Denník N

Prešovčanom stopli plánovanú blokádu na Nivách, Ružinov s ňou nesúhlasil

Doprava v Prešove. Foto – TASR
Doprava v Prešove. Foto – TASR

Protestná akcia na Mlynských nivách v Bratislave sa konať nebude, hovorí šéf Občianskeho združenia Lepší Prešov. Mestská časť ju zakázala.

Aktualizované o 15:50 V tento piatok o 15.00 h plánovalo Občianske združenie (OZ) Lepší Prešov zorganizovať v Bratislave na Mlynských nivách protestnú akciu. Približne 50 ľudí, ktorých mal priviezť autobus z východu republiky, a ďalších viac než 100 aktivistov malo počas jednej hodiny dvakrát na 15 minút blokovať priechod pri autobusovej stanici.

Akcia sa však napokon konať nebude. „Mestská časť Bratislava-Ružinov nám zamietla organizovať akýkoľvek protest,“ povedal predseda OZ Lepší Prešov Jozef Baran.

Podľa jeho slov boli neformálne alternatívy, ktoré Prešovčanom mestská časť ponúkla, neprijateľné.

„Zákazu predchádzalo osobné stretnutie starostu Ružinova so zástupcom zvolávateľa za prítomnosti zamestnancov miestneho úradu, pracovníka magistrátu hlavného mesta a príslušníkov štátnej a mestskej polície. Stretnutie sa uskutočnilo 24. marca,“ potvrdila hovorkyňa mestskej časti Ružinov Marianna Šebová.

Ružinov sa obáva o zdravie obyvateľov

V rozhodnutí mestská časť píše, že zhromaždenie zakazuje pre obavy o zdravie obyvateľov.

„Keďže táto komunikácia je z pohľadu dopravy veľmi frekventovaná, pričom zvolávateľ zhromaždenia nielenže nedisponuje povolením cestného správneho orgánu, ale ani súhlasom dopravného inšpektorátu, sú tu opodstatnené dôvody na to, že na mieste verejného zhromaždenia by hrozilo jeho účastníkom závažné nebezpečenstvo pre ich zdravie.“

Protest za výstavbu obchvatov, ktorý avizovalo OZ Lepší Prešov na piatok na troch miestach priamo v Prešove, podľa Barana naďalej platí. Blokáda sa tam má začať od 16.00 h a má trvať celú hodinu bez prestávky.

Mlynské nivy v Bratislave si ako miesto na akciu pôvodne vybralo OZ Lepší Prešov aj pre informácie o zámere developera postaviť lanovku z Petržalky na Nivy a tiež o tom, že táto časť mesta môže v budúcnosti zostať na čas uzavretá pre prerábku stanice.

Povolenie cestného orgánu netreba

Baran avizuje, že myšlienka protestovať v Bratislave platí aj naďalej. Do budúcna plánuje občianske združenie požiadať o povolenie viacero mestských častí.

Na Facebooku občianskeho združenia zaznela v reakcii na oznam o zrušení akcie aj otázka, či sa nedá protest zorganizovať aj neoficiálne. Ďalší diskutujúci odporúča skôr než na Mlynských nivách organizovať blokádu napríklad pred komplexom Bonaparte.

Baran upozorňuje, že pri organizácii protestnej akcie v Prešove nemali s miestnym magistrátom žiadny problém. „V Prešove to išlo iným spôsobom, snáď nabudúce budeme múdrejší,“ povedal Baran. Prešovská radnica potvrdila, že žiadne plánované podujatie tohto združenia zatiaľ nestopla.

Advokát a poslanec bratislavského magistrátu Ján Buocik hovorí, že síce chápe záujem mestskej časti chrániť záujem obyvateľov, ale vydaný zákaz organizovať protestnú akciu od mestskej časti Ružinov nie je podľa neho celkom v poriadku. „Argumentujú v ňom tým, že im chýba rozhodnutie cestného správneho orgánu. To je nesprávna argumentácia. Existuje nález Ústavného súdu, ktorý hovorí, že pri tomto zhromažďovacom práve nepotrebujete žiaden súhlas cestného orgánu, je to rozhodnutie z roku 2004,“ povedal Buocik.

Druhá časť argumentov mestskej časti – napríklad ochrana zdravia obyvateľstva – už má oporu aj v zákone.

V rozhodnutí však mestská časť neuvádza napríklad údaje o intenzite dopravy, ktoré by napovedali, či ružinovská akcia môže byť na hranici slobody zhromažďovať sa.

Bola by to otázka na súd

Či by práve akcia na Mlynských nivách bola taká nebezpečná, že ju bolo treba zakázať, by mohol povedať súd. Platí to pre prípad, že by Prešovčania zákaz napadli.

Existuje precedens, keď súd dal za pravdu organizátorom protestu, ktorý zakázali. Priznal im trovy konania.

OZ Lepší Prešov dlhodobo aj cez blokády presadzuje výstavbu severného a juhozápadného obchvatu mesta Prešov. Ten druhý práve prekresľujú – podľa pôvodných projektov mali obchvaty dokopy vyjsť na takmer 900 miliónov eur.

Analytický útvar ministerstva financií Hodnota za peniaze v odpovedi na list prezidentovi Andrejovi Kiskovi píše o viacerých alternatívach, niektoré by Prešovu pomohli lacnejšie alebo aj výraznejšie.

Juhozápadná diaľnica je podľa ministerstva dopravy priďaleko s prípravou (už sa uskutočnil celý tender), a tak ju neplánuje meniť. Stavba vyjde na 45 miliónov eur za kilometer – toľko nikdy nestála žiadna časť D1. Je to cena bližšie cene za kilometer tunela, ten tvorí štvrtinu juhozápadného obchvatu krajského mesta.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie