Denník N

Kontrolóri preverili stavbu Triblaviny, v projekte rozšírenia D1 našli chyby

Na snímke protest aktivistov OZ Triblavina. Foto - Tasr
Na snímke protest aktivistov OZ Triblavina. Foto – Tasr

Vnútorná kontrola Národnej diaľničnej spoločnosti vykazuje prvky formálnosti, píše Najvyšší kontrolný úrad.

Aktualizované o 13:15 Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) ukončil mimoriadnu kontrolu Národnej diaľničnej spoločnosti, v ktorej sa zameral na dodržiavanie termínov a plánov výstavby diaľnic a špeciálne na stavbu križovatky Triblavina – kľúčovej časti projektu rozšírenia D1 v smere na Trnavu.

Pri projekte križovatky (medzi Bernolákovom a Chorvátskym Grobom), ktorá predurčí tvar či napojenia na budúcu širšiu D1, našli kontrolóri niekoľko nedostatkov. Chýbajú výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov a absentovali aj nástroje cieleného dopravného plánovania.

„Vnútorný kontrolný systém NDS nefungoval optimálne, vykazoval prvky formálnosti, a aj preto zistenia NKÚ nedokázali diaľničiari identifikovať vo vlastnej réžii,“ píše kontrolný úrad v oficiálnej správe. Upozorňuje tiež, že križovatka zjavne nebude dostavaná podľa plánu – v máji tohto roku.

„Skutočne zrealizované práce k 31. decembru 2016 predstavovali približne 3,7 milióna eur v porovnaní s plánovanými 14,7 milióna eur. Aj preto dnes existuje riziko nutnosti ďalších úprav časového harmonogramu a hrozí tak nedodržanie termínu ukončenia stavby do 13. mája,“ píšu kontrolóri.

Za pravdu dávajú aj aktivistom z OZ Triblavina, ktorí poukazujú na to, že kľúčová križovatka je dnes čiernou stavbou. Pôvodne malo ísť pri rozšírení D1 o diaľnicu s troma pruhmi v oboch smeroch s priľahlými kolektormi, ktoré umožňujú pohodlné napájanie sa na diaľnicu pre šoférov.

Križovatku – a s ňou aj diaľnicu – náhle uprostred stavby prekreslili a ministerstvo dopravy už počíta so štyrmi pruhmi pre oba smery. S priľahlými kolektormi už nerátajú.

„Zmena koncepcie rozšírenia nebola v čase kontroly v súlade s platným územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja,“ konštatujú kontrolóri.

Do NDS si štátni kontrolóri na pomoc prizvali napríklad aj analytika z projektu Hodnota za peniaze a odborníka na dopravné stavby z STU.

Z výsledkov vyplýva, že v diaľničnej akciovke nenašli dostatočné dáta o dopravných tokoch, o ktoré opierajú investičné rozhodnutie, ako tvarovať rozšírenie D1.

„Nástroje dopravného plánovania boli použité len v dvoch dokumentáciách, čo môže výrazne ovplyvniť hospodárnosť, efektívnosť použitia verejných zdrojov v uvedenom projekte,“ píše NKÚ.

OZ Triblavina vidí za prekreslením križovatky prospech súkromného investora Starland (s jediným akcionárom na Cypre), ktorého developerský projekt sa rozprestiera po oboch stranách križovatky.

„Sieť komunikácií spájajúcich okolité obce je už teraz preťažená. Riešením bolo vybudovanie napojení na rozšírenú diaľnicu cez kolektory. Nové riešenie križovatky Triblavina sa stáva z dopravného hľadiska účelové pre jeden spomínaný projekt,“ povedala v rozhovore bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.

NKÚ začal kontrolnú akciu na základe podnetu. Pochybenia našiel takmer v každej oblasti, na ktorú sa plánoval v NDS sústrediť.

„Tiež sa zameria na nastavenie metodiky plánovania, ako aj financovanie projektu – rozpočet a fakturácie – či funkčnosť vnútorného kontrolného systému diaľničnej spoločnosti,“ avizoval úrad.

„Potvrdili to, čo od začiatku tvrdíme: uvedené zmeny koncepcie riešenia D1 boli spravené bez zodpovedajúcich dopravných prieskumov a v rozpore s územným plánom,“ reaguje OZ Triblavina na zistenia kontrolórov.

Tí zasa odporúčajú Národnej diaľničnej a ministerstvu dopravy, aby prijali opatrenia na lepšie plánovanie diaľničnej výstavby.

Ministerstvo dopravy trvá na tom, že riešenie diaľnice so štyrmi pruhmi po oboch stranách je najlepšie z možných.

„Práve pre to, aby bolo jasné, že riešenie križovatky Triblavina zohľadňuje všetky dopravné vzťahy v regióne, zriadil súčasný minister expertnú komisiu, ktorá úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov,“ povedala  hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Rozšírenie D1

Ekonomika

Teraz najčítanejšie