak zlými strojmi, ako môže naznačovať ich povesť.

Aero Vodochody začalo s ich vývojom začiatkom deväťdesiatych rokov. Rozhodlo sa vtedy naviazať na úspech slávnych cvičných lietadiel L-39 Albatros.

„Projekt vznikal v hektickej dobe, kedy sa politickí a vojenskí predstavitelia plánovali čo najrýchlejšie zbaviť závislosti na ruskej technike,“ píše v jednom z článkov Tomáš Soušek, dopisovateľ magazínu Letectvi a kosmonautika.

Slávu cvičných lietadiel L-39 šírila do roku 2004 aj slovenská akrobatická skupina Biele albatrosy. Foto - Wikipedia
Slávu lietadiel L-39 šírila do roku 2004 aj akrobatická skupina Biele albatrosy. Foto – Wikipedia

Českí konštruktéri chceli postaviť lietadlo s modernou avionikou, radarom i motorom. Nemalo však už ísť o cvičný stroj, ale o jednomiestne bojové lietadlo, ktoré bude schopné ničiť tanky a ďalšie pozemné ciele. „Znamenalo to integrovať do lietadla komplexné zbraňové systémy i navigáciu,“ uvádza Soušek.

V začiatkoch sa zdalo, že na projekte budú vo veľkom spolupracovať aj Slováci. Pohon lietadiel mal podľa pôvodných predstáv zabezpečovať motor DV-2, ktorý sa vyrábal v Považských strojárňach.

Nakoniec však využil motor amerického Honeywellu. „Ukázalo sa, že motor DV-2 je pre potreby bojového lietadla málo výkonný,“ dodáva Soušek.

Svoju úlohu zrejme zohrala aj politika. Česko sa po rozdelení federácie snažilo čo najviac zbližovať s USA a lietadlo malo byť zostavené zo súčiastok západnej výroby.

Toto rozhodnutie zároveň znamenalo citeľnú ranu pre Považské strojárne, ktoré ešte pred revolúciou chystali masovú výrobu prúdových motorov. Ich manažment si už namiesto Aera Vodochody nebol schopný dohodnúť iného odberateľa.

Motory DV-2 chceli vo veľkom vyrábať Považské strojárne. Opustené veže, kde mali prebiehať ich testy, poskytujú smutnú spomienku na tieto plány. Foto - Juraj Smatana
Motory DV-2 chceli vo veľkom vyrábať Považské strojárne. Opustené veže, kde mali prebiehať ich testy, sú smutnou spomienkou na tieto plány. Foto – Juraj Smatana

Boeing prišiel a odišiel

Z pohľadu Česka ale stále vyzeralo všetko sľubne. V roku 1997 rozhodla vláda Václava Klausa, že pre českú armádu nakúpi 72 týchto strojov za 51 miliárd korún. „Jedno lietadlo stálo sumu, za akú sa v tej dobe predávali moderné nadzvukové stíhačky,“ poznamenal publicista Lukáš Visingr.

Politici chceli týmto obchodom pomôcť svojej leteckej fabrike, ktorá s koncom studenej vojny prišla o veľkú časť trhov. A zároveň zvýšiť jej príťažlivosť pre vstup strategického investora, ktorým bol v tom čase americký Boeing.

Prílet prvých vyrobených strojov na základňu v Náměšti nad Oslavou v máji 2001 sprevádzala veľká publicita. Lietadlo pokrstili bývalí vojnoví piloti britskej RAF.

„Je to pre nás slávnostný okamih. Budeme chcieť ukázať, čo českí piloti na českých lietadlách dokážu,“ povedal vtedajší veliteľ základne Jan Vachek.

Video: Česká armáda predvádza svoj bitevník

 

Lenže rýchlo sa ukázalo, že pre potreby armády je 72 kusov príliš veľké sústo. „Nevýhodný je počet lietadiel, nevýhodné sú platové podmienky, celá tá zmluva je veľmi amatérska,“ poznamenal neskorší premiér Vladimír Špidla.

Práve jeho vláda v 2004 rozhodla, že česká armáda bude definitívne potrebovať len 24 strojov. Zvyšok ponúkne iným zákazníkom.

Pri tomto rozhodnutí už samotný Boeing nebol – americký zbrojný gigant totiž po pár rokoch z Aera Vodochody odišiel. „Know-how a konštrukciu z lietadla L-159 údajne Boeing využil pre vývoj svojho nového bezpilotného prieskumného lietadla,“ špekuloval v roku 2004 český týždenník Euro.

Fabriky sa nakoniec „ujala“ Penta. Na jeseň 2006 ju kúpila od českého štátu aj s cennou pristávacou dráhou, okolo ktorej by rada postavila letisko pre nízkonákladové aerolinky.

Keď minister reční

Snahy o predaj lietadiel do zahraničia začali najhoršie ako mohli. Na jeseň 2001 predniesol vtedajší minister obrany Jaroslav Tvrdík dnes už pamätný výrok: „V určitej nadsázke sa dá povedať, že lietadlo L-159 je nebezpečnejšie pre užívateľa než pre potenciálneho nepriateľa.“

Jeho slová okamžite zachytili zahraničné média a táto Tvrdíkova „kliatba“ akoby lietadlá od tej doby prenasledovala.

Jaroslav Tvrdík nastúpil po odchode z ministerstva obrany do vedenia Českých aerolínií. Zostal po ňom hlavne megalomanský nákup nových lietadiel, z ktorého sa firma dlho spamätávala. Foto - Army.cz
Jaroslav Tvrdík nastúpil po odchode z ministerstva obrany do vedenia Českých aerolínií. Zostal po ňom megalomanský nákup nových lietadiel, z ktorého sa firma dlho spamätávala. Foto – Army.cz

O necelý rok a pol po Tvrdíkových výrokoch zaznamenali stroje L-159 prvú smrteľnú nehodu – pilot kapitán Vašíček zahynul pri testovaní nového leteckého kanónu.

Napriek týmto udalostiam skúšali Česi s lietadlami preraziť, kde len mohli. Záujemcom ponúkali predaj prebytočných kusov za zvýhodnené ceny, ale aj výrobu úplne nových strojov.

Všetky snahy vyšli na zmar

V roku 2003 napríklad prihlásili stroje do veľkého tendra v Indii, tamojšia vláda však nakoniec dala prednosť britským strojom Hawk. O rok neskôr ponúkli lietadlá v Izraeli, ten sa však rozhodol pre americký T-6 Texan.

Prebytočné kusy postupne skončili zakonzervované v hangároch, obchodné snahy ale nepoľavili. Bývalý prezident Václav Klaus za ne loboval v Nigérii, expremiér Mirek Topolánek v Kolumbii a v Mali, ďalší expermiér Petr Nečas v Poľsku. „Už sa cítim ako obchodník na trhu,“ sťažoval si svojho času Topolánek novinárom.

L-159 Nigeria L-159 Rakusko (2)

K tomu sa pridali neúspešné pokusy v Rakúsku, Kanade, Indonézii, Maďarsku, Gruzínsku a ďalších desiatkach destinácii. Počet štátov, ktorým Česi lietadla ponúkali bol nakoniec vyšší, než počet samotných lietadiel.

Stranou nezostalo ani Slovensko. „Zo Slovenska sme zaznamenali reálny záujem, o cene môžeme vyjednávať,“ hovoril v roku 2012 vtedajší šéf českého Národného úradu pre vyzbrojovanie Pavel Bulant. Ani v tomto prípade ale k žiadnemu skutočnému kontraktu nedošlo.

L-159

Americká pečiatka rozhoduje

Úspech komplikovalo niekoľko vecí, ktoré čiastočne súviseli zase s politikou. Kvôli americkým súčiastkam musí každý vývoz L-159 najprv odobriť americká vláda. Čo automaticky znamená, že Česi mohli lietadlá ponúkať len štátom, ktoré sú spojencami USA.

V roku 2008 napríklad o lietadlách vážne uvažovala juhoamerická Bolívia, vedená ľavicovým prezidentom Evo Moralesom, vývozná pečiatka však neprišla.

Hlavným nedostatkom však bol samotný koncept lietadiel. O prúdové bojové stroje totiž v posledných rokoch nebol veľký záujem. „Štáty, ktoré potrebujú lietadlá napríklad pre boj proti povstalcom, si radšej kúpia lacnejší turbovrtuľový stroj než prúdový,“ hovorí Soušek.

Pre ďalšie účely sa L-159 príliš nehodili. Napríklad pre stíhanie alebo sprevádzanie „zablúdených“ civilných lietadiel sú príliš pomalé – nedosahujú ani rýchlosť zvuku. „Ich priame krídlo neumožňuje zvýšenie maximálnej rýchlosti, ktorá je v dnešných konfliktoch základným predpokladom úspechu,“ poznamenal Soušek.

Nakoniec sa ukázalo, že stroje L-159 sú konkurencieschopné primárne ako lietadlo pre výcvik pilotov – ich konštrukcia umožňuje, aby sa využívali na pokročilý tréning pilotov stíhačiek. Problémom však je, že pre výcvik je potrebná dvojmiestna verzia, zatiaľčo zakonzervované bojové lietadlá sú len jednomiestne.

L-159 má najväčšie šance preraziť ako dvojmiestna verzia pre tréningové účely. Foto - Milinternational.com
L-159 má najväčšie šance preraziť ako dvojmiestna verzia pre tréningové účely. Foto – Milinternational.com

Českí politici nad tým nakoniec mávli rukou a začali ponúkať nielen lietadlá, ale aj ich prípadnú prestavbu na cvičnú verziu.

To nakoniec oslovilo aj Iračanov, ktorí prejavili záujem o desať jednomiestnych lietadiel, dva dvojmiestne a tri kusy rozobrané na náhradné diely.

Koniec českého ležiaku?

Pokiaľ sa obchod s Irakom dokončí, bude to prvý prípad, kedy lietadlá L-159 nájdu uplatnenie v niektorej zo zahraničných armád.

Česká vláda sa síce v roku 2009 rozhodla vyvieyť päť kusov do Španielska (v rámci kontraktu na španielske transportné lietadla CASA), obchod im však priniesol viac škody než úžitku. Lietadlá zostali v Španielsku zabalené v debnách, až sa nakoniec dve vrátili do Česka a zostávajúce tri stroje kúpil americký zberateľ veteránov.

Aj preto sú Česi k správam o tom, že sa „ležiaky“ konečne predali, skeptickí. Dokonca aj ministerstvo sa v tejto fáze zdráha povedať, že je obchod definitívne uzavretý.

Komentátor Hospodářských novín Jindřich Šídlo glosuje najnovšie informácie o predaji lietadiel do Iraku.
Komentátor Hospodářských novín Jindřich Šídlo glosuje najnovšie informácie o predaji lietadiel do Iraku.

„Žiadne vopred dané záruky, že odpredaj lietadiel Irackej republike sa uskutoční, nemáme. Rovnako ale nemáme ani dôvod sa domnievať, že tento odpredaj sa nepodarí,“ pripúšťa hovorca ministerstva Petr Sýkora.

Penta je optimistickejšia. „Náš partner robí všetky potrebné kroky k naplneniu kontraktu. Úplnú istotu samozrejme budeme mať až v okamihu, keď prvé stroje opustia republiku,“ hovorí PR manažér Penty Ivo Mravinac.

Okrem Iraku sa v posledných rokoch objavil len jeden seriózny záujemca: americká súkromná firma Draken.

Tá prevádzkuje vlastnú flotilu vojenských lietadiel, ktorú ponúka americkej armáde, aby jej pri výcvikoch simulovala nepriateľa. „S firmou Draken máme podpísanú zmluvu na predaj štrnástich lietadiel. Okrem toho má opciu na ďalších štrnásť,“ dodáva Mravinac.

Ak sa teda oba obchody podaria, zakonzervované „české ležiaky“ nadobro opustia hangár.

Pre tamojšie ministerstvo obrany to okrem iného bude znamenať, že už nebude musieť Aeru Vodochody platiť za ich konzerváciu. Len na tento účel doteraz vynaložilo takmer desať miliónov eur. „Tá suma je skutočne neuveriteľná,“ poznamenal minister Stropnický.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie