Denník N

Pokuty za jazdu bez diaľničnej známky budú posielať hromadnejšie, avizuje Érsek

Robert Kaliňák a Árpád Érsék. Foto - TASR
Robert Kaliňák a Árpád Érsék. Foto – TASR

Finančný postih za jazdu po spoplatnenom úseku načierno môže prísť každý mesiac aj za dva roky späť. Zahraničným šoférom však nehrozí.

Jazdili ste zadarmo po diaľnici, ale stále ste nedostali pokutu? Je to preto, že pokutovanie šoférov fungovalo doposiaľ pomaly. Zatiaľ čo štátne kamery nachytali na diaľniciach státisíce čiernych jázd, list s fotografiou evidenčného čísla čierneho pasažiera a vyrubenou pokutou odišiel ani nie do 10-tisíc poštových schránok.

„Teraz si myslím, že sa to už rozbehlo,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) počas víkendu v relácii TA3 V politike.

Doterajší stav pripísal technickým problémom. Za takmer rok a pol, odkedy je systém funkčný, sa tak snímky čiernych jazdcov zachytené na kamerách nakopili na okresných úradoch, ktoré majú posielať pokuty.

„Ten nával v prvom kole nevedeli zvládať,“ tvrdí Érsek. Kapacitný problém úradníkov už minister dopravy rieši s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom.

„Vzhľadom na kapacity, ktoré okresné úrady majú, a rýchlosť, akou sú schopné vystavovať pokuty, ministerstvo dopravy otvorilo rokovania s ministerstvom vnútra, pod ktoré okresné úrady patria, o hromadnej tlači pokút, ktorá by celý proces zdynamizovala,“ rozvíja ministerstvo dopravy informáciu TA3.

Kedy príde pokuta

Doterajšia štatistika hovorí, že okresné úrady riešili 5 500 pokút. Keď sme sa na ten istý údaj pýtali pred mesiacom, ministerstvo dopravy uviedlo 4 200 pokút.

Pokuta vo výške 150 eur môže prísť každému vodičovi, ktorý jazdil po spoplatenenej diaľnici bez diaľničnej známky. Za každý mesiac môže prísť pokuta raz, ten, kto ju zaplatí do 15 dní, bude musieť zaplatiť o 50 eur menej, teda 100 eur.

Tí, ktorí jazdili po diaľnici načierno do konca októbra minulého roka, budú musieť zaplatiť iba jednu pokutu bez ohľadu na to, koľko mesiacov ich systém nachytal na diaľnici bez e-známky. Opakovaným pokutám by sa malo dať vyhnúť aj kúpou ročnej známky.

Zákon umožňuje doposielať pokuty aj tri roky od jazdy načierno, respektíve dva roky od momentu, keď sa o porušení zákona dozvedia okresné úrady ministerstva vnútra, ktoré majú pokuty posielať.

Bez problémov pokutovanie zrejme nebude ani do budúcnosti. Prvé skúsenosti s finančnými postihmi ukázali, že okresné úrady vyrubili pokutu aj šoférovi, ktorý urobil preklep, keď si kupoval známku.

Po dohode Érseka s Kaliňákom sľubujú, že preklep sa bude odpúšťať, šofér však musí dokladovať, že sa pomýlil.

Prax môže ukázať problémov viac. Otázne je napríklad, čo so šoférmi, ktorí si preklep uvedomia po 15-minútovom časovom limite, čo dáva na opravu systém, ale na diaľnicu bez platenia nevojdú – kúpia si novú známku. Starú, zdá sa, nikto nehradí.

Pokuty do zahraničia neposielame

Érsek pripomína, že pokutový systém má problémy aj s rozoznávaním poznávacích značiek. V minulosti sa hovorilo o probléme správne odčítať zašpinené EČV.

„Boli tam niekedy skreslené aj ešpézetky, pretože úroveň tlače na okresných úradoch niekedy skomplikovalo presne odčítať, čia je to ŠPZ,“ opisoval Érsek, ako funguje IT systém, ktorý kupoval jeho predchodca Ján Počiatek (Smer).

Pokutovanie rieši štát sám, nakúpil si aj kamery. Súkromník SkyToll za 14 miliónov eur inkasuje úhrady diaľničných známok a nahadzuje údaje o platiacich šoféroch do registra. Údaje z registra a snímky z kamier sa spárujú, aby sa vedelo, kam poslať pokutu.

Približne polovica tých, ktorí jazdili či jazdia po diaľnici načierno, však pokutu nedostane ani po novom. Štátne IT totiž stále nedokáže expedovať pokuty do zahraničia.

Cezhraničné dohody s okolitými krajinami o tom nie sú a ani tak skoro nebudú, avizuje minister. Ochota dohodnúť sa je malá, pretože okrem nás či Maďarska elektronický systém inde nepoužívajú.

Podľa Érseka nie je schodná ani cesta, ktorú zvolili Maďari. Pokuty posielajú aj na Slovensko cez právnickú kanceláriu, podľa ministra to však nemá oporu v zákone.

Zatiaľ sa pokuty zahraničným šoférom rozdávajú priamo na cestách. Érsek hovorí o posilnených kontrolách za hraničnými priechodmi. Problém je, ak šofér tvrdí, že peniaze nemá. Debata s Kaliňákom je vraj aj o tom, aby sa v takýchto prípadoch šoférom odoberali vodičské preukazy.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie