Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štátne cestné mapy za 14 miliónov ľudia nechcú, aplikáciu používa len 350 ľudí denne

Štátny web má ukázať, kde sú kolóny či práce na ceste. Foto – TASR
Štátny web má ukázať, kde sú kolóny či práce na ceste. Foto – TASR

Takmer 20-tisíc používateľov si pôvodne stiahlo štátnu appku z IT systému za milióny eur. Waze môže ukázať, či sa investícia oplatila.

Pred vyše dvoma mesiacmi minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) spúšťal do prevádzky IT novinku. S kolegami urobil v dopravno-informačnom centre Žilinskej univerzity tlačovú konferenciu, na ktorej premietali ukážky z webu aj aplikácie, ktoré sledujú práce na ceste, kolóny či kalamity.

„Farby zobrazujú intenzitu dopravy na úsekoch: zelená je bez obmedzení, ďalej je tu žltá, červená a fialová,“ približoval prínosy nového IT systému zástupca ministerstva dopravy Tomáš Mésároš, ktorý projekt spravuje.

Ako sa novinka uchytila počas niekoľkých týždňov medzi šoférmi? „V rámci mobilnej aplikácie sa počet používateľov denne pohybuje na úrovni približne 350. Prostredníctvom stolného počítača priemerne pristupovalo denne približne 950 používateľov,“ odpísalo ministerstvo dopravy.

Pomerne malý počet používateľov na stolných počítačoch si nechá zobraziť vyše 16-tisíc stránok denne. „Do dnešného dňa sme zaregistrovali návštevnosť 996 563 ‚pageviews‘. Mobilnú aplikáciu si stiahlo 17 153 používateľov,“ sumarizuje ministerstvo.

Pomôže 14 miliónov eur cestujúcim?

Celá IT novinka – Národný systém dopravných informácií (NSDI), ktorej súčasťou je aj spomínaná prezentačná služba pre šoférov, vyjde na 14,2 milióna eur. Sumu, v ktorej nie je zarátaná napríklad údržba systému, má inkasovať víťaz tendra Slovak Telekom.

Web s aplikáciou tvoria len menšinovú časť nákladov nového IT, no v minulosti sa prínos pripisoval najmä týmto funkciám. Tak to prezentoval otec myšlienky, vtedajší minister Ján Počiatek (nominant Smeru).

„Pôjde o informácie o plynulosti premávky – kde sú výluky, nehody, obmedzenia, obchádzky, opravy vozoviek, až po zjazdnosť ciest,“ avizoval Počiatek.

Érsek v januári rozprával opatrnejšie: pozornosť verejnosti upriamoval viac na to, že nové IT si pýta od členských krajín Európska komisia. Nejde jej o to, aby mal štát alternatívu voči Google Maps alebo Waze, ale o to, aby cez IT systém štát vyzbieral dáta na jednom mieste a odovzdával ich na ďalšie spracovanie.

Medzi vzácne údaje nedostupné na trhu patria napríklad zábery z kamier Národnej diaľničnej spoločnosti alebo od správcu mýta – SkyTollu.

Inak povedané: kto chce, môže si od štátu vziať surové dáta a používať ich, aby sa služby pre cestujúcu verejnosť vylepšili. Alebo sa dáta o dopravných tokoch dajú použiť napríklad na lepšie plánovanie výstavby diaľnic.

Zabezpečiť dáta na jednom mieste a odovzdávať ich ďalej v surovom stave je nákladnejšia položka celého systému.

Štát berie dáta z Waze

Ako čerpať štátne dáta, práve teraz so štátom rieši Waze. Ten svoje štatistiky nezverejňuje, no neoficiálne odhady počtu jeho aktívnych používateľov hovoria minimálne o 150-tisíc reálnych používateľoch (ľudia, ktorí aspoň raz mesačne použijú Waze – pozn. red).

„Zástupcovia používateľov Waze predbežne prejavili záujem o dáta, ktoré systém NSDI poskytuje (uzávierky, dopravné udalosti, vozidlá údržby, meteovýstrahy…),“ priblížila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Štát pritom využíva dáta od Waze – berie ich zo Zelenej vlny, ktorá spolupracuje s Waze už štyri roky. Ak sa Waze a štát nedohodnú, môže to vyústiť aj do sporu o preberanie dát zo súkromnej sféry.

Neukážu všetko, čo nakúpili

Waze nie je jediný, kto by mohol čerpať štátne dáta a premeniť milióny eur na reálny prínos pre šoférov. Ministerstva dopravy sme sa pýtali, koľko subjektov si už vypýtalo surové dáta.

„NSDI dostal 31 žiadostí o vytvorenie prístupu. Do dnešného dňa bolo vybavených 24 žiadostí, zvyšných 7 sa vybavuje. Zamietnutá nebola žiadna,“ odpísali z ministerstva dopravy začiatkom týždňa.

Nie všetky údaje, ktoré si štát objednal, aj reálne poskytne verejnosti inak než cez appku alebo stolný počítač.

„Flotilové dáta sú anonymizované GPS dáta z flotily vozidiel. Údaje sú spracované v systéme a nie je ich možné poskytnúť v nespracovanej podobe. V prípade záujmu o ne sa treba obrátiť na ich poskytovateľov,“ odpísalo ministerstvo, keď sme sa pýtali na dostupnosť informácií, ktoré majú byť jedným z východiskových bodov na monitorovanie hustoty premávky.

Tento monitoring tak ocenia iba priami používatelia NSDI.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Vláda chce zachrániť, čo sa dá, lockdown má zároveň udržať hospodárstvo v chode
  • Koniec letného času: Zo soboty na nedeľu posunieme hodinky o hodinu späť
  • Lockdown: Premiér Matovič uviedol, že ak o tri týždne pozitívne prípady nezačnú klesať, na Slovensku bude úplný lockdown
  • Prvá pomoc:  Obchody, ktoré z vlastného rozhodnutia zatvoria počas sprísnených opatrení, budú mať nárok na pomoc, povedal Matovič
  • Automobilky: Bratislavský Volkswagen začal vyrábať model Škoda Karoq
  • Obchod: Najbližšie tri týždne bude výpadok návštevnosti obrovský a kompenzácie nedostatočné, tvrdí Iniciatíva slovenských maloobchodníkov
  • Predaj áut: V septembri sa v EÚ predalo o 13 % viac úžitkových áut ako pred rokom
  • Pomoc od štátu: Aké budú zmeny v pomoci v druhej vlne
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Malo by Slovensko vyhlásiť klimatickú núdzu? Zo strán hovoria áno iba OĽaNO a Za ľudí (anketa)

Aktivisti Greenpeace vyliezli pred samitom na budovu Európskej rady a vyvesili tam transparent varujúci pred klimatickou katastrofou. Foto - TASR/AP
Aktivisti Greenpeace vyliezli pred samitom na budovu Európskej rady a vyvesili tam transparent varujúci pred klimatickou katastrofou. Foto – TASR/AP

Stav klimatickej núdze vyhlásilo v EÚ zatiaľ šesť krajín, Európsky parlament a napríklad aj Vatikán. Na Slovensku sa k nej ako prvé prihlásilo mesto Zlaté Moravce. Požiadavku petície, aby klimatickú núdzu vyhlásil slovenský parlament, podporujú podľa ankety zatiaľ iba strany OĽaNO a Za ľudí.

Ceny bytov v Bratislave ďalej rastú, priemer ťahajú nahor lokality s cenami až za 6-tisíc na meter štvorcový

Ceny bytov v Bratislave ďalej rastú, priemer ťahajú nahor lokality s cenami až za 6-tisíc na meter štvorcový. Najlepšie sa predávajú menšie byty, priemerná rozloha ponúkaných bytov klesla podľa analýzy Bencont zo 71 m² na 66 m².

Minúta po minúte

Veľké firmy by podľa riaditeľa Dusla Šaľa Petra Blahu pomohli s testovaním, keby štát znížil povinný limit 5000 zamestnancov. Takúto podmienku teraz spĺňajú podľa Blahu dve súkromné firmy.

Keby sa hranica znížila na 200 zamestnancov, týkalo by sa to 670 spoločností, dodal Blaha podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení. Komunikáciu s Ústredným krízovým štábom však označil za bezvýslednú.

„Veríme, že by sme boli schopní rozumne presvedčiť našich zamestnancov, aby sa plošného testovania zúčastnili. Ponúkame voľnú kapacitu parkovísk vonku, kde to vieme ohradiť, pustiť tam lekárov a sme schopní naše zmeny v priebehu 6-7 dní v pokoji, počas pracovnej doby, otestovať antigénovými testami, ak nám ich niekto doručí,“ tvrdil.

Na čo ešte upozornil šéf Dusla

  • V prípade úplného lockdownu by potrebovali na odstavenie prevádzky aspoň 7 dní.
  • Neistora zhoršuje ich pozíciu smerom k objednávateľom.

Duslo patrí skupine Agrofert, ktorú vlastnia zverenecké fondy českého premiéra Andreja Babiša.

GAP zvažuje zatvorenie všetkých svojich obchodov v Británii, Írsku, Taliansku a vo Francúzsku. Americký módny reťazec prevádzkuje v Európe 129 značkových predajní, zvažuje prechod na franchisingový model.

GAP sa už dlhší čas pasuje s poklesom predaja, veľkú ranu mu zasadilo nútené zatváranie obchodov z dôvodu pandémie. Za tri mesiace do mája si zaknihoval stratu 740 miliónov libier.

Firma už tento rok uviedla, že plánuje celosvetovo zavrieť 225 stratových predajní GAP a sesterskej značky Banana Republic.

Prečo sa im nedarí

Podľa denníka Le Figaro GAP neprichádzal s novými nápadmi a ustrnul v ponuke bezduchých kolekcií. Zákazníci od neho začali prechádzať k značkám ako sú Zara, H&M a Forever 21.

GAP bol založený v San Franciscu v roku 1969, je známy voľnočasovou módou. Na Slovensku prevádzkuje e-shop. Nedávno avizoval, že na búduci rok otvorí predajňu v Bratislave. (čtk, bbc, e)

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Slovenská sporiteľňa, VÚB a ČSOB nechávajú pobočky fungovať v štandardnom režime. Odporúčajú však dodržiavať platné opatrenia proti koronavírusu a využívať elektronické bankovníctvo. (tasr)

Boeing zvažuje vývoj nového lietadla, ktoré by mu pomohlo znížiť stratu na Airbus v objednávkach a vo výrobe. Nový stroj by mohol byť konkurenciou hlavne pre úzkotrupové lietadlo A321XLR, ktoré lieta na stredne dlhé až diaľkové trasy.

Boeing začal skúmať záujem o nový typ lietadla u niekoľkých aeroliniek, píše portál Zdopravy.cz s odvolaním sa na informácie The Wall Street Journalu. Firma sa k vývoju nového lietadla nevyjadrila.

Veľkostne by sa malo zaradiť medzi súčasné modely 737 Max a 787, malo by odviezť 200 až 250 cestujúcich. V praxi by šlo kapacitou o nasledovníka Boeingu 757, ktorý sa prestal vyrábať v roku 2004.

Zatiaľ posledným novým lietadlom od Boeingu je 787 Dreamliner, ktorý začal výrobca vyvíjať v roku 2004. Lietadlá 737 Max nie sú úplne novým typom, vychádzajú z pôvodnej verzie 737 NG.

Aktivita na globálnom trhu s primárnymi úpismi akcií (IPO) zaznamenala výrazné oživenie. V objeme výnosov z IPO to bol vďaka dostatku peňazí na trhu najlepší tretí štvrťrok za posledných 20 rokov. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti EY. (čtk)

Podnikateľská aktivita v eurozóne sa v októbri vrátila k poklesu, stojí za ním najmä silnejúca pandémia. V Nemecku aktivita pokračuje v raste, sú tam však značné rozdiely medzi spracovateľským sektorom a službami.

Súhrnný index podnikateľskej aktivity pre eurozónu sa podľa predbežných údajov spoločnosti IHS Markit v októbri znížil na 49,4 bodu zo septembrovej hodnoty 50,4 bodu. Hranica 50 bodov oddeľuje rast od poklesu.

Sektor služieb je v ekonomike eurozóny dominantný a najviac dopláca na pandemické reštrikcie, ktoré opäť zavádzajú mnohé európske krajiny. Podľa agentúry Reuters sa takmer 90 % ekonómov domnieva, že druhá vlna epidémie znamená vysoké až veľmi vysoké riziko, že zotavovanie ekonomiky sa zastaví.

Ako je na tom Nemecko

Celková situácia v najväčšej európskej ekonomike sa príliš neodlišuje od zvyšku eurozóny, štruktúra je tam však iná. Súhrnný index v Nemecku klesol na 54,5 bodu zo septembrových 54,7 bodu, takže aktivita ďalej rastie, ale pomalšie. Analytici čakali horší výsledok.

Veľmi dobre sa v Nemecku darí spracovateľskému sektoru, ktorého čiastkový index stúpol na 58 bodov. Naopak, sektor služieb sa vrátil k poklesu, ukazovateľ sa znížil na 48,9 bodu. (čtk, reuters)

Bratislavský VW začal vyrábať Škodu Karoq

V bratislavskom závode Volkswagen Slovakia odštartovala výroba kompaktného SUV Škoda Karoq. Montáž v poradí už 9. modelu v produktovom portfóliu zabezpečí prácu pre približne 500 zamestnancov.

Továreň pomáha s montážou vozidiel Karoq českým závodom Škody z kapacitných dôvodov. Objem výroby v Bratislave sa má pohybovať rádovo v desaťtisícoch ročne.

Karosérie pre Karoq sa vyrábajú v Česku, odkiaľ sa prevážajú na montáž do bratislavskej fabriky. Podvozok sa vyrába v Bratislave. V Česku sa Karoq produkuje čiastočne v Mladej Boleslavi a Kvasinách.

Volkswagen patrí na Slovensku k najväčším zamestnávateľom. V bratislavskom závode montuje SUV vozidlá a aj malé mestské autá. (e, čtk)

KFC do konca roka vytvorí v Británii 5400 pracovných miest vo svojej takmer tisícke reštaurácií. Je to jedna z mála dobrých správ pre britský trh práce v čase, keď nezamestnanosť stúpla najvyššie za tri roky a naďalej sa čaká jej rast.

KFC patrí do americkej skupiny Yum! Brands, v Británii má 24-tisíc zamestnancov. Sieť prevádzok rýchleho občerstvenia sa rozhodla najímať nových ľudí napriek prísnym pandemickým opatreniam v krajine.

Nové pozície by mal čiastočne podporiť vládny program Kickstart, ktorý pomáha firmám vytvárať pracovné príležitosti pre mladých ľudí do 24 rokov ohrozených dlhodobou nezamestnanosťou.

Stravovanie a ubytovanie patria medzi sektory najviac zasiahnuté pandémiou. Minister financií Rishi Sunak sľúbil odvetviu ďalšiu pomoc na záchranu pracovných miest. (čtk, reuters)

Dnes otvárajú v Prešove nákupné centrum Novum, jeho otvorenie posunuli z 8. októbra. V prvej etape otvorí len časť obchodov, ďalšie majú pribudnúť v novembri a na jar 2021.

Posunutie otvorenia zdôvodnili jeho prevádzkovatelia aktuálnou pandemickou situáciu, núdzovým stavom a podstatným obmedzením kapacít a akcieschopnosti dodávateľov a úradov.

Reťazec Lidl krátko pred plánovaným otvorením začiatkom októbra oznámil, že neotvorí podľa plánu svoj obchod v nákupnom centre Novum, pretože centrum nemá platné kolaudačné rozhodnutie.

„Vzniknutá situácia nás úprimne mrzí, robíme však naďalej všetko pre to, aby naše centrum – nové srdce Šariša – ožilo v najbližších dňoch tohto mesiaca v závislosti od vývoja opatrení,“ tvrdí zástupca developerskej spoločnosti Gemo Holding Libor Tandler.

Na ploche 30 000 štvorcových metrov by malo byť na jar budúceho roka spolu 111 prevádzok.

Firma Huawei za tri štvrťroky zvýšila tržby medziročne o desatinu na 100 miliárd dolárov. Tempo rastu sa však znižuje – najmä v dôsledku amerických sankcií a pandémie.

Údaje za jednotlivé štvrťroky firma neposkytla, podľa výpočtov médií jej tržby v 3. kvartáli stúpli len o 3,7 %. Ešte v 2. štvrťroku rast dosahoval 22 %, za prvý polrok sa zvýšili o 13 %.

Sankcie zo strany USA skomplikovali firme prístup k väčšine amerických technológií a súčiastok. Biely dom tvrdí, že Huawei je hrozbou pre národnú bezpečnosť a môže čínskej vláde uľahčiť špionáž. To firma odmieta.

Podľa údajov firmy Canalys sa Huawei v 2. štvrťroku stal najväčším predajcom smartfónov na svete. Zvýšil predaj o 17,7 %, podiel na trhu atakoval 20 %. Rast ťahá najmä dopyt na čínskom trhu, kde má Huawei podiel 51 %.

Huawei vo štvrtok predstavil nový prístroj Mate 40. Analytici sa zhodujú, že záujem oň v zahraničí nebude veľký, pretože v dôsledku sankcií nemá k dispozícii plnú verziu operačného systému Android. (čtk, ap, reuters)

Obchody bez zákazníkov a tržieb? To radšej zavrieme, tvrdia. Premiér im sľúbil finančnú podporu

Obchody s nepotravinárskym tovarom síce môžu mať naďalej otvorené, ale zákazníci do nich od soboty nebudú môcť prísť, tvrdí predseda Iniciatívy slovenských maloobchodníkov Daniel Krakovský. Očakáva, že mnoho predajní radšej zavrie, aby mohli čerpať pomoc na zamestnancov.

Predaj úžitkových áut v EÚ v septembri stúpol medziročne o 13 % na vyše 163-tisíc kusov. Je to prvý nárast odbytu v tomto roku, za tri štvrťroky zaostáva oproti vlaňajšku o štvrtinu.

Údaje o septembrovom predaji úžitkových áut zverejnilo združenie ACEA na internetovej stránke. Viac išli na odbyt najmä dodávky, ktoré v celej EÚ tvoria viac ako 84 % nových registrácií. Klesol predaj nákladných áut a autobusov.

Štyri najväčšie trhy v EÚ zaznamenali v septembri nárast počtu registrácií. V Taliansku sa predalo o 17,8 % úžitkových vozdiel viac, v Nemecku o 17,6 %, vo Francúzsku o 15,1 % a Španielsko hlási plus 6,6 %. Najrýchlejšie rástol odbyt na Slovensku o 62,8 %, predalo sa 739 áut.

V prvých deviatich mesiacoch roka vykázali dvojciferný pokles predaja všetky štáty EÚ. Slovenský trh klesol o tretinu. (čtk, e)

Vláda sa zbavuje zodpovednosti za akékoľvek kompenzácie mimo existujúcich schém, tvrdí Iniciatíva slovenských maloobchodníkov v reakcii na to, že všetky obchody síce môžu zostať otvorené, ale nemôžu obslúžiť žiadneho zákazníka. (tasr)

Británia a Japonsko podpísali dohodu o voľnom obchode, schváliť ju ešte musia parlamenty oboch krajín. Pre Britániu je to prvá veľká obchodná dohoda, ktorú uzavrela po januárovom odchode z EÚ.

Dohoda s Tokiom by mala vstúpiť do platnosti od 1. januára 2021, teda okamžite po skončení prechodného obdobia, počas ktorého sa Británia riadi pravidlami Únie.

Podrobnosti dohody:

  • 99 % britského vývozu do Japonska bude bez cla;
  • vo fázach znižuje clá na japonské autá až do roku 2026, keď by mali byť zrušené;
  • z veľkej časti kopíruje súčasnú dohodu o voľnom obchode medzi Japonskom a EÚ, viac sa však venuje elektronickému obchodu a finančným službám.

Ako spolu obchodujú

Japonsko ročne vyvezie do Británie tovar v prepočte za 12 miliárd eur. Väčšinu tvoria autá, automobilové súčiastky a ďalšie strojné vybavenie. Z Británie dovezie tovar za 8 miliárd eur, napríklad lieky, zdravotnícke vybavenie a autá.

V dlhodobom výhľade by sa obchod Británie s Japonskom mohol zvýšiť o 15,2 miliardy libier v porovnaní s rokom 2018. (čtk, reuters)

Euro sa ráno mierne oslabilo, predávalo sa približne po 1,18 USD. Kurz v noci padol na 1,1787, včera sa pohyboval jasne nad hranicou 1,18 USD/EUR. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať