Denník N

Mladí nemajú záujem o stavebníctvo, stavbári za tým vidia aj nepochopené kauzy

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Stavbári hovoria o častých zmenách priorít v diaľničnej výstavbe, chýba im strategický plán výstavby, kritizujú, že sa raz stavia veľa, inokedy málo.

Stavbári združení v Zväze stavebných podnikateľov (ich zoznam tu) sa sťažujú na nestabilné štátne objednávky diaľnic, ale aj na chýbajúcu kvalitnú pracovnú silu.

„Pri robotníckych zamestnaniach má dnes viac ako polovica zamestnancov viac ako 45 rokov. Máme 200 učňov, ktorí sa pripravujú na stavbárske profesie, čo je alarmujúco nízke číslo. Cítime, že povesť stavebníctva čoraz viac poškodzujú nezmyselne nafúknuté či nesprávne interpretované kauzy, ktoré sa nedoriešia,“ povedal na stavbárskej konferencii šéf zväzu Pavol Kováčik.

Chýbajúcich ľudí zo Slovenska nahrádzajú stavbári pracovníkmi z Bulharska, Rumunska, Ukrajiny a Bieloruska.

V stavebnom sektore v posledných rokoch rezonovali najmä problémy firiem Váhostav či Doprastav.

Za nedávnymi problémami s platobnou schopnosťou vidí Kováčik kombináciu troch faktorov: vrchol hypotekárnej krízy, výmenu vo vládnych kreslách a stratégiu ministra dopravy Jána Figeľa akceptovať  nízke ceny diaľnic.

„Ak si niekto myslí, že sme dosiahli 50-percentnú cenu, to znamená, že druhých 50 percent bol nejaký zisk, tak to je nezmysel,“ komentoval Kováčik.

Pýtajú sa na drahé diaľnice

V tlačovej správe však stavbári spomínajú v súvislosti s povesťou sektora skôr debatu o cenách diaľnic.

„Asi najčastejšie sa stretávame s nešťastnou otázkou porovnania finančných nákladov na kilometer postavenej diaľnice či rýchlostnej cesty. Pritom ide priam o technicko-ekonomický nezmysel bez výpovednej hodnoty. Každá diaľnica či železnica je predsa individuálna a stavebníci ju zhotovujú na mieru potrebám ľudí,“ uzavrel Kováčik.

Z tohto porovnania pri výstavbe diaľnic vychádza, že náklady na kilometer sa v posledných tendroch vyšplhali na rekordné úrovne:

Poslednú diaľničnú zmluvu podpisoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v novembri minulého roka, bola na stavbu obchvatu Čadce za cenu 42 miliónov eur za kilometer.

Teraz je Érsek pred podpisom historického rekordu: juhozápadného obchvatu Prešova a časti D1 v jednom, ktorého jeden kilometer vychádza na 45 miliónov eur. Na celej D1 nikdy toľko kilometer nevyšiel, v týchto cenových reláciách sa stavajú tunely, a tie tvoria pri prešovskej stavbe štvrtinu dĺžky.

Kováčik v minulosti kritizoval aj projekt Hodnota za peniaze, ktorý prišiel s analýzou, že Prešovu sa dá pomôcť rôznymi kombináciami opatrení, a to aj lacnejšie či výraznejšie než tými, s ktorými štát ráta.

Stavbári zasa debatujú o častých zmenách priorít v diaľničnej výstavbe, ku ktorým dochádza pri každej výmene vládnej garnitúry. Chýba im stabilita a strategický plán výstavby, kritizujú výkyvy, kedy sa raz stavia veľa, inokedy málo. Práve teraz stavebný sektor klesá.

Práce je menej, ale ľudia chýbajú

„Medziročný pokles na domácom stavebnom trhu v januári je 18,2 percenta. Keď sa bližšie pozrieme na štruktúru, klesá predovšetkým nová výstavba a v nej predovšetkým výstavba infraštruktúrnych stavieb, čo je na Slovensku predovšetkým cestná a železničná infraštruktúra,“ povedal Kováčik.

Problém s nedostatkom kvalitných ľudí je pritom taký významný, že ho stavbári spomínajú aj v čase, keď objem rozrobených infraštruktúrnych zákaziek klesá.

Firiem, ktoré na Slovensku zastrešujú takéto veľké projekty, nie je veľa. Najviac kilometrov je rozpracovaných na D1 a D3 od Žiliny na Poľsko, pracujú na nich najmä Doprastav, Váhostav, Eurovia, Dúha, Skanska či Strabag. Poslednému spomínanému sa extrémne darí získavať zákazky aj na príprave priemyselného parku pre Jaguar Land Rover.

Podobne ako Strabag prišiel zháňať ľudí na nedávny veľtrh práce Profesia days aj staviteľ bratislavského obchvatu – konzorcium pod vedením španielskej firmy Cintra. „Máme obsadené kľúčové pozície zamestnancami, ktorí hladko zabezpečujú začiatok výstavby. Napriek tomu, naša organizačná štruktúra sa stále rozvetvuje o ďalšie rôzne pozície a povzbudzujeme ľudí, ktorí sa zaujímajú o nové pracovné príležitosti v oblasti výstavby, aby sa s nami skontaktovali,“ reagovali z konzorcia.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie