Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Prešovčania opäť blokovali dopravu, Kysučania a Bratislavčania chcú štrajkovať v utorok

Foto – TASR
Foto – TASR

Blokády dopravy pribúdajú, aktivisti sa už neuspokoja s tvrdením štátu, že protestnými akciami nič nedosiahnu.

Zapchaté cesty, kolóny áut – to je bežná situácia v prešovskej doprave, no v piatok vyzerala ešte o čosi horšie. Občianske združenie (OZ) Lepší Prešov organizovalo poobede ďalší protest za výstavbu severného a juhozápadného obchvatu pre krajské mesto.

Prešovčania protestovali na troch miestach. „Na troch miestach bolo okolo 500 ľudí,“ povedal predseda OZ Lepší Prešov Jozef Baran.

Podľa jeho slov sa niektorí snažili vyhnúť dôsledkom hodinovej akcie, preto sa snažili úsekmi, na ktorých bol avizovaný protest, prejsť v predstihu. Sčasti preto v predstihu vznikali aj zápchy.

Občianske združenie pôvodne plánovalo protest aj v Bratislave. Avizovanú blokádu na priechode pri autobusovej stanici Mlynské nivy však nakoniec zakázala mestská časť Ružinov.

Budú spolupracovať?

Povolenie protestovať na utorok dostali od Ivanky pri Dunaji obyvatelia Bratislavy a priľahlých obcí z Občianskeho združenia Triblavina. Protestom chcú upozorniť na nezákonne prekreslený projekt rozšírenia D1 na Trnavu.

Utorňajšiu protestnú akciu plánujú na Seneckej ceste. Stretávajú sa o 16. hodine pri budúcom logistickom centre Farná.

„Budeme pokojne prechádzať cez priechod pre chodcov,“ priblížila detaily Mária Kisková z OZ Triblavina.

Utorňajší protest plánovali Bratislavčania koordinovať aj s Prešovčanmi. Nateraz sa aktivisti z bratislavského regiónu stihli skoordinovať iba s aktivistami z Kysúc, ktorí blokádami tlačia na rýchlu dostavbu diaľnice od Žiliny na Poľsko. Najbližšiu naplánovali tiež na utorok, začína sa o 13.00 h.

Chystajú Kysuce, Prešov a Bratislava spoločnú protestnú akciu? „Nechajte sa prekvapiť,“ povedala Kisková s tým, že je to v pláne.

„Zatiaľ sme sa nedohodli na stratégii, lebo nie sme stotožnení s požiadavkami OZ Triblavina. S Kysucami súhlasíme,“ skonštatoval Baran.

Takéto blokády neboli, nebol dôvod

Ministerstvo dopravy konštatuje, že  množiace sa dopravné blokády sú prirodzeným pokračovaním doterajších občianskych iniciatív v regiónoch.

„Predtým nebývali takéto blokády,“ hodnotí bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej Juraj Čermák. Spomína si, že aj v minulosti boli podobné iniciatívy, ale organizátorom rýchlo dohovorili, že blokáda nie je riešenie.

Zmenu pripisuje tomu, že zatiaľ čo v minulosti diaľniční manažéri argumentovali tým, že blokádami nič nedosiahnu, pretože projekty neboli pripravené na stavbu, dnes to tak celkom nie je. Napríklad projekt rozšírenia Bratislavy už bol v zásade hotový, keď prekreslili v tom čase už rozostavanú kľúčovú križovatku Triblavina, ktorá určuje budúcu kapacitu a tvar diaľnice D1 od Bratislavy na Trnavu.

Z projektov sa vyškrtali takzvané kolektory, ktoré mali slúžiť ako pohodlná prípojka na rozšírenú diaľnicu pre šoférov z priľahlého okolia. Po úpravách sa na ňu bez problémov dostane len budúce osadenstvo developerského projektu bezprostredne pri diaľnici, kritizuje Občianske združenie Triblavina. Tamojší projekt vlastní firma Starland, podľa obchodného registra jej jediný akcionár sídli na Cypre.

Občianskemu združeniu Triblavina dal naposledy za pravdu Najvyšší kontrolný úrad. Píše, že z projektu sa prekreslením stala čierna stavba a že štát pristúpil k takejto zmene na základe nedostatočných dát o dopravných prúdoch.

Na východe sa má doprava zlepšiť v lete

V Prešove štát pôvodne nakreslil dva diaľničné obchvaty (severný a juhozápadný) v celkovej odhadovanej hodnote takmer 900 miliónov eur. Analytici z analytického útvaru ministerstva financií Hodnota za peniaze upozorňujú, že takéto riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze – odľahčí dopravu v Prešove o 17 percent.

Ministerstvo dopravy teraz prekresľuje severný obchvat Prešova, ktorý bol ďalej od realizácie. Zúžením severného obchvatu sa môže ušetriť vyše 200 miliónov eur a z nich by sa mohla postaviť ďalšia tepna cez mesto, ktorá spoločne s obchvatom prinesie mestu úľavu o približne 30 percent.

Juhozápadný obchvat ministerstvo plánuje ponechať v pôvodnom stave, pretože ho už vysúťažili. Ministerstvo chce, aby diaľnicu postavil víťaz tendra s cenou 45 miliónov eur za kilometer.

To je cena, na ktorú siahajú tunelové úseky, a tie tvoria na juhozápade Prešova štvrtinu. V prepočte na kilometer pôjde o najdrahšiu časť D1 v histórii s najnižšou intenzitou dopravy.

Emóciu v Prešove vyhrocujú dennodenné zápchy – v meste stále nie je dostavaný takzvaný vnútromestský obchvat, ktorý kopíruje budúci juhozápadný obchvat približne o kilometer bližšie k mestu. Podľa posledných informácií by mala byť cesta dostavaná v júni.

Pre šoférov v Prešove by to mala byť citeľná zmena. Problematická stavba má vyjsť na vyše 40 miliónov eur, prinesie významne plynulejšiu dopravu, neodkloní kamióny zo sídlisk.

„Keby tá cesta už bola teraz hotová, tak možnože by tie blokády neboli,“ zhodnotil Čermák efekty oneskorenia vnútorného obchvatu.

Kysučania zasa upozorňujú, že veľká časť D3 na Poľsko je z malej časti rozostavaná, pritom na D3 sa očakávajú vysoké intenzity dopravy.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: AeroMobil nie je mŕtvy. Má však nového nečakaného súpera
  • Diskusia: Dnes o 19:00 budú diskutovať ministri Richard Sulík a Milan Krajniak o riešení koronakrízy
  • Pomoc: V dotácii nájmov bude štát pokračovať, vláda poslala parlamentu novelu
  • Bývanie: Výška úverov poskytovaných zo Štátneho fondu rozvoja bývania sa zvýši, parlament schválil novelu
  • Gastro: Od piatka budú platiť nové prísnejšie pravidlá pre terasy podnikov a reštaurácií
  • Obchod: Počet registrácií nových úžitkových vozidiel v EÚ v októbri klesol medziročne o 1,2 % na vyše 172-tisíc
  • Británia: Najväčšej komerčnej tlačiarni bankoviek v 1. polroku výrazne stúpol prevádzkový zisk
  • Automobilky: Neziskovka T&E hovorí, že výrobcovia klamú v údajoch o spotrebe a emisiách plug-in hybridov
  • Burzy: Americký akciový index Dow Jones prvýkrát v histórii prekročil hranicu 30 000 bodov
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Sú top firmou slovenského vývoja, no teraz špecialisti na podzemné vŕtanie požiadali o koronakrízovú ochranu pred veriteľmi

Igor Kočiš. Foto N - Tomáš Benedikovič
Igor Kočiš. Foto N – Tomáš Benedikovič

O koronakrízovú ochranu pred veriteľmi požiadala jedna z najperspektívnejších firiem domáceho vývoja – spoločnosť GA Drilling. Firma, ktorá vyvíja nové revolučné vŕtacie technológie pre ťažobný priemysel, tvrdí, že dlhy nekopí a o ochranu požiadala v súvislosti s vnútornou reorganizáciou jej starších záväzkov.

O vylepšení dlhovej brzdy, ktorá je teraz vypnutá, bude koalícia ešte rokovať. Debata je najmä o sankciách

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Koalícia bude ešte rokovať o návrhu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, o ktorom budú rozhodovať poslanci na prebiehajúcej schôdzi. Debata je najmä o tom, ako zmierniť sankcie pre vládu v prípade, ak dlh zostáva nad sankčnými pásmami, no vláda sa snaží ozdravovať verejné financie.

Minúta po minúte

Škoda Auto začala v Mladej Boleslavi so sériovou produkciou elektrického SUV Enyaq iV. Investícia do prestavby výrobnej linky dosiahla v prepočte 1,2 milióna eur. Denne sa vyrobí 350 kusov.

O spustení sériovej produkcie modelu Enyaq iV informuje Škoda Auto na internetovej stránke. Svoje prvé čisto elektrické SUV bude vyrábať na rovnakej linke ako modely Octavia a Karoq.

Enyaq stojí v základe zhruba 40-tisíc eur a má udávaný dojazd 510 kilometrov. Firma pripravovala mladoboleslavský závod na výrobu modelu od vlaňajšieho leta. (čtk)

Foto - Škoda Auto
Foto – Škoda Auto

Firma IBM plánuje zrušiť v Európe 10-tisíc pracovných miest, čo je pätina jej pracovnej sily v regióne. Škrty by sa mali najviac dotknúť Británie a Nemecka, nevyhnú sa pravdepodobne ani Poľsku, Slovensku, Taliansku a Belgicku.

IBM chce znížiť náklady v divízii služieb, ktorá sa potýka so slabým rastom. Pracovné miesta by mali byť zredukované do polovice budúceho roka.

V októbri IBM informovala, že sa rozdelí na dve samostatné verejne obchodované spoločnosti. Zavŕši tak dlhoročnú snahu opustiť svoje skoršie aktivity a orientovať sa na cloudové služby, ktoré majú vyššiu ziskovú maržu.

Do samostatnej firmy IBM vyčlení divíziu infraštruktúrnych technologických služieb. Práve tejto jednotky, ktorá spravuje dátové centrá a poskytuje klientský servis, sa škrty dotknú najviac. (čtk, bloomberg)

Ekonomika USA v 3. štvrťroku vzrástla v prepočte na celý rok o rekordných 33,1 %. Spresnené dáta ministerstva obchodu kopírujú jeho rýchly odhad z konca októbra. V 2. kvartáli americký HDP klesol podľa rovnakej metodiky o 31,4 %.

Fiškálna podpora, ktorú ekonomike USA poskytla z dôvodu pandémie vláda Donalda Trumpa, sa z väčšej časti skončila.

Ďalšie podporné opatrenia sa neočakávajú skôr, než po nástupe novozvoleného prezidenta Joea Bidena, čo bude 20. januára. Podľa analytikov to znamená, že ekonomika v 4. kvartáli výrazne spomalí.

Prepad amerického HDP za apríl až jún bol najhlbší minimálne od roku 1947, keď sa tieto údaje začali sledovať. Dôvodom bola pandémia. (čtk)

Firma JD Health International chce z primárnej ponuky akcií na burze v Hongkongu získať 3,5 miliardy dolárov. Podľa agentúry Bloomberg ide o potenciálne najvyššie IPO v Ázii v oblasti zdravotnej starostlivosti.

JD Health je zdravotnou divíziou čínskej dvojky internetového obchodu JD.com. Jej trhová hodnota po upísaní 381,9 milióna akcií môže dosiahnuť takmer 29 miliárd dolárov. Pre porovnanie, kapitalizácia najväčšieho rivala, Alibaba Health Information Technology, sa hýbe okolo 34,6 miliardy dolárov.

Primárna ponuka JD Health je naplánovaná ako najväčšie tohtoročné IPO v Hongkongu. Ak bude záujem investorov vysoký a firma uplatní aj špeciálnu opciu na predaj ďalších akcií, mohla by vybrať až 4 miliardy dolárov.

JD Health počíta s tým, že 95 % primárnej ponuky pokryjú inštitucionálni investori a pre drobných investorov zostane 5 %. S akciami firmy sa má začať obchodovať v prvej polovici decembra. (čtk, reuters, bloomberg)

Štát spustí vo štvrtok súťaž na „kľúčovú“ časť mýtneho systému, oznámil minister dopravy Andrej Doležal. Národná diaľničná spoločnosť v minulosti avizovala, že nový mýtny systém rozdelia na niekoľko menších zákaziek.

Súťaž na mýtny systém chcel minister pôvodne v septembri, NDS hovorila o novembri. Aktuálna zmluva so SkyTollom vyprší na konci roka 2022.

Doležal potvrdil, že mýto si chcú obstarať do vlastníctva a prevádzkovať ho sami. Nové obstarávanie bude vo vestníku zverejnené 30. novembra (technicky však podľa ministra súťaž spustia vo štvrtok).

Čoho sa nové obstarávanie bude týkať a čoho nie

  • Podľa Doležala sa bude obstarávať iba „kľúčový komponent“. Ďalšie časti mýtneho tendra, ako napríklad zákaznícke služby, budú obstarávané samostatne a neskôr.
  • Minister tvrdí, že víťaz by mohol byť známy na jar 2021.

Doležal spolu so zástupcami autodopravcov tiež vyhlásil, že nebudú spoplatňovať cesty v obciach a mestách, ktorými vodiči obchádzajú spoplatnené diaľnice.

Neplánujú podľa neho ani spoplatniť dodatočné úseky ako napríklad v Bratislave medzi Volkswagenom a Jarovcami, ani cesty 2. triedy (po zavedení nového mýtneho systému to však minister nevylúčil). (e, tasr)

Neziskovka T&E prirovnáva plug-in hybridy k afére dieselgate

Podľa neziskovky T&E automobilky klamú spotrebiteľov údajmi o spotrebe a emisiách plug-in hybridov, ktoré kombinujú pohon na spaľovací motor a elektrickú batériu. Organizácia prirovnáva zistenia k afére dieselgate koncernu VW.

Organizácia Transport & Environment zverejnila výsledky štúdie na internetovej stránke. „Testy najnovších modelov ukazujú, že tieto autá znečisťujú ovzdušie oveľa viac, než tvrdia výrobcovia,“ uvádza T&E.

Plug-in hybridy patria k najrýchlejšie rastúcim segmentom áut na európskom trhu. Podľa T&E by vlády jednotlivých krajín mali ukončiť podporu nákupu týchto vozidiel.

Ako testovali emisie

T&E sa zamerala na tri modely: BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré je najpredávanejšie vo svojom segmente. Ich skutočné emisie oxidu uhličitého boli o 28 až 89 % vyššie než uvádzané hodnoty. V niektorej časti režimu jazdy sú až 12-krát vyššie.

„Plug-in hybridy sú falošné elektrické autá, ktoré vznikli na testovanie v laboratóriách a kvôli daňovým úľavám, nie na skutočné používanie,“ uviedla Julia Poliscanova z T&E.

Aké sú ďalšie nedostatky

Podľa Poliscanovej sa plug-in hybridy musia nabíjať oveľa častejšie než čisto batériové autá. Vodiči preto často jazdia na spaľovací motor a batérie používajú väčšinou len na krátke vzdialenosti.

Automobilky si plug-in hybridy obľúbili na účely znižovania emisií CO2. V mnohých krajinách bol ich nákup aj finančne podporovaný. (zdopravy)

Vláda má megaproblém alebo Prečo treba brať tvrdenia šéfa SIS veľmi vážne

Výstavba Mochoviec. Foto N - Vladimír Šimíček
Výstavba Mochoviec. Foto N – Vladimír Šimíček

Dostavba Mochoviec a ich bezpečnosť musí byť predmetom rokovaní najvyšších ústavných činiteľov a Rady obrany štátu, tvrdí energetický analytik Karel Hirman po slovách šéfa SIS Vladimíra Pčolinského, že na stavbe nie je hlavným problémom ekonomická kriminalita.

Firma De La Rue v 1. polroku výrazne zvýšila prevádzkový zisk na 15,3 milióna libier z 2,2 milióna pred rokom. Biznis najväčšej komerčnej tlačiarne bankoviek na svete podporilo zníženie nákladov a vyšší dopyt po hotovosti v čase pandémie.

De La Rue ročne vyprodukuje miliardy bankoviek. Vplyv na prudké zlepšenie jej hospodárenia mali aj centrálne banky, ktoré sa chceli zásobiť hotovosťou.

Viac o tlačiarni De La Rue:

  • Navrhla a vyrobila novú britskú polymérovú bankovku v hodnote 20 libier.
  • Na konci septembra prišla o kontrakt na výrobu nových, pobrexitových britských pasov.
  • Bola založená v roku 1813, tlačí národné meny pre zhruba 150 krajín sveta. (čtk, reuters)

V košickej Steel aréne končí Igor Havrila, ktorý štadiónu šéfoval od jeho otvorenia v roku 2006. Odstúpil aj prezident občianskeho združenia Košická aréna, ktoré prevádzkuje hokejový štadión, Pavol Miškov. Nahradí ho viceprezident pre inžinierske činnosti a inovácie U. S. Steel Košice David Hathaway.

Steel aréna je vo vážnej finančnej situácii. Združenie Košická aréna hľadá strategického partnera, ktorého meno by hala niesla. S dotovaním by mali pomôcť aj podielnici na hlasovacích právach.

U. S. Steel má v občianskom združení Košická aréna 34-percentný podiel na hlasovacích právach. Mesto Košice má 33,33 percenta a skupina košických podnikateľov 32,67 percenta.

Malajzia nepredpokladá, že by vo svete hrozil nedostatok jednorazových chirurgických rukavíc. Najväčší svetový výrobca týchto pomôcok, malajziská firma Top Glove, zatvorila pre koronavírus medzi zamestnancami polovicu tovární.

Top Glove má na svetovom trhu jednorazových latexových rukavíc podiel približne 26 %. V Malajzii sa vyrobia takmer dve tretiny z celkovej svetovej produkcie.

„Ubezpečujeme, že máme k dispozícii nové kapacity, ktoré nahradia dočasný výpadok. Nenastane žiadne vážnejšie narušenie dodávok tovaru, ktorý vyvážame do sveta,“ uviedlo malajzijské združenie výrobcov latexových rukavíc.

Čo sa stalo

Úrady v Malajzii zasahujú proti najväčšiemu ohnisku nákazy v krajine od začiatku pandémie. Ubytovne zamestnancov ohradili ostnatým drôtom. Ministerstvo zdravotníctva informovalo, že z 5777 testovaných vyšiel pozitívny výsledok 4036 ľuďom. Podľa vyjadrenia Top Glove nemá väčšina z nich žiadne príznaky.

Pre Top Glove pracuje 16-tisíc robotníkov. Firma prevádzkuje 47 závodov v Malajzii, Thajsku, Číne a Vietname, v 36 z nich sa vyrábajú rukavice. Akcie firmy v reakcii na správu o zastavení časti produkcie v utorok klesli o 7,5 % a dnes odpísali ďalšie 3 %.

Popri Top Glove sú v Malajzii ďalší dvaja veľkí producenti latexových rukavíc, firmy Hartalega a Supermax.

Viac k téme: Firma Top Glove uzavrie vyše polovicu tovární na ochranné rukavice

Prevod majetkovej účasti štátu, kraja alebo obce na prevádzke verejných vodovodov či kanalizácií sa obmedzí. Cieľom schválenej novely je, aby tieto účasti zostali aj do budúcnosti vo verejnom vlastníctve.

„Majetkovú účasť štátu, samosprávneho kraja alebo obce na podnikaní vlastníka verejného vodovodu, vlastníka verejnej kanalizácie, prevádzkovateľa verejného vodovodu a prevádzkovateľa verejnej kanalizácie možno previesť len na štát, samosprávny kraj alebo obec,“ píše sa v návrhu od SaS. (tasr)

Zavedenie jednotného systému zberu údajov o sociálnych službách sa odloží o jeden rok, mal by teda začať fungovať od 1. januára 2022. Vytvorenie právnych podmienok schválila ešte predchádzajúca vláda, zámerom bolo prispieť ku skvalitneniu procesu strednodobého plánovania rozvoja sociálnych služieb a s nimi súvisiaceho spolufinancovania.

Jeho spustenie sa však posúva. „Dôvodom je skutočnosť, že vláda sa vo svojom programovom vyhlásení na roky 2020 až 2024 zaviazala pripraviť nový zákon o sociálnych službách, pričom je pravdepodobné, že novým zákonom prijaté legislatívne úpravy, najmä v oblasti posudzovania odkázanosti na pomoc a financovania pomoci pre odkázanú osobu, budú mať vplyv aj na obsah a štruktúru jednotlivých evidencií, ktoré majú byť vedené v informačnom systéme,“ uvádza sa v dôvodovej správe k novele.

Predkladateľka Petra Krištúfková (Sme rodina) upozornila, že ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie pripravuje zásadné zmeny vo fungovaní štátnych informačných systémov. „Preto je nevyhnutné účinnosť informačného systému odsunúť s cieľom prehodnotiť jeho obsah s prihliadnutím na zámery vychádzajúce z programového vyhlásenia vlády, ako aj prípadne získať výhodnejšie cenové ponuky pre štát na zákazku na tvorbu tohto informačného systému,“ konštatuje dôvodová správa. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať