Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Nová diaľnica pri Žiline takmer určite skončí v poli, na vine je NDS

Na snímke slávnostné prerazenie tunela Žilina, ktorý je súčasťou diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Foto - Tasr
Na snímke slávnostné prerazenie tunela Žilina, ktorý je súčasťou diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Foto – Tasr

Tender o diaľničný privádzač odmietli v roku 2016 pre časovú tieseň, ale mesiace ho neobjednali.

Diaľnicu pri Žiline, medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou, zjavne dostavajú skôr, než sa po nej budú môcť previezť šoféri. Úsek dlhý 11,3 kilometra tak bude bez diaľničného privádzača vhodný skôr pre korčuliarov, šoféri sa na novú cestu budú môcť len pozerať.

D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka má byť totiž podľa najnovších údajov hotová v októbri budúceho roka (pôvodne mala byť diaľnica hotová začiatkom roka 2018), no stavbu privádzača ku tejto diaľnici doteraz ani neobjednali. Na takú stavbu treba odhadom dva roky. Keby sa aj hneď začala prípojka stavať, môže byť diaľnica prázdna aj niekoľko mesiacov.

Stalo sa to napriek tomu, že kompetentní o potrebe privádzača dávno vedeli.

Nepomohlo ani to, keď inštitút INEKO v októbri minulého roka cez blog upozornil, že manažéri Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s najväčšou pravdepodobnosťou úmyselne vyvolávajú časovú tieseň, aby nemuseli o stavbu spustiť súťaž.

Tí koncom minulého roka naozaj oznámili, že tender už nestíhajú a privádzač za odhadom 20 miliónov eur objednajú napriamo – od zhotoviteľa samotnej žilinskej diaľnice, teda konzorcia okolo Doprastavu.

Odvtedy prešlo takmer 5 mesiacov a sľubovaný dodatok k zmluve s Doprastavom stále v centrálnom registri zmlúv nevidno.

„Národná diaľničná spoločnosť postupuje pri výstavbe privádzača v súlade so zákonom. Výstavbe privádzača venujeme prioritnú pozornosť a tento proces plánujeme uzavrieť v najbližších týždňoch,“ odpísali diaľničiari 11. apríla.

O dva týždne sme sa spýtali opäť: „NDS predstaví riešenie výstavby privádzača v najbližších dňoch,“ povedala v pondelok hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Kde presne je problém, sme sa zatiaľ nedozvedeli.

Chýbajúca súťaž by teoreticky mohla ohroziť financovanie stavby z eurofondov. Vylúčené nie je ani to, že sa štátni manažéri vrátia k predstave so súťažou. Neoficiálne sa o tom už debatuje. Mesiace čakania na dodatok by tak boli ďalšou stratou času.

Zákazku sľubovali Doprastavu

Pôvodne sľúbili diaľničiari zákazku Doprastavu, Strabagu, Váhostavu a Metrostavu začiatkom decembra minulého roka.

Odôvodnili to tým, že konzorcium stavia samotnú diaľnicu pri Žiline a že príchodom ďalšieho stavbára by mohol nastať problém zosúladiť stavebné metódy rôznych firiem.

Zdroj: NDS

Diaľničiari aj v posledných týždňoch sľubovali, že diaľnica od Hričovského Podhradia aj s prípojkou bude hotová v druhej polovici roka 2018.

Isté je, že ešte približne pred mesiacom minister Érsek rátal s tým, že súťaž nebude. Poslancom v Národnej rade vysvetľoval, prečo to hodnotí ako správne riešenie. Hovoril o tom, že na súťaž nie je čas.

„Ak nebude (privádzač), ostanú dva kúsky diaľnice stáť popri sebe a môžete ich používať možno na korčuľovanie alebo na nejaké cyklistické preteky,“ povedal Érsek v Národnej rade. Vysvetlil aj, že riadna súťaž by zabrala aj 8 mesiacov navyše.

To by znamenalo, že minimálne polovica sľubovanej časovej úspory je už teraz preč.

Časová úspora môže byť preč celá

Analytik inštitútu INEKO  a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík upozorňuje, že štyri mesiace sú dosť aj na celú súťaž.

„Ak je verejná súťaž dobre pripravená a prebehne bez námietok, dá sa stihnúť za 4 mesiace. S námietkami sa môže o niekoľko mesiacov natiahnuť. V lepšom prípade sa teda privádzač Lietavská Lúčka – Žilina už mohol stavať, v horšom by bola NDS krátko pred podpisom zmluvy,“ povedal Kovalčík.

Podotkol, že v doterajšej praxi bolo často vídať naťahovanie tendrov. „Bol to dôsledok uprednostňovania takých postupov verejného obstarávania, ktoré sú zdĺhavejšie a navyše zväčšujú priestor na zákulisné dohody medzi uchádzačmi. Nezriedka trvanie súťaží významne predĺžila aj pomalosť NDS pri vyhodnocovaní ponúk. Či už to súviselo so zlým riadením, alebo niekde aj so snahami o vylúčenie najnižších ponúk iných ako preferovaných uchádzačov,“ dodal Kovalčík.

Vidí šancu, že by mohla stavba privádzača finišovať vtedy, keď stavba diaľnice?

„Ak nebudú stavbu umelo naťahovať, je už takmer isté, že bude hotová skôr. Otázkou je, či aj križovatka, ktorá je súčasťou susedného úseku,“ uvažuje Kovalčík.

Tú má na starosti taliansko-slovenské konzorcium Salini-Dúha a na stavbe s najdlhším tunelom na Slovensku (Višňové) má zjavne problémy. Potvrdzuje to aj etrend.sk.

Konzorcium, ktoré stavia úsek od Lietavskej Lúčky po Dubnú skalu, prichádzalo tiež do úvahy ako adept na priamu zákazku o privádzač. Aj pre túto časť D1 bude privádzač robiť prípojku, ale až o pár rokov neskôr. Stavba mala byť hotová do konca roku 2019, no nakoniec zrejme nebude ani v roku 2020.

„Keď sa naraz neodovzdá križovatka, diaľničný privádzač, tak úsek Hričovské podhradie – Lietavská Lúčka bude musieť byť zavretý,“ myslí si Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej.

Na ilustráciu: Kratší diaľničný privádzač (cca 1,5 km) Nová Polhora na východe Slovenska súťažila Národná diaľničná päť mesiacov. Súťaž ohlásila v prvej polovici novembra a zmluvu s Doprastavom v hodnote 7,2 milióna eur podpisovali 17. apríla. Ak zarátame aj lehotu medzi predbežným oznámením o súťaži a jej riadnym vyhlásením, dostaneme sa k ôsmim mesiacom. Samotná stavba tohto privádzača bola hotová za rok.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

V septembri schválený zákon o ekologickej poľnohospodárskej výrobe bude účinný až od roka 2022, nie od roka 2021. Zmenu v skrátenom konaní schválili poslanci. Novelu si podľa ministerstva pôdohospodárstva vyžiadala zmena nariadenia EÚ. (tasr)

Nemecká vláda plánuje daňové úľavy pre ľudí pracujúcich počas pandémie z domu do výšky 600 eur za rok. Podľa inštitútu Ifo môže touto formou potenciálne dočasne pracovať približne 56 % nemeckých zamestnancov.

Návrh, na ktorom sa dohodla koalícia kancelárky Angely Merkelovej, počíta s tým, že zamestnanec pracujúci z domu si zníži svoju daň v rámci vyúčtovania o 5 eur za každý pracovný deň, najviac však do 600 eur ročne.

Podľa ministra financií Olafa Scholza navrhovaná legislatíva, ktorú by mal v decembri schváliť parlament, nepredstavuje veľkú fiškálnu záťaž pre štát. Už v súčasnosti si totiž môžu znížiť dane ľudia, ktorí mali jednu miestnosť vyhradenú výlučne ako kanceláriu.

Čo zostalo otázne

Zatiaľ nie je jasné, či bude nový návrh daňovej úľavy súčasťou odpočtu vo výške 1000 eur z daňového základu, ktorý si každý zamestnanec uplatňuje v súvislosti s výdavkami spojenými s prácou, ako je doprava či pracovné oblečenie, alebo sa k nemu pripočíta. (tasr)

Asociácia dôchodkových správcovských spoločností žiada celospoločenskú diskusiu o ústavnom dôchodkovom zákone, ktorý pripravil minister práce Krajniak. „Ak sa prijme bez celospoločenského konsenzu, nepomôže to stabilite dôchodkového systému.“

Asociácia DSS nesúhlasí s tým, aby štát centrálne určoval investičné stratégie alebo založil vlastnú inštitúciu, ktorá bude spravovať úspory. Vidí za tým riziko, že by sa zoštátnili súkromné dôchodkové úspory, aj riziko neférovej súťaže. Obáva sa toho, že by podmienky pre štátnu inštitúciu mohli byť iné ako pre súkromné DSS.

Asociácia upozorňuje aj na to, že minimálna sadzba odvodov do druhého piliera má byť na nižšej úrovni ako 6 %, čo je sadzba, ktorá sa má dosiahnuť podľa aktuálneho zákona v roku 2024.

Vraví tiež, že navrhované pravidlá na čerpanie dôchodkov príliš obmedzia možnosti pre ľudí odchádzajúcich do dôchodku v najbližších rokoch. „V súčasnosti, keď je krátenie dôchodkov z prvého piliera stále pomerne nízke pre dvojpilierových sporiteľov a doživotné dôchodky by vychádzali nízke, je potrebné ponechať
väčšiu variabilitu výberu.“

Podmienky poskytovania štátnych investičných stimulov sa pre koronakrízu zmiernia. Lehoty na ukončenie projektu budú dlhšie a projekt bude možné ľahšie zmeniť. Zmeny v zákone schválil parlament, podporili ich všetci prítomní poslanci.

Čo sa mení

  • Predĺži sa termín na ukončenie investičného projektu a o tri roky by sa mala predĺžiť aj doba na uplatnenie dohodnutej úľavy na dani.
  • Povinnosť začatia obstarávania dlhodobého majetku na 24 mesiacov a ukončenie prác na investičnom zámere sa predĺži na päť rokov, pri veľkých investíciách až na sedem rokov.
  • Voľnejšie podmienky majú mať podnikatelia pri dodatočných zmenách investičného zámeru. Zatiaľ čo v súčasnosti musí firma vynaložiť minimálne 85 % z oprávnených nákladov schválených v rozhodnutí o investičnej pomoci, po novom bude prípustné tieto náklady reálne znížiť až na 70 %.
  • Upraví sa aj povinnosť dosiahnuť viac ako 90 % dohodnutého čistého nárastu pracovných miest, a to na 80 %.
  • V prípade nižších nákladov alebo pracovných miest sa zníži aj samostný stimul.
  • V nasledujúcich dvoch rokoch sa bude považovať za splnenú podmienka vyplácania mzdy uvedenej v investičnom zámere.
  • Účinnosť je od budúceho roka.
  • Zmeny sa týkajú rozhodnutia o investičných stimuloch a investičnej pomoci, ktoré budú schválené od 1. januára budúceho roka, ale v niektorých ustanoveniach aj rozhodnutí vydaných do 31. decembra 2020 a konaní o schválení investičnej pomoci začatých a neukončených do 31. decembra 2020. (tasr, e)

Poslanci schválili novelu zákona o energetickej efektívnosti, ktorá preberá pravidlá z takzvaného zimného energetického balíčka EÚ. V časti budov sa zavedú povinnosti týkajúce sa kontrol vykurovania a klimatizácie alebo inštalácie systému automatizácie. (tasr)

Parlament v zrýchlenom konaní predĺžil štátnu pomoc s nájmami, za hlasovali všetci prítomní poslanci. Maximálna výška dotácie bude naďalej 50 % z nájomného, ak rovnakú zľavu poskytne aj prenajímateľ.

Medziročná inflácia v eurozóne v novembri zostala tretí mesiac po sebe na mínus 0,3 %, čo je najnižšia hodnota za posledné štyri roky. K poklesu cien prispeli najmä energie, ktoré zlacneli o 8,4 %.

Rýchly odhad inflácie v eurozóne za november zverejnil Eurostat na internetovej stránke. Údaje za celú EÚ zatiaľ neuvoľnil. Vlani v novembri ceny v eurozóne vzrástli medziročne o 1 %.

Podrobnejšie údaje:

  • Medziročne najviac stúpli v novembri ceny potravín, alkoholu a tabakových výrobkov (+ 1,9 %). Ceny služieb sa zvýšili o 0,6 %.
  • Z dostupných údajov za eurozónu rástli najrýchlejšie ceny na Slovensku, medziročne o 1,5 %. Najvýraznejšie klesli v Grécku (– 2 %), v Nemecku sa znížili o 0,7 %.
  • Spotrebiteľské ceny v eurozóne medziročne klesli štvrtý mesiac po sebe.

Inflácia zostáva veľmi vzdialená od cieľa ECB nastaveného tesne pod 2 %. Centrálna banka tento rok podnikla sériu mimoriadnych opatrení na podporu inflácie a ekonomiky, ktorú kvári koronakríza. V októbri podľa očakávaní nemenila nastavenie menovej politiky. (čtk, e)

Nezamestnanosť v Nemecku v novembri klesla na 5,9 % z októbrových šesť percent. Podiel ľudí bez práce sa znížil napriek vyhlásenej karanténe. Podľa spolkového úradu práce vzrástol počet zamestnancov v ochrannom režime kurzarbeitu.

V novembri bolo evidovaných 2,699 milióna nezamestnaných, čo je o 61-tisíc menej než v októbri. V medziročnom porovnaní ich počet stúpol o vyše pol milióna, uvádza úrad práce na internetovej stránke.

O kurzarbeit požiadalo od 1. do 25. novembra 537-tisíc ľudí, čo je výrazne viac ako za rovnaké obdobie v októbri. V režime ochrany pracovných miest so štátnym príspevkom na mzdy zamestnancov na skrátený úväzok bolo v septembri 2,22 milióna ľudí. (čtk)

Bratislavské Nové Mesto spúšťa regulované parkovanie v zóne Tehelné pole. Pilotný projekt má priniesť pravidlá a poriadok v parkovaní do jednej z najvyťaženejších lokalít v blízkosti štadiónov a ich širšom okolí. Rezidentská karta stojí 39 eur.

Zóna je ohraničená Trnavskou cestou, Bajkalskou ulicou a ulicami Krížna, Legionárska, Račianska a Kukučínova, informoval hovorca novomestskej samosprávy Marek Tettinger.

Registrácia rezidentov s trvalým pobytom, ktorých nové pravidlá pri parkovaní zvýhodnia, sa začína v utorok. Registrácia bude počas decembra a v tomto období sa pokuty za porušenie pravidiel regulovaného parkovania udeľovať nebudú.

„Rezidentská parkovacia karta bude spoplatnená sumou 39 eur, po jej získaní však budú obyvatelia zóny parkovať počas roka bez obmedzení a ďalších poplatkov. Rezidenti majú nárok na tri karty na jeden byt – za prvú zaplatia ročne 39 eur, za druhú 150 eur a za tretiu 500 eur,“ spresnil Tettinger.

Zadarmo budú môcť rezidenti navyše získať aj návštevnícku kartu, vďaka ktorej budú môcť ich návštevy parkovať v zóne bez poplatkov 100 hodín ročne. V prípade, že rezidenti nemajú auto, a teda ani rezidentskú kartu, budú mať nárok na 150-hodinovú bezplatnú návštevnícku kartu.

Obyvatelia Nového Mesta, ktorí nemajú v zóne trvalý pobyt, majú nárok na bonusovú kartu za desať eur ročne, s ktorou budú môcť v pilotnej zóne parkovať bez ďalšej úhrady dve hodiny denne.

„Návštevníci nerezidenti, ktorí do Nového Mesta prichádzajú za prácou či na športové alebo kultúrne podujatia, budú môcť v zóne Tehelné pole od decembra parkovať len od 8.00 do 18.00 h. Za hodinu zaplatia 1,50 eura,“ poznamenal hovorca.

Parkovací lístok si môžu ľudia kúpiť prostredníctvom mobilnej aplikácie či SMS správy. Podnikatelia, ktorí majú v pilotnej zóne sídlo firmy, si budú môcť za 1500 eur zakúpiť ročnú abonentskú kartu. (tasr)

Rast aktivity spracovateľského priemyslu eurozóny sa v novembri spomalil, dopyt zasiahli obnovené opatrenia proti covidu-19. Údaje naznačujú, že dosahy pandémie na ekonomiku eurozóny budú vo 4. štvrťroku miernejšie, než boli v 2. kvartáli.

Index aktivity spracovateľského priemyslu podľa výsledkov prieskumu IHS Markit klesol na 53,8 z októbrového 32-mesačného maxima 54,8 bodu. Zostal však nad 50-bodovou hranicou oddeľujúcou rast od poklesu aktivity.

„Pokračujúci rast (spracovateľského sektora) by mal pomôcť zmierniť ekonomické dosahy covidových reštrikcií, ktoré ťažko zasiahli sektor služieb,“ uviedol Chris Williamson zo spoločnosti IHS Markit.

HDP eurozóny sa v 2. štvrťroku prepadol o rekordných 11,8 % a v 3. kvartáli sa zvýšil o 12,6 %. Ďalšie oživenie ekonomiky však podkopáva vzostup počtu prípadov nákazy koronavírusom a súvisiace reštrikcie. (čtk, reuters)

Pandémia vytvorila podľa NKÚ v rozpočte na budúci rok riziká v podobe vysokého schodku (7,44 % HDP) a otázneho financovania rozvojových priorít. Rozhodnutie neprijímať na budúci rok úsporné opatrenia považuje úrad za správne.

O rozpočte budú poslanci diskutovať v stredu, môžu ho už aj odhlasovať.

Čo hovorí NKÚ

  • V kapitole ministerstva financií Všeobecná pokladničná správa sú navrhované prostriedky 1,7 miliardy eur, ktoré súvisia s rozpočtami iných ministerstiev. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách by to tak nemalo byť a môže to spôsobiť problémy pri modernizácii nemocníc či stavbe a modernizácii ciest.
  • Rozpočtové krytie chýba napríklad na výstavbu nemocnice Rázsochy a modernizáciu fakultnej nemocnice v Banskej Bystrici, okrem toho hrozí pokračujúce zadlžovanie fakultných a univerzitných nemocníc.
  • Upozorňuje aj na zvýšenie transferov určených na vykrývanie deficitu v dôchodkovom systéme.
  • Kritizuje navrhované škrtanie pracovných miest na regionálnych úradoch práce.
  • Úradu sa nepozdáva navrhované 7-percentné medziročné zníženie výdavkov na zabezpečenie prevádzky vysokých škôl.

Česká ekonomika podľa spresnených údajov v 3. štvrťroku klesla medziročne o päť percent, pôvodne štatistici vykázali 5,9-percentný prepad. HDP v porovnaní s predchádzajúcim kvartálom stúpol o 6,9 % namiesto odhadovaných 6,2 %.

K medziročnému poklesu hospodárstva prispela hlavne situácia v obchode, ubytovaní, pohostinstve a priemysle. „Negatívne sa vyvíjal domáci dopyt. Klesli podnikové investície do strojov, zariadení a dopravných prostriedkov aj investície domácností do bývania,“ uviedol Vladimír Kermiet z ČSÚ.

V 2. štvrťroku sa český HDP v dôsledku pandémie prepadol medziročne o 11 %, čo bol najhorší výsledok od vzniku samostatnej republiky. (čtk, e)

Viac ako milión cyklistov vo Francúzsku využilo dotáciu 50 eur na opravu starého bicykla. Príspevok zaviedla vláda tento rok v rámci opatrení na boj proti koronavírusu.

Aktuálny dotačný program francúzska vláda predĺžila do konca marca 2021.

Každý deň jazdia na bicykloch asi len tri percentá Francúzov, vláda chce toto číslo strojnásobiť.

Vláda pripravila aj ďalší trojročný program, na ktorý vyčlenila 30 miliónov eur. V rámci neho má vzniknúť aj vyše 20-tisíc bezpečných parkovísk pre bicykle. (čtk, reuters)

Tretí kotol v bratislavskej spaľovni by sa finančne oplatil, mesto ho však na udržanie súčasnej miery skládkovania nepotrebuje. Uviedol to Inštitút environmentálnej politiky pri ministerstve životného prostredia v štúdii, ktorú si objednalo mesto.

Mestský podnik Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) by podľa inštitútu na tretí kotol spaľovne vynaložil investičné náklady 60 miliónov eur, prevádzkové náklady by predstavovali ďalších 18 miliónov eur.

Čo tvrdí inštitút

  • Bratislava patrí s mierou približne 10 % dlhodobo medzi mestá s najnižšou mierou skládkovanie, ktoré sa všeobecne považuje za najškodlivejší spôsob nakladania s odpadom. Celoslovenský priemer je 52 %.
  • Projekt tretieho kotla je síce finančne a celospoločensky návratný, ale ak by sa napríklad energeticky využilo o 16 % odpadu alebo investičné náklady narástli o 20 %, už by sa neoplatil.
  • Kotol nie je nutný na udržanie súčasnej miery skládkovania a nezvýšil by ani mieru recyklácie.
  • Viac recyklácie by sa dalo podľa inštitútu dosiahnuť vytvorením centra opätovného použitia a zabezpečením zberných nádob, košíkov a vreciek na kuchynský bioodpad do každej domácnosti. Spolu s výstavbou kompostárne alebo bioplynovej stanice by stála porovnateľnú sumu a miera recyklácie by sa zvýšila z 36 na 42 %.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať